Körkort 2006

hordac

Guest
Då har jag kört min första körlektion. Var svårare än jag trodde med krypkörningen faktiskt.
Blev ju ett antal motorstopp om man säger så, vill inte varva så mycket på krypkörningen, känns fel. :confused: Vill kunna köra den så sakta som möjligt med så lite gas som möjligt... Körde den andra lågfartsprovet i skala 2:1 typ fast utan att stanna. Fick dock ganska bra pejl på det i slutet. Har ni några andra tips som kan underlätta förutom att pressa ihop med benen och titta upp?
Tränade även bromsning och det var ju inget problem.
Körlärens skulle iaf boka uppkörning i maj.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
hordac skrev:
2060052 Då har jag kört min första körlektion. Var svårare än jag trodde med krypkörningen faktiskt.
Blev ju ett antal motorstopp om man säger så, vill inte varva så mycket på krypkörningen, känns fel. :confused: Vill kunna köra den så sakta som möjligt med så lite gas som möjligt... Körde den andra lågfartsprovet i skala 2:1 typ fast utan att stanna. Fick dock ganska bra pejl på det i slutet. Har ni några andra tips som kan underlätta förutom att pressa ihop med benen och titta upp?
Tränade även bromsning och det var ju inget problem.
Körlärens skulle iaf boka uppkörning i maj.

Tjena du kan läsa tipsen jag gav Ladyomega lite tidigare i denna tråden, var tydligen till hjälp :tummenupp
Angående krypkörningen vrider jag knappt på rullen alls utan kör med på tomgång och reglerar med kopplingen. Ibland när man känner lite att nu så kommer det nog bli vingligt om jag inte gör nåt så vrid lite på rullen men ta det lugnt med kopplingen. Det sista du vill är att ge någon form av indikation av osäkerhet. Hoppas det hjälper lite.. :näsblod
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
hordac skrev:
2060052Har ni några andra tips som kan underlätta förutom att pressa ihop med benen och titta upp?

Titta på målet dit du ska, även när du ska "ut" på lågfartsbanan (alltså när du ska svänga de där 90 graderna). Och så upp med blicken, upp med blicken, upp med blicken (jag är själv dålig på det och då blir det genast vingligt, konstigt egentligen). Och var envis.
Lycka till!!!
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Ja, här är man riktigt less nu. Teoriprovet ska snart ske, men det bara snöar och snöar här, har inte ens fått övningsköra nåt än!
Fan va jag ska tomgasa i sommar och påskynda växthuseffekten.
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Jaha, då ska jag strax iväg och köra bort några tusenlappar till hos körkolan :rolleyes:
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Dalan skrev:
2060198 Ja, här är man riktigt less nu. Teoriprovet ska snart ske, men det bara snöar och snöar här, har inte ens fått övningsköra nåt än!
Fan va jag ska tomgasa i sommar och påskynda växthuseffekten.

Vet precis hur du känner det.. visserligen så börjar snön försvinna här men det är fortfarande minusgrader på förmiddagarna o min körskola har inte börjat övningssköra ännu
:huvet
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Körkortsfrågor

Tjena tjena, jo här har man också börjat plugga till kortet. Någon som har MC-frågor att mejla?
MVH
Henke
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
2060684 Vet precis hur du känner det.. visserligen så börjar snön försvinna här men det är fortfarande minusgrader på förmiddagarna o min körskola har inte börjat övningssköra ännu
:huvet

minusgrader?

jag ska ut å börja träna i helgen med lite ut:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
2060796 Japp minusgrader... har ni inte det på mornarna i Karlstad längre ? Sola gör väl sitt ;)

nej sola i karlstad är ju något ni missar

Just nu är det 9 grader och solsken!
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Körde vv's krypövningar på lektion idag.
Den lättare banan är just lättare, man slipper vända 180grader i slutet.
Andra varianten är lite klurig när man skall vända. Men om man tittar upp och tar ut svängen ordentligt, man har fyra meter från konan åt vänster/höger, så kommer man hyffsat lätt tillbaka in i slalomen igen.

50km/h slalom... *LEENDE* Skall inte vara några problem.. :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Nursey skrev:
2061783 Uppkörning om...3 1/2 vecka... :gnissla

Lycka till :tummenupp


Själv så kommer jag att få vänta i två veckor innan jag kan köra med körskolan nästa gång. Visade sig att min lärares mamma blivit dålig så lektionen imorgon blir inställd. Sedan ska jag iväg till norrland i tio dagar och åka snowboard. Ångrar faktiskt att jag ska göra den resan nu... vill mycket hellre köra motorcykel än åka snowboard....
Ja ja, ibland gör man dumma val här i livet... :död
 

bennybandit

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Norrland
Hoj
snart ngn supermotard
Hade tänkt att ta A körkort (med obegransad effekt) nu innan sommarn
och har lite frågor.

Teorin:
Hade tänkt att köpa detta datorprogram
http://korkort.se/dataprog.shtml

Programmen innehåller en databas med närmare tusen frågor för behörighet (B) Bil och ca 600 frågor för behörighet (A) MC. Frågorna täcker nästan alla möjliga kombinationer av frågor som du kommer att få på ditt riktiga teoriprov.

Ngn som har erfarenhet av detta program? eller ngt annat ni kan tipsa om?

Och sedan köpa detta Utbildningspaket med mc boken + lite annat, eller
man kanske klarar sig med enbart mc-boken?
https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=10301

Teorin borde väll bara biff med några timmars pluggande om dan i två veckor
var ju inte så länge sedan man tog b kortet så lite av trafikreglerna borde jag ju komma ihåg i varje fall =)

Körningen

Har inte kört mc förrut, ända erfaranheten på två hjul är moppar.
+ all trafikvana med x antal mil med bil då.

Jag har bara möjlighet att köra via trafikskola, hur många timmar tror ni behövs? är 8-10h för optimiskiskt?
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
bennybandit skrev:
2062746 Hade tänkt att ta A körkort (med obegransad effekt) nu innan sommarn
och har lite frågor.

Teorin:
Hade tänkt att köpa detta datorprogram
http://korkort.se/dataprog.shtml

Programmen innehåller en databas med närmare tusen frågor för behörighet (B) Bil och ca 600 frågor för behörighet (A) MC. Frågorna täcker nästan alla möjliga kombinationer av frågor som du kommer att få på ditt riktiga teoriprov.

Ngn som har erfarenhet av detta program? eller ngt annat ni kan tipsa om?

Och sedan köpa detta Utbildningspaket med mc boken + lite annat, eller
man kanske klarar sig med enbart mc-boken?
https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=10301

Teorin borde väll bara biff med några timmars pluggande om dan i två veckor
var ju inte så länge sedan man tog b kortet så lite av trafikreglerna borde jag ju komma ihåg i varje fall =)

Körningen

Har inte kört mc förrut, ända erfaranheten på två hjul är moppar.
+ all trafikvana med x antal mil med bil då.

Jag har bara möjlighet att köra via trafikskola, hur många timmar tror ni behövs? är 8-10h för optimiskiskt?

Absolut inte...8-10h kan mycket väl vara det som räcker...antingen har man det eller inte...:)
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
bennybandit skrev:
2062746 Hade tänkt att ta A körkort (med obegransad effekt) nu innan sommarn
och har lite frågor.

Teorin:
Hade tänkt att köpa detta datorprogram
http://korkort.se/dataprog.shtml

Programmen innehåller en databas med närmare tusen frågor för behörighet (B) Bil och ca 600 frågor för behörighet (A) MC. Frågorna täcker nästan alla möjliga kombinationer av frågor som du kommer att få på ditt riktiga teoriprov.

Ngn som har erfarenhet av detta program? eller ngt annat ni kan tipsa om?

Och sedan köpa detta Utbildningspaket med mc boken + lite annat, eller
man kanske klarar sig med enbart mc-boken?
https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=10301

Teorin borde väll bara biff med några timmars pluggande om dan i två veckor
var ju inte så länge sedan man tog b kortet så lite av trafikreglerna borde jag ju komma ihåg i varje fall =)

Körningen

Har inte kört mc förrut, ända erfaranheten på två hjul är moppar.
+ all trafikvana med x antal mil med bil då.

Jag har bara möjlighet att köra via trafikskola, hur många timmar tror ni behövs? är 8-10h för optimiskiskt?


Jag kan bara tala för min egen del, men jag klarade mig med bara mc- och bilteoriboken, och nåt program jag hittade på nätet för mc-kort. Och så nötte jag en del med bonnies trafikskola (för bil).

Angående trafikskolan så är det nog svårt att säga, det varierar ju oerhört från person till person. Jag hade knappt kört moppe och aldrig suttit på en motorcykel innan. Men jag övade ganska mycket privat, och tog 6-7 (2x45min tror jag) lektioner på körskola. Kände dock inte att jag fick ut någon från trafikskolan, förutom möjligen några småtips som det hade räckt med en lektion för.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
bennybandit skrev:
2062746 Hade tänkt att ta A körkort (med obegransad effekt) nu innan sommarn
och har lite frågor.

Teorin:
Hade tänkt att köpa detta datorprogram
http://korkort.se/dataprog.shtml

Programmen innehåller en databas med närmare tusen frågor för behörighet (B) Bil och ca 600 frågor för behörighet (A) MC. Frågorna täcker nästan alla möjliga kombinationer av frågor som du kommer att få på ditt riktiga teoriprov.

Ngn som har erfarenhet av detta program? eller ngt annat ni kan tipsa om?

Och sedan köpa detta Utbildningspaket med mc boken + lite annat, eller
man kanske klarar sig med enbart mc-boken?
https://www.str.se/butik/prodblad/prodblad.asp?artnr=10301

Teorin borde väll bara biff med några timmars pluggande om dan i två veckor
var ju inte så länge sedan man tog b kortet så lite av trafikreglerna borde jag ju komma ihåg i varje fall =)

Körningen

Har inte kört mc förrut, ända erfaranheten på två hjul är moppar.
+ all trafikvana med x antal mil med bil då.

Jag har bara möjlighet att köra via trafikskola, hur många timmar tror ni behövs? är 8-10h för optimiskiskt?

Kan framföra mina personliga åsikter som fungerat väldigt bra för mig. Speciellt ekonomiskt. Tog B-kortet för ca. 8 år sedan och kom inte ihåg speciellt mycket av teorin. Lite hade jag repeterat för ca. 5 år sedan då jag tog mitt taxi-kort. Jag laddade ner ett program från en hub med DC++ som hette "Teoriprov" om jag inte minns fel. I det fanns ca. 500 frågor tror jag. Jag nötte dessa prov tills jag klarade samtliga prov med nästan alla rätt. Tog ca. 2-3 timmar sammanlagt. Därefter lånade jag en tjejkompis teoribok och kopierade den, kosta ca. 100 spänn. Läste genom den 1 gång och strök under det jag tyckte var viktigt och repetetionsläste det understrykna en gång på tåget mest för jag inte hade nåt bättre för mig. Sen ringde jag till vv och beställde tid och gjorde provet, nästan alla frågor som kom kände jag igen från "teoriprovet" och fick nästan alla rätt, fast att det bara tog ca 20 minuter att göra provet. Provet kostade typ 220kr att göra tror jag? Så 320kr kostade det mig totallt för att få teorin klar. OBS frågorna som är MC-relaterade är skrattretande enkla att till och med någon som varken läst ett ord i MC-boken eller någonsin suttit på en hoj antaligen kan klara provet.
Jag råder dig att ringa redan imorgon och boka tid för teoriprovet om typ 1-2 veckor så har du lite press på dig.

Så, teorin färdig, för 320 kr.

Nu vet jag inte hur mycket det kostar att köra hoj där du bor men på min skola i Malmö kostar det 3300kr för 10 lektioner (5X80 minuter) vilket jag tycker är ett schysst pris. Jag har tagit 5 dubbellektioner nu och har uppkörning inbokad den 21'e April. Hade nog klarat mig på 6 eller 7 lektioner men jag kommer ta 3 lektioner till, för att vara säker. Hörde av min lärare att de folk oftast tar mellan 8-12 dubbellektioner. Angående övningskörning så kommer du ha en väldig nytta om du kört mycket bil. Själv har jag kört en massor (jobbat som tourmanager och åkt mellan Malmö och Sthlm's områendet varje helg i några år) samt kört lite taxi under vissa perioder, och då kör man ungefär 60-65 mil på en helg i innerstaden vilket ger en del rutin. Summan av kardemumman var att jag endast behövde ta en lektion stadskörning och en och en halv på landsväg (körde för fort på 50-väg utanför tätbebyggt område tyckte min lärare...) Mitt största problem utanför manöverbanan är att jag glömmer bort att stänga av blinkersen.. :huvet
Jag kan ge dig ett tips att läsa genom delen om kurvteknik innan du kör landsväg så kanske du sparar in en extralektion där. Sen när det gäller manöverbanorna så är det väldigt personligt hur många lektioner du kommer behöva där. Det är som någon annan sa i tråden tidigare, antingen har du det eller inte, men alla kan lära sig (nästan).

Hoppas du i alla fall tar mitt råd att boka teoriprovet så fort som möjligt för sen går resten av sig själv. Krypkörningen är jävligt trist men det är bara att bita ihop. Tänk att ju fortare du kan den destu fortare slipper du nöta skiten och kan ösa lite på slalombanan.

Rent allmänt tycker jag körutbildningen för MC är ren skit. Att kunna krypköra och köra lite slalom gör ingen till en bra förare. Skulle vilja ha lite mer spontana test på manöverbanan där de testar reaktionsförmåga, förmågan att ta rationella beslut under press osv osv, det finns hur mycket viktigt som helst man skulle trycka in här istället för en idiotisk krypkörningsbana och en allt för enkel slalombana. Vem som helst kan nöta in dessa banor och sen är dom ute i trafik och får kortet precis som X antal (läs majoriteten) pannor som kör bil. Jag vet inte om du har kört bil i Malmö någon gång om inte så kommer du fatta vad jag menar den dagen du kommer hit. Malmöbor är Sverige sämsta bilförare och på en andraplats kommer norrmän. :4skrika

Hoppas detta inlägg kan hjälpa dig på traven och lycka till med kortet.

Oj nu är Malmö i eliteserien, sweet ...bye bye Södertälje :7peta
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Nursey skrev:
2061783 Uppkörning om...3 1/2 vecka... :gnissla

Fan, jag troddde du redan hade KK... Men välkommen hem till Sverige iallafall och lycka till på uppkörningen :tummenupp

Du borde ju klara det bra. Det kanske är manöverbanan då, för trafiken lär du väl behärska iallafall?! Dublin i all ära...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top