Tänk på att det är helheten dem tittar på !
Att sätta ner någon fot i lågfartsdelen.. låsa hjulen vid inbromsning.. Spelar ingen roll sålänge du ändå visar att du har kontroll över fordonet.
Med kontroll i sammanhanget menar jag att du inte välter när du får kärringstop i krypkörningen, eller vobblar med styret när du låser framhjulet..
Samma sak gäller i trafiken, helheten.
Gör man nån tabbe här eller där är det ok, sålänge att du visar att du inte blir överaskad på något sätt och förlurar kontrollen.
Visa att du kan hantera fordonet, och dina medtrafikanter så skall allt gå vägen!
Jag var skitnervös när jag körde upp igår, riktigt spöregn och hojen jag körde hade jag aldrig kört i regn innan, eller någon annan för den delen.. Kört den hojen i regn alltså.. återkommer till det..
...I krypkörningen var jag stel som en pinne & satte jag ner foten när jag fick kärringstopp. Jag fick förklarat för honom att jag aldrig varit så nervös i hela mitt liv och aldrig fått ner foton någon gång.
Han sa att han såg det och det var inga problem.. sagt och gjort så prata vi lite till innan nästa moment, allt för att lugna nerverna på mig. Vilket han lyckades galant med.
Nästa del var högfarten, inga anmärkningar what-so-ever..
I bromsningen låste jag bak i 70, låste upp och bromsa på nytt baktill. Godkänt.
I 90 så låste jag fram, samma sak där. Raka armar, lätta på bromsen, o ta nytt tag. Godkänt
Han påpekade detta väldigt noga för mig att han såg att jag, även om det gick lite galet så tappade jag aldrig balansen/kontrollen över hojen.
Ute i trafiken gick det jättebra förutom att bakdäcket var vänt åt fel håll på hojen!! O detta i fullt spöregn verkligen.. Hur gick det då?
Jo, efter några svängar på landsväg fick jag höra, stanna på lämpligaste plats. Sagt och gjort, han kommer fram till mig o säger.. Fan, har du kört speedway eller??
- Nä men jag har fan inget grepp baktill sa ja..
Så vi tittade lite närmare och såg att bakdäcket var vänt åt fel håll!! Inte konstigt sa vi..
Fan, detta var inte bra, jag vill ju få detta överstökat tänkte ja.. DÅ fick jag frågan..
- Känner du att du har kontroll över hojen?
- Japp, jag får dock sänka tempot lite extra i de kraftigare svängarna & rondeller.
Sagt & gjort, 20 minuter senare fick jag lappen. Det skall poängteras att jag inte var fläckfri, utan att han bedömde att jag hade kontroll trots omständigheterna vilket kändes bra.
Skall dock öva på hur jag skär kurvorna fick jag berättat! Så kom han med tips och grejer.. jättetrevlig kille verkligen !!
Ps, han kuggade en annan i min grupp.. Så jag tror inte han var för "snäll"..