Körkort 2006

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Motin skrev:
Antar att du har rastat din hoj lagomt mycket de senaste veckorna ???
:tummenupp

De orden fick mig att undra över hur långt ni andra mc-newbies hunnit köra i år.
Jag tog kortet 18/5 och har innan den här veckan är över hunnit med ca. 400mil.
Det ger väl ungefär tio mil i snitt per dag. :banana

Men då har jag varit bortrest en vecka och lite otrevligt väder har väl också hållit ner antal körda mil. :gråta

Så när tog ni lappen och hur långt har ni hunnit köra sedan dess?
 

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Jkpg
Hoj
gv650
Swedecat skrev:
2281158 De orden fick mig att undra över hur långt ni andra mc-newbies hunnit köra i år.
Jag tog kortet 18/5 och har innan den här veckan är över hunnit med ca. 400mil.
Det ger väl ungefär tio mil i snitt per dag. :banana

Men då har jag varit bortrest en vecka och lite otrevligt väder har väl också hållit ner antal körda mil. :gråta

Så när tog ni lappen och hur långt har ni hunnit köra sedan dess?

tjaa.. tog mitt i torsdags och har väl avverkat sisodär 60 mil.. det blev en tripp till västkusten i helgen nämligen = 40 mil på ett bräde :)
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
sigges skrev:
2281258 :banana :banana


Sådär du har man klarat uppkörningen. Tack för alla tips mm man fått från denna tråden bland annat :)

Grattis!

Föresten vem var de som körde upp i Göteborg på en Ninja igår? 8:00
pm, om du finns här :)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Hur många körlektioner tar ni?
Räknar ni dubbellektion som EN?

Jag är uppe i 4a st och tycker inte att man borde behöva så många fler. Men min skola har en specialare, nämligen möjligheten att fixa SNABBA TIDER FÖR UPPKÖRNING om man går en intensivkurs. :fyllisar Vilket jag till 98% ser ut att göra!

SOM SAGT, HUR MÅNGA LEKTIONER (I TIMMAR)

MVH
Jonthe
 

Swedecat

Inspekterar diken
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Mellansverige
Hoj
Thundercat
Jonthe skrev:
2281649 Hur många körlektioner tar ni?
Räknar ni dubbellektion som EN?

Jag är uppe i 4a st och tycker inte att man borde behöva så många fler. Men min skola har en specialare, nämligen möjligheten att fixa SNABBA TIDER FÖR UPPKÖRNING om man går en intensivkurs. :fyllisar Vilket jag till 98% ser ut att göra!

SOM SAGT, HUR MÅNGA LEKTIONER (I TIMMAR)

MVH
Jonthe

Har för mig att det slutade på sju lektioner som var på 70 minuter.
8 timmar och tio minuter således.

Sedan uppvärmning inför uppkörning och en inte allt så noggrann koll på hur långa lektionerna blev, så totalt blev det nog tio timmar kört på körskola innan uppkörningen.

Då gick jag från total newbie (Kört moped mindre än en kilometer) till godkänd på första uppkörningen.
 

hordac

Guest
Swedecat skrev:
2281158 De orden fick mig att undra över hur långt ni andra mc-newbies hunnit köra i år.
Jag tog kortet 18/5 och har innan den här veckan är över hunnit med ca. 400mil.
Det ger väl ungefär tio mil i snitt per dag. :banana

Men då har jag varit bortrest en vecka och lite otrevligt väder har väl också hållit ner antal körda mil. :gråta

Så när tog ni lappen och hur långt har ni hunnit köra sedan dess?
Hem från uppkörningen: 3 mil + provkörning en skrutthoj: Ca 1 km

KUL JUL

Hett tips till alla som tar, skaffa hoj innan så man får åka de första dagarna med kortet när man fortfarande är överlycklig. Ångrar hårt att jag inte gjorde det. :( :gråta
 

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Ort
Norrland
Hoj
Aprilia
Ni som kört upp i ö-vik, hur var det? Ös på med alla intryck och historier, särskilt de viktigaste sakerna, tack :tummenupp
 

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Kumla
Hoj
SV650S
Vart tog övningskörningsskylten vägen!?

Sådär numera slipper man Ö-Skylten, hojkortet avklarat :yoparty !!!!
:banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana
Sen vart man invinkad av farbror blå 5min efter man tagit det tänkte jaha det var kortvarig glädje men! Men det var bara en blåskontroll å körkortskoll kanon var bara slita upp körkortet och lappen som var nåra min gammal :hihi !
Blå frågad va konstig hojen ser ut ska det inte sitta kåpor på den hrmmm näe sörru det är skolans övningshoj som jag ska köra till skolan åt dom och dom där svarta rören är deras krasch bågar :yoparty !
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ekeby skrev:
2282571 Sådär numera slipper man Ö-Skylten, hojkortet avklarat :yoparty !!!!

Grattis ! Kommer du ihåg om krypbanan lutade ? Somebody här på forumet varnade mig lite för att den lutar.. samt andra som tagit kortet i Örebro.

Vi kanske ses på vägarna då framöver..
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
ja körde upp i måndags... allt gick as bra på banan å landsvägskörningen på väg till skolan men sen när det är några minuter kvar av uppkörningen så klåpar jag til det i en ljusreglerad korning där jag stannar hastigt för gult ljus så jag kommer över stopplinjen och inspektören körde nästan på mig.. då kände jag att det va kört.. när det sen slog om till grönt så har även mötande trafik grönt ljus å ja släpper inte förbi en som ska rakt fram.. totalt hjärnsläpp fick jag.. har aldrig haft några problem med stadskrning vare sig i skolan eller privat övnkörning men sälvklart skiter det sig på uppkörningen.. aja nya tag.. men de jävligaste är att nästa lediga tid är den 14 augusti!!.. hoppas man får bättre tid på återbud

//isse
 

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
929
Ett par tips!

Jag hade inte många korvören till körkort, så lektioner var inte riktigt aktuellt. På parkeringen utanför regementet i Kungsängen finns alla konbanor uppsatta, så det är bara att sticka dit och öva, på egen eller hyrd hoj.
Så gjorde jag och lyckades i alla fall klara kortet för ett par veckor sedan.
Ok, det kan vara bra med lite trafikvana, så har man inte kört bil innan så kanske man bör öva lite i trafiken innan.
Ett annat bra tips är att försöka att se mer rutinerad och avspänd ut än vad man egentligen är, tex lägga i friläge vid trafikljuset, sätta ner båda fötterna och sträcka lite på sig. Ser ju inte ut som om det är första ggn man kör i trafik då (även om det nu kanske är det).
(jag vet att tipset är lite tveksamt, för det kan ju va bra att ha kört lite i trafiken innan det är dags för uppkörning, men har man inte råd på annat sätt så har man inte)
Jaja, funkade för mig i alla fall och det är jag glad över!

Lycka till!

Bara ett tillägg, jag hade alltså ingen som kunde vara handledare åt mig. Dåligt med pengar och ingen handledare, det var där skon klämde...
 

Manos_R1

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha YZF R1 - 98
Motin skrev:
2282814 Grattis ! Kommer du ihåg om krypbanan lutade ? Somebody här på forumet varnade mig lite för att den lutar.. samt andra som tagit kortet i Örebro.

Vi kanske ses på vägarna då framöver..


Körskoleläraren nämde att det lutar nerför på vägen "ut" och uppför på vägen "hem"... inte som på nobelparkeringen alltså där det lutar snett höger på vägen "ut" och snett vänster på vägen "hem".. äru med? :)
Hur det än lutar är det bara o köra motin!! :yoparty
 

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
*pust*

Nervös hela jävla dan, men men det gick som på räls ändå :yoparty

Trots lite missar med bakhjulslåsning i 70, fotnedsättning i manöverbanan, men körningen gick perfekt :tungan
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
Jonthe skrev:
2281649 Hur många körlektioner tar ni?
Räknar ni dubbellektion som EN?

Jag är uppe i 4a st och tycker inte att man borde behöva så många fler. Men min skola har en specialare, nämligen möjligheten att fixa SNABBA TIDER FÖR UPPKÖRNING om man går en intensivkurs. :fyllisar Vilket jag till 98% ser ut att göra!

SOM SAGT, HUR MÅNGA LEKTIONER (I TIMMAR)

MVH
Jonthe



Jag gjorde min skrivning måndag förra veckan, och fick uppkörning en vecka senare, altså i måndags och klarade båda på första försöket...

Ringde körskolan på tisdagen o frågade när dom hade tid för körlektion... i augusti sa dom :huvet ..

Så det var bara att prova köra upp utan körlektioner .... Gick ju Galant :tuttar ...

Billiga körkort tycker vi om :)

Har hunnit avverka sisådär 4mil sen ja tog korte, bara vägen hem från uppkörningen, och när ja lämna tebaka hojen till kompisen... Lite trist o inte ha råd me nån soft hoj nu :(
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Manos_R1 skrev:
2283661 Körskoleläraren nämde att det lutar nerför på vägen "ut" och uppför på vägen "hem"... inte som på nobelparkeringen alltså där det lutar snett höger på vägen "ut" och snett vänster på vägen "hem".. äru med? :)
Hur det än lutar är det bara o köra motin!! :yoparty

Yepps jag tror jag är med .. tack som f-n för tipset Manos !!

Jao bara o köra...
:yoparty
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2281000 Antar att du har rastat din hoj lagomt mycket de senaste veckorna ???


:tummenupp

Hehe, jo det har ju blivit en hel del. Tog kortet den 8e Juni och har kört ungefär 400 mil. Kunde dessvärre inte köra på ungefär en vecka eftersom kedjan var helt slut och det tog lite tid att beställa hem nytt drivpaket. Men nu går hon som hon ska!
Sedan har jag och sambon skaffat en kattunge så nu de första dagarna har man ju varit tvungen att stanna hemma tills de andra två katterna vant sig lite mer vid nytillskottet. Men ikväll ska jag ut och köra :)


Uppkörning imorgon för dig va?!
Ett STORT lycka till!! Hoppas att du klarar det, skriv gärna och berätta hur det gick.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2283738
Uppkörning imorgon för dig va?!
Ett STORT lycka till!! Hoppas att du klarar det, skriv gärna och berätta hur det gick.

Jaopps tackar för peppningen.. jag skriver rapport om hur det gick !

Palma skrev:
2283735 Kör upp i morgon..
Nervös som fasen.

Då kan vi bilda klubb...
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top