Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Japp det är dem det gäller !

Har själv inte haft möjlighet att träna något på dem ännu... men jag vill vill vill vill.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Har inte läst i tråden men frågar: Hur går det för er alla nya hojare? Ngn som lyckats o fixa lappen än?

*håller tummarna*
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Wargen skrev:
1856630 Jag ska ta A1 kortet nu och ska skriva upp om 4 veckor. Men vilket är vikigast att träna på inför skrivningen? Måste man veta vad alla skyltar heter eller räcker det med vad dom betyder. T.ex. Den blå skylten med vitt runt och vit pil i som pekar mot en fil betyder att man får bara köra i den filen nu.

Räcker det?

Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???


Vilken fot du sätter ner spelar ingen roll även om det står i nån bok. Det viktiga är att du kör men huvet å sen spelar allt extra trams ingen roll.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Dalan skrev:
2094828 Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.

Om jag fattat det hela rätt så kan du inte köra med din egen motorcykel eftersom den inte har minst 700cc även om effekten överstiger 35kw..
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
LayDeeOmega skrev:
2094840 Om jag fattat det hela rätt så kan du inte köra med din egen motorcykel eftersom den inte har minst 700cc även om effekten överstiger 35kw..

Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Dalan skrev:
2094859 Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla

Förstår att du tycker det... Är dock bara 95% säker på att det är så. Så ring och kolla för säkerhetens skull! Lycka till på uppkörningen! :tummenupp
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
LayDeeOmega skrev:
2094869 Förstår att du tycker det... Är dock bara 95% säker på att det är så. Så ring och kolla för säkerhetens skull! Lycka till på uppkörningen! :tummenupp

Tack för det :) Hade tur och fick en tid ganska snart :banana Klarade teoriprovet idag :yoparty
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
Dalan skrev:
2094859 Surt som fan, då den verkligen är tung... De skulle gått efter effekt/viktförhållande istället, som på A begränsad..
Ska iaf ringa vägverket och kolla

Ja du det där har jag retat mig på. Har själv vikt/effekt förhållande på 0,18 = tung mc men bara 660cc. Varför dubbla regler :fatta! Hoppas du får något svar av VV.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Dalan skrev:
2094886 Tack för det :) Hade tur och fick en tid ganska snart :banana Klarade teoriprovet idag :yoparty

Grattis!!
Håller själv på med manöverbanan. Hoppas på att få en uppkörningstid inom en snar framtid!
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Fuck! Efter 18minuter i telefonkö hos VV får man svaret att "Hörrudu, det där kan jag inte svara på, kan du återkomma imorgon?" Och då ringde man till avdelningen för KÖRKORTS frågor...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dalan skrev:
2094828 Jag kör privat och tänkte köra med min egen hoj, för kostnadens skull.
Men då undrar jag.. Är det bara en tolkningsfråga det där med storleken på hojen? I papprena står det att den ska va på minst 700cc och ha en effekt av 35kw, Min hoj har 673cc och 63kw, får jag köra med den då? Såg att det fanns nån körlärare här som kanske kan svara på min fråga.

Har försökt ringt vägverket nu, men inte kommit fram än.


Du får inte köra upp med den. Det måste stå minst 700cc i regbeviset som du måste ha med dig.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
psxcare skrev:
2094969 Du får inte köra upp med den. Det måste stå minst 700cc i regbeviset som du måste ha med dig.

Helt säker på detta? Vill vara säker innan man börjar jaga en hoj att köra upp med, det blir lite krångligare nu..
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
SGR skrev:
2087856 ska köra upp 24/4. har två frågor. någon som vet var man kan hyra en bra hoj typ z750 eller en honda eller liknande 750? eller någon i malmötrakten som kan tänka sig göra detta??

sen undrar jag om man får köra i lätt sits i krypkörningen. blir ju duktigt mycket enklare att krypköra för man kan ju luta mer och lägga vikten på ytterpinnen. finns det skrivet att man måste sitta ner hela rundan?

tacksam för svar //anton ekman


Du kan lägga hela din vikt på vilken pinne du vill utan att någon ser att du lyfter röven från sadeln :) Jag hängde nog hela röven på sidan av sadel för att få balans i hojen när jag körde upp då jag kom lite fel inför sista konen och fick vända saktare och snävare än jag hade planerat. Ingen som klagade på det då iaf.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dalan skrev:
2094975 Helt säker på detta? Vill vara säker innan man börjar jaga en hoj att köra upp med, det blir lite krångligare nu..

Bara att läsa innantill. Regler är regler, och dom gäller:

Körprov med motorcykel
Vid körprov för motorcykel ska sökanden bära skyddskläder av skinn eller annat robust material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftig fot*beklädnad, handskar och ryggskydd. Skyddsutrustningen skall vara avsedd för motorcykelkörning.

Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:

För behörighet A:
Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3. <=== Bara å gilla läget
Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
För behörighet A, begränsad:

Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.
För behörighet A1:

Lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3.
Motorns effekt får inte överstiga 11 kW.
Vid körprov för motorcykel ska du kunna visa det senaste utfärdade registreringsbeviset för provfordonet. <=== Och där ser dom ifall hojen har tillräckligt med cm3....vilket din inte har.



Om du vill göra det riktigt enkelt för dig så försök låna en BMW R850R med ABS. Körde upp med sådan med södermalms trafikskola. ABS = du slipper vara det minsta nervös över bromsprovet. Bara ge gärnet och bromsa allt vad du orkar vid konerna.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
shit lågfartsdelen är knäckande svår. Måste nöta den lite på fritiden känns sådär lagom kul att betala 10.-/min för att någon ska titta medans man balanserar lite :död :)

Trafikkörningen är busenkel dock! Man får hoppas på en uppkörning hyffsat snart men han jag kör med är dryg och vill att jag väntar lite innan han fixar en tid åt mig :(
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Får se om man kommer på nån lösning på det där.
Tack för svaret iaf.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
herge skrev:
2095147 shit lågfartsdelen är knäckande svår. Måste nöta den lite på fritiden känns sådär lagom kul att betala 10.-/min för att någon ska titta medans man balanserar lite :död :)

Trafikkörningen är busenkel dock! Man får hoppas på en uppkörning hyffsat snart men han jag kör med är dryg och vill att jag väntar lite innan han fixar en tid åt mig :(

Det är väldigt enkelt om du använder kroppen för att svänga istället för styret.

Wargen skrev:
1856630
Sen när man kör upp vad är viktigt att tänka på där förutom att sätta ner vänsterfoten (ej höger) kolla i speglarna och på mätarn hela tiden (fast kolla på vägen imellan också) och följa alla skyltar???

Du ska sätta ner högerfoten, inte vänster. Detta för du enkelt ska kunna peta växel. Finns dock två undantag:
1) När du ska svänga vänster (blir en med smidig och naturliv sväng)
2) När vägen lutar uppåt (så du kan hålla bakbromsen intryckt)
Detta enligt MC-boken.
Varför ska du kolla på mätaren hela tiden? Du ska såklart hålla ögonen på vägen en bra bit frammåt och då och då slå en blick i speglarna och på hastighetsmätaren för att hålla hastigheterna. Glöm inte rutinen vid filbyte: Kika i speglarna, kolla döda vinkeln, blinkers, byt fil.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Uppdatering:

Efter lång tid i telefonkö och bollad mellan olika avdelningar fick jag svaret att det är reglerna med 700cc och minst 35kw som gäller.

De skulle iaf återkomma om det gick att göra något undantag.
 

Anders73

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki RF900R
Det där med vilken fot man skall sätta i...
Hörde med en polare, o han sa att han lärde sig att man skulle sätta i vänsterfoten, för det att man då inte kunde välta ut mot mötande bilar o sånt hårt. Lät ju rätt logiskt.. Men vad vet jag :)
Alla har nog olika funderingar..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top