Körkort 2006

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
förhoppningvis kan någon här svara på en fråga som uppstått iochmed att jag och farsan övat högfartsdelen. På den banan där undanmanövern ligger mer i början och består av 4 koner, är det meningen att man ska börja långt bak och komma in i undanmanövern i 50km/h och sedan förväntas hålla denna hastighet? :va

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
mini-knutten skrev:
2309748 förhoppningvis kan någon här svara på en fråga som uppstått iochmed att jag och farsan övat högfartsdelen. På den banan där undanmanövern ligger mer i början och består av 4 koner, är det meningen att man ska börja långt bak och komma in i undanmanövern i 50km/h och sedan förväntas hålla denna hastighet? :va

Helt riktigt.

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Tips

ta den "korridoren" (4 koner innan undanmanövern) diagonalt i den riktningen du skall göra undanmanövern så har du redan påbörjat väjningen och då blir den mindre tvär :)

Moe

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Hoj
TT600E -97
Jaha, uppkörning för tung nästa måndag (24/7) kl. 13.00 på Säve i Göteborg. Någon mer som ska köra då? Drog omkull i högfartsbanan i torsdags också :huvet , ådrog mig lite smärre blessyrer :kryckor men inget allvarligt. Sånt sätter sig mest på psyket. Surt med självrisk och sånt för hjälm bara :4skrika , blev lite panik att skaffa en ny eftersom jag ska köra en del i veckan. Börjar bli lite nervös redan....

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
mini-knutten skrev:
2309748 förhoppningvis kan någon här svara på en fråga som uppstått iochmed att jag och farsan övat högfartsdelen. På den banan där undanmanövern ligger mer i början och består av 4 koner, är det meningen att man ska börja långt bak och komma in i undanmanövern i 50km/h och sedan förväntas hålla denna hastighet? :va

stämmer bra det, få upp farten till 50 och gör undanmanövern, serpentinen och sen vid utgången på sista delen av serpentinen så släpper du gasen och riktar in dig på det hörn du kommer mot i vändningen och bromsar.. svänger runt och tillbaka i serpentinen och sen är det 50 bromsningen.. KLART.

Moe skrev:
2309996 Jaha, uppkörning för tung nästa måndag (24/7) kl. 13.00 på Säve i Göteborg. Någon mer som ska köra då? Drog omkull i högfartsbanan i torsdags också :huvet , ådrog mig lite smärre blessyrer :kryckor men inget allvarligt. Sånt sätter sig mest på psyket. Surt med självrisk och sånt för hjälm bara :4skrika , blev lite panik att skaffa en ny eftersom jag ska köra en del i veckan. Börjar bli lite nervös redan....

Upp o på igen bara.. rädsla ger en bara mer problem...

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
mini-knutten skrev:

Det är meningen att du ska göra undanmanövern och bromsningen i 50 km men slalomen och vändningen kan du köra lite lugnare i för att få ett jämnare flyt i vändning och att du kommer upp i 50 igen innan inbromsningen... De va iaf vad dom sa till mig... :)

Scrub

Guest
Mini-Knutten, du har en lång sträcka på dig att komma upp i 50.

Är det någon här som kör upp i Linköping i morgon? typ 13:15?

//Peter

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Peter80 skrev:
2312416 Mini-Knutten, du har en lång sträcka på dig att komma upp i 50.

Är det någon här som kör upp i Linköping i morgon? typ 13:15?

//Peter

fan, 50km/h kan jag komma upp i på 2 sekunder ;)

Kör inte upp Linköping imorgon, men på onsdag 0800 @ barkaby smäller det för min del. Hoppas verkligen att jag kan ta en tur till sveavägen senare på kvällen! :yoparty

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
mini-knutten skrev:
2312428 men på onsdag 0800 @ barkaby smäller det för min del. :yoparty

Hoppas det går bra

Hittar du dit?

Det ligger bakom IKEA, där finns det en VV-förarprovskylt. passa på 30-vägen ut från flygfältet och busshållplatsen på väg tillbaka ut på E18 från Kallhäll

Lycka till

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Om det är 50 väg och man tror att det är 30 väg, blir man kuggad om man ligger nära 30 då, asså inte över 35?
Måste ju iaf vara värre att ligga 50 på en 30 väg!

// jonthe

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
YEEEES!!!! klarade teorihelvetet idag!! :banana :banana :banana efter 2 51or så känns det förjävla skönt :p har upppkörning nästa vecka kanske :)

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Ducati Monster 9
Konbane helvete

Läste att någon skrivit att dom sett en kille klara garagevändningen med en Guldvinge. Ja har fått höra att garagevändningen var anpassad efter vad man hade för Mc... med andra ord kanske det inte är så inponerande som det låter... jag försöker köra konbana med min Ducce monster 900 o den sista svängen är helt omöjlig att klara om man inte får överskrida begränsningen lite granna. För att inte tala om konabana nr. 2 där man ska åka lite större svängar, svängradie 0 på den där j***a hojen. usch usch usch.

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
YYEEEESSSSSS!! :banana

Då var kortet klart, det har aldrig varit så roligt att köra dom 14 milen hem trots det var full storm :tummenupp

Jag hoppas att dom andra som körde efter mig i Lycksele också klarade sig. Nä nu ska jag ut och köra, det är nu övningskörningen börjar :yoparty

Nicotin

Guest
LCF skrev:
2316653 YYEEEESSSSSS!! :banana

Då var kortet klart, det har aldrig varit så roligt att köra dom 14 milen hem trots det var full storm :tummenupp

Jag hoppas att dom andra som körde efter mig i Lycksele också klarade sig. Nä nu ska jag ut och köra, det är nu övningskörningen börjar :yoparty

Grattis....

Jag har lyckats få min uppkörning flyttad från den 22 augusti till den 2 augusti...

Snacka om at man blev glad över det hoppet...

Bara 2 veckor kvar nu....

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
YES :yoparty

jag :Bugar åt mig själv, farsan och uppkörningsförättaren!

Tack Lasse för att du:
1. struntade (mer eller mindre frivilligt) att jag var 3cm över linjen på lågfartsdelen.
2. lät mig göra högfartsdelen och 90inbromsningen två gånger.
3. för att du struntade i att jag tog första rondellen lite "speciellt".

Tack farsan för att du stog ut med mig, och tog tid från ditt schema att öva konbanor med mig tidiga mornan och sena kvällar!

Nu bär det av till Sveavägen ikväll!

Tack för vägbeskrivningen Martywize, men jag hittar alldeles utmärkt till Barkaby (körde upp där för A1 och har varit en del på IKEA :) ). Det som däremot höll på att skita sig var när jag missuppfattade att det var till Skövsta (?) McDonalds och inte den i Barkaby, så jag och farsan yrade runt lite i Rotebro m.m. innan vi ringde någon som hade koll.

Nicotin

Guest
mini-knutten skrev:
2316675 YES :yoparty

jag :Bugar åt mig själv, farsan och uppkörningsförättaren!

Tack Lasse för att du:
1. struntade (mer eller mindre frivilligt) att jag var 3cm över linjen på lågfartsdelen.
2. lät mig göra högfartsdelen och 90inbromsningen två gånger.
3. för att du struntade i att jag tog första rondellen lite "speciellt".

Tack farsan för att du stog ut med mig, och tog tid från ditt schema att öva konbanor med mig tidiga mornan och sena kvällar!

Nu bär det av till Sveavägen ikväll!

Tack för vägbeskrivningen Martywize, men jag hittar alldeles utmärkt till Barkaby (körde upp där för A1 och har varit en del på IKEA :) ). Det som däremot höll på att skita sig var när jag missuppfattade att det var till Skövsta (?) McDonalds och inte den i Barkaby, så jag och farsan yrade runt lite i Rotebro m.m. innan vi ringde någon som hade koll.

Nice...

Grattis...

Hur länge fick du köra ??

// Tobbe

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras