Körkort 2006

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
Doktor.S skrev:
2336158 Gick bra.. till en början. Gjorde några skitfel på stadskörningen och då kugga han mig även fast han sa innan att han skulle se till helheten, vilket han inte gjorde. Piss.

var de du som körde upp i övik i fredags ? med en 125a ?

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Dibbe75 skrev:
2336718 grattis till alla som fixat kortet!... fan nu börjar jag bli skitnervös! har varit å övat lite med min egna hoj på konbanan å det börjar kännas rätt bra! å då e min hoj tyngre än skolans!... men det är trafikdelen jag e orolig för! fan så lätt att missa nån skylt eller så!

lär väl sätta mig på hårdprov när jag har busskort :huvet

Om du har möjligheten att köra privat så ta den, för varje mil du får i kroppen hjälper dig att slappna av och lugna nerverna.

Jag tror inte jag har varit så nervös som jag var innan uppkörningen, men när jag klarat av banorna och skulle ut i trafiken så släppte det totalt. Enda anledningen jag kan komma på är att jag hade kört så många mil i trafiken att det inte kändes som uppkörning.

Jag har kört mycket bakom min private lärare för att bättre se hur han och andra körde (placering osv.) och sedan jämnfört med vad som står i böckerna och inte förglömma i denna tråd. Detta medförde att man fick en hyffsad bild hur man skulle bete sig i trafiken. Det är klart att man överdrev huvudrörelser för att visa att man verkligen kollade i backspeglar och korsningar. Nu körde jag upp som privatist så din körlärare har säkert lärt dig allt du behöver, så du ska se att det ordnar sig när du ska köra upp.:tummenupp

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Grattis till er alla som har klarat kortet och lycka till ni som snart ska köra upp.

Jag har haft mitt kort sen 21/6 och har lyckats köra ca 450 mil redan.
I morgon ska jag på min första hojsemester, målet är Danmark..ska bli urkul...:tungan

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
Uppkörning i Kalmar

Hej
någon som vet vart man kör upp i Kalmar? samt kanske ge en enkel vägbeskrivning med hjälp av Eniro eller liknande.
Har fått lapparna från vv men vet inte riktigt vart dom är just nu. Och om jag inte kommer ihåg helt fel, så stod det att uppkörningen var kl13.00. Brukar man inte börja på morgonen:va
(Kör helt privat)

Doktor.S

Snugglar
Gick med
6 May 2006
Hoj
Aprilia
micke85 skrev:
2337638 ja, fick en ganska enkel uppkörning.
tråkigt att du inte lyckades, vet du hur de gick för dom andra ?

Jag fick en ganska enkel jag med, delvis iaf. Blev hur mycket stadskörning som helst, och på en fredag eftermiddag i semestertider så blev det lite stressigt med allt i rörelse så jag glömde kolla döda vinkeln i en rondell och nåt till, det tyckte han var värt att kugga mig för :/
Jag har ingen aning, men den store skäggige killen klarade det iaf. så det var väl mest troligt bara jag och tjejen som kugga på banorna som inte klarade det antar jag. Surt som fan nu när man såg fram emot lite hojkörning iaf och hade åkt 15 mil enkel resa med fetchevan. Grattis till dig iaf!

Cecilia83

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Suzuki sv650s
Malmeqvisto skrev:
1856586 Ansluter mig till skaran. Tänkte sätta teorin nu till våren och ha uppkörningen i början på sommaren när jag får in åldern.
Jag hade faktiskt tänkt ta privat, om nu det kan gå. Vad jag har läst mig till här är väl inte Malmö så snälla mot privatister?
Det ska nog gå fin fint för dig att ta privat! Jag tog privat och man tjänar ju en hel del pengar på det, och skulle du inte klara uppkörningen första gången(som ju är rätt vanligt när man kommer som privatist,.tyvärr) har man ju råd till lite fler försök:) Lycka till!

Malmeqvisto skrev:
1856586 Ansluter mig till skaran. Tänkte sätta teorin nu till våren och ha uppkörningen i början på sommaren när jag får in åldern.
Jag hade faktiskt tänkt ta privat, om nu det kan gå. Vad jag har läst mig till här är väl inte Malmö så snälla mot privatister?
Det ska nog gå fin fint för dig att ta privat! Jag tog privat och man tjänar ju en hel del pengar på det, och skulle du inte klara uppkörningen första gången(som ju är rätt vanligt när man kommer som privatist,.tyvärr) har man ju råd till lite fler försök:) Lycka till!

blev lite dubbelt där;)

Last edited:

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Jävla skit, har sumpat MC boken, hittar den inte, vare sig på jobbet eller hemma, kör upp 8 augusti behöver fan fräscha upp minnet på säkerhetskontrollen m.m..
.
afvdvbgv Sur jag blir..

Freq

Blekfet
Gick med
14 May 2006
Hoj
Honda
Sejko skrev:
2339727 Jävla skit, har sumpat MC boken, hittar den inte, vare sig på jobbet eller hemma, kör upp 8 augusti behöver fan fräscha upp minnet på säkerhetskontrollen m.m..
.
afvdvbgv Sur jag blir..

Lyckades med samma sak då jag skulle plugga till teoriprovet :gnissla . Som tur var så hade en polare en bok att låna ut till mig. Här har du information om säkerhetskontrollen. Lycka till på körningen. :tummenupp

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Vurpan 40 skrev:
2337574 Grattis till er alla som har klarat kortet och lycka till ni som snart ska köra upp.

Jag har haft mitt kort sen 21/6 och har lyckats köra ca 450 mil redan.
I morgon ska jag på min första hojsemester, målet är Danmark..ska bli urkul...:tungan
Tack!
Jag hör till kategorin som snart skall köra upp(för andra gången).
Jag är lite nyfiken på vad du tycker om din hoj. Funderar lite på en sådan men har inte kört någon själv. Jag har haft en Honda Dominator men tyckte den var lite trist. Min man har en KTM. Den är skojig att köra men inte vad jag vill ha som min egen.
Tacksam för svar från dig och andra.

Clueless

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Honda cbx 400 -82 Den funkar ;-)
Segt

Känns lagom bra att polaren, som kom tillbaks från semestern idag, ska börja på körskolan vid redbergsplatsen imorgon & redan har fått uppkörningstid 14 augusti...

Jag har som segat på i 2 år nu med låång tid mellan lektionerna & får som inga klara besked. Antar att jag kör som en kratta & inte får ngt kort i år heller. Känns drygt att byta körskola nu oxå & förm dyrare, men vad kan man göra?

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Grattis till alla som har lyckats med delar av körkortet och hela körkortet. skrivning idag, sovit som en kratta, o med min vanliga tur så lyckas jag säkert med 51 poäng eller något pga idiotiska misstag :)

Clueless

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Honda cbx 400 -82 Den funkar ;-)
ewook skrev:
2340256 Grattis till alla som har lyckats med delar av körkortet och hela körkortet. skrivning idag, sovit som en kratta, o med min vanliga tur så lyckas jag säkert med 51 poäng eller något pga idiotiska misstag :)

Hoppas det gick vägen!! :tummenupp

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Kör upp på måndag, tänkte jag kanske skulle öva lite på hinderbanan.. någon som vet hur den ser ut med exakta mått?

har sökt men inte hittat...

0scar

Guest
kolla filborna soptipp....

kajlyl skrev:
2341094 Kör upp på måndag, tänkte jag kanske skulle öva lite på hinderbanan.. någon som vet hur den ser ut med exakta mått?

dels har jag sett en hel drös med länkar här till sidor på vv där det finns kartor över precis hur banorna ska se ut, annars tänkte jag du kanske kunde snylta lite på banan som både karleriks och lantz kör på... ligger vid filborna soptipp, en lång raka och... hittar lite dåligt, men de brukar köra folkrace där alldeles brevid? hoppas du fattar jag vad menar :) :huvet

banan står ju oftast uppbygg hela dagen, passa på när körskolorna åker hem... :hihi

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tack för tipset, tänkte inte på det, där vara jag o övningskörde för A1, men de har ju ändrat banan sen dess :/

Vore ändå bra om jag kunde få en bild med mått om någon sitter på en sån..

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
CB1100F
kajlyl skrev:
2341094 Kör upp på måndag, tänkte jag kanske skulle öva lite på hinderbanan.. någon som vet hur den ser ut med exakta mått?

Länk finns i min post på sidan 43 i denna tråd.

Guson

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Fyfan så skönt, äntligen har man fått kortet. Jag tror jag fick göra världens lättaste säkerhetskontroll med. Kolla dödare, tuta och oljenivå i motorn =)

Lycka till ni andra.. det är oftast lättare än vad man tror att köra upp. Iaf i mitt fall, jag var helt säker på att jag gjort bort mig vid ett par ställen men det var inga problem sa vv-gubben =)

edit: glömde :banana :banana :banana

Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
R6 -07
Ilma skrev:
2340124 Tack!
Jag hör till kategorin som snart skall köra upp(för andra gången).
Jag är lite nyfiken på vad du tycker om din hoj. Funderar lite på en sådan men har inte kört någon själv. Jag har haft en Honda Dominator men tyckte den var lite trist. Min man har en KTM. Den är skojig att köra men inte vad jag vill ha som min egen.
Tacksam för svar från dig och andra.

Tjosan, nyss nykuggad men det var inte så oväntat, totalt värdelös o alltid varit sedan b-kortet på datum o parkeringsgrejor :huvet
Jag är nöjd med min hoj, gammal men ganska väl fungerandes för det. Dock så är det på gränsen att jag sitter bekvämt på den, man bör nästan vara under 169 (vilket jag är) för att det ska vara ok. Annars är det en trevlig hoj, efter ett tag känns den inte så tung o klumpig som den är :banana

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha