Körkort 2006

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
Kuggade första försöket idag. Fick ngt konstigt hjärnsläpp.
var orolig för lågfartsbanan men den klarade jag utmärkt, likaså höghastighetsbanan,förutom en sak 50 inbromsningen. Använde inte bakbromsen alls, hade inte ens foten över den:3freak
Han sa inget alls som tydde på att jag gjort ngt fel (visste inte om det då heller), utan det var dags för 70 bromsning, lika här hade jag inte foten på bakbromsen:död stannade endå ganska fint och han sa bara att det var dags för 90 bromsningen. fortfarande använder jag inte bakbromsen vilket resulterar i att jag låser framdäcket i ngn millisekund och blir tvungen att avbryta. Åker upp till honom och han säger: det var bara detdär jag satt o väntade på. vafaen tänk om jag råkat riktigt illa ut?
men men, bara o boka tidigaste tiden inom en radie på 30mil o försöka igen
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
jimbo_p skrev:
2341948 Kuggade första försöket idag. Fick ngt konstigt hjärnsläpp.
var orolig för lågfartsbanan men den klarade jag utmärkt, likaså höghastighetsbanan,förutom en sak 50 inbromsningen. Använde inte bakbromsen alls, hade inte ens foten över den:3freak
Han sa inget alls som tydde på att jag gjort ngt fel (visste inte om det då heller), utan det var dags för 70 bromsning, lika här hade jag inte foten på bakbromsen:död stannade endå ganska fint och han sa bara att det var dags för 90 bromsningen. fortfarande använder jag inte bakbromsen vilket resulterar i att jag låser framdäcket i ngn millisekund och blir tvungen att avbryta. Åker upp till honom och han säger: det var bara detdär jag satt o väntade på. vafaen tänk om jag råkat riktigt illa ut?
men men, bara o boka tidigaste tiden inom en radie på 30mil o försöka igen

Va fan, kunde han inte klämma ut det tidigare. Jag tycker även det var konstigt att du inte fick prova en gång till. :va :huvet

När jag körde upp så var jag lite försiktig på 70 bromsningen och klämde inte åt bromsen ordentligt från början. När jag körde till uppkörningsmannen frågade han hur jag tyckte att det hade gått. Jag sa att jag fegade lite från början och han höll med. Vi provar en gång till på 70 sa han och då satte jag både 70 & 90 klockrent. :tummenupp
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tänk på att det är helheten dem tittar på !

Att sätta ner någon fot i lågfartsdelen.. låsa hjulen vid inbromsning.. Spelar ingen roll sålänge du ändå visar att du har kontroll över fordonet.
Med kontroll i sammanhanget menar jag att du inte välter när du får kärringstop i krypkörningen, eller vobblar med styret när du låser framhjulet..
Samma sak gäller i trafiken, helheten.
Gör man nån tabbe här eller där är det ok, sålänge att du visar att du inte blir överaskad på något sätt och förlurar kontrollen.

Visa att du kan hantera fordonet, och dina medtrafikanter så skall allt gå vägen! :tummenupp

Jag var skitnervös när jag körde upp igår, riktigt spöregn och hojen jag körde hade jag aldrig kört i regn innan, eller någon annan för den delen.. Kört den hojen i regn alltså.. återkommer till det..
...I krypkörningen var jag stel som en pinne & satte jag ner foten när jag fick kärringstopp. Jag fick förklarat för honom att jag aldrig varit så nervös i hela mitt liv och aldrig fått ner foton någon gång.
Han sa att han såg det och det var inga problem.. sagt och gjort så prata vi lite till innan nästa moment, allt för att lugna nerverna på mig. Vilket han lyckades galant med.

regnbil310.jpg


Nästa del var högfarten, inga anmärkningar what-so-ever..
I bromsningen låste jag bak i 70, låste upp och bromsa på nytt baktill. Godkänt.
I 90 så låste jag fram, samma sak där. Raka armar, lätta på bromsen, o ta nytt tag. Godkänt

Han påpekade detta väldigt noga för mig att han såg att jag, även om det gick lite galet så tappade jag aldrig balansen/kontrollen över hojen.

Ute i trafiken gick det jättebra förutom att bakdäcket var vänt åt fel håll på hojen!! O detta i fullt spöregn verkligen.. Hur gick det då?
Jo, efter några svängar på landsväg fick jag höra, stanna på lämpligaste plats. Sagt och gjort, han kommer fram till mig o säger.. Fan, har du kört speedway eller?? :lol
- Nä men jag har fan inget grepp baktill sa ja..

Så vi tittade lite närmare och såg att bakdäcket var vänt åt fel håll!! Inte konstigt sa vi..
Fan, detta var inte bra, jag vill ju få detta överstökat tänkte ja.. DÅ fick jag frågan..
- Känner du att du har kontroll över hojen?
- Japp, jag får dock sänka tempot lite extra i de kraftigare svängarna & rondeller.

Sagt & gjort, 20 minuter senare fick jag lappen. Det skall poängteras att jag inte var fläckfri, utan att han bedömde att jag hade kontroll trots omständigheterna vilket kändes bra.
Skall dock öva på hur jag skär kurvorna fick jag berättat! Så kom han med tips och grejer.. jättetrevlig kille verkligen !!

Ps, han kuggade en annan i min grupp.. Så jag tror inte han var för "snäll"..
 
Last edited:

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
stockholm
Hoj
Hornet 600
Äntligen! Andra försöket och nu gick de _nästan_ som på dans. Fick göra om krypkörningen en gång, men annars var jag faktsikt stolt över mig själv. Körde som en mönster elev i trafiken, så fint har jag nog aldrig kör innan. Får se hur länge de håller i sig ;)
 

Nicotin

Guest
regn låter inge kul på en uppkörning..

Kanske bra på det sättet att man får en anledning att ta det extra lugnt och hinna läsa av trafiken längre...

Men bromsprovet skulle vara skoj att testa på blöt asfalt...



Grattis alla...

Desmond skrev:
2342663 Äntligen! Andra försöket och nu gick de _nästan_ som på dans. Fick göra om krypkörningen en gång, men annars var jag faktsikt stolt över mig själv. Körde som en mönster elev i trafiken, så fint har jag nog aldrig kör innan. Får se hur länge de håller i sig ;)


Var körde du upp??
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Bananhjärna skrev:
2330259 Grattis till kortet!

Men jag är lite tveksam till att det är den enda förklaringen. Killen med Rettan kanske hade fler fel på teoriprovet än vad du hade och VV-killen kanske ville testa situationer där killen hade haft fel. Jaja... jag hade 64p på teoriprovet och kör upp imorgon. Får se hur det går. Gäller bara att hålla nerverna i styr...

Är det så alltså, att de checkar extra bara för att man hade låg poäng på teoriprovet? Jag hade 52 på både bil & mc.. :3freak

Förresten, när man ska stanna vid vägkanten, visst ska man inte blinka då eller var det tvärtom?[/QUOTE]

Man har ju alltid skylldighet att blinka ut från vägkanten. Men jag tänker blinka in också, allt för att vara tydlig. Rätta mig om jag har fel någon!? :va
 
Last edited:

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
stockholm
Hoj
Hornet 600
Bushojjen skrev:
2342681
Var körde du upp??
Barkaby. Peter Olsson tror jag VV killen hette. Han var bra, lugn och förklarade vad han tittade på i de olika övningarna (bra reminder för en själv vad man ska tänka på) o.s.v. Fint väder var de också :D


2342681
Man har ju alltid skylldighet att blinka ut från vägkanten. Men jag tänker blinka in också, allt för att vara tydlig. Rätta mig om jag har fel någon!?
Hade gjort som dig, blinkat även när jag ska stanna. Att vara tydlig kan aldrig vara fel.
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Wonderboy skrev:
2342804 Är det så alltså, att de checkar extra bara för att man hade låg poäng på teoriprovet? Jag hade 52 på både bil & mc.. :3freak

Förresten, när man ska stanna vid vägkanten, visst ska man inte blinka då eller var det tvärtom?
[/QUOTE]

Jag har aldrig hört talas om att de kollar extra om man hade låga
poäng på teorin. Enligt mig låter det som skitsnack, men jag har
dessvärre inga vetenskapliga bevis som kan stödja min tes :tomten

Stannar man vid vägkanten behöver man inte blinka, däremot är du
ALLTID skyldig att blinka när du ska ut i körfältet igen. Glöm inte att du
också har väjningsplikt mot alla som befinner sig i körfältet. Det är vad
mina körlärare sagt både när jag tog för b och för a-kort
 

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki Bandit 600
niuck skrev:
2341259 Fyfan så skönt, äntligen har man fått kortet. Jag tror jag fick göra världens lättaste säkerhetskontroll med. Kolla dödare, tuta och oljenivå i motorn =)

Lycka till ni andra.. det är oftast lättare än vad man tror att köra upp. Iaf i mitt fall, jag var helt säker på att jag gjort bort mig vid ett par ställen men det var inga problem sa vv-gubben =)
Hej Niuck.
Grattis! :tummenupp Man blir ju bara så otroligt avundsjuk!
Vilken körskola?
Kan du inte skriva och berätta lite mer om uppkörningen, var du fick köra osv?
Snart ska jag göra mitt andra försök.
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Wonderboy skrev:
2342804 Är det så alltså, att de checkar extra bara för att man hade låg poäng på teoriprovet? Jag hade 52 på både bil & mc.. :3freak

Förresten, när man ska stanna vid vägkanten, visst ska man inte blinka då eller var det tvärtom?

Frågade på uppkörningen och uppkörningsförättaren vet INTE hur det gick på teoriprovet.

Tror jag nämde det nånstans i mitt långa inlägg om min uppkörning.
 

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Uppsala/Salabackar
Hoj
VFR 750
Bananhjärna skrev:
2344588 Frågade på uppkörningen och uppkörningsförättaren vet INTE hur det gick på teoriprovet.

Jag kollade upp mitt tidigare uttalande med samma trafiklärare... jag hade missuppfattat henne:rolleyes: Det var så att VV hade statistik över att de som misslyckas i trafiken ofta hade dåligt resultat på teorin.

Inspektören på uppkörningen hade dock inte koll på det

Ber om ursäkt för missförståndet

Grattis till alla som lyckats med kortet i år och lyckatill till alla som fortfarande kämpar
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Grattis till alla nya som tar körkort.

glöm inte

Keep the rubber side down
 

Nicotin

Guest
Yeeessss...


Efter en superlugn säkerhetskontroll (lager) och en lugn körning (18 min) så sitter man med lappen i handen..:banana :banana :banana :banana


Dock förvånad att det bara blev landsvägskörning och inget villaområde el ngt sånt...

Ahhh....


Lycka till alla som fortfarande kämpar..
 

Philen

Skoj på hoj!
Gick med
9 Jul 2006
Ort
lärdomsstaden...
Hoj
Bandit 600cc - 96:a
Finns det någon här på sh som har erfarenhet av skillnader i bemötande från provförrättaren när man kör upp som privatist/genom körskola?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Nu kan man vara med och leka lite!! :banana :banana :banana :banana :banana :)

Han klagade lite på bromsningen men det var det enda han nämnde också. För övrigt, trodde jag att jag hade en växel i när jag skulle svänga, men det var neutralen :tungan fast det gick bra! Trodde det var enkelriktat på ett ställe men så var inte fallet. "Då får man gratulera till körkortet" lr ngt liknande sa Christer! "Tack" sa jag å bugade :tummenupp
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
i morn e de dax för uppkörning nr 2.. hoppas man kan ta de lite lungt å inte bli nervös igen :va Min körskolelärare undrade hur ja kunde kugga förra gången för ja gör inga fel på körlektionerna men när man har en snubbe från vv bakom sig blir man ju lätt nervös..

Wish me luck! :yoparty


//isse
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Ilma skrev:
2343805 Hej Niuck.
Grattis! :tummenupp Man blir ju bara så otroligt avundsjuk!
Vilken körskola?
Kan du inte skriva och berätta lite mer om uppkörningen, var du fick köra osv?
Snart ska jag göra mitt andra försök.
Tackar.. jag tog lektioner på lindroths. Dom har sitt vid Stångebro gatukök ungefär, lilla rondellen på nya tanneforsvägen. Johan var kanon så dom kan jag rekommendera.

Vi började ute på sviestad som vanligt.. fick visa legitimation och allt det där i början sen var det dags för säkerhetskontroll. Inga problem, i lågfartsdelen fick jag köra den banan där man ska stanna mellan konerna på ett par ställen. Det gick bättre än förväntat som tur var, det var den delen jag varit mest nervös för innan, men det löste sig =)

I högfartsdelen lyckades jag låsa bakbromsen i slutet vid inbromsningen så jag fick göra om det, andra gången gick det fint. Sen var det dags för bromsprovet, först i 70 sen 90. Jag hade den förra misslyckade inbromsningen i bakhuvudet så jag körde på typ 95% frambroms men det funkade fint.

Jag bor lite utanför Linköping så jag har inte stenkoll på alla vägar i stan tyvärr. Men jag har för mig att vi åkte småvägar mot slaka och sen nån 90-väg tillbaka. Vi tog höger i en rondell tillbaka mot centrum sen skulle jag följa skyltarna mot sjukhuset.

Kolla in det här inlägget från en annan tråd.. det verkar vara ungefär samma jag fick köra http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2287646&postcount=3

Åk ut och reka den sträckan så ska du nog klara nästa uppkörning :tummenupp
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
grattis Wonderboy och Bushojjen

nu öppnar en ny värld för er.
välkommen til den
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
ÄNTLIGEN!

nu har jag tid 17e augusti, har tagit en jävla tid men nu har man iallafall tiden.
17e augusti 8:30 på bulltofta, någon mer? :hej
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top