Körkort 2006

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
eeeeh.... näe... Man möts oftast på körbanan...

Ring vägverket... skriva hur en uppkörning går till tar halva dan...
Och borde du inte helt seriöst kunna lite om det innan du kör upp??
Eller så går du in på www.vv.se/vtk och läser... Där står det mesta
Inte meningen att låta hård eller så men..

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
SwedB skrev:
2432084 3. VV-gubben går igenom dagens upplägg.
4. Man kör gemensamt ut på flygfältet. (Jag körde upp i Barkarby och varje vv-gubbe hade 4-5 personer i sin grupp.) Sedan kallas en person fram och övriga får stå och vänta ca 100-150 m bort från den som gör alla prov. Man känner sig alltså inte särskilt uttittad.
5. Man börjar med att ställa upp hojen på centralstödet och i samma veva går vv-gubben igenom alla moment igen.
6. Dags för säkerhetskontroll, hela eller av vv-gubben utvalda delar.
7. Du ska leda hojen in genom "korridoren" som till lågfartsbanan, t ex in från samma håll som de banan med de fyra konerna i rad består av. Sväng höger eller vänster enligt instruktion och backa rakt bakåt så du får en lämplig position att köra krypkörningen från.
8. Krypkörning, en av de fyra varianterna.
9. Om godkänd, så får du köra snabba banan, en av de fyra varianterna.
10. Om godkänd, så blir det bromsprov 70 och 90.
11. Fixade du allt detta, grattis! Nu får du åka tillbaka till gruppen igen och vänta på att du ska få köra trafik.
12. KLarar du även trafiken så är du på ett ungefär världens lyckligaste människa, åtminstone den dagen. :)
13. Åk hem och kör så mycket du orkar!

Typ så funkade det i Barkarby iaf.

Tack som fan. Även om jag fick höra det igår av körskolan.

Thyg0d skrev:
2432909 eeeeh.... näe... Man möts oftast på körbanan...

Ring vägverket... skriva hur en uppkörning går till tar halva dan...
Och borde du inte helt seriöst kunna lite om det innan du kör upp??
Eller så går du in på www.vv.se/vtk och läser... Där står det mesta
Inte meningen att låta hård eller så men..

Det tog väl inte halva dagen att skriva det han skrev nåt inlägg över!? Om du inte kan svara på en fråga så låt bli. Att man "bör" kunna det innan man kör upp hör inte till frågan. Jag ville bara veta ungefär hur upplägget var så man vet.

Last edited:

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
mrdaez skrev:
2435131 Det tog väl inte halva dagen att skriva det han skrev nåt inlägg över!? Om du inte kan svara på en fråga så låt bli. Att man "bör" kunna det innan man kör upp hör inte till frågan. Jag ville bara veta ungefär hur upplägget var så man vet.

Förvisso inte men har du sett tidigare inlägg?
Vet inte hur många som ställer samma frågor, hur funkar det, vilka banor
osv osv... Personligen så känns det som om man kanske bör ha koll på
det innan... Men men... to each his own...

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Nu har jag snart haft körkort i 5 dagar och nu har jag åkt av mig det värsta så jag får en stund över så jag kan berätta om min uppkörningsdag!

Jag hade uppkörningstid 8.15 och min pappa körde hojen till uppkörningsstället. Jag kom dit i ganska god tid och fick vänta en stund innan de andra också dök upp.
Sen ropade handledaren upp oss och vi fick visa upp papper på hojjarna och visade ID. Sen gick han igenom hur testet skulle gå till.

Vi va 4 stycken som skulle köra upp och jag skulle köra som nummer 3. Den första killen började ute på banan och han fick göra alla tester men han hade tydligen inte klarat låghastighetsbanan så han blev kuggad. Kille nr 2 rullade in på banan och körde även han alla tester men hade också missat nåt så han blev också kuggad.
Nervös som fan rullade jag in på banan och han bad mig at göra en säkerhetskontroll på all el. Jag gick igenom allt som hade med el att göra och glömde väl nån grej men han hjälpte mig att komma på vad jag missat.

Sen körde jag låhastighetsbanan utan några större problem och det kändes nästan som han inte kollade på när jag körde utan ha gick vidare mot höghastighetsbanan. Då trodde jag att jag hade gjort nåt dumt. Vidare på höghastighetsbanan körde jag utan problem och gjorde även inbromsningarna bra. Då säger han bara: "Då ska du och jag bege oss i trafiken sen, så vänta där borta så kommer jag snart" YES!!

Den fjärde killen blir också kuggad. Han kunde inte ens göra en säkerhetskontroll. Så av alla 4 så va det bara jag som fick köra i trafiken. Väl ute på vägarna så körde jag lugnt och fint och överdrev alla rörelser så han skulle se att jag va riskmedveten osv... Åkte förbi några vägarbeten ch lite landsväg. Sen stannar han bara ute på en väg vid ett industriområde och ber mig parkera. Jag hoppar av cykeln och fattar inte varför vi stannar här. Då säger han: "grattis! Det där var ju inga problem!"

Då släpper all spänning! Skönt! Och nu har jag åkt ca 70 mil sen i fredags. :)

Lycka till ni andra som håller på! Fråga gärna om det är nåt ni undrar så kanske jag kan hjälpa till!

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Rig skrev:
2451678 Lycka till! :tummenupp

Själv kör jag upp nästa onsdag och börjar oxå bli rätt "skitnödig"... :p

tack detsamma, lycka till du med:tummenupp

SWK skrev:
2451818 Vilken tid på onsdag? Vad kör du för hoj?

Tid vet jag inte exakt, men vi är några stycken som ska mötas där kl 8.15 har jag för mig! åker med trafikskolan, därför minns jag inte tiden exakt.

har ingen hoj än tyvärr, det är lite trist.. men ska köpa en under hösten så man är startklar till våren sen!

tror förresten du åkte förbi mig häromdan, jag satt bakpå när en kompis var ut och övade med sin r1a. på sjöhagsvägen har jag för mig.
tyckte det var en sån hoj som du har (har kikat i ditt garage) och sen såg det ut som en likadan hjälm som på avataren, så jag la ihop 1+1... :tummenupp

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
T.Jonasson skrev:
2452223 tack detsamma, lycka till du med:tummenupp

Tid vet jag inte exakt, men vi är några stycken som ska mötas där kl 8.15 har jag för mig! åker med trafikskolan, därför minns jag inte tiden exakt.

har ingen hoj än tyvärr, det är lite trist.. men ska köpa en under hösten så man är startklar till våren sen!

tror förresten du åkte förbi mig häromdan, jag satt bakpå när en kompis var ut och övade med sin r1a. på sjöhagsvägen har jag för mig.
tyckte det var en sån hoj som du har (har kikat i ditt garage) och sen såg det ut som en likadan hjälm som på avataren, så jag la ihop 1+1... :tummenupp

Aha!! Jo, jag såg att det va en likadan hjälm! :) Så det va du! Fan vad skoj! Hoppas att allt går bra på onsdag då! Jag håller koll på tråden så du måste skriva hur det än går!

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
SWK skrev:
2452283 Aha!! Jo, jag såg att det va en likadan hjälm! :) Så det va du! Fan vad skoj! Hoppas att allt går bra på onsdag då! Jag håller koll på tråden så du måste skriva hur det än går!

Han som har likadan hjälm som dig är kompisen, jag satt bakom med en grå/svart. Samma märke men annat motiv! :)

Ja jag skriver imorn hur det än går, men förhoppningsvis så ska det vara glada nyheter från min sida! :tummenupp

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
T.Jonasson skrev:
2453448 Han som har likadan hjälm som dig är kompisen, jag satt bakom med en grå/svart. Samma märke men annat motiv! :)

Ja jag skriver imorn hur det än går, men förhoppningsvis så ska det vara glada nyheter från min sida! :tummenupp

Lycka till :tummenupp

Chriz

Damer i tajta helställ gör min dag...
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Ktm 690 Sm Prestige-07
Körkort

Villa passa på att tacka alla för tips o råd under denna
tid man övningskörde!
Nu är korkortet i hand sedan snart 3 v sedan.
Trodde inte på långa vägar att man kunde känna denna frihet o lycka.
Till er som fortfarande håller på, ge inte upp, en härlig tid framöver kommer även ni ha!!!

Den Överlycklige Samariten:)

Sundelin

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Z750 -04 Röd
T.Jonasson skrev:
2454514 Tack! Nu är det inte många timmar kvar, sen gäller det att ha lite is i magen och fixa det där! :yoparty

Is är bra, jag får hålla mig till tisdag, känns bra, kan det men något kan alltid gå fel. :rolleyes:

Mattii

Medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
2012 KTM 690 SMC R
T.Jonasson skrev:
2454514 Tack! Nu är det inte många timmar kvar, sen gäller det att ha lite is i magen och fixa det där! :yoparty

Iiih, nu är det inte många timmar kvar nej!! Jaja, ses imorn bitti vid trafikskolan.. :yoparty

Om man nu lyckas sova nåt :D

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Mattii skrev:
2455220 Iiih, nu är det inte många timmar kvar nej!! Jaja, ses imorn bitti vid trafikskolan.. :yoparty

Om man nu lyckas sova nåt :D

Lycka till! Själv kör jag upp för tung MC den 20 sept. ska bli gött!
Kör lungt imorn o överdriv dina rörelser och var riskmedveten!!!! Lycka till igen!

Mattii

Medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
2012 KTM 690 SMC R
Flerko skrev:
2455228 Lycka till! Själv kör jag upp för tung MC den 20 sept. ska bli gött!
Kör lungt imorn o överdriv dina rörelser och var riskmedveten!!!! Lycka till igen!

Tack tack! Fast man igentligen inte ska säga det :D

O lycka till själv sen :tummenupp

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Mattii skrev:
2455237 Tack tack! Fast man igentligen inte ska säga det :D

O lycka till själv sen :tummenupp

Det blir andra uppkörningen för mig. Jag kuggade 24 augusti för att jag hade för dålig "riskmedvetenhet". Tänk på allt som kan inträffa, från barn framför skolbussar till att bilen som blinkar inte kommer att svänga mm.
Lycka till som sagt!!!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...