Körkort 2006

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Hoj
Honda Hornet 600 -05
LayDeeOmega skrev:
Körde också min första lektion idag... Var så sjukligt kul att jag lätt hade kunnat köra en till dubbel :tuttar

Så nu är det bara till att invänta torsdag då nästa lektion äger rum. Känns som en evighet fram till dess :rolleyes:

Gör-kul var det i alla fall... lätt värt 800:-
Halleljulja för att det finns motorcyklar, jag är frälst!!! :Bugar

Har ni ingen snö där nere?
Här i Bergslagen har vi ca 4-5 dm och temperaturen vandrar mellan -18 och +5
*suck*
Tog mitt MC kort förra året, har längtat efter våren hela vintern.
Och bara för det, så har vi den värsta vintern på ca 7-10 år
*ännu mera suck*
Jag kan inte ens ta ut den utanför garaget!
Orättvist de, e de :tungan

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
Körde också min första lektion idag... Var så sjukligt kul att jag lätt hade kunnat köra en till dubbel :tuttar

Så nu är det bara till att invänta torsdag då nästa lektion äger rum. Känns som en evighet fram till dess :rolleyes:

Gör-kul var det i alla fall... lätt värt 800:-
Halleljulja för att det finns motorcyklar, jag är frälst!!! :Bugar

Hum redan ?? sh-t det var tidigt... en anna får väl vänta till Maj eller nåt som det ser ut nu.. j-vla istid !

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Mahti skrev:
kör dom redan? var ute och vände utanför garaget idag.. fy fan vad kallt det var! och allt grus överallt gör ju inte saken precis bättre

Yes, skulle haft första lektionen förra veckan men det var lite för kallt då. Så nu får man ju hoppas på att det inte kommer mer snö! :confused:

somebody skrev:
Har ni ingen snö där nere?

Inte på gatorna i alla fall, kan ju ligga lite snö där det är mycket skugga. Men där vi körde igår fanns ingen snö så långt ögat kunde se. En del grus fanns dessvärre kvar på sina håll men det gick helt okej att köra ändå. Såg också att de börjat sopa gatorna nu, så förhoppningsvis så behöver man inte göra ngt uppehåll i körningen pga snö!!

Motin skrev:
Hum redan ?? sh-t det var tidigt... en anna får väl vänta till Maj eller nåt som det ser ut nu.. j-vla istid !

Å nej, Maj behöver du nog inte vänta till?!
Vet inte om det är tidigt eller inte men mitten på mars kunde man köra förra året här nere i alla fall. Har bara bott här i drygt ett år så innan dess vet jag inte..

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
Vet inte om det är tidigt eller inte men mitten på mars kunde man köra förra året här nere i alla fall. Har bara bott här i drygt ett år så innan dess vet jag inte..

Jo för oss värmlänningar/närkingar så är det nog mitten på mars rätt tidigt ;) lyllo er som bor så långt ner dit "istiden" inte får sitt grepp värst länge.

Men den som väntar på nåt gott..

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Tog första lektionen idag!

Jävla gött att äntligen få börja köra regelbundet, särskilt när det är en Buell XB12S med lite trim man kör... Nice.

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
Yes, skulle haft första lektionen förra veckan men det var lite för kallt då. Så nu får man ju hoppas på att det inte kommer mer snö! :confused:

Inte på gatorna i alla fall, kan ju ligga lite snö där det är mycket skugga. Men där vi körde igår fanns ingen snö så långt ögat kunde se. En del grus fanns dessvärre kvar på sina håll men det gick helt okej att köra ändå. Såg också att de börjat sopa gatorna nu, så förhoppningsvis så behöver man inte göra ngt uppehåll i körningen pga snö!!

Vilken skola kör du på? Är dom bra? Vilka hojar kör dom med? Körde själv på Erikslust. En polare ska snart börja därför jag undrar. :rock

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Henkepenk skrev:

Jävla gött att äntligen få börja köra regelbundet, särskilt när det är en Buell XB12S med lite trim man kör... Nice.

Kör du med kul på hjul eller???

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Henkepenk skrev:

Finns det ingen snö o is i Göteborg ???? Eller du kanske kör ännu mer neråt landet ? Tycker det låter smått otroligt att folk börjat övningssköra redan.. men det är väl för att man är så hemmablind och bara ser all j-vla snö överallt.. :mad:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
MalmöBiker skrev:
Vilken skola kör du på? Är dom bra? Vilka hojar kör dom med? Körde själv på Erikslust. En polare ska snart börja därför jag undrar. :rock

Jag kör på Värnhems MC-skola... Har bara haft en lektion än så länge och hittills har jag inget att klaga på. Känner tre st som har tagit sina A-kort där och alla har varit riktigt nöjda.

Ska man ta körkort för A utan begränsning så är det Honda CB 750 som gäller. Det finns två st och sedan en Kawasaki 500 (glömt vilken modell)..

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Yepp, kör hos Kul på hjul. Verkar vara en reko skola. Kom dit, tog på mig kläder, han visade Bullen, sen: "Jag åker bakom dig i bilen!"

Fick köra direkt från skolan på första lektionen. Hehe, förjävla kul.

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Wargen skrev:
Jag ska ta A1 kortet nu och ska skriva upp om 4 veckor. Men vilket är vikigast att träna på inför skrivningen? Måste man veta vad alla skyltar heter eller räcker det med vad dom betyder. T.ex. Den blå skylten med vitt runt och vit pil i som pekar mot en fil betyder att man får bara köra i den filen nu.

Räcker det?

Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???

Det ÄR höger fot du ska sätta ner när du stannar. Hur ska du annars kunna lägga i ettan osv? Glöm inte att kolla över axeln när du kör runt gathörn osv.

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Hoj
snart =)
Krills skrev:
Det ÄR höger fot du ska sätta ner när du stannar. Hur ska du annars kunna lägga i ettan osv? Glöm inte att kolla över axeln när du kör runt gathörn osv.
det där har jag också hört, vänster fot ner alltså. För att man ska kunna hålla foten på bromsen när man startar i uppförsbacke och liknande. jag fick iaf höra samma sak i min körskola.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Magz skrev:
det där har jag också hört, vänster fot ner alltså. För att man ska kunna hålla foten på bromsen när man startar i uppförsbacke och liknande. jag fick iaf höra samma sak i min körskola.

På min körskola har min lärare sagt åt mig att alltid sätta ner höger fot först. Helst ska man inte ens sätta ner vänster fot eftersom man snabbt skall kunna få i rätt växel för att snabbt kunna komma iväg från stillastående, exempelvis vid rödljus

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln