Körkort 2006

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
Stort grattis till Ilma och pupe! Bara öva mer på egen hand nu.[/QUOTE]

Tackar!!
Jag har nog aldrig kört så laglydigt som jag gjorde i kväll på väg till jobbet, men vilken känsla att få köra helt själv!
:squid :2cool
Nu tänkte jag skriva av mig min nervösa dag:
Sov nästan ingenting i natt.
Gick hemma och väntade till kl 12. Kände mig allvarligt sjuk och spyfärdig av nervositet.:zpy
Det började spöregna.
Vi var fem som skulle köra upp för två vv-gubbar. Jag fick en go och glad Tomas:) . Jag fick börja. Var helt skakis. Hade kört igenom alla banor precis innan utan problem men jag har ju varit med förr så det gjorde mig inte lugn.
Krypkörningen gick skakigt. Satte ner foten 3 ggr. Var skitförbannad på mig själv. Fick åka direkt över till snabba banan. Körde den felfritt. 70- och 90 bromsningarna satt oxå. Då säger han: Nu tar vi krypkörningen igen. Det kommer att gå bra. Jag ser att du har det i dig! Du är en mc-tjej.
Det kanske bara var bullshit men jag tror att det hjälpte mig för den gången gick det bra.:Rockbanan
Jag kan inte beskriva vad jag kände. Om jag inte hade haft hojen mellan benen hade jag hoppat upp i famnen på karl´n. Helt tjutfärdig( jag är ju tjej).
Jag tänkte att nu har jag snart lappen i min hand.
Parkerade på grusplanen men när jag skulle kliva av var mina ben som spagetti. Jag tappade hojen!:rodnar
Resten är inte mycket att berätta. Det gick utan vare sig nervositet eller missöden:yoparty
Jag har kämpat hela sommaren med den förbannade krypkörningen. 12 lektioner och lika många tusenlappar har det tagit men jag vann tillslut! Ni har rätt. Det ÄR värt allt slit!

September blir en kalasmånad, det kan inte bli annat. För att inte tala om nästa sommar, med en alldeles egen hoj!

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
En kort fråga bara: Ni som kuggat uppkörningen nån gång, vad kuggade ni på då?

Så man vet vad man ska tänka extra noga på... Kör upp imorgon nämligen!

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
SWK skrev:
2423592 En kort fråga bara: Ni som kuggat uppkörningen nån gång, vad kuggade ni på då?

Kurvtagningen kuggade jag på första ggn...
Hur gickd et för motin...

Ilma

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 600
SWK skrev:
2423592 En kort fråga bara: Ni som kuggat uppkörningen nån gång, vad kuggade ni på då?

Nu kanske det är för sent men jag kuggade på att krypkörningen gick för fort och vingligt. Andra gången körde jag på samma kon i snabba banan tre!!! gånger:huvet
Tredje gången gick det bra.
Lycka till!
:hojcbr

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
YES!! Idag klarade jag kortet!! Fan vad skoj!!
Berättar mer sen när jag får tid om uppkörningen!

Ses på gatorna!!!

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Hallå, Motin? Var håller du hus egentligen?

Min teori: Antingen så klarade han det och har således inte tid att sitta och internetta, (eller så har han, gud förbjude, kört omkull) eller så kuggade han och lade ner hela grejen. Vilket ju vore lite synd...

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Halogen skrev:
2427011 Hallå, Motin? Var håller du hus egentligen?

Min teori: Antingen så klarade han det och har således inte tid att sitta och internetta, (eller så har han, gud förbjude, kört omkull) eller så kuggade han och lade ner hela grejen. Vilket ju vore lite synd...

Åskan har ju gått,, så det kanske är så att modemet pajjat oxå:rolleyes:

Jojjeman

aka farfar
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
En tung
Halogen skrev:
2427011 Hallå, Motin? Var håller du hus egentligen?

Undrar om inte du har ganska så rätt, han har ju inte varit online sedan den morgonen det gällde.

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Snart min tur!

Jojjeman skrev:
2427195 Undrar om inte du har ganska så rätt, han har ju inte varit online sedan den morgonen det gällde.

Hej hej! jag är ny här på sporthoj. Håller på att ta mitt mc-kort nu.
Tyvärr blev jag kuggad förra gången jag körde upp 24 augusti. Besiktningsmannen ansåg att jag hade för dåligt "riskmedvetande". Han påtalade att jag körde MC mycket bra men att han tyvärr inte kunde godkänna mig pga ovanstående.
Men nu är det nya tag. Jag har fått en ny tid för uppkörning den 20 september. Det blir nog inte mkt åkande i år men nästa år blir det en Honda Hornet att rejsa på!! fan va gött det ska bli!!!

Mvh Erik

Kimmerien

Son Of A Gun
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
R1 -00
Flerko skrev:
2428041 Hej hej! jag är ny här på sporthoj. Håller på att ta mitt mc-kort nu.
Tyvärr blev jag kuggad förra gången jag körde upp 24 augusti. Besiktningsmannen ansåg att jag hade för dåligt "riskmedvetande". Han påtalade att jag körde MC mycket bra men att han tyvärr inte kunde godkänna mig pga ovanstående.
Men nu är det nya tag. Jag har fått en ny tid för uppkörning den 20 september. Det blir nog inte mkt åkande i år men nästa år blir det en Honda Hornet att rejsa på!! fan va gött det ska bli!!!

Mvh Erik

Lycka till, låter som att du har ett bra utgångsläge inför nästa uppkörning om det bara var riskmedvetande som felades.

Tänk mer på det så går det säkert bra nästa gång...
(Tycker själv att de kollade mycket på just hur man anpassade hastighet efter situation och avläste trafiken i förväg.)

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Kimmerien skrev:
2428068 Lycka till, låter som att du har ett bra utgångsläge inför nästa uppkörning om det bara var riskmedvetande som felades.

Tänk mer på det så går det säkert bra nästa gång...
(Tycker själv att de kollade mycket på just hur man anpassade hastighet efter situation och avläste trafiken i förväg.)

Japp, där har du rätt. Jag fick fel oxå för att jag inte tittade tidigare än påfartssträckan på motorvägen. kukigt men sånt är livet! jag ska köra lugnt som bara den på nästa uppkörning. tack för lyckoönskningarna!

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
Propp-Fia skrev:
2415918 *håller tummarna* Hoppas det går bra!:)
Yes! :tummenupp Äntligen får frugan köra mc själv. Undrar om hon vill att jag åker med henne nå' mera...?! Jo, d e klart som korvspad, att hon vill d.
Hon var först ut i en grupp på tre pers. Manöverbanan gick alldeles utmärkt. 70-bromsningen nästan ok. 90-bromsningen perfekt. Yes. (Nu tog min nervositet slut för trafiken visste jag att det inte var nåt problem med).:D
Av med hojkläderna i solskenet och vänta på de andra två en stund. Sen bar det iväg ut på vägarna. De tog en sväng på ca 30 minuter. Motorväg och asfaltväg med mycket grus på. Gick som smort.
Nu är hon lycklig! :pannkyss Det var hon förut åxå men nu i ännu lyckligare förpackning! :tummenupp

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ni som kört upp i Barkarby...
Vart har ni fått köra i trafiken?? Hört talas om nån vända till Kungsängen och tillbaka. Antingen motorväg eller gamla vägen... Men så enkelt kan det ju inte vara heller... ?

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Thyg0d skrev:
2428570 Ni som kört upp i Barkarby...
Vart har ni fått köra i trafiken?? Hört talas om nån vända till Kungsängen och tillbaka. Antingen motorväg eller gamla vägen... Men så enkelt kan det ju inte vara heller... ?

Jag fick köra motorvägen ut mot Kungsängen och sen vänster över en viadukt, sen in till höger i ett litet område där. Vända och sen ut mot nåt landsvägshåll. Har tyvärr tokdålig koll på området så jag vete fulingen vad allt hette. Sen avslutade man i Stäket precis som vanligt.
Det blev 30, 50, 70, 90 och 110 man hann med.

Det var inga svårare grejer iaf.

Edit:
Startade från flygfältet.

Last edited:

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
929
Thyg0d skrev:
2428570 Ni som kört upp i Barkarby...

Oftast utgår nog trafikkörningen från donken i stäket eller vid outlet, alternativt från flygfältet. Jag startade vid flygfältet och fick köra ut på motorvägen (norr ut) och av vid första avfarten. Gamla enköpingsvägen tillbaka och ut på viksjöleden sedan vänster in mot jakobsberg och sedan tillbaka tillbaka till flygfältet via rondellerna vid outlet.
Flera bekanta har fått åka till kungsängen och har då oftast fått jäkligt lätta uppkörningar nästa helt befriade från svårigheter. Bla gamla enköpingsvägen till k-ängen och sedan ut mot frölunda fridtidsområde och tillbaka. Tror inte det finns en enda knepighet längs den vägen. En "kuggis" som är populär är ett trafikljus som sitter efter en korsning och bara gäller trafiken rakt fram och inte dem som ska svänga i korsningen, många stannar ändå vilket inte är så bra.
Lycka till!

Marytwice

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
VFR 750

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Tackar allihopa!

Bor i Viksjö själv så får man tramsa runt här så är det rätt okay...
Ska ta åka lite fram och tillbaka runt omkring här och reka, framförallt gamla enköpingsvägen eftersom alla verkar få kana på den...
Skulle vara så dumt att torska på en 30 skylt eller nåt man gör av gammal vana eller för att man blinkar i fel tillfälle eller som MaryTwice skrev om den där busshållplatsen..

Känner helt klart att det är en nackdel att köra mellan 6-8000 mil varje år...
Man tittar inte på en enda skylt längre utan kör "på känn", "här har det alltid varit 70", "här känns 100 rätt", Planerar rutten i huvudet på en gång utan att bry mig om skyltar osv osv...
Har börjat tänka på hur jag kör och titta på såna där skyltar och insett att
om jag kör såhär på uppkörningen så tar dom nog f-n Bkortet på plats också..
:hihi

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Halloj!

Har någon lust att förklara hur uppkörningen går till mer exakt? Det här med att det verkar vara fler som kör upp samtidigt.?

1: Man går till förarenhetens kontor ?
2: Man blir uppropad å får visa legg samt skriva på nå pappers tjaffs ?
3: ?

/Dennis

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
mrdaez skrev:
2432031 Halloj!

Har någon lust att förklara hur uppkörningen går till mer exakt? Det här med att det verkar vara fler som kör upp samtidigt.?

1: Man går till förarenhetens kontor ?
2: Man blir uppropad å får visa legg samt skriva på nå pappers tjaffs ?
3: ?

/Dennis

3. VV-gubben går igenom dagens upplägg.
4. Man kör gemensamt ut på flygfältet. (Jag körde upp i Barkarby och varje vv-gubbe hade 4-5 personer i sin grupp.) Sedan kallas en person fram och övriga får stå och vänta ca 100-150 m bort från den som gör alla prov. Man känner sig alltså inte särskilt uttittad.
5. Man börjar med att ställa upp hojen på centralstödet och i samma veva går vv-gubben igenom alla moment igen.
6. Dags för säkerhetskontroll, hela eller av vv-gubben utvalda delar.
7. Du ska leda hojen in genom "korridoren" som till lågfartsbanan, t ex in från samma håll som de banan med de fyra konerna i rad består av. Sväng höger eller vänster enligt instruktion och backa rakt bakåt så du får en lämplig position att köra krypkörningen från.
8. Krypkörning, en av de fyra varianterna.
9. Om godkänd, så får du köra snabba banan, en av de fyra varianterna.
10. Om godkänd, så blir det bromsprov 70 och 90.
11. Fixade du allt detta, grattis! Nu får du åka tillbaka till gruppen igen och vänta på att du ska få köra trafik.
12. KLarar du även trafiken så är du på ett ungefär världens lyckligaste människa, åtminstone den dagen. :)
13. Åk hem och kör så mycket du orkar!

Typ så funkade det i Barkarby iaf.

pupe

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Kawasaki ZZR600 -96
SwedB skrev:
2432084 3. VV-gubben går igenom dagens upplägg.
4. Man kör gemensamt ut på flygfältet. (Jag körde upp i Barkarby och varje vv-gubbe hade 4-5 personer i sin grupp.) Sedan kallas en person fram och övriga får stå och vänta ca 100-150 m bort från den som gör alla prov. Man känner sig alltså inte särskilt uttittad.
5. Man börjar med att ställa upp hojen på centralstödet och i samma veva går vv-gubben igenom alla moment igen.
6. Dags för säkerhetskontroll, hela eller av vv-gubben utvalda delar.
7. Du ska leda hojen in genom "korridoren" som till lågfartsbanan, t ex in från samma håll som de banan med de fyra konerna i rad består av. Sväng höger eller vänster enligt instruktion och backa rakt bakåt så du får en lämplig position att köra krypkörningen från.
8. Krypkörning, en av de fyra varianterna.
9. Om godkänd, så får du köra snabba banan, en av de fyra varianterna.
10. Om godkänd, så blir det bromsprov 70 och 90.
11. Fixade du allt detta, grattis! Nu får du åka tillbaka till gruppen igen och vänta på att du ska få köra trafik.
12. KLarar du även trafiken så är du på ett ungefär världens lyckligaste människa, åtminstone den dagen. :)
13. Åk hem och kör så mycket du orkar!

Typ så funkade det i Barkarby iaf.

ungefär samma i Tullinge fast jag va ensam med vv gubben å slapp vänta:Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...