Körkort 2005

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Är det inte typiskt....

Nu när man väl FÅTT kortet så kan man inte köra på en tid. Har fått en sån DUNDERförkylning med allt vad det innebär......och lite till...rent av MYCKET till!
Ja jag vet....för mycket köra i för kallt väder....
 

Juice

Only Joos
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Z750 -04
JKay skrev:
Är det inte typiskt....

Nu när man väl FÅTT kortet så kan man inte köra på en tid. Har fått en sån DUNDERförkylning med allt vad det innebär......och lite till...rent av MYCKET till!
Ja jag vet....för mycket köra i för kallt väder....

Se det som så... du har hela vintern på dig att bli frisk. Sen har du HELA nästa säsong o köra på!

:hihi
 
Last edited:

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Nursey skrev:
Men hur ar det nar man kommer hem sen, maste man kora upp hemma for ett svenskt eller kan man byta in sitt EU kort mot ett svenskt (hoppas!!!)
Ar det nagon som vet hur det funkar?
Kram

Har du tagit kort i ett EES-land är det bara att byta in det mot ett svenskt! Går t.o.m. att fixa svenska från australien... Har man ett KK från Australien byter man det mot ett från Strobrittannien som man sedan byter mot ett svenskt... Lätt va??? :D
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Juice skrev:
Se det som så... du har hela vintern på dig att bli frisk. Sen har du HELA nästa säsong o köra på!

:hihi

*S* Nu fick man igen så det stänkte om det....med samma medicin!! ;)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hehehehe....nice o veta!! Gillar när det huggs tebax!! ;)

Sköt om er och hoppas att ni hittar era hojar i vinter!!

Lycka till!!
 

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
jahaja, då var de dags för en ny uppdatering:

I måndas så var det dags igen..
insåg på söndakväll att jag inte rört bågen sen jag vart kuggad förra gången, vilket var ca 3veckor tillbaka.. stack ut å övade lite krypkörning här utanför i ca 30min.. sedan gick man å la sej, tänkte vara på plats i god tid så man kunde tjyvköra lite, men så kommer man dit i god tid, men var inte alla alla där i god tid å även uppkörningsmannen själv måntro? jodå! så de vart ingen tvyvträning där inte..

Innan jag å far lämnade hemmet så kollade vi hur "varmt" det var, å temperaturen låg på en -1 till -2grader...

Jag sa att jag ville börja med manöverprovet, var frusen, å så fick jag köra den svårare banan, men det gick kalas ändå :)

När jag höll på att köra högfartsbanan så ser jag dock följande: tror du inte på fan att bränslelampan började lysa?! :huvet

När manöverprovet var klart frågade jag uppkörningsgubben om det var lugnt om jag frågade en av körskole lärarna om dom kunde åka å tanka med mej medans nästa körde så sa han att vi kunde tanka när jag skulle ut i trafik..

Min tanke var då: hmm, tror inte jag vill det, om han blir less på mej kan jag lika gjärna bli kuggad för att jag tankade fel eller nåt..

Men iaf, åkte först ut av alla i trafiken, sket i å tanka, sa till han att lampan slutat lysa så de skulle nog gå bra.. :)

Före vi for ut sa han vilken runda han ville att jag skulle köra, å dom vägarna visste jag precis vart han menade, så han sa inte ett enda ord under hela körningen förän jag hade kommit till slutstationen å då sa han: "det här såg ju bra ut och du visade verkligen bra att du kunde högerregeln!"

så japp, nu har man kortet för mellan mc å har hunnit förbruka 32mil sedan jag tog kortet i måndas.. (tur att man har skola på dagarna, annars hade man kört då också) :rolleyes:
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hehehehe....gött o höra!!

Ja, det ÄR nog tur att du går i skolan på dagarna...för jag tog semester dagen efter jag klarade mitt...körde hela dagen...långt in på kvällen....MÅNGA mil blev det! Kostade MYCKET bensin och pengar...men det är det värt! :tummenupp


GRATTIS!!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Körkort 2005... själv är man ju obotlig optimist och hoppas hinna iår... fixxa teorin igår och jagar nu en uppkörnings tid... :)
 

serp

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2005
Ort
Täby
Hoj
Fazer
Uppkörning idag... klockan 12.15 skulle jag vara i Tullinge och köra upp. Jag, bilskolläraren och två andra åkte så att vi var där 11.00 och smygtränade lite...
Nervositeten stiger allt eftersom tiden går... går verkligen inge bra på krypkörningsträningen i slutet.
Klockan blir 12.15 och vi rullar iväg till vägverkets kontor... Vi är först där men efter bara några minuter kommer det ungefär 8 personer till. Inspektörerna kommer ut och kniper 3 pers var. Jag och en annan kille blir stående ett tag innan vår inspektör kommer samtidigt som en privatist kommer infarandes.
Han får dock åka hem igen eftersom hans motorcykel inte är godkänd, även fast både hans mamma och pappa kört upp på samma hoj :va . Bra start tänker jag och blir lite mer nervös.
Sen åker vi iväg till banorna och jag ska köra först. Säkerhetskontroll och ledning går bra. Krypkörning. Den med 4 koner på rad... Blir helt plötsligt skitnervös och vinglar som fan. När jag ska vända där borta tappar jag balansen och sticker ner stöveln... Jag åker tillbaka och ser med mina allra snällaste ögon på inspektören som kommer fram och ser allvarlig ut... Men orden lät bättre än minen.. "Du stack ner foten där borta men det gör inget, nu kör vi högfart". Jag ska köra på den med undanmanövern i början... Tar sats... väldigt mycket sats... vill ju inte behöva busacca precis i slutet! :) Kommer körandes, klarar undanmanövern bra... sen får jag hjärnsläpp... Vad ska jag göra nu då? Kommer på att jag ska köra slalom och kastar mig mellan två koner och kör väldigt dåligt fram till vändningen... Här har jag självklart glömt bort hur man vänder och det slutar med att jag stannar med framhjulet på en kon och bakhjulet över linjen... fråga inte :)
Åker tillbaka och gör världens sämsta bromsning... Vågar knappt titta upp, men inspektören kommer fram och säger att jag nog får testa igen och ger mig lite råd och tips... Jag kör om och sätter allt perfekt. SKÖNT! Nervositeten släpper helt.
Nu är det dags för 70- och 90-bromsning. Sätter båda perfekt.
Står och väntar med de andra... en av de från min skola klarade sig, den andra inte... lite trist stämning medan vi väntar.
Dags för körningen... halva gruppen har kommit bort och inspektörerna tror att de nog åkt till McDonalds. Hm tänker jag.. nåväl :)

Vi kör ut på en liten slingrig väg och kör ner förbi IKEA och ut på motorvägen. Jag kör om flera bilar och oroar mig lite... varför kör alla så långsamt? Nåja... jag har inte sett nån 90-skylt så jag fortsätter bränna på...
Vi kör av motorvägen efter en bra bit och kör lite i någon sorts bostadsområde. Efter det kör vi ut på en landsväg som är helt tom... Jag glömmer bort kontrollanten lite och njuter av omgivningen... eller nåt :)
Sedan åker vi tillbaka genom bostadsområdet, upp på motorvägen och åker in på McDonalds. Där står mycket riktigt alla och äter burgare. Jahop. Jag går fram till kontrollanten som ser allvarlig ut, men sen säger hon lite tyst, "du är godkänd". Jag tänker att jag nog hörde fel så jag frågar och hon säger samma sak igen. Jag var osäker på flera moment, men när kortet nu trots allt var i hamn blev jag överlycklig! Skaka hand, tack tack. Försökte behärska mig och frågade om det var nåt hon tyckte att jag kunde förbättra.. det var det ju...
Den andra killen från min skola kuggade :(
På vägen hem körde jag om min lärare lite busigt, men han gjorde bara :tummenupp. Jag råkade köra ifrån de andra på vägen hem i rent glädjerus och såg dem inte igen förrns jag tantkört på motorvägen i 5 minuter :)

Skönt som fan! Nu är det dags att kolla på hoj och bränna runt lite innan vintern sätter igång.

Jag körde med Carina på Tullinge förresten. En riktigt trevlig tjej!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Najs!!!

GRATTIS!! Det verkar som att man ska köra upp på hösten....då får man lite *host* snällare och mer realistiska *host* uppkörningsförrättare.... ;)
Råkade ju ut för ungefär detsamma... :tummenupp
Än en gång GRATTIS! Ta det lugnt nu i trafiken och ha det skönt bakom styret!
 

Rossi 4 ever

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 900
Grattis!!! hoppas det fina vädret fortsätter ett tag till så ni hinner bränna lite svart innan snön kommer.

:tummenupp
 

Speedmistress

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R (09:a)
Hej!

Apropå uppkörning så ge för allt i världen inte upp, körde själv upp 4!!! gånger och torskade p.g.a. nervositet. Dan före 4:e försöket hade jag en körlektion med egen hoj som jag lånat av en kompis. Vurpade på körlektionen vid inbromsning och hade av kopplingsgreppet, men vi lyckades fixa det till uppkörningen och jag klarade det! Så himla skönt har inte varit så glad på länge!

RocketQueen skrev:
Jag har inget b-kort. Visst kan du ta a först. Lite jobbigare i trafiken har det varit för mig dock eftersom jag ej har någon erfaranhet där. Hade klart underlättat om man kört bil ett par år. Men det är ju inget som skall stoppa en. :)

/M
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Kul att flera har klarat det sen jag var inne på denna tråden sist. Grattis till er alla! :tummenupp

Själv vill jag bara gå och dö, och sälja hojen, och glömma bort hela denna sommaren som varit ett rent fiasko och självplågeri......... :(

Worst Summer ever!

/Take care Cel
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
CeltaniC skrev:
Själv vill jag bara gå och dö, och sälja hojen, och glömma bort hela denna sommaren som varit ett rent fiasko och självplågeri......... :(

Varför är du så deppig? :( På grund av att du kuggat? Jag kuggade 2 gånger innan jag fick kortet nu i sommras, skit samma.. det är ju bara pengar. det går alltid att fixa mer.

Men när du väl fått kortet så kommer du glömma hur jobbigt det var att ta det och vara huuur glad som helst.
Skit i att klaga över hur "dåligt" du har det. Tänk på andra som aldrig ens har möjligheten att försöka ta mc kort.
Det löser sig! Du får det förr eller senare, om du nu skulle fått det så skulle det ändå varit vinter snart. Du kan ta kortet direkt i början av nästa säsong istället :tummenupp
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Mahti skrev:
Varför är du så deppig? :( På grund av att du kuggat? Jag kuggade 2 gånger innan jag fick kortet nu i sommras, skit samma.. det är ju bara pengar. det går alltid att fixa mer.

Men när du väl fått kortet så kommer du glömma hur jobbigt det var att ta det och vara huuur glad som helst.
Skit i att klaga över hur "dåligt" du har det. Tänk på andra som aldrig ens har möjligheten att försöka ta mc kort.
Det löser sig! Du får det förr eller senare, om du nu skulle fått det så skulle det ändå varit vinter snart. Du kan ta kortet direkt i början av nästa säsong istället :tummenupp


Jag förstår Celtanic eftersom jag är i samma sits själv. :rolleyes: Pengarna är ju verkligen inte hela världen men man har ju verkligen satsat allt på detta kort och så går det så här liksom. Trist.

Men du har helt rätt att när man väl har sitt kort då glömmer man allt annat. Då har det varit värt varenda minut.

Jag ska boka en ny uppkörningstid så fort VV tillåter!
Upp med hakan Cel!
Jag vet precis hur det känns. :gråta

/Marielle
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Speedmistress skrev:
Hej!

Apropå uppkörning så ge för allt i världen inte upp, körde själv upp 4!!! gånger och torskade p.g.a. nervositet. Dan före 4:e försöket hade jag en körlektion med egen hoj som jag lånat av en kompis. Vurpade på körlektionen vid inbromsning och hade av kopplingsgreppet, men vi lyckades fixa det till uppkörningen och jag klarade det! Så himla skönt har inte varit så glad på länge!


Det är skönt att höra att det finns fler som ej klarade det på första. Känns rätt surt men man vet ju att man tar kortet. Jag ska ha detta jäkla kort om jag så ska köra upp tio ggr. :hihi

Vilken tur att du fixade till hojen och jätte duktigt av dig att klara det dagen efter. Jag blev jäkla rädd men det har släppt nu. :)

/M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top