Körkort 2006

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
WEEEE!!! :banana :banana :banana (så fick även jag använda de här jävla dansande bananerna)

En liten återgivelse av min uppkörning (är i ett lyckorus just nu så den blir nog därefter):
Kom till trafikskolan i tiotiden, gick igenom säkerhetskontrollen och alla banorna med min trafiklärare. Satt fint allihopa utom inbromsningarna så vi körde några extra sådana. Sen ut i trafik och övningskörde, en timme ungefär. Körde som en kratta, var verkligen nervös.... men men...
Var väl framme vid barkarby flygfält 12:00 ungefär. Hade med mig vatten och lite nötter.... varmt som fan idag så vätska och salt är bra för att hålla upp koncentrationsförmågan. 12:30 sätter sig vv-killen ned med oss och går kort igen vad vi ska göra plus lite leg.-koll och så.
Hade faktiskt sinnesnärvaro nog att fråga om uppkörningsförättaren ser hur det har gått på teorin.
Det gör han/hon INTE. De ser inte ens vilka behörigheter man har sen tidigare (om man inte identifierar sig med körkort vill säga).
Så då vet vi det!

Anyway.. jag var ut som andre man (tre killar, första var där privat och skulle ta A1, jag som skulle ta A obegr. och så en kille från en annan trafikskola som skulle ta A begr.).

Fan va nervös det var att stå att vänta... men när man väl fick åka fram så släppte det lite. Fick göra en kolla av elsystemet. Sen 1:a krypkörningen och 1:a undanmanöverbanan sen 70 och 90 inbromsning. Satt faktiskt klockrent alltihop. Han hade inga synpunkter alls...

Ok skönt, där släppte en hel del nervositet...

Sen i trafiken så åkte han iväg med första killen direkt från flygfältet. Vi andra
åkte till McDonalds i stäket och väntade. Tog en milkshake... och blev skitnervös igen... HUGA!!

Efter inte alttför långt tid kommer den första killen in... Han hade klarat det.
Min tur. På med micken och sen så ut i trafiken. Får en löjligt lätt körning egentligen. Raka spåret till Lennartsnäs från stäket. Sen tillbaka igen men genom kungsängen den här gången. Lite statskörning... sen ut på E18 och tillbaka till stäket. Vi kliver av cyklarna, jag går fram till honom och han säger grattis... varpå jag svarar va!? :D
Trodde du inte det frågar han då?
Svarade att jag tyckte att det kändes lite skakigt för att jag var så nervös. Men han tyckte det såg bra ut och hade inget att kommentera på.

Ja.. kan fan inte tro't än....

Kan säga att jag totalt har 24 st körlektioner varar 10 i trafik... mycket kan tyckas men så satt allt som en smäck oxå även då man är grymt nervös.
Så lycka till ni andra!! Öva öva!!

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Scorpion.SE skrev:
2329697 Tro mig, öva på sedan "släpper" det och det e inte ett dugg svårt länger...!:tummenupp

Verkade som om min pessimism var onödig, klarade krypningen galant även på dagens krypkörning. Det är nog som du säger, rätt vad det är så sitter det bara :banana

goba skrev:
2333039 Hur många körlektioner har ni tagit för tung mc...??

Nån som bor i lund som man kan gemföra med..??

Jag har för tillfället tagit 11 lektioner, ska planera in uppkörningen nästa gång jag kör. Räknar dock med att behöva runt 5-6 lektioner till innan jag gått igenom alla delar av utbildningen. Kanske bör sägas att jag endast kör/kört på körskola och inte rullat en meter på hoj innan första lektionen.

Last edited:

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Menar ni dubbellektioner?

Ja, det var skit tråkigt. Man har ju väntat länge och börjat tänka på friheten. Hade tänkt ta hojen till jobbet dan efter...
Hoppas att det går bättre för dig!
Lycka till i morgon.

Last edited:

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Det känns som om jag kommer vara mer nervös inför andra uppkörningen. Är det inte så, ni som vet?
Krypkörningen är så lurig. Jag har en KTM hemma och med den går båda lågfartsbanorna som på räls nu. Sen kommer man till körskolan och med den hojen fungerar det plötsligt inte alls. När jag kört några vändor brukar det lossna lite men jag hinner aldrig få in det till 100% innan det är dags att åka.
Är det bättre att låta KTMn stå de sista dagarna innan nästa uppkörning?

Sen blir jag lite orolig när jag läser om er som kuggar i trafiken. Jag har kört 1 lektion på landsväg, vilken i och för sig gick bra, men ingenting i stan. Har ingen handledare hemma heller. Skit oxå, nu blev jag ännu mer nervös.

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Ilma skrev:
2334301 Menar ni dubbellektioner?

Nix, jag syftar på enkellektion dvs 1 lektion = 40 minuter. Dock så brukar jag köra två lektioner i stöten annars är ju körningen över innan man kommit igång :3freak (sällan går tiden så snabbt som när man kör hoj)

Grattis deluxe till alla er som fixar uppkörningen, ni är ena riktiga svin :Bugar
Jag vill också vara ett svin :4skrika

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
Ilma skrev:
2334725 Det känns som om jag kommer vara mer nervös inför andra uppkörningen. Är det inte så, ni som vet?
Krypkörningen är så lurig. Jag har en KTM hemma och med den går båda lågfartsbanorna som på räls nu. Sen kommer man till körskolan och med den hojen fungerar det plötsligt inte alls. När jag kört några vändor brukar det lossna lite men jag hinner aldrig få in det till 100% innan det är dags att åka.
Är det bättre att låta KTMn stå de sista dagarna innan nästa uppkörning?

Sen blir jag lite orolig när jag läser om er som kuggar i trafiken. Jag har kört 1 lektion på landsväg, vilken i och för sig gick bra, men ingenting i stan. Har ingen handledare hemma heller. Skit oxå, nu blev jag ännu mer nervös.

Jag tror att nervositeten kommer av känslan av att inte ha övat tillräckligt mycket och att man kör för mycket på chans... Att nöta nöta nöta tills man har känslan av att man inte KAN misslyckas är nog det bästa (drogfria) sättet att bekämpa nervositet.

Man kan så klart klara en chansuppkörning också, men ofta är det nog just nervositeten som gör att det låser sig i skallen så man gör bort sig... (been there, done that :rolleyes:)

För övrigt låter det som en bra idé att låta KTM:en stå och bara köra den hoj du skall köra upp med sista dagarna. Lycka till!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ilma skrev:
2334725

För min del var det hjärnsläpp pga nervositet och inget annat som ställde till det
för mig i trafikdelen så att jag kuggade. Ställena jag körde på har jag kört mycket med bil men det ville sig liksom inte ändå.. sjukt men så var det...

Jag har min 2:a uppkörning bokad 25 Aug.. Klart man är nervös men efter 1:a uppkörningen så vet man ju hur det går till... Det enda man inte kan styra över är vädret och hur trafiken kommer att vara och vilka situationer som kan uppstå..

Nästa gång tar vi det !

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Motin skrev:
2334899 För min del var det hjärnsläpp pga nervositet och inget annat som ställde till det
för mig i trafikdelen så att jag kuggade. Ställena jag körde på har jag kört mycket med bil men det ville sig liksom inte ändå.. sjukt men så var det...

Jag har min 2:a uppkörning bokad 25 Aug.. Klart man är nervös men efter 1:a uppkörningen så vet man ju hur det går till... Det enda man inte kan styra över är vädret och hur trafiken kommer att vara och vilka situationer som kan uppstå..

Nästa gång tar vi det !
Jag kör upp den 16:e aug. Har 3 lektioner innan. Hoppas att det räcker för att få lite stil på krypkörningen. :3freak

Nicotin

Guest
har inga problem med krypkörningen el manöverdelen alls..
Sitter gjutet men jag har små irriterande problem med kurvtagningen och hur man avgör när var och om man ska skära en kurva.

Visst en skymd ( mörk ) kurva utan mittlinje skär man inte men jag har svårt att motivera en skärning på en 70 väg med mittlinje och en skymd kurva.
Min körlärare säger att jag är för feg i dessa kurvor, jag säger att jag skär inte kurvor jag inte ser bra i.
Trots mittlinje och bra bred väg så vet man ju nte vilken idiot som kommer i kurvan.

Men men jag hoppas att det blir mer villaområden och sånt än massa skymda svåra kurvor på min uppkörning.

Ngn som har ngr bra tips att komma med ang kruvtagning ?
Hur tänker ni när ni kommer mot en skymd kurva ?

Och hur många av er har fått nöta svåra kurvor på uppkörningen ? ( tullinge )

Ha det i värmen :fyllisar

Last edited:

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Doktor.S skrev:
2333024 Tack för svaret, riktigt tråkigt att du kugga, och det gjorde ju inte mig mindre nervös direkt att höra om en till :3freak

Förresten, när man ska stanna vid vägkanten, visst ska man inte blinka då eller var det tvärtom?
Hej!
Var det idag du skulle köra upp? Hur gick det? Hoppas på bra!!!

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Bushojjen skrev:
2335535

Ngn som har ngr bra tips att komma med ang kruvtagning ?
Hur tänker ni när ni kommer mot en skymd kurva ?
Tänk så här, din körlärare är såå mycket mer noggrann än vad uppkörningsförättaren nånsin kommer att vara. Han/hon kollar om du kör trafiksäkert. Så jag tror inte du behöver oroa dig för uppkörningen.
Lycka till!!

Last edited:

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
tog mellan kortet idag, är riktigt nöjd !
så nu är de bara ut och köra och hoppas att de inte regnar så mycket i helgen ! :)

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
Bushojjen skrev:
Min körlärare säger att jag är för feg i dessa kurvor, jag säger att jag skär inte kurvor jag inte ser bra i.

Lyssna på din körlärare! ;)

I Tullinge kommer du med största sannolikhet först att få krypa runt lite i villaområdet och sedan ut och bränna 70-väg. (Så var det för mig och flera andra.) Kontrollanten tittar på just spårval samt att man ger ett säkert intryck och inte "fegar".
Så: håll inte för låg/ojämn hastighet och markera att du tänker på HUR du tar kurvorna.

Lycka till!

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Ilma skrev:
2335556 Hej!
Var det idag du skulle köra upp? Hur gick det? Hoppas på bra!!!

Gick bra.. till en början. Gjorde några skitfel på stadskörningen och då kugga han mig även fast han sa innan att han skulle se till helheten, vilket han inte gjorde. Piss.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Doktor.S skrev:
2336158 Gick bra.. till en början. Gjorde några skitfel på stadskörningen och då kugga han mig även fast han sa innan att han skulle se till helheten, vilket han inte gjorde. Piss.

Förstår precis hur du känner dig.. skittråkigt men det är bara vi försöker igen !

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
grattis till alla som fixat kortet!... fan nu börjar jag bli skitnervös! har varit å övat lite med min egna hoj på konbanan å det börjar kännas rätt bra! å då e min hoj tyngre än skolans!... men det är trafikdelen jag e orolig för! fan så lätt att missa nån skylt eller så!

lär väl sätta mig på hårdprov när jag har busskort :huvet

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Hehe mm, jag kör upp 8 augusti väntar spänt, har 2h landsväg 2 h bana kvar innan uppkörningen..

Man vill ju få det undanstökat =)

Lycka till nu alla..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag