Körkort 2006

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Marytwice skrev:
2298349 Nu närmar det sig... uppkörning på torsdag i Barkarby. Bor i Upsala men efter som nya E4 byggs där så finns det ingen uppkörningsplats där... :rolleyes:

I fredags trodde jag att det inte fanns en chans i H-vetet att jag skulle klara det på torsdag men efter en helgs vila så släppte båda lågfartsbanorna och efter lite nötande nu i kväll så satt även högfarten :) . Så nu gäller det bara att inte bli nervös :rolleyes:

Och så kör vi ett litet mantra de närmaste dagarna
Jag ska klarat! jag ska klarat! :)

Är det någon mer som kör upp i Barkarby på torsdag kl.12.30 som håller till här på Sporthoj?

Du fick inte köra upp i Enköping? Jag övningskörde i Uppsala och testade banan som ska bli den permanenta (gillade den iofs inte) och jag fick iaf köra upp i Enköping

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Hur mycket har ni tränat och kunnat köra privat/i skola? Jag har just klarat kortet och när jag kom till uppkörningen hade jag inte kört någon av de banorna, hade bara övat att krypa mellan koner (pet-flaskor!) på rad och vända - tillbaka, om o om igen...

DVS kan du krypa mellan koner på rad+vända och köra som folk i trafiken klarar du kortet! Mitt kort kostade ungefär 2300kr+bensin för privat övning, de ni! :yoparty

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
sigges skrev:
2298495 Du fick inte köra upp i Enköping? Jag övningskörde i Uppsala och testade banan som ska bli den permanenta (gillade den iofs inte) och jag fick iaf köra upp i Enköping

Jorå det fick jag om jag ville... två dagar efter jag ringde den 4:e juni... :tummenupp hade då kört lite grann i en vecka :)

Frågade efter en senare tid och då sa hon att de inte fanns några förrän efter mitten på augusti i Enköping så det fick blir Barkarby där jag i princip kunde välja datum bäst jag ville :)

PS jag gillar inte heller den blivande "uppkörningsbanan vid Skärfälten, den är inte tillräckligt i ordninggjord och det är skarpa kanter ner i dikena på bådasidor när man skall vända och foten åker i ofelbart varje vändning (på lågfartsdelen) högfarten har de dock breddat lite till DS

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750
Ursäkta det långa inlägget men ville skriva av mig lite

Blir ingen uppkörning i morgon :tummenner :6surkart :censored :mad:
Fick ett samtal nu kl 9.30 från VV som berättar att inspektören har blivit akut sjuk :sjuk :tummenner

Inte förvånad att sånt här händer mig :huvet (två lektioner innan uppkörning på B gick min körlärare och blev påkörd...)

De skall dock under dagen försöka se till att jag kan få köra med grupen som skulle kört i dag och som skall köra på fredag istället, annars blir det tisdag nästa vecka :rolleyes:

Skall dock ge farbron på VV en eloge för det arbete han har att göra idag och för att han försöker klämma in mig på fredag :tummenupp

Lite antiklimax, lite bitter då jag var inställd på i morgon och hade börjat känna att det här går nog vägen.

Men men mer tid att öva på :banana :rolleyes:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Omöjligt att få tag på nån privatisttid i Karlstad eller Örebro.. Tidigast Karlstad var 10 Aug och min tid 29 Aug i Örebro... Antar att jag får vänta till 25 Aug då...

Går inte att förklara i ord hur j-vla surt det här känns. Får väl ringa VV varje dag för att se om det dykt upp nån avbokad tid.. sen försöka få tag på en 700cc hoj på kort varsel..

:död :död

Fick jag släppa loss mina agressioner på det jag ville.. så ....... :4skrika

Last edited:

RogS

KTM690 Duke
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 690 Duke-08, Yamaha XT660-10
Hej hå, nu så gick det. Klarade kortet! i dag :banana Kom hem typ för en timme sen. Har kört hela dagen. Lycka till alla som fortfarande håller på, så ses vi snart ute på vägarna :tummenupp

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jaaa, nu ska ja snart dra iväg till flyfältet och möta upp med dom andra som också ska köra upp idag. Vädret ser väl skapligt ut, lite mulet och blött på asfalten men inget regn IAF. Förhoppningsvis hinner asfalten torka upp tills vis ska köra vid 09:00 ungefär.

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Hur ska jag göra?

Hej, är ny här på forumet och tänkte be om lite tips.
Såhär ligger det till, jag hade tänkt ta a-kort nu i sommar men jobbet ställde till det lite. Jag kan dock hoppa på en intensivkurs i aug-sep. Tycker ni att jag ska gå den och förhoppningsvis få kortet iår eller ska ja vänta till nästa sommar och börja tidigt och ta obegränsad direkt? :yoparty (fyller 21 då)

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Tobbe135 skrev:
2301793 Hej, är ny här på forumet och tänkte be om lite tips.
Såhär ligger det till, jag hade tänkt ta a-kort nu i sommar men jobbet ställde till det lite. Jag kan dock hoppa på en intensivkurs i aug-sep. Tycker ni att jag ska gå den och förhoppningsvis få kortet iår eller ska ja vänta till nästa sommar och börja tidigt och ta obegränsad direkt? :yoparty (fyller 21 då)

Skulle jag vara du så skulle jag nog försöka sätta teorin i höst/vinter, och boka uppkörning direkt, så du får den tidigt i vår.. Nu vet jag ju iof inte när du fyller år osv..För man kanske inte kan boka uppkörning för tung om man inte fyllt 21... Ähh, nu sitter jag här och yrar igen..
Det jag vill ha sagt är... Ta tung direkt.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Tobbe135 skrev:
2301793 Hej, är ny här på forumet och tänkte be om lite tips.

Ta obegränsat direkt.. Beror väl iofs på hur sugen du är... Kan du vänta så gör det och skriv teorin i vinter/vår o kör upp tidigt..

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Motin skrev:
2301891 Ta obegränsat direkt.. Beror väl iofs på hur sugen du är... Kan du vänta så gör det och skriv teorin i vinter/vår o kör upp tidigt..
Nog är man sugen alltid :) teorin ska jag skriva om nån vecka. Får väll se hur jag gör..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
sigges skrev:
2301952 Du får väl ringa in lite då och då för att kika om de fått några återbud

Jopp verkar överfullt i Örebro.. får jag en tid så måste ja också få tag på en 700cc hoj men det kanske kan ordna sig. Klarar jag kortet i Aug så får jag väl iaf köra 1-2 månader innan det är dags att ställa in den..

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Motin skrev:
2301967 Jopp verkar överfullt i Örebro.. får jag en tid så måste ja också få tag på en 700cc hoj men det kanske kan ordna sig. Klarar jag kortet i Aug så får jag väl iaf köra 1-2 månader innan det är dags att ställa in den..

Räcker det verkligen med en 700 cc?

crw

långsam men vinglig
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Old Honda CBX
Tobbe135 skrev:
2301918 Nog är man sugen alltid :) teorin ska jag skriva om nån vecka. Får väll se hur jag gör..

Tjena hej, tycker du ska försöka ha det klart i höst! Själv så började jag övningsköra förra året i mitten på augusti, gjorde några övnings-prov på körskolan, skrev upp. tog några körlektioner och fick en återbudstid på VV och när 5 veckor hade gått så stod jag där med ett A på körkortet, tio års tänkande i stil med "nästa vår ska jag börja ta hojkort" är äntligen över!!!

Så grymt mycket skönare vinter när man vet att man får åka ut och köra på riktigt så fort det blir varmt än att börja ta upp övningskörningen igen... lycka till!!! :tummenupp

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
crw skrev:
2302107 Tjena hej, tycker du ska försöka ha det klart i höst! Själv så började jag övningsköra förra året i mitten på augusti, gjorde några övnings-prov på körskolan, skrev upp. tog några körlektioner och fick en återbudstid på VV och när 5 veckor hade gått så stod jag där med ett A på körkortet, tio års tänkande i stil med "nästa vår ska jag börja ta hojkort" är äntligen över!!!

Så grymt mycket skönare vinter när man vet att man får åka ut och köra på riktigt så fort det blir varmt än att börja ta upp övningskörningen igen... lycka till!!! :tummenupp

Ja, precis så känner jag! jag vill ha de bortgjort i höst även om jag inte kommer hinna köra så mycket.
Kan man göra en ny uppkörning nästa sommar om man vill ha obegränsat eller hur funkar det?

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Tobbe135 skrev:
2302137 Ja, precis så känner jag! jag vill ha de bortgjort i höst även om jag inte kommer hinna köra så mycket.
Kan man göra en ny uppkörning nästa sommar om man vill ha obegränsat eller hur funkar det?

Tänk på att uppskrivningen bara håller i ett år :mattias

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...