Körkort 2006

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Wounded skrev:
2046185 8:e för mig. Misslyckande tolereras inte.
Måste klara uppkörningen då annars blir det till att skriva teorin en 3:e gång :3freak . Dessutom går mitt tillstånd ut i juni...Kul? Nej. Stressande? Japp !

Är det 8 uppkörningar du gjort? Vad har du kuggat på?
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Motin skrev:
2046500 Gaah påminn mig inte :( missade ju rean !! Rätt så "off topic" detta men ändå :).

Snön fortsätter SAKTA men säkert att försvinna o det är fortfarande rätt milt.. underbart.. men allt detta grus :( usch kommer ta länge innan man får köra mc.

Ska ringa dem på måndag och påminna dem så att de inte glömmer mig när det är dags att köra!.

Hur är det. Har ni nån auktoriserad honda verkstad i Kga?? Lite off topic men det skiter jag i :hihi
Jag ska nog serva min på Ribboda. Ohlsén som skruvar där ska tydligen va riktigt duktig.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Imorgon blir det ännu en körlektion för mig!

JAg övningskörde idag privat med min KTM 660 och försökte ge mig på manöverbanan (den svåra/långsamma)

Gick faan inte. 660n ville inte runt... (svängradien = SILJA LINE)

Så överhettade den osso (luftkyld) :hihi

Jaja, vi sket i att övningsköre och köre lite bus i stan istället! :Rockbanan

Det är faan så mycket roligare :)

/tack Rasorblade :Bugar
 
Last edited:

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Goiting skrev:
2046221 Uppkörning 18:e maj så jag hann före dig iaf. Får väl se om det går vägen. Har 6 körlektioner bokat innan. :tungan

Uppkörning ngn gång mellan 24-28 April :yoparty
Tog min femte lektion idag och känner mig väldigt redo för uppkörning nu, satan att det ska va nästan en månad tills dess.... :mad:
Får kanske ta en lektion till runt den 15'e och sen en till precis innan uppkörningen så blir det nog bra.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
MalmöBiker skrev:
2046909 Uppkörning ngn gång mellan 24-28 April :yoparty
Tog min femte lektion idag och känner mig väldigt redo för uppkörning nu, satan att det ska va nästan en månad tills dess.... :mad:
Får kanske ta en lektion till runt den 15'e och sen en till precis innan uppkörningen så blir det nog bra.

Har du varit ute på manöverbanan många gånger?

Uppkörning om en månad?! Lycka till :tummenupp
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2047297 Har du varit ute på manöverbanan många gånger?

Uppkörning om en månad?! Lycka till :tummenupp

Har aldrig varit på den "officiella" banan utan min handledare bygger upp banorna på en fet tom parkering där jag får raca hur jag vill :)
Tog ca. 30 minuter att bemästra krypkörningen och slalombanan är väldigt väldigt enkel. Ska nöta lite 70 och 90 inbromsningar och sen är det klart! Det enda som jag tycker är jobbigt är att dom tydligen jävlas med att man måste hålla blicken överdrivet långt fram hela tiden! just det.. och klämma knäna mot tanken på krypen. Jag brukar dra krypkörningsbanan 10-20 gånger när jag är på manöverbanan bara för och hålla mig i form. Det finns som du vet 2 varianter av den och #2 är ju mycket enklare än #1 (den man ska stanna vid varje dubbelkon). Kan tipsa om att ta den första konen på höger sida och sedan köra väldigt rakt genom nästa för att ta den 3'e väldigt tidigt och på så sätt kunna ta ut nr 4 rejält så du kommer runt den enkelt och smidigt. Det enda jag tänker på när jag kör krypen är hela tiden 'knäna, blicken, knäna blicken'. Samma sak på slalombanan.. håll blicken 3-4 koner framför den du kör om.. släpp gasen på näst sista konen och växla ner till 2'an och bromsa, lite mer fotbromsen men mest med handbromsen, ta ut omvändningen rejält och luta dig frammåt och dra på i tvåan ur svängen och dra förbi 2 koner och växla upp i trean och kötta på de sista konerna för att komma upp i typ 50 innan du ska bromsa. Vid bromsningen håll blicken i horisonten, raka armar och tryck VÄLDIGT FÖRSIKTIGT på bakbromsen men ganska hårt på frambromsen, stoppsträckan ska va ganska kort men det viktigaste är att det är en kontrollerad inbromsning.

Jaja det var lite tips bara som funkar bra för mig :tummenupp

Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter från banan! Tycker det är pisstråkigt att köra mc med skolan FÖRUTOM när han släpper lös en på parkeringen och man får dra slalombanan.. hihi
Försökte dra den i 70 idag och bommade lite på näst sista konen.. råka välta den :( Då blev han lite putt och sa till mig att lugna mig lite, det är inget världsrekord vi försöker slå! Och jag som bara ville tänja lite på gränserna fick åka iväg med svansen mellan bena.. (ok sen drog jag den lite senare i 65 när han inte såg på ;) )
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
The blade skrev:
2046535 Hur är det. Har ni nån auktoriserad honda verkstad i Kga?? Lite off topic men det skiter jag i :hihi
Jag ska nog serva min på Ribboda. Ohlsén som skruvar där ska tydligen va riktigt duktig.

Det vågar jag faktiskt inte svara på .. vi har en butik/verkstad nära Bilprovningen här i Kga men om han är auktoriserad Hondaservare vet jag ej.

MalmöBiker skrev:
2047336 Har aldrig varit på den "officiella" banan utan min handledare bygger upp banorna på en fet tom parkering där jag får raca hur jag vill :)
Tog ca. 30 minuter att bemästra krypkörningen och slalombanan är väldigt väldigt enkel. Ska nöta lite 70 och 90 inbromsningar och sen är det klart! Det enda som jag tycker är jobbigt är att dom tydligen jävlas med att man måste hålla blicken överdrivet långt fram hela tiden! just det.. och klämma knäna mot tanken på krypen. Jag brukar dra krypkörningsbanan 10-20 gånger när jag är på manöverbanan bara för och hålla mig i form. Det finns som du vet 2 varianter av den och #2 är ju mycket enklare än #1 (den man ska stanna vid varje dubbelkon). Kan tipsa om att ta den första konen på höger sida och sedan köra väldigt rakt genom nästa för att ta den 3'e väldigt tidigt och på så sätt kunna ta ut nr 4 rejält så du kommer runt den enkelt och smidigt. Det enda jag tänker på när jag kör krypen är hela tiden 'knäna, blicken, knäna blicken'. Samma sak på slalombanan.. håll blicken 3-4 koner framför den du kör om.. släpp gasen på näst sista konen och växla ner till 2'an och bromsa, lite mer fotbromsen men mest med handbromsen, ta ut omvändningen rejält och luta dig frammåt och dra på i tvåan ur svängen och dra förbi 2 koner och växla upp i trean och kötta på de sista konerna för att komma upp i typ 50 innan du ska bromsa. Vid bromsningen håll blicken i horisonten, raka armar och tryck VÄLDIGT FÖRSIKTIGT på bakbromsen men ganska hårt på frambromsen, stoppsträckan ska va ganska kort men det viktigaste är att det är en kontrollerad inbromsning.

Jaja det var lite tips bara som funkar bra för mig :tummenupp

Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter från banan! Tycker det är pisstråkigt att köra mc med skolan FÖRUTOM när han släpper lös en på parkeringen och man får dra slalombanan.. hihi
Försökte dra den i 70 idag och bommade lite på näst sista konen.. råka välta den :( Då blev han lite putt och sa till mig att lugna mig lite, det är inget världsrekord vi försöker slå! Och jag som bara ville tänja lite på gränserna fick åka iväg med svansen mellan bena.. (ok sen drog jag den lite senare i 65 när han inte såg på ;) )


Låter väldigt enkelt det där men alla är vi olika ! Ja e definitivt inte lika säker på min körning.. måste ju få börja öva snart .. MEN kom mer snö nu imorse.. (töar väl bort snart ändå ..men men..)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
MalmöBiker skrev:
2047336
Lycka till och dela gärna med dig av dina erfarenheter från banan! Tycker det är pisstråkigt att köra mc med skolan FÖRUTOM när han släpper lös en på parkeringen och man får dra slalombanan.. hihi

Tack för tipsen, uppskattas och är VÄLDIGT välbehövliga!

Har bara övat de två olika lågfarst/krypbanorna än så länge. Eftersom det gick allt annat än felfritt så har jag inte något tips som jag anser vara värt att dela med mig av...ÄN (bör tilläggas).
Slalombanan var den lättaste bortsett från att sista svängen som blev sjukt snäv så där satte jag ner foten en gång :huvet
Ska dit nästa gång också (övade bara på den banan två gånger) och då ska jag testa dina tips! Men kör du krypkörningen på 3an eller är det bara jag som missförstår dig? Själv kör jag den på 1an...
Den andra banan tycker jag är svårare, men den lär man sig väl också inom en snar framtid. Men du har rätt i det där med blicken, knäna... Min körskollärare sa till mig hela tiden, knip åt med låren och knäna mot tanken mer och att jag skulle hålla blicken sjuuuuuukt långt fram.
Nästa gång SKA det fan gå bättre... Du verkar ju ha fått in tekniken :tummenupp

Lycka till på uppkörningen

föresten, kör du krypkörningen med din cbr?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Micke_Nilsson skrev:
2048645 AHHH kom det mer snö idag igen...kul

Nej inte alls det nära självmordstankar nu.... Man bara tänker på den där hojjen o hur gärna man vill ta ut den o övningssköra... :mad:
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2048586 Tack för tipsen, uppskattas och är VÄLDIGT välbehövliga!

Har bara övat de två olika lågfarst/krypbanorna än så länge. Eftersom det gick allt annat än felfritt så har jag inte något tips som jag anser vara värt att dela med mig av...ÄN (bör tilläggas).
Slalombanan var den lättaste bortsett från att sista svängen som blev sjukt snäv så där satte jag ner foten en gång :huvet
Ska dit nästa gång också (övade bara på den banan två gånger) och då ska jag testa dina tips! Men kör du krypkörningen på 3an eller är det bara jag som missförstår dig? Själv kör jag den på 1an...
Den andra banan tycker jag är svårare, men den lär man sig väl också inom en snar framtid. Men du har rätt i det där med blicken, knäna... Min körskollärare sa till mig hela tiden, knip åt med låren och knäna mot tanken mer och att jag skulle hålla blicken sjuuuuuukt långt fram.
Nästa gång SKA det fan gå bättre... Du verkar ju ha fått in tekniken :tummenupp

Lycka till på uppkörningen

föresten, kör du krypkörningen med din cbr?

När jag pratar om slalombanan menar jag den du kör i 50 km/h inte serpentinbanan du krypkör :) Sorry om jag va otydlig!
Visst kan du träna på CBR'en! Det är svårare men klarar du det med den klarar du det garanterat med körskolans gubbhojar :Bugar

ps självklart kör jag krypkörning i 1'an!
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
någon som var ute och övningskörde med trafikskola i gbg idag? mötte någon i kärra, UNDERBART väder var det iaf.. (INTE, regn och slask)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
MalmöBiker skrev:
2048763 När jag pratar om slalombanan menar jag den du kör i 50 km/h inte serpentinbanan du krypkör :) Sorry om jag va otydlig!
Visst kan du träna på CBR'en! Det är svårare men klarar du det med den klarar du det garanterat med körskolans gubbhojar :Bugar

ps självklart kör jag krypkörning i 1'an!

:fattartil
Tänkte väl det.. blev lite fundersam där ett tag men insåg ganska snabbt att jag hade missuppfattat dig. Var ändå tvungen att fråga, man kan ju aldrig vara helt säker på sin sak :rolleyes:

Men den banan du kör i 50 är väl relativt enkel? Har som sagt inte testat den än. Fick uppfattningen om att den borde vara relativt enkel att klara av. Värre är det ju med slalombanan man krypkör... :död

Kanske värt att testa med CBRen, för som sagt, klarar man det med den så måste man ju helt enkelt klara det med körskolans motorcyklar..
 

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
LayDeeOmega skrev:
2046522 Är det 8 uppkörningar du gjort? Vad har du kuggat på?

aha! nu förstår jag att ni missförstår :) . Först funderade jag på vad i ¤%¤& ni menade med att "du kanske skall fundera på om du verkligen skall ta mc-körkort" mm.

Med "den 8:e" menade jag såklart "den 8:e Maj" inte ens i närheten av tydligt, sorry.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2048822 :fattartil
Tänkte väl det.. blev lite fundersam där ett tag men insåg ganska snabbt att jag hade missuppfattat dig. Var ändå tvungen att fråga, man kan ju aldrig vara helt säker på sin sak :rolleyes:

Men den banan du kör i 50 är väl relativt enkel? Har som sagt inte testat den än. Fick uppfattningen om att den borde vara relativt enkel att klara av. Värre är det ju med slalombanan man krypkör... :död

Kanske värt att testa med CBRen, för som sagt, klarar man det med den så måste man ju helt enkelt klara det med körskolans motorcyklar..

Slalombanan är väldigt enkel japp, bara låt hojen göra jobbet och häng med i rytmen, var inte rädd för att luta hojen. Åter igen är blicken det viktiga, håll den långt fram (3-4 koner) och släpp gasen vid näst sista konen och smäll i 2'an och bromsa främst med handbromsen, ta ut svängen och sväng sedan med nästan fullt utslag (väldigt enkelt med tanke på att du har fart i jämförelse med krypkörningen). Glöm inte att luta dig fram för att vara beredd på att accelerationskraften kommer trycka dig bakåt när du drar på ut ur helomvändningen. Smacka i 3'an när du kommit upp i typ 40 km/h och dra upp hojen så du ligger runt 50 när du ska bromsa. You can do it! :tummenupp
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
MalmöBiker skrev:
2049336 Slalombanan är väldigt enkel japp, bara låt hojen göra jobbet och häng med i rytmen, var inte rädd för att luta hojen. Åter igen är blicken det viktiga, håll den långt fram (3-4 koner) och släpp gasen vid näst sista konen och smäll i 2'an och bromsa främst med handbromsen, ta ut svängen och sväng sedan med nästan fullt utslag (väldigt enkelt med tanke på att du har fart i jämförelse med krypkörningen). Glöm inte att luta dig fram för att vara beredd på att accelerationskraften kommer trycka dig bakåt när du drar på ut ur helomvändningen. Smacka i 3'an när du kommit upp i typ 40 km/h och dra upp hojen så du ligger runt 50 när du ska bromsa. You can do it! :tummenupp

Kollade nyss i MC-boken... är själva ytan man har att vända på vid slalombanan väldigt knapp? Eller är det så att man ändå har rätt gott om plats?

tack än en gång för all hjälp!
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2049889 Kollade nyss i MC-boken... är själva ytan man har att vända på vid slalombanan väldigt knapp? Eller är det så att man ändå har rätt gott om plats?

tack än en gång för all hjälp!

Det känns inte som på krypen, där man måste koncentrera sig för att inte röra det förbjudna området :), utan där är gott om plats. Jag tar nästan ut svängen 90 grader rakt åt höger för att sedan köra runt konen åt vänster. Direkt efter jag gjort inbromsningen inför helomvändningen trycker jag i 2'an och släpper koppling, sen gör jag omvändningen med 2'an i och släpper gasen så den rullar fram bara på tomgången, och när jag nääästan kommit ut omvädningen vrider jag på rullen och lutar mig frammåt och drar in i slalombanan och slutför banan som jag skrev innan :). Nu när jag tänker på det är det lite konstigt för jag utför omvändningen med svänging åt vänster fast på krypen tar jag den åt höger.. hmm ska kanske testa och köra krypen åt vänster med (alltså köra till vänster om den första konen så man får omvädningen åt vänster..). Jag vet inte riktigt vilket som är mest naturligt för en som är högerhänt...?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Allt detta låter avancerat nu när man bara sitter o drömmer om att få köra.. vill ju öva men alla tips o råd är GULD värt. Tackar Malmöbiker :)
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Fick tidbekräftelse för uppkörning idag och i det står det: "Vid provet ska du intyga skriftligt att du inte har något körkort från ett annat EES-land."

Va menas med det? Skriver man på nåt att man inte har nåt körkort från dom länderna eller är det nåt papper man ska ha med sig?

Fick tidigare tid också, 5/6 kör ja upp! :)
 

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Jag var inte speciellt duktig när jag körde tror jag. Jag tyckte att höghastigheten var relativt svår, krypen var okej men var inte superlätt och jag tyckte att nervositeten var värst.

Det blir bättre när man väl kommer ut och surrar med folket som har uppkörningarna. Det är vanligt folk. Trevligt folk. Dom vill att du ska klara det. Dom är schyssta och ger dig en chans till. Jag slog ner en kona på höghasten första gången, fick prova igen och allt gick bra. Kanske måste dom visa en aura av surhet och tuffhet, men som sagt, trevligt folk.

Att inte vara nervös är huvudsaken. Det är i stort skett det enda som betyder något. Prova gärna att köra på en "riktig" bana också, jag provade med colaflaskor på parkeringsplats och det var betydligt lättare när man övade själv.

Lycka till allahopa! Det är svårare än man tror, men lättare än vad man oroar sig för!



//Niclas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top