Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Palma skrev:
2286961 Känner samma sak som dig just nu, krypkörningen gick inte bra, vart endå godkänd på den så då släppte mycket av nervositeten för krypkörningen var jag mest orolig för. Sedan så tänker man inte så klart när man är nervös, och massa vägarbeten gör inte det enklare att kunna köra bra.
Men men, vi får satsa på nästa gång! då är man troligtvis inte så nervös (inte lika mycket i alla fall)

Jag visste att nervositeten skulle sätta några käppar i hjulet för mig.. men det har de säkert lite förståelse med.. jag gjorde väl helt enkelt några fel för mycket.. Vägarbetena är inte alls roliga att bli utsatt för på en uppkörning... men men sånt kan man inte styra över.. man ska kunna köra i alla situationer.

Vi får helt enkelt ta tag i det igen bara... Manöverprovet .. jag blev lite stolt över mig själv över att ha vänt nåt katatrofalt dåligt till HELT OK.. men vad hjälpte det när man stjälpte för sig själv i sista delen.. SOM JAG FÖR F-N SKA klara av .. pga b-kort..

Vill tillägga att det absolut inte var några konstigheter eller tendens av uppkörningsförrättaren att "lura" den som kör upp att köra fel etc.. När jag tänker efter så var min trafikkörning väldigt enkelt och rakt på .. Fick göra en vändning på landsväg.. tomt på trafik.. kunde inte ha fått det bättre... Men nervositeten och osäkerheten tog över...

URK

:mad:

Last edited:

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Motin skrev:
2286970 Jag visste att nervositeten skulle sätta några käppar i hjulet för mig.. men det har de säkert lite förståelse med.. jag gjorde väl helt enkelt några fel för mycket.. Vägarbetena är inte alls roliga att bli utsatt för på en uppkörning... men men sånt kan man inte styra över.. man ska kunna köra i alla situationer.

Vi får helt enkelt ta tag i det igen bara... Manöverprovet .. jag blev lite stolt över mig själv över att ha vänt nåt katatrofalt dåligt till HELT OK.. men vad hjälpte det när man stjälpte för sig själv i sista delen.. SOM JAG FÖR F-N SKA klara av .. pga b-kort..

:mad:

Känner exakt samma sak!
Men som sagt, nästa gång, då ska dom få se :fatta!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Palma skrev:
2286973 Känner exakt samma sak!
Men som sagt, nästa gång, då ska dom få se :fatta!

JARÅ U BET MAN ! O jävlar i mig om de inte fixat vägmarkeringarna på den sträckan jag körde på tills nästa gång.. då ska ja dit med vitfärg och måla på det själv innan ja kör upp... :D

Min lärare sa att .. man ska bedöma om det är flera körfält på vägens bredd.. Som om man inte har nog att göra.. Så ska man kolla om 2-3 eller 4 bilar får plats på bredden på det stället där inga markeringar finns.... o köra därefter.. Jag vet jag gjorde FEL... men det känns SÅ surt så här i efterhand.

Last edited:

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Motin skrev:
2286978 JARÅ U BET MAN ! O jävlar i mig om de inte fixat vägmarkeringarna på den sträckan jag körde på tills nästa gång.. då ska ja dit med vitfärg och måla på det själv innan ja kör upp... :D

Min lärare sa att .. man ska bedöma om det är flera körfält på vägens bredd.. Som om man inte har nog att göra.. Så ska man kolla om 2-3 eller 4 bilar får plats på bredden på det stället där inga markeringar finns.... o köra därefter.. Jag vet jag gjorde FEL... men det känns SÅ surt så här i efterhand.

Hehe, Man blir sur som fan när fel man gjorde till viss del beror på sunkiga värmarkeringar...

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Hehe, Ge aldrig upp och ge gärnet nästa gång..

Själv är jag överlycklig efter en grymt lyckad Landsvägskörning, jämtemot senaste lektionen då jag nästan t.o.m. körde av vägen. :gnissla

Den här gången gick det MYCKET bättre jag njöööööt verkligen av lv körningen och är nog fan klar me den biten inför uppkörningen egentligen men, har 2 Landsvägskörningar kvar Dubbelpass, nåväl kan väl köra dem med, nu ska Banan prioteras..

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Blir lite undrande...

På kon/undanmanöverbanan, hur länge lyckas ni hålla 50?

Jag fixar det till mellan 2-3 konen sen måste jag fan motorbromsa och
sen riktigt bromsa, finns inte en hindus chans i himlen att jag hinner bromsa/växla/svänga i slutet annars.

Hur ser VV på detta? Jag har hört att 50 in och 50 ut innan bromsningen är viktigast?

:va

Manos_R1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 - 98
SirWankalot skrev:
2287146 Blir lite undrande...

sen riktigt bromsa, finns inte en hindus chans i himlen att jag hinner bromsa/växla/svänga i slutet annars.

Hur ser VV på detta? Jag har hört att 50 in och 50 ut innan bromsningen är viktigast?

släpp på gasen vid den 4:e konen, vik runt den 5:e ordentligt räta upp och bromsahårt, växla ner i imbromsningen, lägg ner cykeln så den glider runt fint!

jag tror inte vv uppskattar om du saktar ner redan vid 2-3 konen... det är nog alldelles för tidigt!

//emanuel

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Manos_R1 skrev:
2287168 släpp på gasen vid den 4:e konen, vik runt den 5:e ordentligt räta upp och bromsahårt, växla ner i imbromsningen, lägg ner cykeln så den glider runt fint!
//emanuel

Räknar som en råtta.

Strax innan 4 är nog vad jag gör (ofrivilligt för att inte hamna ute i skogen känns det som).

Ska lätt prova ditt tips nästa vecka.

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
JK79 skrev:
2286521 Nästa vecka kommer den efterlängtade cykeln med storken............Då blir det till att piska mil :tummenupp

Ha!! jag lovar dej, det kommer att kännas som att du har haft den i 20 minuter, sen är det dags för 100-milaservicen... Om nu BMW har nåt sånt på sina hojar förstås.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Motin skrev:
2286931 Nyss hemkommen och klev ur duschen..

Tyvärr blev jag kuggad i trafiken :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet .

När vi kom till manöverbanan och skulle träna på den en kort stund innan uppkörningkillen kom.. så körde jag rent ut sagt.. USELT.. inget fungerade.. jag välte till och med kon på lågfartsbanan.

Jag blev uppskriven som nr:2 att få köra.. HAR ALDRIG VART SÅ NERVÖS... Solen stekte o svetten rann.. drack vatten som aldrig förr.. Killen före mig tog en stund på sig... Kom tillbaka och då drog jag på mig hjälmen o andades in o ut.. Han såg inte alls glad ut.. sa ingenting.. han hade en lapp med sig och då förstod jag att han kuggade.

Åkte ut till banan och ställde hojen framför korridoren till lågfarten. Fick börja med säkerhetskontroll... "kolla bromsverkan" sa han.. Sagt och gjort så gjorde jag det och frågade även om jag ska o kolla så att bromlysena fungerar.. Det behövde jag inte. När jag sedan sa att jag var klar så sa han "ok nu kan du leda hojen igenom banan och ställa bakhjulet på linjen till höger.

Det gjorde jag.. Jag andades in o ut.. startade hojen och började krypa.. vet inte vad jag gjorde men vinglade till o var nära på att köra helt åt h-lvete.. men det rättade till sig och jag tyckte jag körde banan helt ok.. Han skulle hojta till om han tyckte att jag körde för fort.. han sa ropade inte.

Då så sa han.. Nu vill jag se dig köra högfartsbanan... så kör ner och ta sats och kör den i 50km/h.. Sagt och gjort så började jag... nu hade liiiite av mina nerver släppt men hade fortfarande träningen färskt i minnet.. "tänkte att nu jävlar SKA det här gå... jag ropade till mig själv högt i hjälmen .. KÖR NU.. Satte banan utan några helst problem.. snyggaste högfarten jag någonsin gjort..

Dags för bromsprov sa han då.. 70 och 90. Tog sats o körde .. bromsade men av nån anledning så fastnade min näve med gasen när jag bromsat så hojen gav ifrån sig ett redigt "Vroooooom".. Han kom fram och sa att "jag vill att du nu gör en kontrollerad bromsning i 90" Trodde definitivt att han skulle säga att ja skulle köra om 70 bromsningen.. men icke... fick väl stopp på hojen på rätt sätt ändå.. 90 bromsningen gick askalasbra.

Då så .. nu kan du åka tillbaka och hämta nästa man på tur... När han sa det så tappades 1 TON tyngd från mina axlar... sån press man hade på sig själv.. o nu hade jag klarat den biten.. WOW.. vilken känsla..

Satt o pratade med min körlärare.. han sa att "ska ja vara ärlig så trodde jag inte du skulle klara det idag.." För han såg när jag tränade.. då det gick åt h-lvete.. Han blev skitglad .. jag med.. släppte till o med en tår.. Jag vet jag är en mes... hehe.. Sån lättnad...!

När sista man kört klart så var det dags för mig att köra ut i trafiken.. Fick köra grusväg.. Där fick ja senare höra att jag hade fegat en del på en lång raksträcka.. låg i 50 istället för 70... MITT DUMHUVUD. Sen så körde jag mot centrum.. men svängde inte av på rätt ställe för precis innan så var det ett vägarbete.. saktade ner.. tillräckligt trodde jag.. men ack 35 istället för 30.. Det fick jag också höra sen.. Sen gjorde jag ett fel på ytterligare ett ställe där de nyss asfalterat och inga vägmarkeringar fanns.. Han tyckte att ja körde mitt över alla körfält eller något i den stilen.. I samband med det så gav han mig ett nytt mål o jag såg inte skylten förrän rätt sent på det namn han sa till mig i radion.. så ja tror mycket av den nervositeten att hitta målet sabbade det för mig.. MITT DUMHUVUD. Sen flöt det på..... men någonstans inne i mitt huvud sas det.."du blev nyss kuggad".. för ja kom ju på att jag gjort fel på en del ställen.. Glömde även blinka på ett ställe...

När vi kommit till Vägverket fick jag höra "Det gick ju inte så bra det där" direkt när jag klev av hojen o gick mot uppkörningsförrättaren.. F-N tänkte jag.. väntade på ett MEN .. men det kom aldrig.. så jag tog mina prylar och gick och satte mig på en bänk lite längre bort.. o ja... försökte få mitt misslyckande att sjunka in..

Bland det värsta jag har utsatt mig för... i denna HETTA... Först att bli överhuvudlycklig och sen att känna sig som en golvmopp som torkat upp syra typ...

Den 3:e killen .. eller ja den andra av oss som klarade manöverbanan klarade även trafiken så.. 1 av 3 klarade uppkörningen idag i Örebro på eftermiddagen.

Nu väntar jag på en ny uppkörningstid.. o får använda del av min semesterkassa att göra uppkörning nr:2 med..

Gissa om jag är besviken på mig själv ?????? U R RIGHT ! :huvet :huvet :huvet Skäms som fan inför mig själv då ja har b-kort men.. man kan ju misslyckas ändå..

Uppkörningsförrättaren sa dock något positivt.. Jag tittade mig för väldigt väl.. Bra sak att ta med sig till nästa uppkörning..

Sorry för den långa texten .. men nu har jag delgett mig av min uppkörning nr:1.

Riktigt riktigt ledsen o besviken... får sörja i några dagar sen är det väl på igen.. Men just i detta nu vill jag bara skita i allt vad mc är...Blääääää.

:( :( :(
Alla som har kuggat och tränat som ett svin och lagt ut en hel jävla förmögenhet pga dessa jävla skolor som rånar en och sen kuggar man!

Vi är många som har fått uppleva detta och jag är en av dom. Du får vara skitlack och knäckt till cirka 1 vecka innan nästa uppkörning om du nu har råd? då är det nya tag. Stackars dig har ju varit helt sjukt varm idag. Själv är jag precis hemkommen idag från Torsås och har avvärkat 75 mil på 5 dagar.

Kom igen! hoppas att du har bättre nerver och sinne nästa gång :tummenupp

vill du läsa en uppkörning som jag klarade mot alla odds förra året läs körkort 2005 i slutet.

//Regards Cel

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Motin skrev:

Tråkigt att höra, verkligen trist. Jag vet hur det känns, jag bommade två ggr innan jag fick till det. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. För vad är alternativet - att sluta köra hoj? Never! :pannkyss

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Motin skrev:
Riktigt riktigt ledsen o besviken... får sörja i några dagar sen är det väl på igen.. Men just i detta nu vill jag bara skita i allt vad mc är...Blääääää.

Sicken otur du, vet precis vad du gått igenom nu.

Men ge inte upp, nästa gång vet du vad det handlar om och kommer inte alls vara lika nervös.

/marie

Freq

Blekfet
Gick med
14 May 2006
Hoj
Honda
Motin skrev:

Synd där, har föjlt dig i denna tråd och hoppades verkligen att du skulle klara kortet idag. Men som sagt, upp på hästen igen, nästa gång så klarar du körningen. :tummenupp

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Manos_R1 skrev:
2287168 släpp på gasen vid den 4:e konen, vik runt den 5:e ordentligt räta upp och bromsahårt, växla ner i imbromsningen, lägg ner cykeln så den glider runt fint!

jag tror inte vv uppskattar om du saktar ner redan vid 2-3 konen... det är nog alldelles för tidigt!

//emanuel

Stämde bra det där :tummenupp

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Motin skrev:

Tyvärr blev jag kuggad i trafiken :huvet :huvet :huvet :huvet :huvet .....

Hualigen. Hrm, ja, det är nog både ett plus o ett minus med att ha b-kort.
Det positiva är vanan att manuvrera i trafiken - det negativa (iaf för mig) är att man lägger sig till med en... ganska dyr körstil ibland... men men, nu vet du vad du har för svagheter, så det är bara att mala på!

Själv ska man sätta sig med teoriskrivningen inom mindre än en månad, nästan sex år sedan man skrev för b-behörighet - läst lite, men kan bli ganska komiskt resultat om jag känner mig själv ;P Konbanan går sämst, bromsningarna helt ok, så man får se om det kan bli en uppkörning i år eller inte ;p

Ett stort grattis till er alla som nu har lyckats, och en spark i röven på er som blivit kuggade - se till o fixa korten, så möts vi på vägarna :yoparty

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Manos_R1 skrev:
2287079 Vart exakt är detta?? Kör ju upp imorgon i Örebro så, skulle va kul o veta så man inte gör samma grej...

//Emanuel

Tyvärr kan jag inte vara på exakt vart det var då jag va så j-vla nervös.. men mitt inne i smeten någonstans efter det stora korset där det är flerfiligt överallt mitt i Örebro.. Sorry att jag inte kan peka dig exakt rätt. Men nu vet du iaf vad de är petiga med.......

somebody skrev:
2287492 Sicken otur du, vet precis vad du gått igenom nu.

Men ge inte upp, nästa gång vet du vad det handlar om och kommer inte alls vara lika nervös.

/marie

Känns förj-vligt.. först bli skitglad o sen bli jätteledsen.. känslorna svallade över på båda tillfällen...

Men det är ju som du säger.. ja kommer inte vara lika nervös även om jag kommer vara nervös... såklart. Tar med mig de positiva bitarna o kör på igen.

ewook skrev:
2287965

Ett stort grattis till er alla som nu har lyckats, och en spark i röven på er som blivit kuggade - se till o fixa korten, så möts vi på vägarna :yoparty

Klart jag ska fixa det, gör detsamma .. !

Freq skrev:
2287749 Synd där, har föjlt dig i denna tråd och hoppades verkligen att du skulle klara kortet idag. Men som sagt, upp på hästen igen, nästa gång så klarar du körningen. :tummenupp

Kan säga att ja inte kände att ja skulle komma förbi krypkörningen ens.. efter min fruktansvärt dåliga start på träningen... Blev väldigt förvånad när allt flöt som en dans... ja förutom då trafiken.

Japp nästa gång tar jag det.

Halogen skrev:
2287326 Tråkigt att höra, verkligen trist. Jag vet hur det känns, jag bommade två ggr innan jag fick till det. Men det är bara att bryta ihop och komma igen. För vad är alternativet - att sluta köra hoj? Never! :pannkyss

Aldrig att jag lägger ner... jag SKA har kortet så är det bara... !!!

CeltaniC skrev:
2287273
vill du läsa en uppkörning som jag klarade mot alla odds förra året läs körkort 2005 i slutet.

//Regards Cel

Japp kommer vara knäckt i några dagar till... det har jag RÄTT till hehe...

Jag måste säga att det var väldigt starkt gjort av dig att klara uppkörningen den dagen..

Värmen igår i Örebro gjorde att jag inte trodde jag skulle klara mig förbi manöverprovet.. Drack så in i norden mycket vatten.. 29 grader... trodde jag skulle gå åt...

SirWankalot skrev:
2287146 Blir lite undrande...

Det finns en magisk lösning på det där... ;).. och du ska INTE bromsa i banan förrän du kommer fram i vändingen efter utgången på sista serpentindelen.. släpp gasen där och räta upp cykeln... bromsa och lägg ner cykeln och sväng runt vändningen och samtidigt när du är runt börjar du gasa upp och växla upp.. ..

Det klarar du !

TACK ALLA för Ert stöd i denna jobbiga stund... Glad över att man blir peppad efter detta.

Next time säger jag bara !

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Ja ring och leta återbudstid nu! Och så kan du ju göra som "vishy" och åka till en annan ort om dom har någon tid mycket tidigare.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Motin skrev:

Jag känner verkligen med dig! Jag slet ju som 17 med mitt kort. :( Man får bara lust att skita i allt... i ett par dagar sen är man på det igen. Att du har bilkort tycker jag du ska strunta i. Visst underlättar det men när man är så nervös... då kan mycket gå fel.

När jag klarade mitt kort fick jag också höra att jag kört lite för mesigt emellanåt. Man är ju så rädd att köra för snabbt att man gör tvärtom istället.

Stor jävla eloge till dig som satte allt på gården så bra fast du var såååå nervös och även fast det gick så dåligt strax innan. Tänk på det till nästa uppkörning. DU KAN KÖRA HOJ, så det så! :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha