Körkort 2006

Nicotin

Guest
mini-knutten skrev:
2316742 tackar tackar,

menar du hur länge själva uppkörningen varade? :va

Precis...
Hur länge varade själva uppkörningen ?

Och i vilka områden fick du köra, var det mycket landsväg el mycket villaområden och sånt.. ?

// Tobbe

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bushojjen skrev:
2316746 Precis...
Hur länge varade själva uppkörningen ?

Och i vilka områden fick du köra, var det mycket landsväg el mycket villaområden och sånt.. ?

// Tobbe

Var vid grindarna klockan 0800, var 3 andra i min grupp så klockan var nog runt 0930 innan alla var klara med manöverprovet (alla klarade). Sen yrade jag och farsan runt i 90 minuter ( :huvet ) och kom lagom till att se killen innan mig komma in på parkeringen. Så TIPS!, om du kör upp i Barkaby, se till att kolla både en och två gånger på vilken McDonalds du ska till för trafikprovet. Lät på min förättare som att dom för det mesta kör från Skövsta (?) numera, men kolla så att det inte är Rotebro eller (helst) Barkaby. :tummenupp Själv trafikprovet tog nog 20-30 minuter och börjades med lite motorvägskörning, följt av några minuter genom ett villaområde, därefter stadskörning (typ 50-väg), en liten tur ut på landet (med smala vägar och dålig skyltning) och sedan motorvägen tillbaka igen. För mig var nog landsvägskörningen som var svårast, och då hade jag ändå kört en hel del kurviga små vägar innan.

Hoppas att besvarade dina frågar, annars sitter jag vid SH ett par minuter till ;)

Lycka till på din uppkörning och hoppas att du får lika bra väder och lika snäll uppkörningsförättare som jag!

Nicotin

Guest
mini-knutten skrev:
2316767 Var vid grindarna klockan 0800, var 3 andra i min grupp så klockan var nog runt 0930 innan alla var klara med manöverprovet (alla klarade). Sen yrade jag och farsan runt i 90 minuter ( :huvet ) och kom lagom till att se killen innan mig komma in på parkeringen. Så TIPS!, om du kör upp i Barkaby, se till att kolla både en och två gånger på vilken McDonalds du ska till för trafikprovet. Lät på min förättare som att dom för det mesta kör från Skövsta (?) numera, men kolla så att det inte är Rotebro eller (helst) Barkaby. :tummenupp Själv trafikprovet tog nog 20-30 minuter och börjades med lite motorvägskörning, följt av några minuter genom ett villaområde, därefter stadskörning (typ 50-väg), en liten tur ut på landet (med smala vägar och dålig skyltning) och sedan motorvägen tillbaka igen. För mig var nog landsvägskörningen som var svårast, och då hade jag ändå kört en hel del kurviga små vägar innan.

Hoppas att besvarade dina frågar, annars sitter jag vid SH ett par minuter till ;)

Lycka till på din uppkörning och hoppas att du får lika bra väder och lika snäll uppkörningsförättare som jag!

Okay tack för infon...

Ska själv köra upp i Tullinge men ville mest ha lite koll på hur länge det hela pågår om man räknar bort säkerhetskontroll och manöverbana...

Inte så farlig länge alltså, men tillräckligt länge för att göra bort sig om mna är på det humöret :fyllisar

Jag har lite svårt för byvägar med många skymda kurvor upptäckte jag sist jag var ut, missade ngn skylt och hade dålig linje genom skymda kurvor..

Var det ngt dom körde mycket med, skymda kurvor och rätt linje och så ?

Ut och åk med dig...

Vi kanske syns på vägarna..

// Tobbe

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bushojjen skrev:
2316776 Okay tack för infon...

Ska själv köra upp i Tullinge men ville mest ha lite koll på hur länge det hela pågår om man räknar bort säkerhetskontroll och manöverbana...

Inte så farlig länge alltså, men tillräckligt länge för att göra bort sig om mna är på det humöret :fyllisar

Jag har lite svårt för byvägar med många skymda kurvor upptäckte jag sist jag var ut, missade ngn skylt och hade dålig linje genom skymda kurvor..

Ut och åk med dig...

Vi kanske syns på vägarna..

// Tobbe

Nja, själv tog jag det väldigt lugnt på landsvägen. Tror att det var 70-väg hela sträckan, men å andra sidan fanns det flera hus längs delar av vägen så jag gjorde nog rätt i att ta det lugnt (under 50). Kurvorna var för det mesta skymda, men då saktade jag bara in lite, låg tillräckligt till höger för att inte bli påkörd framifrån men ändå så att jag maximerade synvinkeln. Anledningen att dom körde just på smala landsvägar var förmodligen just för att kolla att man kan hålla rätt linje och sådant, så se till att öva det ordentligt!

Ha det bra!

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
Yamaha R6 -06
Snabbt marscherat?

Tjaba

Jag sitter här lite förvånad över hur snabbt det gått hittils.

Jag sände in ansökan om körkortstillstånd till Skåne läns Länstyrelse torsdag 6 juli.
Fick svar och körkortstillstånd måndag 10 juli.
Började läsa i måndags 17 juli.
Ringde vägverket måndag 17 juli och fick en av någon annan sent avbokad tid, för skriftligt prov idag 19 juli.
Skrev provet idag och klarade det.

Herregud, vem säger att det behöver vara segt att ta mc-kort?

Demonite

"Always ready to race"
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
ingen för tillfället...
skajdajv skrev:
2317396 Tjaba

Jag sitter här lite förvånad över hur snabbt det gått hittils.

Jag sände in ansökan om körkortstillstånd till Skåne läns Länstyrelse torsdag 6 juli.
Fick svar och körkortstillstånd måndag 10 juli.
Började läsa i måndags 17 juli.
Ringde vägverket måndag 17 juli och fick en av någon annan sent avbokad tid, för skriftligt prov idag 19 juli.
Skrev provet idag och klarade det.

Herregud, vem säger att det behöver vara segt att ta mc-kort?

Vissa har tur andra inte.. skickade in mina papper om körkortstillstånd nån gång i april, tog 2 MÅNADER innan ja fick skiten, sen skulle polarn bli godkänd som handledare, ca 1 månad, teoriprov blev 1.5mån väntetid osv, så de e bara att gratulera, kul att de flyter på för vissa iaf...

Scrub

Guest
Bushojjen skrev:
2316776

Jag tror dem kollar ganska mycket på din kurvteknik både i ljusa och skymda kurvor.
Det kuggade jag på första gången.
Tänk på att titta långt fram, de vill se att du kan planera din körning, att du har gjort eventuell bromsning innan kurvan, att du är rätt placerad mm mm.

Glöm inte att kolla dödavinkeln innan du förflyttar hojen i sidled.

Jag tog en lektion på landsväg efter min första uppkörning, sen läste jag i teoriboken om kurvteknik, sen satte jag det.

//Peter

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Hoj
Honda VFR 800 -08
ojoj nu närmar det sig, 3veckor kvar bara :)

var och nötte lågfartsbanan igår med min egen hoj, börjar äntligen kännas riktigt bra å då är nog min ZR7 lite tyngre än skolans hoj också!

Det jag är mest nervös för nu är just att jag e så förbannat slarvig på att kolla skyltar osv efter vägen!... har ju haft körkort för bil i 12år nu så man har nog lärt sig mkt dumheter!

hur länge brukar själva trafikdelen ta?

Nicotin

Guest
Dibbe75 skrev:
2322907 ojoj nu närmar det sig, 3veckor kvar bara :)

Hmm börjar också känna av stressen lite... lyckades flytta min uppkörningstid från den 17 aug till den 2 aug..

Men desto mer tid att åka hoj när man klarat uppkörningen... :yoparty

Ang trafidelen så verkar många få köra runt 20-25 minuter, går ganska snabbt hoppas jag...

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
Konstigt att alla får köra så kort tid. Jag var ute i 70-80min, kan vara för han kuggade alla den dagen förutom mig. Innan frågade han mig om det var något speciellt jag ville säga innan vi åkte ut.

Dum som jag är säger jag.... - Jag vill gärna köra riktigt länge :tomten

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Örnie skrev:
2323536 Konstigt att alla får köra så kort tid. Jag var ute i 70-80min, kan vara för han kuggade alla den dagen förutom mig. Innan frågade han mig om det var något speciellt jag ville säga innan vi åkte ut.

Dum som jag är säger jag.... - Jag vill gärna köra riktigt länge :tomten

hum.. heh..

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Bushojjen skrev:
2323395
Dibbe75 skrev:
2322907 ojoj nu närmar det sig, 3veckor kvar bara :)

Hmm börjar också känna av stressen lite... lyckades flytta min uppkörningstid från den 17 aug till den 2 aug..

Men desto mer tid att åka hoj när man klarat uppkörningen... :yoparty

Ang trafidelen så verkar många få köra runt 20-25 minuter, går ganska snabbt hoppas jag...

tjenare!

jag kör också upp den 2a aug i barkarby. var kör du?

// jf

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog

Jag körde ca.35min men jag tyckte att jag knappt hade börjat köra när han sa att vi skulle köra tillbaka. Jag var säker på att jag hade kuggat mig, men när vi stannade så sa han det här gick ju bra. :banana

Att tiden bara flyger iväg beror nog på att man är så koncentrerad på placering,hastighet etc. etc.

Men en sak är säker, det är inte lätt hålla koll på uppkörningsmannen. Det måste sett roligt ut när han körde bakom mig, för han körde ju slalom bakom en. :hihi

MikkE

Guest
Halogen skrev:
2324832 Köp nåt billigt som du har råd att välta med är mitt tips.
Ska inte välta ;)

Jag är inget fullblåbär på hoj. Får se hur mkt pengar jag lägger undan och kanske köper något skrot också.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
MikkE skrev:
2324838 Ska inte välta ;)

Jag är inget fullblåbär på hoj. Får se hur mkt pengar jag lägger undan och kanske köper något skrot också.

Köp billigt, lägg pengar på kortet. När det är klart - byt upp dig. Det är iaf vad jag tycker är vettigast, men du ska självklart göra som du tycker känns bäst.

MikkE

Guest
Halogen skrev:
2324849 Köp billigt, lägg pengar på kortet. När det är klart - byt upp dig. Det är iaf vad jag tycker är vettigast, men du ska självklart göra som du tycker känns bäst.
Kommer att ha pengar till kort också. Blir nästan allt på en gång. Hoj, skydd och körkort.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha