Körkort 2006

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Motin skrev:
2290747 Hade ja struntat i högerregeln och kört fort på grusväg så hade ja väl haft kortet idag ;) .. jaja ska inte älta det där .. Snart har jag a-kort !

Hur fort körde du på grusvägen då?
Vad var det för hastighet?

"Yadis" som finns här vart väl kuggade för att han körde för sakta på grusväg har jag för mej.
Är det 70 så vill dom ng gärna se att man åker 70 på grusväg.

Jag slapp grus som tur är, hatar åka på grus.

Du får ng en ny tid snart, det tog ca 2 veckor för mej, och jag tog ju MC i Julimånad oxå, fast förra året.

/marie

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
somebody skrev:
2290764 Hur fort körde du på grusvägen då?
Vad var det för hastighet?

"Yadis" som finns här vart väl kuggade för att han körde för sakta på grusväg har jag för mej.
Är det 70 så vill dom ng gärna se att man åker 70 på grusväg.

Jag slapp grus som tur är, hatar åka på grus.

Du får ng en ny tid snart, det tog ca 2 veckor för mej, och jag tog ju MC i Julimånad oxå, fast förra året.

/marie

Vid hus och lador, korsningar ca 40-50 och en raksträcka tyvärr 55-60.. skulle kört 70 på rakan tyckte förrättaren. Har egentligen inga problem med grusväg men blev som sagt delvis kuggad pga att jag inte körde fortare på raksträckan..

Det var 70.. inga hastighetsskyltar men utanför tätort...

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Du fixar det nästa gång Motin, no worries. :) Det är lätt att man blir efterklok och förbannar sig själv för alla enkla småmissar, men se kuggningen som erfarenhetspoäng. Nästa gång slipper du vara sådär toknervös som man är första gången, kan bara bli bättre då. :tummenupp

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Buhu, kommer kugga på uppkörningen imorrn :mad:

Min körlärare skulle ringa mig vid lunch idag så skulle jag få ett gäng lektioner, trotts att det är söndag.

Han har inte ringt ännu, så jag antar att det inte blé nå köra idag...

Tror inte jag har så bra chanser imorgon, suck :huvet

Nicotin

Guest
Scorpion.SE skrev:
2292863 Buhu, kommer kugga på uppkörningen imorrn :mad:

Min körlärare skulle ringa mig vid lunch idag så skulle jag få ett gäng lektioner, trotts att det är söndag.

Gör bara ditt bästa....

Mer än så går faan inte att göra...

Lycka till och ta det lugnt....

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Scorpion.SE skrev:
2292863 Buhu, kommer kugga på uppkörningen imorrn :mad:

Har du tränat på manöverbanorna så ska det inte vara några prob.. om man inte får total hjärnsläpp o gör för många småmissar i trafiken som jag då..

Kom ihåg andas in och ut mellan de olika proven..

Last edited:

Freq

Blekfet
Gick med
14 May 2006
Hoj
Honda
Jag har en fundering angående körning på landsväg. Hur ska man ligga i körfältet, i mitten, något till vänster eller något till höger? :confused:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Freq skrev:
2293459 Jag har en fundering angående körning på landsväg. Hur ska man ligga i körfältet, i mitten, något till vänster eller något till höger? :confused:

I mitten något till höger har jag fått lära mig. Fick beröm för uppsikten samt placering på min uppkörning.. men det hjälpte ju inte hela vägen....

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag har lärt mig mitten - lite till vänster?!! Detta för att inte "köra moppe" och att ingen ska kunna tränga dig? :confused: :3freak

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Själv låg jag i mitten på min uppkörning och fick ingen anmärkning på placering. Körläraren sa också att man ska ligga i mitten i sitt körfält för att inte riskera att bli trängd osv. Du ska med andra ord ta upp tillräckligt med plats för att undkomma att bli avprejad av vägen (visst det kan hända ändå, men du förstår nog vad jag menar).

Lycka till :)

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Ska man ligga kvar i samma spår vid vänsterkurva också eller kan man slicka mitten då? Hörde om nån kille som blev kuggad för felaktig placering.

Last edited:

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
niuck skrev:
2293770 Ska man ligga kvar i samma spår vid vänsterkurva också eller kan man slicka mitten då? Hörde om nån kille som blev kuggad för felaktig placering.

Jag blev kuggad på min första körning på grund av felplacering i vänstersvängarna..

Vad det handlar om är att du skall skära kurvan på ett "säkert" sätt.
D.v.s
Skär inte in i kurvan för sent!
Då kommer du ut för långt till höger efter kurvan.
Och det anses vara "farligt" då det kan ligga grus där..

Det räckte för att kugga mig..
Andra försöket gick jag aldrig ut så långt till höger före kurvan.
Samtidigt som jag försökte hitta "rakaste spåret" i genom den.
Då funkade det bättre.

Kolla i MC teoriboken..
Det finns dokumenterat väldigt väl i den..

Sen vad det gäller placeringen på vägen så fick vi lära oss. lite till höger om mitten av körfältet..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
GUUUUD VA SURT ! Dubbelt ledsamt pga min kuggning...

Finns inga tider via körskolan för nästa uppkörning förrän 25 Aug... Ska jag vänta så länge så kan jag lika gärna skita i det... :mad: :mad: :mad:

Någon i Örebrotrakten, Karlskogatrakten som har en mc med minst 750 kubik och upprätt körställning som kan tänkas vilja tjäna lite extra pengar ?

Vill få tag på en tid som privatist.. f-n vill inte vänta till i höst på uppkörningen !

Snälla finns det någon där ute....? Har jag sönder något (vilket jag tvivlar på) så betalar jag givetvis för mig.

:huvet :huvet :argpådato :argpådato :mad:

Fan va jag är ledsen

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Motin skrev:
2294660 GUUUUD VA SURT ! Dubbelt ledsamt pga min kuggning...

Finns inga tider via körskolan för nästa uppkörning förrän 25 Aug... Ska jag vänta så länge så kan jag lika gärna skita i det... :mad: :mad: :mad:

Någon i Örebrotrakten, Karlskogatrakten som har en mc med minst 750 kubik och upprätt körställning som kan tänkas vilja tjäna lite extra pengar ?

Vill få tag på en tid som privatist.. f-n vill inte vänta till i höst på uppkörningen !

Snälla finns det någon där ute....? Har jag sönder något (vilket jag tvivlar på) så betalar jag givetvis för mig.

:huvet :huvet :argpådato :argpådato :mad:

Fan va jag är ledsen

Trist att du kuggade, men sånt som händer ta dig samman och hoppa upp i sadeln igen så klarar du nästa gång istället! Du har hela livet på dig att åka motorcykel, varför stressa en vecka hit eller dit?

jag har uppkörning 23aug, men det gör mig inte så mycket, har ju som sagt hela livet framför mig att åka :banana

Men en sak ska du veta! vill du ha en tidigare tid är det fullt möjligt! den som vill ha en tid får en, så enkelt är det, vill du ha en om två veckor så ring ring ring, du kan komma upp i 40-50 samtal om dagen, det är bara ringa vv och tjata! man vet aldrig när någon lämnar återbud, det kan hända vilken sekund som helst därför ringer man istortsett hela dagen om man är angelägen nog att ha en tidig tid! Nöjer du dig däremot med att ringa en gång och höra dig för då får du inget tidigare .
boka en tid så att du åtminstone har ett datum så ringer du varje dag hundratals ggr och frågar om det finns nått innan de datumet så håller du på sådär och oftast kan man få några dar tidigare hela tiden och till slut är du bara två veckor ifrån eller dylikt.

Lycka till!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
SkaD skrev:
2294724

Men en sak ska du veta! vill du ha en tidigare tid är det fullt möjligt! den som vill ha en tid får en, så enkelt är det, vill du ha en om två veckor så ring ring ring, du kan komma upp i 40-50 samtal om dagen, det är bara ringa vv och tjata! man vet aldrig när någon lämnar återbud, det kan hända vilken sekund som helst därför ringer man istortsett hela dagen om man är angelägen nog att ha en tidig tid!

Lycka till!

Mjo jag vet ju det men problemet är för mig att jag förmodligen måste gå via körskolan o min skola har inga tider förrän 25 Aug.. Jag har den tiden bokad på mig nu.. men känns rent förj-vligt att behöva vänta 6 veckor på nästa chans.

Så jag försöker lösa det på något sätt så att jag kan köra upp privat.. Där finns det ju tider .. men har ingen 750cc hoj :(

Känns så otroligt förj-vligt.. går o köper nytt skinnställ som bara hänger...

Last edited:

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Motin skrev:
2294746 Mjo jag vet ju det men problemet är för mig att jag förmodligen måste gå via körskolan o min skola har inga tider förrän 25 Aug.. Jag har den tiden bokad på mig nu.. men känns rent förj-vligt att behöva vänta 6 veckor på nästa chans.

Så jag försöker lösa det på något sätt så att jag kan köra upp privat.. Där finns det ju tider .. men har ingen 750cc hoj :(

Var det inte ng som nämnde ngt om att det går att hyra en hoj?
Tyvärr har jag bara en 600, och resten som står är cross eller enduor,, ng inget det heller :)

Ring och fråga om hyrning.

/marie

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
somebody skrev:
2294781 Var det inte ng som nämnde ngt om att det går att hyra en hoj?
Tyvärr har jag bara en 600, och resten som står är cross eller enduor,, ng inget det heller :)

Ring och fråga om hyrning.

/marie

Bra tips får kika runt lite efter uthyrning..

Om nån har nåt tips för sånt i Karlskoga - Örebro trakten.. hör gärna av Er.. Eller om ni kan tänka Er "hyra" ut er privata mc till mig..

Tvivlaren

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki
Freq skrev:
2293459 Jag har en fundering angående körning på landsväg. Hur ska man ligga i körfältet, i mitten, något till vänster eller något till höger? :confused:

Jag fick lära mig:

- Landsväg = Något till höger om körfältets mitt.

- Stadtrafik = I mitten av körfältet.

- Korsningar med "avskilt" körfältfält = Mitten av körfältet

- Korsningar utan "avskilt" fält = Höger alt vänster i körfältet beroende på vilket håll du skall svänga.

//Tvivlaren

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Motin skrev:
2294746 Mjo jag vet ju det men problemet är för mig att jag förmodligen måste gå via körskolan o min skola har inga tider förrän 25 Aug.. Jag har den tiden bokad på mig nu.. men känns rent förj-vligt att behöva vänta 6 veckor på nästa chans.

Mabi verkar hyra ut MC i Karlstad. En BMW R850 R borde väl vara ganska bra att köra upp på...
www.mabirent.se
Lycka till med att få tag i en tid!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM