Uppkörning idag... klockan 12.15 skulle jag vara i Tullinge och köra upp. Jag, bilskolläraren och två andra åkte så att vi var där 11.00 och smygtränade lite...
Nervositeten stiger allt eftersom tiden går... går verkligen inge bra på krypkörningsträningen i slutet.
Klockan blir 12.15 och vi rullar iväg till vägverkets kontor... Vi är först där men efter bara några minuter kommer det ungefär 8 personer till. Inspektörerna kommer ut och kniper 3 pers var. Jag och en annan kille blir stående ett tag innan vår inspektör kommer samtidigt som en privatist kommer infarandes.
Han får dock åka hem igen eftersom hans motorcykel inte är godkänd, även fast både hans mamma och pappa kört upp på samma hoj
. Bra start tänker jag och blir lite mer nervös.
Sen åker vi iväg till banorna och jag ska köra först. Säkerhetskontroll och ledning går bra. Krypkörning. Den med 4 koner på rad... Blir helt plötsligt skitnervös och vinglar som fan. När jag ska vända där borta tappar jag balansen och sticker ner stöveln... Jag åker tillbaka och ser med mina allra snällaste ögon på inspektören som kommer fram och ser allvarlig ut... Men orden lät bättre än minen.. "Du stack ner foten där borta men det gör inget, nu kör vi högfart". Jag ska köra på den med undanmanövern i början... Tar sats... väldigt mycket sats... vill ju inte behöva busacca precis i slutet!
Kommer körandes, klarar undanmanövern bra... sen får jag hjärnsläpp... Vad ska jag göra nu då? Kommer på att jag ska köra slalom och kastar mig mellan två koner och kör väldigt dåligt fram till vändningen... Här har jag självklart glömt bort hur man vänder och det slutar med att jag stannar med framhjulet på en kon och bakhjulet över linjen... fråga inte
Åker tillbaka och gör världens sämsta bromsning... Vågar knappt titta upp, men inspektören kommer fram och säger att jag nog får testa igen och ger mig lite råd och tips... Jag kör om och sätter allt perfekt. SKÖNT! Nervositeten släpper helt.
Nu är det dags för 70- och 90-bromsning. Sätter båda perfekt.
Står och väntar med de andra... en av de från min skola klarade sig, den andra inte... lite trist stämning medan vi väntar.
Dags för körningen... halva gruppen har kommit bort och inspektörerna tror att de nog åkt till McDonalds. Hm tänker jag.. nåväl
Vi kör ut på en liten slingrig väg och kör ner förbi IKEA och ut på motorvägen. Jag kör om flera bilar och oroar mig lite... varför kör alla så långsamt? Nåja... jag har inte sett nån 90-skylt så jag fortsätter bränna på...
Vi kör av motorvägen efter en bra bit och kör lite i någon sorts bostadsområde. Efter det kör vi ut på en landsväg som är helt tom... Jag glömmer bort kontrollanten lite och njuter av omgivningen... eller nåt
Sedan åker vi tillbaka genom bostadsområdet, upp på motorvägen och åker in på McDonalds. Där står mycket riktigt alla och äter burgare. Jahop. Jag går fram till kontrollanten som ser allvarlig ut, men sen säger hon lite tyst, "du är godkänd". Jag tänker att jag nog hörde fel så jag frågar och hon säger samma sak igen. Jag var osäker på flera moment, men när kortet nu trots allt var i hamn blev jag överlycklig! Skaka hand, tack tack. Försökte behärska mig och frågade om det var nåt hon tyckte att jag kunde förbättra.. det var det ju...
Den andra killen från min skola kuggade
På vägen hem körde jag om min lärare lite busigt, men han gjorde bara
. Jag råkade köra ifrån de andra på vägen hem i rent glädjerus och såg dem inte igen förrns jag tantkört på motorvägen i 5 minuter
Skönt som fan! Nu är det dags att kolla på hoj och bränna runt lite innan vintern sätter igång.
Jag körde med Carina på Tullinge förresten. En riktigt trevlig tjej!