Körkort 2005

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
-PV- skrev:
Klarade A-kortet idag! :banana

Dock begränsat eftersom jag körde upp på min ER-5:a men jag är lika glad för det, kommer ändå att behålla den i två år eftersom jag ska plugga och vill ha billigaste möjliga hoj. Efter två år övergår ju kortet till tungt automatiskt och då har man kanske dessutom råd att köpa nåt häftigt.

Är extremt nöjd eftersom jag fick uppkörningen tidigare än jag hade tänkt mig och har bara hunnit köra 30 mil övningskörning privat + tre dubbellektioner (konbanorna). Körde upp i Helsingborg som privatist.

Manöverproven gick galant förutom krypkörningen där jag råkade sätta ner foten lite snabbt, men det var tydligen lugnt, behövde inte ens köra om den. Fick vänta över fyra timmar på trafiken sedan, gissa om man var nervös :gnissla, men det gick vägen!
Förrättaren var hur lugnt som helst tyckte jag och det kändes som om han kollade mer på helheten än på småmissar, precis som det ska vara!

Lycka till alla andra, inget slår känslan när man har klarat det!


Visste inte att dom hade uppkörningar så tidigt på dagen. :hihi

Seriöst: Grattis grattis! :tummenupp
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
rikard1979 skrev:
Åkte idag till tullinge flygplats där det finns konor utplacerade för att öva lite krypkörning. Blev smått förvånad när min polare drog fram en kamera o filmade det hela :gnissla
Eftersom jag lyckades köra runt banan utan att sätta ner foten så tänkte jag dela med mig denna amatör video :D Har någon utrymme för ca 100 meg så kan jag länka in den, så får ni gärna ge mig lite tips på hur man egentligen ska köra den stora krypkörningsbanan :tummenupp :hihi

Här finns exempel på hur man ska köra.
Det har snackats om hurvida det kanske går lite för fort i någon av filmerna dock.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1334367&postcount=506

För er som inte sett,
kolla första inlägget i tråden. Där har jag samlat massa länkar till bra saker.

Grattis ni som nyligen klarat det, visst är det skönt :D

Kämpa vidare ni andra :tummenupp
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
tjockisbulle skrev:
Här finns exempel på hur man ska köra.
Det har snackats om hurvida det kanske går lite för fort i någon av filmerna dock.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1334367&postcount=506

För er som inte sett,
kolla första inlägget i tråden. Där har jag samlat massa länkar till bra saker.

Grattis ni som nyligen klarat det, visst är det skönt :D

Kämpa vidare ni andra :tummenupp

dom där e ju från samma bana, dvs den mindre... men jag har tittat på dom flera ggr :)
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Uppkörning imorrrrn! Det ska både bli kul och spännande. :tomten
Inga tips så här nära slutet?! :Bugar Sen slipper man kanske "Övningskörning"s-skylten, har en likadan där de står "Tävlingskör"! :D

/mvh Johan
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Jahaja, nu har jag uppgraderat mitt A1 kort till A begränsad :) om 2 år så får man köra obegränsad!! är ute och åker!!!!! :rock :banana
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hej alla glada körkortstagare... Ska snart köra upp på min Africa Twin och undrar följande: Mc´n har inget centralstöd, -om man ska kolla lagerglapp på hjul och framgaffel samt swing... hur gör man då? Antar att man tippar upp mc´n med hjälp av stödet, men hjälper förrättaren till med det, kan ju liksom inte hålla upp den tunga bågen samtidigt som man ska dra i hjul och svingar mm... :tomten

Angående bromsar i trafikdelen, ska man använda både bak och fram broms vid mjuka bromsningar, använder nästan uteslutande fram bromsen? :confused:

Tacksam för hjälp... Mvh Tomas
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Tom@s skrev:
Hej alla glada körkortstagare... Ska snart köra upp på min Africa Twin och undrar följande: Mc´n har inget centralstöd, -om man ska kolla lagerglapp på hjul och framgaffel samt swing... hur gör man då? Antar att man tippar upp mc´n med hjälp av stödet, men hjälper förrättaren till med det, kan ju liksom inte hålla upp den tunga bågen samtidigt som man ska dra i hjul och svingar mm... :tomten

Angående bromsar i trafikdelen, ska man använda både bak och fram broms vid mjuka bromsningar, använder nästan uteslutande fram bromsen? :confused:

Tacksam för hjälp... Mvh Tomas

Man behöver inte göra alla delar av säkerhetskontrollen, och sedan finns det väl sätt att kolla hjullager osv på ändå. Blir svårare med styrlagrena men det kanske du slipper kolla.

Sedan kan jag ju tillägga att jag inte fick mitt kort dels pga att jag inte bromsa med båda bromsar när vi körde i tätbebyggt område och trots att det endast gick i cirkus 40 km/h.. Endast frambroms = dålig teknik, typ.
 

birgerss

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
göteborg
Hoj
sv 650 s -99
tog kortet idag:)

Tjenare!!

idag lyckades jag ta mitt obegränsade A-kort!!
hade ite små problem med krypkörningen, han tyckte jag körde för fort så ja fick ett nytt försök då satte ja ner foten o tänkte nu är det kört ... Men han lät mig köra högfartsdelen o då släppte närvösiteten.. o efter det gick det bra!
men jag hade nog inga stora marginaler, det var min dag:)

hyfsat billigt blev det oxå, inte undra på att man är glad!! :hihi
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Idag hade jag min landsvägskörning via trafiksskolan. Gick väldigt bra, o med några få kommentarer så kan jag finslipa lite innan min uppkörning i augusti.

Vi körde ut mot täby kyrkby och körde lite grusvägar o små slingriga 50-70 vägar där :yoparty Riktigt kul!
Sen åkte vi mot kungsängen o körde lite mer grus, o sedan avslut i västra jakobsberg med lite villa-områdes-körning (el. vad det nu kallas, hehe)

Vi märkte förressten under dagens gång att vi hade en stor j-kla bult/skruv i bakdäcket... Men den satt så pass långt ut att vi fortsatta att åka vidare.
När jag sedan körde 110 på motorväg small det till, bulten lossnade, och det började svaja lite lätt :rolleyes:
Sänkte farten till 80 o fortsatte till Jakosbergsavfarten... Sen blev det max 30 på småvägarna till en däckfirma, hehe... Svårt o svänga med tomt bakdäck :3freak
 

Herman Hedning

skit så länge hängslena håller....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
i skogen vid en sjö...
Hoj
Kryper runt på alla fyra, Kawa brute force 750....
Tom@s skrev:
Hej alla glada körkortstagare... Ska snart köra upp på min Africa Twin och undrar följande: Mc´n har inget centralstöd, -om man ska kolla lagerglapp på hjul och framgaffel samt swing... hur gör man då? Antar att man tippar upp mc´n med hjälp av stödet, men hjälper förrättaren till med det, kan ju liksom inte hålla upp den tunga bågen samtidigt som man ska dra i hjul och svingar mm... :tomten

Angående bromsar i trafikdelen, ska man använda både bak och fram broms vid mjuka bromsningar, använder nästan uteslutande fram bromsen? :confused:

Tacksam för hjälp... Mvh Tomas




Du får be uppkörningsförrättaren om hjälp att hålla hojjen, det funkade för för mig!

Lycka till med uppkörningen!!!
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
tjockisbulle skrev:
Här finns exempel på hur man ska köra.
Det har snackats om hurvida det kanske går lite för fort i någon av filmerna dock.

Men den banan kan inte va den "riktiga"? Tycker de tar ut svängen på tok för mkt, sånt utrymme till spärrlinjen har jag aldrig haft på lektionerna. :dummer
E det rätt avstånd mellan koner o för svängen?
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Martex skrev:
Men den banan kan inte va den "riktiga"? Tycker de tar ut svängen på tok för mkt, sånt utrymme till spärrlinjen har jag aldrig haft på lektionerna. :dummer
E det rätt avstånd mellan koner o för svängen?


Jag vet inte om alla avstånd är helt rätt,
dock du får ju ta ut svängen i sidled så mycket du vill.

Men du har rätt, begränsningen bakåt är ju typ 2m från sista konen och på klippen här kör dom bra mycket längre ut.

Gör enligt skolans anvisningar,
det sjuka för mig och dom andra som körde upp från min skola var att vi upplevde krypbanan på uppkörningen ännu "taightare" än på skolans övningsgård. Så jag undrar om min skolas bana också verkligen var helt rätt.
:va
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ansats konbana

En fråga till: Innan man kör in i konbanan (högfartsbanan), hur lång ansats får man ta? Är det start från stillastående och gasa upp till manövern eller kan man komma glidande med längre ansats in i undanmanövern?
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
Tom@s skrev:
En fråga till: Innan man kör in i konbanan (högfartsbanan), hur lång ansats får man ta? Är det start från stillastående och gasa upp till manövern eller kan man komma glidande med längre ansats in i undanmanövern?

man ska hålla hastigheten 50km/h när man kommer till dom första konorna, mao har du en startsträcka innan banan börjar.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jag har numera körkort! :)
Och här följer dagens äventyr:

Började med att gå upp strax innan sju, duschan, tanka och göra mig i ordning. Är på plats lagom innan 8:00, och strax därpå kommer uppkörningsmannen. Vi var fyra på plats, en saknades. Först ut kuggade, därpå gled jag ut och gjorde mitt. :tomten Gick bra, känndes bra. Hade ner två koner i högfartsdelen, "Gör om, gör rätt" sa han. Då vickade jag en kon i mitten, det var stödet som tog i. Men han godkände det. Inbromsning gick bra, fick göra om 90 km/h pga motorstopp.. :va

Väntade två timmer, sen var det min tur ut i trafik. Körde en jävla lång sväng på 40 minuter! Gick bra, det känndes bra! :tummenupp

Hade lite problem med hörselgrejen, den lossnade 3 gånger! Vilket gav resultat i misstolkningar... :gnissla

Den enda stora missen var när jag kom på grusväg, som delade sig i två. En mindre och en större, den mindre gick "åt höger" och stora fortsatte snett vänster. Där kör jag.. :kocko Fast det tydligen sitter en skylt "Förbud mot infart med fordon", Behörighet krävs". - Jaha, tänker jag. han blev ganska arg, uppfattade jag det som.

Men det gick fint! Han var ganska hård, men rak och bestämd. Och det ska en uppkörningsman vara. Tack Per! :Bugar

Han släppte mig med kort trots något småfel och ett större (grusvägen..)!
Fast jag är inte så glad... :va
Känns som om han var så kritisk, men det ordnar sig! Det enda han sa när vi var klara var att jag gjort mot många fel.. Varför släppte han mig då? :confused: Tar åt mig hans tips och raka svar... Har inte fattat det än, men glädjen kommer nog snart!
Wihoo! :tummenupp

/mvh Johan
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Extreem_ skrev:
Känns som om han var så kritisk, men det ordnar sig! Det enda han sa när vi var klara var att jag gjort mot många fel.. Varför släppte han mig då? :confused: Tar åt mig hans tips och raka svar... Har inte fattat det än, men glädjen kommer nog snart!
Wihoo! :tummenupp

/mvh Johan
Han kanske tyckte du uppförde dig bra med placering osv!
Sedan om det strular med kommunikationen så brukar det ju bli lite bökigt!
Han kanske förstod det o därför fick du kortet!
Äh han att inte köra in på nått där man inte får vara gör man ju hela tiden om man har mc!
Den skylten med gult o röd kant betyder att det mest troligt ligger ett spännande o roligt flygfält innanför! :tummenupp
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Lindén skrev:
Han kanske tyckte du uppförde dig bra med placering osv!
Sedan om det strular med kommunikationen så brukar det ju bli lite bökigt!
Han kanske förstod det o därför fick du kortet!
Äh han att inte köra in på nått där man inte får vara gör man ju hela tiden om man har mc!
Den skylten med gult o röd kant betyder att det mest troligt ligger ett spännande o roligt flygfält innanför! :tummenupp
:hihi
 

Hoppsan

Spansk mästare i ribbstol
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Nära kontinenten
Hoj
954
MBGIRL skrev:
ca 30-40 st i Malmö...betydligt fler på bil.
Rätt intressant eftersom det är samma uppkörningsgubbar som kör på båda
uppkörningsproven och man träffat dom både som privatist, trafiklärare och
på uppkörningar för A o B.

Nu har jag säkert inte varit med på lika många uppkörningar som dig men det
skulle ju kräva att jag var uppkörningsförrättare, vilket jag inte är.

Jag är på den andra sidan och tränar samt ser elever köra och möta dessa
uppkörningsförättare och min syn grundar jag på vad jag upplevt...

En hel del finns det att säga om vissa uppkörningar i Malmö men om den hårda
sanningen skall fram så är det inte många som vågar säga det rakt ut eftersom
de av olika skäl på trafikskolorna drabbas på andra sätt då...

Du är inte lärare på mc men har ändå varit med på 30-40 prov, förmodar att du håller på att utbilda dig till mc-instruktör?

När du är med på proven diskuterar väl inspektören och du utslaget grundligt?
Om det fortfarande kvarstår frågetecken måste du kunna ta upp det med berörda provförrättare, eller? Menar du med fullt allvar att VV i Malmö utdelar repressalier för nyfikenhet?

Om läget nu är så allvarligt som du beskriver MÅSTE du ta upp detta med chefen för förarenheten i Malmö så det blir någon ordning. Inte kan vi fortsätta att lotta ut körkort på detta sätt!
 

Hibboi

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm
Hoj
bobbycar
Om man inte haft någon form av båge kort förut men är 21 och tar för tung, får man begränsad eller obegränsad?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top