Körkort 2005

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Tack alla!! Det är en helt underbar känsla nu och veta att kortet är i hamn.
En annan sak jag kom på nu va att där va en annan kille som skulle köra upp och han kuggade för att han körde för fort i krypen. Vet ni hur långt/länge han har övningskört?? Han sålde sin hoj i våras, den hade han köpt ny för ett antal år sen, och i våras hade den gått 8000mil..... :död
I 10 år hade han övningskört!!! Varför han helt plötsligt skulle köra upp nu och inte tidigare fick jag aldrig reda på. Ålder? Tja, runt en 40-45.

@ hojbrud

Ja, jag kan nog inte säja annat än att jag har haft ett JÄKLA flyt. Bulltoftabanan hade nämligen inte tillräckligt med personal för att möta den mängden uppkörningar som bokats in nu i september. Därför var där inhyrd personal från Ystad, Helsingborg och Kristianstad.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
JKay skrev:
[...]
Tack alla!! Det är en helt underbar känsla nu och veta att kortet är i hamn.

Fan vad fusk att du kan dra ut och köra, sitter själv med det nya AB-kortet i handen men har ingen mc att ge mig ut på vägarna med :(
Känns nästan ännu mer frustrerande än att inte ha mc kort :rolleyes:
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Bara en snabb fråga då en polare gjorde mig osäker då han påstod att man måste ha B-körkort för att få kunna ta A-körkort.

Det är väl inte så? Jag kan väl ta A-körkort innan jag tar mitt B-körkort?
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Belfrage skrev:
Bara en snabb fråga då en polare gjorde mig osäker då han påstod att man måste ha B-körkort för att få kunna ta A-körkort.

Det är väl inte så? Jag kan väl ta A-körkort innan jag tar mitt B-körkort?


Jag har inget b-kort. Visst kan du ta a först. Lite jobbigare i trafiken har det varit för mig dock eftersom jag ej har någon erfaranhet där. Hade klart underlättat om man kört bil ett par år. Men det är ju inget som skall stoppa en. :)

/M
 

Belfrage

Prylbög
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB..., Minimoto
Trafiken är nog ingen fara... tror så fall bristen på rutin är en större fara.
Den svenska trafiken är en av de mildaste...
Titta bara på trafiken i Barcelona t.ex.

Tack för svaret! puss
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Jag menade precis så, att tex jag inte alls hade någon erfarenhet och rutin där. Men det lär man sig ju. Tog lite tid för mig bara. Nu gör man lite små fel hit och dit men det gör ju alla.
Även om trafiken i Sverige är lugn jämfört med Barcelona så var det ju helt nytt för mig.
Hur som helst, man behöver ej ha b-kort innan man tar a.

/M
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Ja, då äntligen var kortet klar. Lr egentligen förra fredagen =D

Allt gick super, förutom en konsnudd så den ramla på undanmanövern, kom med lite för snabb hastighet =/

Men nu blir det åka av så mkt som möjligt innan den börjar snöa =(

WEIII!
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
JKay skrev:
Tack alla!! Det är en helt underbar känsla nu och veta att kortet är i hamn.
En annan sak jag kom på nu va att där va en annan kille som skulle köra upp och han kuggade för att han körde för fort i krypen. Vet ni hur långt/länge han har övningskört?? Han sålde sin hoj i våras, den hade han köpt ny för ett antal år sen, och i våras hade den gått 8000mil..... :död
I 10 år hade han övningskört!!! Varför han helt plötsligt skulle köra upp nu och inte tidigare fick jag aldrig reda på. Ålder? Tja, runt en 40-45.

@ hojbrud

Ja, jag kan nog inte säja annat än att jag har haft ett JÄKLA flyt. Bulltoftabanan hade nämligen inte tillräckligt med personal för att möta den mängden uppkörningar som bokats in nu i september. Därför var där inhyrd personal från Ystad, Helsingborg och Kristianstad.

Grattis som fan, du som gnetat så mkt :)

Kör försiktigt, och UNDVIK MÖRKERKÖRNING! Förskräckligt mycke rådjur ute nu :gnissla
hör av dig om du vill svänga en runda :) Kanske uppåt söderåsen i helgen, otroliga vägar och natur
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Ljunghusen skrev:
Grattis som fan, du som gnetat så mkt :)

Kör försiktigt, och UNDVIK MÖRKERKÖRNING! Förskräckligt mycke rådjur ute nu :gnissla
hör av dig om du vill svänga en runda :) Kanske uppåt söderåsen i helgen, otroliga vägar och natur
Mörkerkörning....ett tips, skaffa mörkt visir så ser man inte skiten :)
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
ska jag vara ärlig så använde jag inte bakbromsen överhuvudtaget under första delen av provet :D la bara foten lite lätt på så det såg ut som jag gjorde det.. man vill ju inte riskera bakhjulslåsning menar jag.. och bromssträckan blev klockren ändå =)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
@ heke
Damn va gott o höra!! GRATTIS!! Du körde oxo på Bulltofta?


Ljunghusen skrev:
Grattis som fan, du som gnetat så mkt :)

Kör försiktigt, och UNDVIK MÖRKERKÖRNING! Förskräckligt mycke rådjur ute nu :gnissla
hör av dig om du vill svänga en runda :) Kanske uppåt söderåsen i helgen, otroliga vägar och natur

Tack mannen!! Det är SÅÅÅÅ underbart!! Har kört HELA dagen sen i morse. Tagit en tripp runt till alla hojförsäljare och BARA stått o dregglat. Har faktiskt hittat en fin hoj som jag skulle vilja ha. En Honda VFR 800 FI .....V4:a *slurp* Då kan alla stackars V-Twinnar komma....här e det ju DUBBELT upp av gött ljud OCH vrid på hela registret. :D :D

Ja, mörkerkörning va det ja...då har jag redan fuskat. Hade bror min bakpå när jag skulle köra hojen till garaget men det gick finfint.
En liten incident i Eslöv bara, vid en korsning trodde en biljävel att han skulle köra ut framför mig. Men ICKE!! Då kom denne svensken, glodde surt på´n gjorde jag med. Men det var inget som va nära eller så. På 2 dagar så har jag väl lyckats få ihop.....hrrmmm....60 mil. Har ju varit strålande väder! Då kan man ju inte sitta hemma.....*S*

Ja för fan! Knacka mer än gärna på, Anton, när det blir dax för lite moppe! (Kläm gärna på MSN!)

Har kört en hel del i Lödde idag, varit o hälsat på min otursdrabbade kompis (kuggade igår) som jobbar på Stormarknaden där.
Kollat in motorsport i Landskrona, Honda- och Yamaha Center i Helsingborg....plus lite andra ställen runt om i Skåne. Kan ju inte sluta köra......

Fridens liljor på er alla och kör lugnt!!

JKay
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
JKay skrev:
@ heke
Damn va gott o höra!! GRATTIS!! Du körde oxo på Bulltofta?

Thx!

Japp, bulltofta =)

Riktigt härlig "instruktör" lr vad dom kallas =)
Såg livsfarlig ut i början när han gled in på sin *suck* BMW hoj, men var riktigt behaglig när det var dax, inte det att man blev mindre nervös iofs, men gick iaf
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
heke skrev:
Thx!

Japp, bulltofta =)

Riktigt härlig "instruktör" lr vad dom kallas =)
Såg livsfarlig ut i början när han gled in på sin *suck* BMW hoj, men var riktigt behaglig när det var dax, inte det att man blev mindre nervös iofs, men gick iaf

Du fick oxo Henrik? En kille med stenansikte, fyrkantig haka. Ja, liten kille STOR HOJ!! HAhahaha!
 

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Firestorm
JKay skrev:
Du fick oxo Henrik? En kille med stenansikte, fyrkantig haka. Ja, liten kille STOR HOJ!! HAhahaha!

Det låter precis som han jag körde upp för tidigare i somras, han hette Henrik och körde BMW Rockster(?). Körde upp i helsingborg. Han var hur lugn som helst :tummenupp

Grattis till kortet förresten!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
-PV- skrev:
Det låter precis som han jag körde upp för tidigare i somras, han hette Henrik och körde BMW Rockster(?). Körde upp i helsingborg. Han var hur lugn som helst :tummenupp

Grattis till kortet förresten!

Han va helcool!

Tack! Det känns så gött! Synd att det "bara" är en ca månad kvar av säsongen.

Sen torsdags så har hojen fått jobba. Är uppe i ca 100 mil nu. 24 idag...tack till PGH för en trevlig tur idag på rundan som RR´s onsdagsgazz går på.
Lysande vägar!! (Bron vid Voxmantorp va ju riktigt kul!! :hihi :hihi )
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
Mahti skrev:
Fan vad fusk att du kan dra ut och köra, sitter själv med det nya AB-kortet i handen men har ingen mc att ge mig ut på vägarna med :(
Känns nästan ännu mer frustrerande än att inte ha mc kort :rolleyes:

Ja det är samma här! Nu har man mc-kort men inget att åka på! Det är jättejobbigt! :( Särskillt när det säsongen snart är slut, man vill ju hinna åka åtminstone lite innan snön kommer...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Se det som så....ni har ju hela vintern på er att handla hoj. Sen har ni HELA nästa säsong o köra på! Jag får ju bara köra en liten tid i år..... :hihi
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Uppkorning

Fick precis veta i fredags att jag har uppkorning i November. Trodde det skulle bli langt in pa nasta ar eftersom dete ca 54 veckors vantetid pa uppkorning har.
Blev helt paff av allt man maste gora pa den i sverige. har svarar man pa ett par muntliga fragor, aker ut pa gata i ca 20 eller 30 min (som mest) sen e re klart (inte nodvandigtvis sa att man far lappen for det :) ).
Bil uppkorningen ar den samma. Halkbana vet de inget om har? Man drullar in och kor runt lite och det e hela grejen.
Sedan far man kora sjalv har med ovningskorkort (bil o hoj :skrämd )
De flesta svenskar far tokryck nar de hor detta hehe.
Maste se till att fa lappen har, det verkar ju lattare.
Men hur ar det nar man kommer hem sen, maste man kora upp hemma for ett svenskt eller kan man byta in sitt EU kort mot ett svenskt (hoppas!!!)
Ar det nagon som vet hur det funkar?
Kram
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Nursey skrev:
Fick precis veta i fredags att jag har uppkorning i November. Trodde det skulle bli langt in pa nasta ar eftersom dete ca 54 veckors vantetid pa uppkorning har.
Blev helt paff av allt man maste gora pa den i sverige. har svarar man pa ett par muntliga fragor, aker ut pa gata i ca 20 eller 30 min (som mest) sen e re klart (inte nodvandigtvis sa att man far lappen for det :) ).
Bil uppkorningen ar den samma. Halkbana vet de inget om har? Man drullar in och kor runt lite och det e hela grejen.
Sedan far man kora sjalv har med ovningskorkort (bil o hoj :skrämd )
De flesta svenskar far tokryck nar de hor detta hehe.
Maste se till att fa lappen har, det verkar ju lattare.
Men hur ar det nar man kommer hem sen, maste man kora upp hemma for ett svenskt eller kan man byta in sitt EU kort mot ett svenskt (hoppas!!!)
Ar det nagon som vet hur det funkar?
Kram

Låter ju kul för dej.
Men hur är november hos er?

När jag höll på med mc kortet (fick mitt 4/7-05) så tyckte man att det var tråkigt och onödigt med alla övningar.

Fast idag när jag har kortet, så måste jag medge att jag är glad att jag gjort alla övningar, att man hållt på i flera timmar på manöverbanan.
Jag har ju lärt mej mkt, och det har gjort mej till en bättre förare.

Måste erkänna att jag tycker det är otäckt med alla dessa "äldre" som "fått" a kortet med b.
Dom som får för sej på äldre dar att börja köra MC.

/s
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
somebody skrev:
Låter ju kul för dej.
Men hur är november hos er?

När jag höll på med mc kortet (fick mitt 4/7-05) så tyckte man att det var tråkigt och onödigt med alla övningar.

Fast idag när jag har kortet, så måste jag medge att jag är glad att jag gjort alla övningar, att man hållt på i flera timmar på manöverbanan.
Jag har ju lärt mej mkt, och det har gjort mej till en bättre förare.

Måste erkänna att jag tycker det är otäckt med alla dessa "äldre" som "fått" a kortet med b.
Dom som får för sej på äldre dar att börja köra MC.

/s

November kan vara kallt och regnigt och blasigt, det ar sallan som det blir varre (men med min otur sa....).
Men ni far halla tummarna ! :näsblod
Jag tror att jag kommer do av lycka om jag klarar det. :gnissla Hoppaasssss.
Kram S
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top