Körkort 2006

mamba71

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
v-strom 06
Dibbe75 skrev:
2322907 ojoj nu närmar det sig, 3veckor kvar bara :)

var och nötte lågfartsbanan igår med min egen hoj, börjar äntligen kännas riktigt bra å då är nog min ZR7 lite tyngre än skolans hoj också!

Det jag är mest nervös för nu är just att jag e så förbannat slarvig på att kolla skyltar osv efter vägen!... har ju haft körkort för bil i 12år nu så man har nog lärt sig mkt dumheter!

hur länge brukar själva trafikdelen ta?

litet tips säg skyltarna som du har andvändnig för högt för dig själv så blir det lättare att komma ihåg

Wonderboy skrev:
2324395 tjenare!

jag kör också upp den 2a aug i barkarby. var kör du?

// jf

börjar du bli nervös? jag vet att du kan!

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
kris

Jag har uppkörning på måndag. Nu börjar jag dock bli orolig att jag glömt något väldigt viktigt:4skrika . Behöver man fixa några papper/körkortstillstånd samt kolla synen? jag vet att man behövde göra något sånt när man skulle övningsköra med bil och 125a, Men nu ska jag bara köra upp.....hjälp
hinner man fixa det tills den 31a?:confused:
Edit: behöver man skicka in både körkortstillstånds lappen och läkarintyg??

Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Skumt tips

Klarade uppkörning igår. Tack för alla tips jag smygläst här!

Har ett själv, eller en reflektion:

Jag berättade för VV-killen att jag köpt en monster 620 = liten hoj = körde i trafiken på motortrafikled + 2 villor för högerregel sen tebaks = 20 min

Killen som var med mig berättade att han köpt en R1 = nästan en timme i intensiv stadstrafik.

Bara en fundering liksom.

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Jaha, då satte man iaf uppskrivningen idag. Då var bara den där förbenade krypkörningen samt konsten att inte lyfta bakhjulet från marken vid inbromsningarna kvar :3freak

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Det skumma med krypkörningen som jag tyckte var att man inte lärde den sig gradvis, den bara satt där helt plötsligt och var hur lätt som helst...

Är det bara jag eller?

fläderblomst

BARNVAGNAR!!!
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
CBR 1000RR
Det kan mycket väl vara så. På min förra lektion gick det helt plötsligt bra mycket bättre än tidigare, men jag vågar inte hoppas på att det sitter som det ska än. (Är man pessimist så slipper man bli besviken)

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
fläderblomst skrev:
2329377 Det kan mycket väl vara så. På min förra lektion gick det helt plötsligt bra mycket bättre än tidigare, men jag vågar inte hoppas på att det sitter som det ska än. (Är man pessimist så slipper man bli besviken)

Tro mig, öva på sedan "släpper" det och det e inte ett dugg svårt länger...!:tummenupp

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
SirWankalot skrev:
2328980 Klarade uppkörning igår. Tack för alla tips jag smygläst här!

Har ett själv, eller en reflektion:

Jag berättade för VV-killen att jag köpt en monster 620 = liten hoj = körde i trafiken på motortrafikled + 2 villor för högerregel sen tebaks = 20 min

Killen som var med mig berättade att han köpt en R1 = nästan en timme i intensiv stadstrafik.

Bara en fundering liksom.
Grattis till kortet!

Men jag är lite tveksam till att det är den enda förklaringen. Killen med Rettan kanske hade fler fel på teoriprovet än vad du hade och VV-killen kanske ville testa situationer där killen hade haft fel. Jaja... jag hade 64p på teoriprovet och kör upp imorgon. Får se hur det går. Gäller bara att hålla nerverna i styr...

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Bananhjärna skrev:
2330259 Grattis till kortet!

Men jag är lite tveksam till att det är den enda förklaringen. Killen med Rettan kanske hade fler fel på teoriprovet än vad du hade och VV-killen kanske ville testa situationer där killen hade haft fel. Jaja... jag hade 64p på teoriprovet och kör upp imorgon. Får se hur det går. Gäller bara att hålla nerverna i styr...

Tror iofs inte att VV gubben vet hur många rätt man hade på teoriprovet.

Att man klarade det är ju en förutsättning för att köra upp, men om man har 52 eller 65 rätt spelar ju ingen roll...

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hur e det nu.. vägar utan sidlinjer gäller högerregeln på? Såtillvida det inte sitter en skylt som säger huvudled??

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Scorpion.SE skrev:
2330272 Tror iofs inte att VV gubben vet hur många rätt man hade på teoriprovet.

Att man klarade det är ju en förutsättning för att köra upp, men om man har 52 eller 65 rätt spelar ju ingen roll...

Min körlärare påstod att de hade uppgift på antalet rätt...

Men visst, det kan ju absolut vara så att direktivet är att det inte ska vägas in i körningen.

Om jag inte är toknervös imorgon så kanske jag frågar VV-killen hur det ligger till :)

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Scorpion.SE skrev:
2330272 Tror iofs inte att VV gubben vet hur många rätt man hade på teoriprovet.

Fick höra av en körskolelärare att vv-killarna har koll på antal rätt på teorin och att de som har närmre 52 klarar sig sämre på uppkörningarna för de har inte tillräcklig koll på reglerna vid teorin och har troligtvis inte läst på något mer efter de klarade den

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Marytwice skrev:
2330433 Fick höra av en körskolelärare att vv-killarna har koll på antal rätt på teorin och att de som har närmre 52 klarar sig sämre på uppkörningarna för de har inte tillräcklig koll på reglerna vid teorin och har troligtvis inte läst på något mer efter de klarade den

Hmmm, tja, kanske är så...

Kan inte näste som kör upp fråga:confused: skulle va kul att veta, eller föresten, skiter i det för jag har ju klarat mig:tungan

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Kör upp kl. 8.45 på fredag och orkar inte läsa igenom hela tråden, vad speciellt ska man tänka på? Ös på med allt, den som skriver mest får en tia om jag klarar kortet ;) Nej men seriöst, skriv ned det viktigaste och någon kan väl gärna ge lite tips på teknik när det gäller krypkörningen, får bara till den 65 % av gångerna.. Det känns att jag har fel teknik. Vad är dom extra hård på osv? Tacksam för svar :tummenupp

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
kan andas ut

Ringde till vv idag. Till min lättnad visar det sig att körkortstillståndet för A1 och A är samma, och det gäller i 4år, dvs att man inte beöver fixa sånt skit igen :)
blev lite orolig ett tag där:rolleyes:
uppkörning på måndag........jag litar på lillgixxern :fakta :kiss

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Hej!!
Jag körde upp häromdagen och det gick åt skogen. Det positiva är att jag nu vet vad som är extra viktigt. Här kommer några tips.
1. Kom i tid så att du hinner öva och fokusera.
2. Kör riktigt sakta i lågfartsbanan. Om du kör lite utanför strecket eller sätter i en fot gör inte något om du bara ser säker ut.
3. Viktigt att hålla 50 i snabba banan både före undanmanövern och så snabbt som möjligt efter vändningen.
4. Blicken lååångt fram i alla övningar.
5. Räta upp kroppen ordentligt i bromsprovet. Endast lätt tryck på fotbromsen.
6. Tro inte att det gått bra innan du hört vad han/hon har att säga. Man blir grymt besviken!!!

Lycka till!

Last edited:

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
Ilma skrev:
2332672 Hej!!
Jag körde upp häromdagen och det gick åt skogen. Det positiva är att jag nu vet vad som är extra viktigt. Här kommer några tips.
1. Kom i tid så att du hinner öva och fokusera.
2. Kör riktigt sakta i lågfartsbanan. Om du kör lite utanför strecket eller sätter i en fot gör inte något om du bara ser säker ut.
3. Viktigt att hålla 50 i snabba banan både före undanmanövern och så snabbt som möjligt efter vändningen.
4. Blicken lååångt fram i alla övningar.
5. Räta upp kroppen ordentligt i bromsprovet. Endast lätt tryck på fotbromsen.
6. Tro inte att det gått bra innan du hört vad han/hon har att säga. Man blir grymt besviken!!!

Lycka till!

Tack för svaret, riktigt tråkigt att du kugga, och det gjorde ju inte mig mindre nervös direkt att höra om en till :3freak

Förresten, när man ska stanna vid vägkanten, visst ska man inte blinka då eller var det tvärtom?

Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
hur många körlektioner?

Hur många körlektioner har ni tagit för tung mc...??

Nån som bor i lund som man kan gemföra med..??

mvh

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...