Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Veratio skrev:
2050331 Jag var inte speciellt duktig när jag körde tror jag. Jag tyckte att höghastigheten var relativt svår, krypen var okej men var inte superlätt och jag tyckte att nervositeten var värst.

Det blir bättre när man väl kommer ut och surrar med folket som har uppkörningarna. Det är vanligt folk. Trevligt folk. Dom vill att du ska klara det. Dom är schyssta och ger dig en chans till. Jag slog ner en kona på höghasten första gången, fick prova igen och allt gick bra. Kanske måste dom visa en aura av surhet och tuffhet, men som sagt, trevligt folk.

Att inte vara nervös är huvudsaken. Det är i stort skett det enda som betyder något. Prova gärna att köra på en "riktig" bana också, jag provade med colaflaskor på parkeringsplats och det var betydligt lättare när man övade själv.

Lycka till allahopa! Det är svårare än man tror, men lättare än vad man oroar sig för!



//Niclas

Tackar för de orden! jag tror också nervositeten ställer till det mesta.. har man bara nötit in vad som krävs så går det galant.. förhoppningsvis
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Motin skrev:
2050482 Tackar för de orden! jag tror också nervositeten ställer till det mesta.. har man bara nötit in vad som krävs så går det galant.. förhoppningsvis

I keep the telephone of my mind open to peace, harmony, health, love and abundance. Then, whenever doubt, anxiety or fear try to call me, they keep getting a busy signal - and they'll soon forget my number. :yoparty
 

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Nån mer som har uppkörning den 16 maj i borlänge??
Hade tur och fick min tid framflyttad från 29 maj. Hoppas bara att den här ljusa skiten ska försvinna från marken så att man kan ut å övningsköra :huvet
 

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Berget
Hoj
ZX9R svarten
storcken89 skrev:
2055016 Nån mer som har uppkörning den 16 maj i borlänge??
Hade tur och fick min tid framflyttad från 29 maj. Hoppas bara att den här ljusa skiten ska försvinna från marken så att man kan ut å övningsköra :huvet


Nope: Ludvika 18 maj, ja nog fan ligger snön tung än!!! 4 mil förra veckan synd bara att det damp ner mer snö nu
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Då var första körlektionen avklarad, nästa är på onsdag... Mycket krypa och en del bromsa. Men äntligen är man på väg efter 28 års väntan.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Ni som kört banan med sporthoj, hur var det? Var det jobbigt o svänga osv.. kom med era åsikter.

Har uppkörning 13 juli o funderar på om jag skall hyra en buell eller ta cbr'n.
(jag har alltså itne provat cbr'n på konbanan ännu)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Sliter mitt hår .. vill övningssköra .. nu börjar snön regna bort o det är bart på backen men ack.. så mycket grus överallt. Lyllo er som övningsskör
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Tjena man! Jag körde min cbr för första gången igår, har tidigare bara kört körskolans SKIT (en slöööö cb 750) och lite glidare och cross o annat mög.
Fy satan säger jag bara! :4skrika :4skrika :4skrika
Vilken känsla! Vilket drag! :Bugar
Otroligt lättkörd och en massa kräm!
Ta CBR'en till uppkörningen! :tummenupp
Vrid inte för mycke på rullen bara då sliter nog de bittra gubbarna på vv skägget av sig :gnissla

Muggen skrev:
2056240 Ni som kört banan med sporthoj, hur var det? Var det jobbigt o svänga osv.. kom med era åsikter.

Har uppkörning 13 juli o funderar på om jag skall hyra en buell eller ta cbr'n.
(jag har alltså itne provat cbr'n på konbanan ännu)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ooops skrev:
2056284 Tjena man! Jag körde min cbr för första gången igår, har tidigare bara kört körskolans SKIT (en slöööö cb 750) och lite glidare och cross o annat mög.
Fy satan säger jag bara! :4skrika :4skrika :4skrika
Vilken känsla! Vilket drag! :Bugar
Otroligt lättkörd och en massa kräm!
Ta CBR'en till uppkörningen! :tummenupp
Vrid inte för mycke på rullen bara då sliter nog de bittra gubbarna på vv skägget av sig :gnissla

du tycker alltså han han borde klara banan lätt med den?

15 dagar kvar för mig:3freak
(aldrig heller kört banan än)
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Mr Helmut skrev:
2056306 du tycker alltså han han borde klara banan lätt med den?

15 dagar kvar för mig:3freak
(aldrig heller kört banan än)

Absolut! Som sagt väldigt lättkörd!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det låter nog som om det e o gapa efter lite väl mycket .. Inte för ja e nån expert men det e nog definitivt lättare för de flesta att ta uppkörningen med en streethoj eller upprätt körställning.. Men jag kan ju ha fel, ska köra en Honda 750 på skolan när det väl närmar sig..
 

Birdiegbg

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
HD
Ooops skrev:
2056284 Tjena man! Jag körde min cbr för första gången igår, har tidigare bara kört körskolans SKIT (en slöööö cb 750) och lite glidare och cross o annat mög.
Fy satan säger jag bara! :4skrika :4skrika :4skrika
Vilken känsla! Vilket drag! :Bugar
Otroligt lättkörd och en massa kräm!
Ta CBR'en till uppkörningen! :tummenupp
Vrid inte för mycke på rullen bara då sliter nog de bittra gubbarna på vv skägget av sig :gnissla

Hej, Jag är inte den som brukar skriva här men med mina 10 år som trafiklärare så tycker jag att du borde överväga mycket med vilken hoj du kör upp på.. Har du tränat det riktiga provet med din hoj? inte något ploj utan riktig träning? Riktig krypkörning?

www.mckorkort.se

Med vänlig hälsning

Stefan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ooops skrev:
2056309 Absolut! Som sagt väldigt lättkörd!

Det är möjligt men på manöverbanan så är en "sleden" CB 750 klart lättare att använda för krypet ska gå SAKTA, nu menar jag SAAAAKTAAAA, och du har bättre/lättare för att komma in i balans med en hoj med upprättkörställning. Körde själv en CB sevenfifty som för övrigt är en trevlig hoj, kanske lite trött men skön att köra. Sen har en CBR, CBR RR mindre styrutslag än en "trött, sleden" CB 750 vilket du inte gagnas av..

Colaflaskor är ingen hit då du luras lite. Basen på konorna är ca 30 cm bred och det är ett mått som äter lite på marginalen av banans bredd där du ska ha in hojen ("svåra" högfartsbanan då) i gluggen mellan konerna. Likadant i krypen så ställer konorna till det lite mer just för att utrymmet du har att arbeta med blir lite lite lite mindre än med colaflaskor.

Just arbetet under krypet är, som BirdieGbg menar, ngt du inte får info om om du kör privat. Alla små tips och trix för att hålla balansen, hitta rätt spår i banan m.m. är GULD värda inför uppkörning.

Så jag säjer som lärar´n ovan....du bör överväga vilken hoj du ska köra upp på.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Kör själv med körskolans Honda CB 750. Har varit ute på manöverbanan två gånger och jag rekomenderar att köra upp med körskolans motorcykel. Tycker att 750 är väldigt lätthanterlig och relativt smidig i jämförelse med en sporthoj.. Själv kommer jag lämna min CBR hemma på uppkörningsdagen i alla fall!!
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag kan rekommendera "Kul på Hjul" i Olskroken för er som bor i GBG. Stefan är duktig, speciellt på manöverproven och dessutom får man köra trimmad Buell...jag fick nöta en del för att få ordning på krypningen men när jag väl kom till uppkörningen så gick allt som en dans eftersom jag hade fått så grundlig träning. Ingen annan i "min" grupp på uppkörningen klarade sig förbi manöverprovet ens...Som sagt var: Jag kan rekommendera Buellen till uppkörningen, väldigt lättkörd, kort och med riktigt bra bromsar och acc.

(Mitt första inlägg här så slå mig inte för mycket...)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
lill-danne skrev:
2058792 Jag kan rekommendera "Kul på Hjul" i Olskroken för er som bor i GBG. Stefan är duktig, speciellt på manöverproven och dessutom får man köra trimmad Buell...jag fick nöta en del för att få ordning på krypningen men när jag väl kom till uppkörningen så gick allt som en dans eftersom jag hade fått så grundlig träning. Ingen annan i "min" grupp på uppkörningen klarade sig förbi manöverprovet ens...Som sagt var: Jag kan rekommendera Buellen till uppkörningen, väldigt lättkörd, kort och med riktigt bra bromsar och acc.

(Mitt första inlägg här så slå mig inte för mycket...)

Verkar vara ett väldigt bra ställe det där men jag får hoppas att det går vägen med enda stället som finns i Kga.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hm.. vraför inte lära sig göra provet med den cykel man skall använda för egen del? CBR'n är inte omöjlig att fixa konbanan med..
Ja vill iaf kunna hantera hojen jag skall köra så mycket som möjlöigt :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Muggen skrev:
2058838 Hm.. vraför inte lära sig göra provet med den cykel man skall använda för egen del? CBR'n är inte omöjlig att fixa konbanan med..
Ja vill iaf kunna hantera hojen jag skall köra så mycket som möjlöigt :)

Visst är det ingen dum idé att ta den egna motorcykeln.. dessvärre är jag ganska otålig och vill ha körkortet ganska snart. Sedan kan man ju alltid träna med den egna hojen när man väl har kortet. Visserligen har du rätt i det du säger men jag kommer ju givetvis att lära mig min motorcykel också så att jag kan hantera den på bästa sätt. Men eftersom min MC är 35 mil ifrån mig så använder jag hellre körskolans och tar lektioner än att vänta en månad till för att sedan börja om på nytt med den...
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2058881 Visst är det ingen dum idé att ta den egna motorcykeln.. dessvärre är jag ganska otålig och vill ha körkortet ganska snart. Sedan kan man ju alltid träna med den egna hojen när man väl har kortet. Visserligen har du rätt i det du säger men jag kommer ju givetvis att lära mig min motorcykel också så att jag kan hantera den på bästa sätt. Men eftersom min MC är 35 mil ifrån mig så använder jag hellre körskolans och tar lektioner än att vänta en månad till för att sedan börja om på nytt med den...

Fick min uppkörning framsparkad till den 21'e April kl 08.30 :banana :banana :banana och jag som bara tagit 5 lektioner men det ska nog gå bra :tummenupp
Ska ta 2 lektioner till innan uppkörningen med jämna intervaller för att hålla mig i trim :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top