Körkort 2006

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Birdiegbg skrev:
2072650 Den enda markering som finns är en begränsning på 4 meter sista konen. ingen begränsning i sidled

Hela banans bredd är 8meter, 4m åt varje sida av konerna.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr Helmut skrev:
2073116 #Slipon (som inte låter så mycket)
#Inte e- märkta blinkers
#Typ halogen blåa ljus

tror ni uppkörnings nissen bryr sig i sånt? 1 vecka kvar :3freak

Jag skulle iaf inte lämna nån plats för såna missar om det nu skulle vara så att de är petiga.. Byt till godkända grejor
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Birdiegbg skrev:
2073183 Vet inte var du fått dom uppgifterna från. läs alla paragrafer o lagtexter samt ring till vv så får du se, finns ingen begränsning i sidled.

Mitt jobb... Mc Lärare

Funderade just på Rippers inlägg .. tack för klargörandet ! Har du förresten några heta tips för en som är grön och ska ta mckort ? Min första lektion startar idag 15:30 !
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Birdiegbg skrev:
2073211 Inte mycket eftersom jag inte vet nåt om dig, men lägg mycket tid på kryp o styr samt bromsning. I gbg är prövarna mycket hårda på dom. nöj dig inte med halv taskiga resultat, träna tills du kan göra dom 10-15 gånger eftervarandra med godkänt resultat hela tiden. ha inte för bråttom fram i utbildningen för det kommer bara tillbaks vid uppkörningen

Ok tack för tipsen ! Är så grön man kan bli , har kört moppe 1 gång men det var automat :( . Kort i rocken 165,5cm ! Blir väl krypkörning idag.. blir nog kallt dock men va gör man inte för kortet :)
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Birdiegbg skrev:
2073183 Vet inte var du fått dom uppgifterna från. läs alla paragrafer o lagtexter samt ring till vv så får du se, finns ingen begränsning i sidled.

Mitt jobb... Mc Lärare

Ok, viker mig utan omskrivningar.

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/atttamckort.pdf

Skissen på högfartsbanan har en begränsning på 8m, men det är bara "T" i starten på lågfart som mäter 8m. Antog och gick på vad min trafiklärare sa..
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Så då var första mc-lektionen avklarad ! Läraren tyckte väl iaf inte att jag var helt hopplös, gjorde några typiska nybörjarfel som att kika ner ibland när jag ska kika rakt o långt fram samt släpper upp kopplingen ibland för fort osv.. Nästa gång (måndag) så blir det bromsning och krypkörning ! Can´t wait :) Jag ska därför ut o köra privat med någon (2 att välja på hoppas jag) tills dess..

F-n va kul det är att köra mc !! :Bugar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
2074445 Så då var första mc-lektionen avklarad ! Läraren tyckte väl iaf inte att jag var helt hopplös, gjorde några typiska nybörjarfel som att kika ner ibland när jag ska kika rakt o långt fram samt släpper upp kopplingen ibland för fort osv.. Nästa gång (måndag) så blir det bromsning och krypkörning ! Can´t wait :) Jag ska därför ut o köra privat med någon (2 att välja på hoppas jag) tills dess..

F-n va kul det är att köra mc !! :Bugar

vilken körskola är du på?

Får du köra med egen cykel?

Har ingen att köra med nu inför uppkörningen nästa vecka så funderar på att försöka ta ett par lektioner på min egen cykel. Har 2 dagen innan men dom är ju på körskolans cykel:3freak
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr Helmut skrev:
2074475 vilken körskola är du på?

Får du köra med egen cykel?

Har ingen att köra med nu inför uppkörningen nästa vecka så funderar på att försöka ta ett par lektioner på min egen cykel. Har 2 dagen innan men dom är ju på körskolans cykel:3freak

Körkortsexperten i Karlskoga. Birger som utbildar i mc är helt suverän.. han ser direkt vad man gör för fel o förklarar bra osv.! Nu ska ja försöka köra en del i veckan o till påskhelgen.. De kör även helger så det blir till att boka upp lektioner på nån helg oxå.

Jo vi får köra med egen cykel men känner att det är bättre att lära sig Cb 750:n så man kan den .. den var görenkel att köra o CBR:en min e ju lite knivigare om man säger så men det ska nog gå vägen det oxå !

Ska du köra upp på egen, du borde ju få köra egen hoj oxå förutsatt att du får dit hojen dårå... Birger va sjysst mot kompisen som skjutsade honom till sin cykel när det var dags för lektion o på så sätt fick han köra med egna hojen.
 
Last edited:

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Hade min första körlektion idag, strålande väder och allt.

Hade dock en hel del problem med krypkörningen, balansen vile sig inte riktigt.

Men jag hoppas jag lär mig det hyfsat fort iallafall.

Det känns skönt att äntligen komma igång, hojen står ju i garaget och skriker efter mig.

Mvh. D.
 

t-röd

Absolut Pikant
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Enköping
Hoj
en skrapad & en fin
torlejf, försök att slappna av när du sitter och brummar. det hjälper för mig iaf, med balansen. och sen har jag fått förklarat för mig att man skall försöka låta bli fotbromsen när man krypkör, reglera med kopplingen istället.


jag tänkte passa på att slänga in en egen fråga.
Hur fasen går den där säkerhetskontrollen till egentligen?
tog sjätte och sista lektionen idag (snål budget! :banana ) så nu kan jag inte fråga lärarn heller.

jag har en lista på VAD som ska kollas, men begriper fortfarande inte HUR. särskilt styrlager och sådant. kika på bromsvätska etc förstår jag juh.

gärna målande beskrivningar hur man går runt hojen, pillar lite på nått, hukar sig ner, hummar kunnigt och gnider sig i skägget etc etc. :)

I vår tar vi lapparna!
 

b_randen

Ill Mostro - SDK Socio #3713
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Karlskoga - åsen
Hoj
Ducati Monster 900 "Kammo Edition"
Jag övningskörde för första gången i år och någonsin idag... jag och min fartglade handledare avklarade 13 tappra mil i den fina vårsolen i Karlskogatrakten!
Lurigt med allt grus som ligger längs vägkanten dock... :va
Ska väl köra upp i slutet av denna månad om det inte skjuts fram pga snö eller nåt skit :)

Lycka till alla MC-korts tagare där ute!!
...och ni andra med för den delen :yoparty

Motin skrev:
2074445 Så då var första mc-lektionen avklarad ! Läraren tyckte väl iaf inte att jag var helt hopplös, gjorde några typiska nybörjarfel som att kika ner ibland när jag ska kika rakt o långt fram samt släpper upp kopplingen ibland för fort osv.. Nästa gång (måndag) så blir det bromsning och krypkörning ! Can´t wait :) Jag ska därför ut o köra privat med någon (2 att välja på hoppas jag) tills dess..

F-n va kul det är att köra mc !! :Bugar

Tjoho!
Kör du upp i örebro sen då eller?? Jag tar mina lektioner i k-hamn så får ja köra upp där sedan också.. känns bättre med k-hamn är örebro!!

:D
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
b_randen skrev:
2074846 J


Tjoho!
Kör du upp i örebro sen då eller?? Jag tar mina lektioner i k-hamn så får ja köra upp där sedan också.. känns bättre med k-hamn är örebro!!

:D

Hade tänkt Örebro.. hade INGEN aning om att man fick köra upp i K-hamn..?!?! Måste ju vara bra mycket enklare.. iofs har ja inte kört i K-hamn så mycket men man kan ju inte köra så mycket fel hehe..

Tydligen så är hela maj uppbokad för mcuppkörningar i Örebro.. Men jag är realistisk o tror väl att ja försöker få en tid Juni - Juli att köra upp.. Får se hur jag lär mig på privatlektionerna oxå.

Min första lektion var ju inte en hel katastrof enligt vad Birger verkade tycka iaf.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
2075654 Hade tänkt Örebro.. hade INGEN aning om att man fick köra upp i K-hamn..?!?! Måste ju vara bra mycket enklare.. iofs har ja inte kört i K-hamn så mycket men man kan ju inte köra så mycket fel hehe..

Tydligen så är hela maj uppbokad för mcuppkörningar i Örebro.. Men jag är realistisk o tror väl att ja försöker få en tid Juni - Juli att köra upp.. Får se hur jag lär mig på privatlektionerna oxå.

Min första lektion var ju inte en hel katastrof enligt vad Birger verkade tycka iaf.

Kan tipsa dig om håkanssons körskola i kristinehamn där kan du ordna ditt kort fort. Dom skulle börja med körlektioner i slutet av april så se till att höra med dom. Kristinehamn har i stort sätt bara högerregeln.

Juni- juli är du galen de är ju jätte långt bort sattsa på april- majl:D
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr Helmut skrev:
2075676 Kan tipsa dig om håkanssons körskola i kristinehamn där kan du ordna ditt kort fort. Dom skulle börja med körlektioner i slutet av april så se till att höra med dom. Kristinehamn har i stort sätt bara högerregeln.

Juni- juli är du galen de är ju jätte långt bort sattsa på april- majl:D

Hehe alla har vi olika förutsättningar..(aldrig kört mc, moppe förut) just igår kändes kortet långt borta men ja ska träna så mycket jag kan .. allt hänger på om de ja ska köra med har TID o lust ! :)
 
Last edited:

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Japp, imorse klarade man teorin då. Så nu ska det köras så man får lappen så fort som möjligt :banana :banana :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
poZ skrev:
2075948 Tackar tackar, ne jag är så j-vla glad nu :)

Grattis ! Själv kände jag väl en viss lättnad när jag tog teorin i Februari men inget lyckorus då ja visste att ja har det svåraste kvar (för mig iaf). Nu gäller det bara att ligga i !
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Motin skrev:
2076033 Grattis ! Själv kände jag väl en viss lättnad när jag tog teorin i Februari men inget lyckorus då ja visste att ja har det svåraste kvar (för mig iaf). Nu gäller det bara att ligga i !

Japp, jag körde också hos birger förra året. Klarade inte teorin just då, om jag hade gjort det så ville han boka uppkörning, det var innan jag flyttade till Kalmar.
Ska väl gå dit när jag kommer hem till kga och snacka med honom.
Så körningen är jag inte direkt orolig för :tummenupp
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
poZ skrev:
2076049 Japp, jag körde också hos birger förra året. Klarade inte teorin just då, om jag hade gjort det så ville han boka uppkörning, det var innan jag flyttade till Kalmar.
Ska väl gå dit när jag kommer hem till kga och snacka med honom.
Så körningen är jag inte direkt orolig för :tummenupp

Hehe världen e bra liten !
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top