Körkort 2006

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Krille_ skrev:
2348728 Då var det dig som jag stod o surrade lite med där inne i stugan. Även jag klarade det kl 14 på Tullinge. :yoparty

Där ser man! :tummenupp vissa dagar kan t.o.m detta väder kännas helt ok!
Även om det var kallt och blött som fan och körskolans hoj lade av på vägen hem så åkte inte smilbanden ner! :näsblod

Stort grattis till dig också Pippi! :tummenupp

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Ja de va pissigt jobbigt, men de va ju en bra anledning till att dra ner på farten och vara extra försiktig :) Han va riktigt bra, avslappnad och
hade koll på läget tycker jag!

Tack så mycket och grattis till alla andra som klarat det!

Ses på vägarna! :tummenupp

Bushojjen skrev:
2349009 Samma som jag, riktigt trevlig snubbe tyckte jag...

Syns på vägarna då...

Birza skrev:
2349023 Där ser man! :tummenupp vissa dagar kan t.o.m detta väder kännas helt ok!
Även om det var kallt och blött som fan och körskolans hoj lade av på vägen hem så åkte inte smilbanden ner! :näsblod

Stort grattis till dig också Pippi! :tummenupp

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
uppkörning idag och ja klara de!!!!!! är ofattbart glad eftersom ja va säker på att ja kugga i traffiken då ja fick känslan av att jag körde riktigt uselt. Visst hade han några saker att klaga på men lappen fick jag :yoparty

Nu väntar jag bara på en ny hastighetsmätarwire innan ja ger mig ut på lite längre tripper så jag inte åker dit å fortkörning direkt :D

Tack för alla tips som ni ger ut i denna tråd! dom hjälper en på traven

Och LYCKA TILL ALLA ANDRA SOM SKA KÖRA UPP!

//isse som knappt har fattat att körkortet e fixat :)

Nicotin

Guest
isse_rs125 skrev:
2349363 uppkörning idag och ja klara de!!!!!! är ofattbart glad eftersom ja va säker på att ja kugga i traffiken då ja fick känslan av att jag körde riktigt uselt. Visst hade han några saker att klaga på men lappen fick jag :yoparty

Nu väntar jag bara på en ny hastighetsmätarwire innan ja ger mig ut på lite längre tripper så jag inte åker dit å fortkörning direkt :D

Tack för alla tips som ni ger ut i denna tråd! dom hjälper en på traven

Och LYCKA TILL ALLA ANDRA SOM SKA KÖRA UPP!

//isse som knappt har fattat att körkortet e fixat :)

Grattis...
Tyckte också att jag körde som ett moppefucko på uppkörningen mne lappen fick mna i alla fall..:yoparty

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Har alla fått sina kort nu eller???
Inte så många som skriver för tillfället. Är det bara loosers som jag som är kvar? Jag vill oxå köra! Fan!
Det mest komiska är att jag inte brydde mig om att fixa handledare. Eftersom jag hade egen hoj 2002 och övningskörde ca 200 mil trodde jag att ett par lektioner för att träna manöverbanorna skulle räcka. Ha ha! 10 dubbel lektioner,13 000 kr och en missad uppkörning senare vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Jag håller på och növlar runt på den där urfånigt idiotiska kryp-banan och får aldrig ut och köra på riktigt. En lektion landsväg var tillräckligt enligt läraren. Om det inte vore så förbannat dyrt skulle jag betala för en till bara för att få känna på det.
Jag har en hoj i garaget som jag tränat krypkörning på i timmar. Klarar båda banorna galant åt båda håll nu MED DEN HOJEN!! Varför ska jag behöva lägga ner tusentals kronor för att lära mig krypköra med en annan hoj??? Allt det andra har funkat bra från början! Fast nu efter min missade uppkörning fick jag bekymmer med högfarts banan oxå. Snacka om psykiskt.
Kan jag få lite sympati-känslor från fler som inte har grejat det än? Jag känner mig som en idiot som inte verkar kunna få till den där förbannade krypkörningen! Det skulle kännas skönt att veta om det finns någon mer.

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Ilma skrev:
2352159 Har alla fått sina kort nu eller???
Inte så många som skriver för tillfället. Är det bara loosers som jag som är kvar? Jag vill oxå köra! Fan!
Det mest komiska är att jag inte brydde mig om att fixa handledare. Eftersom jag hade egen hoj 2002 och övningskörde ca 200 mil trodde jag att ett par lektioner för att träna manöverbanorna skulle räcka. Ha ha! 10 dubbel lektioner,13 000 kr och en missad uppkörning senare vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Jag håller på och növlar runt på den där urfånigt idiotiska kryp-banan och får aldrig ut och köra på riktigt. En lektion landsväg var tillräckligt enligt läraren. Om det inte vore så förbannat dyrt skulle jag betala för en till bara för att få känna på det.
Jag har en hoj i garaget som jag tränat krypkörning på i timmar. Klarar båda banorna galant åt båda håll nu MED DEN HOJEN!! Varför ska jag behöva lägga ner tusentals kronor för att lära mig krypköra med en annan hoj??? Allt det andra har funkat bra från början! Fast nu efter min missade uppkörning fick jag bekymmer med högfarts banan oxå. Snacka om psykiskt.
Kan jag få lite sympati-känslor från fler som inte har grejat det än? Jag känner mig som en idiot som inte verkar kunna få till den där förbannade krypkörningen! Det skulle kännas skönt att veta om det finns någon mer.

Jag kämpade oxå med krypkörningen.
Höll på som du och nötte hemma.
Krypkörningen är psykisk påfrestande, klart det¨kan gå på 50 50 när ngn står och kollar hur man gör.
Jag vart rädd för högfarten en vända när jag sabbade till det.
Men jag åkte iväg på en lektion till, och när jag klarat av det så gjorde jag inget mer.
Jag ville ha med mej i huvudet att jag klarat det.
Så sluta när du känner att du fixat det, det kan jag rekommendera.

/marie som fick sitt MC kort -05

Nicotin

Guest
Ilma skrev:
2352159 Har alla fått sina kort nu eller???

Njaee finns nog en drös kvar som ska köra upp...

Har själv 8 pers som kör upp under nästa vecka så ensam är du inte...

Ang kryp och manöver så håller jag med föregående talare, när du själv anser att du kan den så gå vidare och gör ngt annat..

Och varför vill inte din körlärare släppa ut dig i trafiken mer ??

Hade jag varit dig hade jag ställt gubben/gumman mot väggen och snackat..
El bytt körskola..

Eller boka uppkörningstid som privatist och skitit i körskolan och vad dom anser om du själv tycker att du kör manöverbanan bra med din egen hoj.

Jag körde upp i Tullinge (sthlm) och dom gör manöverbanan på ett öppet flygfält, jag fick inte bara kämpa emot min egen nervositet, jag fick också jobba mot alla kastvindar som blir på ett flygfält då det blåser upp för regn..

Håller alla tummar och tår...

Lycka till

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
somebody skrev:
2352320 Jag kämpade oxå med krypkörningen.
Höll på som du och nötte hemma.
Krypkörningen är psykisk påfrestande, klart det¨kan gå på 50 50 när ngn står och kollar hur man gör.
Jag vart rädd för högfarten en vända när jag sabbade till det.
Men jag åkte iväg på en lektion till, och när jag klarat av det så gjorde jag inget mer.
Jag ville ha med mej i huvudet att jag klarat det.
Så sluta när du känner att du fixat det, det kan jag rekommendera.

/marie som fick sitt MC kort -05

Tack.
Jag vet att det är som du skriver. 90% psykiskt. Det har varit svårt från början och då är väl min hjärna negativt inställd till det.
Jag ska ha en lektion till, dagen före uppkörningen. Hoppas, hoppas att jag kan tro på mig själv och köra kolungt gjenom banorna:)

Bushojjen skrev:
2352338
Ilma skrev:
2352159 Har alla fått
Och varför vill inte din körlärare släppa ut dig i trafiken mer ??

Lycka till

Tack!
Det där med landsväg och trafik tycker han att jag fixar utan problem. Det är ju bara den där ruttna banan som sätter krokben för mig.:mad:
Jag kan alltså köra den korrekt men bara 8 av 10 försök på den "lätta" och 5 av 10 på den svåra. De andra gångerna är det en fotusling som åker i eller så kommer jag inte runt innanför linjen.

Ha en bra dag och kör lugnt!!!

Last edited:

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Ilma skrev:
2352709 Tack.
Jag vet att det är som du skriver. 90% psykiskt. Det har varit svårt från början och då är väl min hjärna negativt inställd till det.

Jag förstår precis hur du känner dig

Jag skulle köra upp på en torsdag och en vecka innan höll jag på och tragglade lågfarterna... jag lyckdes inte med en enda vända på nästan 3 timmar.:argpådato

Jag var arg, frustrerad och stressad, jag skulle ju snart köra upp... samt att min handledare skulle åka bort över helgen så jag inte skulle få köra igen förän på måndagen = PANIK!

Däremot upptäckte jag att efter 3 dagars vila utan hojåkande alls så visade det sig att jag satte båda banorna 8 av 10 gånger.

Så mitt råd efter denna långa utläggning är att om du kan så ta en paus från åkandet ett par dagar så sjunker det nog in

Hoppas det går bra

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ilma skrev:
2352159

Har inte vart inne på ett tag pga att det har känts förj-vligt att man kuggade och man ville lägga tankarna på annat ett tag för att försöka "glömma" bort kuggningen ..

Vet inte hur jag ska förklara det där med manöverbanorna .. men viktigt är som en del skrivit att när det sitter.. låt det då vara ett tag... och på det igen.. sitter det då .. då sitter det på uppkörningen också. Prova med att låta några stå och titta på när du gör banorna.. när det känns som att det flyter.

Hade själv inga problem med manöverprovet.... fjantigt nog så klantade jag det i trafiken istället... och som straff för det så får man vänta totalt 6 veckor på nästa försök... Lönlöst för mig att få tag på hoj, privatisttid och nån som kan ställa upp och köra in med mig.. så jag får glatt vänta tills 25:e Aug.

Några veckor har gått sen jag kuggade... känns lite .. hmm omotiverat att ta kortet nu... Har inte fått köra något i sommar efter det mer än till besiktningen.. Men jag ska väl försöka få tillbaka gnistan och ta kortet.

Last edited:

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Jag kände precis samma sak efter att ja kuggade första uppkörningen för en måndad sen. Hade ingen gnista alls och kände inget hojsug förens de va typ 2 veckor kvar eller mindre då ökade suget succesivt (stavning?) tills de att jag riktigt brann för hojåkning och nu står jag här med lappen i hand utan att fatta att det är sant. För er som tappat gnistan för mc åkning pga kuggning så lovar jag att suget kommer tilbaka när uppkörningen närmar sig. Och man känner sig inte lika nervös på andra uppkörningen heller för man vet vad det handlar om.
Och ett tips på nåt som iaf hjälpte mig att koppla av lite inför traffik körningen som jag tyckte var svårast var att tänka "vad skulle ja kunna kugga på då?" finns det nåt som jag inte klarar av? och det finns det ju inte om man har kört en del i trafiken utan det är ju mest att man är nervös som ställer till det.

En till sak man lär tänka på är att inte hänga upp sig på ett misstag! det var de som hände mig när ja kuggade första uppkörningen. Jag var osäker på om en fotgängare va påväg över vägen eller om han skulle åt ett annat håll så ja åkte å de skulle ja inte ha gjort för han skulle över. När jag såg i backspegeln att han stannade så tänkte jag direkt "shit ja e kuggad" och då blev man nervös och gjorde massor av större tabbar och kuggningen blev ett faktum. hade jag bara kunnat släppa tankarna om den tabben så hade jag förmodligen haft kortet sen en månad tilbaks.

Vad kör du för hoj då Ilma ? lågfartsbanans svårighet varierar ju otroligt mycket beroende på vad man åker för hoj. Jag körde en kawasaki kmx 125 och med den så var det då inga problem men skulle ja ta prillan så skulle det bli myyyycket svårare minst sagt.

Håller tummarna för er som ska köra upp!

//isse
För er som ska köra upp nu

0scar

Guest
koppla bort hela grejen....

Kan jag få lite sympati-känslor från fler som inte har grejat det än? Jag känner mig som en idiot som inte verkar kunna få till den där förbannade krypkörningen! Det skulle kännas skönt att veta om det finns någon mer.[/QUOTE]

....ett tag. höll på som du och kämpade och kämpade med halvkassa resultat. körläraren fattade inte han heller, utan sa bara åt ig att "du försöker för mkt"...lätt för mig att ta in det då!!

summan av kardemumman, jag tappade suget. slutade jaga körlektioner och var borta från hojen i 2 veckor... nervös som fan när jag skulle på igen (tänk om jag glömt ALLT???). men allt satt perfekt... inte en enda fot i backen under krypet, INGEN av gångerna. jag gjorde säkert om 100 gånger bara för att jag vägrade tro att JAG kunde :yoparty likaså högfart...t.o.m den snäva svängen i slutet, nemas problemas! jag var så lycklig!!

så slappna av. det funkar så småningom... :tungan

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
mogwai skrev:
...jag gjorde säkert om 100 gånger bara för att jag vägrade tro att JAG kunde :yoparty likaså högfart...t.o.m den snäva svängen i slutet, nemas problemas! jag var så lycklig!!
Vad skönt! Då är du beredd nu då? För i veckan är det väl dags..?:yoparty

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Hej!
Tack för de uppmuntrande orden. Nu har jag inget innbokat på nästan två veckor. Sen en lektion dan före uppkörningen. Det kanske blir jättebra...
Jag får väl smyga runt lite här hemma på mannens KTM under tiden.
Jag ska fixa det där! Jag kan det ju! Kör ju asbra i snigelfart mellan de där fula, gula plastsakerna....
Eller hur?????????

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
På tisdag så smäller det, imorrn kör jag 2h bana, och sen blir det avfärd mot tullinge på tisdag morgon..

8:15 är uppkörnings tiden satt på..

Önska mig lycka till , återkommer med besked!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ilma skrev:
2355133 Hej!
Tack för de uppmuntrande orden. Nu har jag inget innbokat på nästan två veckor. Sen en lektion dan före uppkörningen. Det kanske blir jättebra...
Jag får väl smyga runt lite här hemma på mannens KTM under tiden.
Jag ska fixa det där! Jag kan det ju! Kör ju asbra i snigelfart mellan de där fula, gula plastsakerna....
Eller hur?????????

You go girl ! :yoparty

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
CBR600RR -04
Till alla er som tycker krypkörningen är som en spretig kotte i röven.. en jävla jobbig grej helt enkelt... så är det ändå så att JAG klarade av att lära mej det, då kan vem som helst lära sej det :p

det va ju ett antal (snudd på tresiffrigt) gånger som jag ifrågasatte ifall hoj va nånting för mej då dom långsamma banorna va ett elände att få till. Fick köra 8 stycken 120minuters-lektioner innan min kropp sammarbetade någorlunda bra med hojjen för att klara banorna på uppkörningen....

Som många sagt tidigare, det sitter till ganska stor del i huvet..

Lycka till med allt!!!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
*Chrisse* skrev:
2355819 Till alla er som tycker krypkörningen är som en spretig kotte i röven.. en jävla jobbig grej helt enkelt... så är det ändå så att JAG klarade av att lära mej det, då kan vem som helst lära sej det :p

det va ju ett antal (snudd på tresiffrigt) gånger som jag ifrågasatte ifall hoj va nånting för mej då dom långsamma banorna va ett elände att få till. Fick köra 8 stycken 120minuters-lektioner innan min kropp sammarbetade någorlunda bra med hojjen för att klara banorna på uppkörningen....

Som många sagt tidigare, det sitter till ganska stor del i huvet..

Lycka till med allt!!!

Blicken uppåt! Släpp spärren/tron om att hojen välter, koncentrera dig på vart du skall :tummenupp

Nicotin

Guest
Sejko skrev:
2355282 På tisdag så smäller det, imorrn kör jag 2h bana, och sen blir det avfärd mot tullinge på tisdag morgon..

8:15 är uppkörnings tiden satt på..

Önska mig lycka till , återkommer med besked!

Se till att rocka där ute...

Och ta det lugnt...

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Ilma skrev:
2340124 Tack!
Jag hör till kategorin som snart skall köra upp(för andra gången).
Jag är lite nyfiken på vad du tycker om din hoj. Funderar lite på en sådan men har inte kört någon själv. Jag har haft en Honda Dominator men tyckte den var lite trist. Min man har en KTM. Den är skojig att köra men inte vad jag vill ha som min egen.
Tacksam för svar från dig och andra.

Jag är supernöjd med min hoj, lättkörd och det händer lite när man vrider på gashandtaget. Åkte till Danmark på hojsemester och jag blev inte trött i kroppen. Min väninna har en Bandit -05 och hon är supernöjd också...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår