Körkort 2006

Titania

Sidekick
Gick med
28 Jun 2006
Hoj
Lilla Råttan
Marytwice skrev:
2304839 det är miiiittt :banana

Jag klarde det trots omkullvälta koner på högfarten och framhjulslåsning på 90- inbromsningen

nu får jag köra själv :banana :banana :banana :banana :cpparty :2cool :hoppa :banana

*hajfajvar Marytwice* :tummenupp

Jättegrattis!

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Marytwice skrev:
2304839 det är miiiittt :banana

Jag klarde det trots omkullvälta koner på högfarten och framhjulslåsning på 90- inbromsningen

nu får jag köra själv :banana :banana :banana :banana :cpparty :2cool :hoppa :banana
Grattis!!!
Berätta gärna mer om hur det gick (efter att du har varit ute och kört av dig i dag vill säga :) ). Kör själv upp den 27:e i Barkarby.

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
En liten berättelse:

Morgonen började tidigt med en liten tidningsrunda kl 03.00... klar vid 05.30, hem, duscha och iväg för att tanka och vidare till stockholm.
Var vid grindarna 7 minuter innan kl 08.00 då uppkörningen skulle börja

Det var jag och en kille på 16 som skulle köra upp, han fick börja... När det var min tur så san inspektören att pga av min typ av hoj så kunde jag strunta lite i de spärrlinjer som finns till både lågfarten och högfarten, han visste ju att det var en så dålig svängradie :) ( jag har kört banorna inom sträcken när jag övat men än då)

Lågfart inga problem, högfarten var den med väjningen i början oh där lyckades jag plocka 5! koner på första försöket, han sa att körningen såg ganska bra ut i alla fall men att jag rivit förmånga koner så jag fick försöka en gång till... Denna gång rev jag bara 3 koner... mina tår snuddade vid dem (har övat med mindre koner och vant mig med snävare svängar än jag kunde göra nu)

Nu är det kört tänkte jag och slog näven lite irriterat/besviket i tanken, när han ställt upp konerna igen kommer han fram och säger att vi ser det första försöket som uppvärmning och det här som första försöket, så nu hade jag min andra chans... jag river 1! kon till... tror defininift att nu är det kört
Dags för inbromsning - 70 - inga probs, 90- pga av mina splitt nya bromsbelägg och relativt gamla (bakelit)däck så lyckas jag låsa framdäcket en 1/2 sekund, släppte då lite på bromsen och fick lite för lång stoppsträcka

så jag kommer inte att få komma ut i trafiken tänkte jag
:( men icke då då säger han att då börjar jag med den lilla killen så får du vänta en stund innan vi tar trafik :confused: :)

I trafiken var det inga problem jag kunde upptäcka själv annat än att det kändes osäkert/lite knaggligt, en felkörning och att jag snuddade vid 120 på uppaxet på E18 :rolleyes: :brinnerup

Kommer tillbaka och han ber först om radion och sedan säger han lungt utan att titta upp: Jodå sammantaget så räcker det för Godkännt! :banana

Överlycklig var jag :banana

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Marytwice skrev:
2305380 En liten berättelse:

Kommer tillbaka och han ber först om radion och sedan säger han lungt utan att titta upp: Jodå sammantaget så räcker det för Godkännt! :banana

Överlycklig var jag :banana

Men fy fan va bra!!! GRATTIS!

En sak har jag verkligen lärt mig, man ska ALDRIG ge upp. Skitkul att du fick kortet! :)

Nicotin

Guest

Överlycklig var jag :banana[/QUOTE]

Nice jobbat....

Har själv uppkörning snart, lyckades få en tidigare tid än min tid som var den 21 aug..
Snacka om att mna blev salig efter att ha ringt 18-30 gånger/dag till VV

Det är lönt att ligga på...

Stort grattis, ta väl hand om dig där ute...

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Till er som ville veta hur vi körde

Kommer inte i håg allt men lite kan jag väl hjälpa till med :)

Vi började med att köra mot Barkarby ochsedan vidare mot Viksjö, därefter styrde jag mot E18 (han sa ingen riktning och jag såg en skyllt med enbart E18 som jag styrde mot.) Vet inte om det blev fel men jag fick in och tramsa i ett bostadsområde med 30-sträckor osv för att sedan komma ut på samma väg igen men i motsatt riktning, nu mot E18 Enköping.

Motorväg till Kallhällavfarten och sedan ut på Enköpingsvägen någon kilometer innan jag fick göra en vänstersväng i på en vändplan för att sedan köra tillbaka till Flygfältet åter igen via E18

OBS!
det är en Busshållplats vid påfarten till E18 från Kallhäll, "svängfältet" ser ut att börja tidigare än det gör

OBS 2 !
På vägen ut från flygfältet står det straxt innan vägbygget att det är 30- väg på en gammal skyllt.
Det står INTE när man kommer från IKEA - men då du krt ut från det andra hållet "borde" du veta om det...

Hoppas det hjälper någon och lycka till alla

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Marytwice skrev:
2305380
Lågfart inga problem, högfarten var den med väjningen i början oh där lyckades jag plocka 5! koner på första försöket, han sa att körningen såg ganska bra ut i alla fall men att jag rivit förmånga koner så jag fick försöka en gång till... Denna gång rev jag bara 3 koner...

Till en början vill jag säga GRATTIS!!

Kan dock inte sluta att irritera mig över att jag inte blev godkänd på min första uppkörning. Själv rev jag en kon i samma höghastighetsbana som du fick köra. Precis som du så petade jag ner konen med utsidan av foten. Men jag fick däremot inget körkort utan blev kuggad direkt.

Och till er som säger att vv-inspektörerna inte gör någon skillnad och bedömmer alla lika: Bullshit!!

Marytwice: Sorry för mitt bittra inlägg men det känns bara så jävla surt att jag inte fick chansen att köra i trafiken på första uppkörningen när jag i efterhand hört flera stycken som gjort värre misstag men som blivit godkända.
Vilket fall så menar jag inte att förta din glädje.
Hoppas att du får en riktigt skön hojsommar :tummenupp

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Samma här, tog vändningen lite långsamt första gången så jag får köra höghastigheten igen, river då en kon med ljuddämparn, får inte fortsätta... Ska tillägga att det ÖSREGNA när jag körde upp :mad:

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
Håller också på med körkortet! nyss fixat teorin å nu e det ca1månad tills uppkörning!... hoppas hoppas

känns som att jag skulle kunna nöta mkt på lågfartsbanan! hur petiga e dom där?

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
uppkörning på onsdag :näsblod

"Största" oron nu är väl lågfartsdelen, men det verkar lösa sig!

Tompus

döda kung Bore
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Hayabusa 03, ktm 640 sm 01
krypkörningen är nog inga problem, det jag fick tillsägelse för var att jag iaf kunde ha styrfart. Han tyckte jag körde lite för sakta :hihi

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Dibbe75 skrev:
2308135 Håller också på med körkortet! nyss fixat teorin å nu e det ca1månad tills uppkörning!... hoppas hoppas

känns som att jag skulle kunna nöta mkt på lågfartsbanan! hur petiga e dom där?

Hur pass petiga de är är tyvärr väldigt individuellt... Sen tittar de ju på hur pass stabilt det ser ut när du kör banorna.. Kör du bra men råkar välta nån kon eller så .. så godkänner de nog dig.. om de inte ber dig köra om banan en gång till.

Ett bra tips är att nöta så mycket du bara kan.. jag nötte mycket med min sporthoj och på uppkörningen var det som att dansa kring banorna... även fast jag var nervös.. Men det hjälpte ju bara halvvägs då jag blev kuggad i trafikdelen.. kändes...... ja den känslan :( :huvet :huvet :huvet

Nicotin

Guest
Motin skrev:
2309221 Hur pass petiga de är är tyvärr väldigt individuellt... Sen tittar de ju på hur pass stabilt det ser ut när du kör banorna.. Kör du bra men råkar välta nån kon eller så .. så godkänner de nog dig.. om de inte ber dig köra om banan en gång till.

Ett bra tips är att nöta så mycket du bara kan.. jag nötte mycket med min sporthoj och på uppkörningen var det som att dansa kring banorna... även fast jag var nervös.. Men det hjälpte ju bara halvvägs då jag blev kuggad i trafikdelen.. kändes...... ja den känslan :( :huvet :huvet :huvet

Hur mycket har du kört på körskolan ?
El kör du privat ??

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bushojjen skrev:
2309228 Hur mycket har du kört på körskolan ?
El kör du privat ??

10 lektioner + 1 uppkörning via körskola om jag minns rätt, kört en hel del krypkörning privat på jobbet (ca 15-20 timmar).. ca 1 ½ timma privat på högfartsbanan..

Håller på att undersöka om jag kan ta en privat uppkörning.. finns dessvärre inga tider där jag bor tidigare än min bokade.. som är 25 Aug ... :död :död

Nicotin

Guest
Motin skrev:
2309234 10 lektioner + 1 uppkörning via körskola om jag minns rätt, kört en hel del krypkörning privat på jobbet (ca 15-20 timmar).. ca 1 ½ timma privat på högfartsbanan..

Håller på att undersöka om jag kan ta en privat uppkörning.. finns dessvärre inga tider där jag bor tidigare än min bokade.. som är 25 Aug ... :död :död

Var du väldigt nervös el på trafikdelen ?

10 lektioner så borde det ju flyta ganska bra..

Vet du vad du kuggade på ??

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bushojjen skrev:
2309239 Var du väldigt nervös el på trafikdelen ?

10 lektioner så borde det ju flyta ganska bra..

Vet du vad du kuggade på ??

Det kan man nog säga att jag var... fick totalt hjärnsläpp på vissa grejor men det fanns saker som jag tyckte var lite väl petiga då killen efter mig fick kortet fast han missade flera högerregelskorsningar.....

Japp vet vilka saker det var som ledde till kuggning, inga saker som anses som trafikfarliga.. men det räckte..

Blev kuggad pga för låg hastighet på grusväg på en raksträcka (skulle inte ha kört 70 där med bil ens...), körde fel på ett ställe men åkte mot en rondell och svängde tillbaka och rätt.., felaktig placering på ett ställe (utan trafik på min väster eller höger sida..) mitt i stan där det var nylagd asfalt utan vägmarkeringar..

Det är bara att acceptera och gå vidare o sätta det nästa gång.. men gud va surt det känns fortfarande då det gick så jävulskt bra på manöverprovet..

Last edited:

Nicotin

Guest
Motin skrev:
2309249 Det kan man nog säga att jag var... fick totalt hjärnsläpp på vissa grejor men det fanns saker som jag tyckte var lite väl petiga då killen efter mig fick kortet fast han missade flera högerregelskorsningar.....

Japp vet vilka saker det var som ledde till kuggning, inga saker som anses som trafikfarliga.. men det räckte..

Det brukat ju bero på dagsformen på uppkörningsgubben...
Men ibland är dom duktigt tjuriga, en polare till mig kuggade på att han inte skar två kurvor rätt.
Trafikfarligt ?
Kanske det men alla dom andra 28 kurvorna han körde var okay...
Sketskumt men jag får se vad jag råkar ut för, har uppkörning den 12 augusti men jag hoppas att jag klara det..

Och att jag har användning av det faktum att jag haft bil i 11 år och kör 6-7000 mil om året...

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Bushojjen skrev:
2309261

Och att jag har användning av det faktum att jag haft bil i 11 år och kör 6-7000 mil om året...

Att de bedömmer olika är rena fakta ingen snack om saken så är det ju...

Good luck !

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...