Körkort 2006

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Kirra kortet idag! Vi var 4 eller 5 som skulle köra upp men hastighetsmätaren på en cykel gick åt så vi blev vara två kvar (jag och swish här på s.h). Swish va GRYM! Cykeln hon körde upp på var ett åbäke som inte passa henne alls, men redde ut det ändå, grymt! Grattis Swish och mig själv ;)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ooops skrev:
2102752 Kirra kortet idag! Vi var 4 eller 5 som skulle köra upp men hastighetsmätaren på en cykel gick åt så vi blev vara två kvar (jag och swish här på s.h). Swish va GRYM! Cykeln hon körde upp på var ett åbäke som inte passa henne alls, men redde ut det ändå, grymt! Grattis Swish och mig själv ;)

hahaha... *gapskrattar* haha.. kan inte sluta!! "ett åbäke som inte passade henne alls".. Haha :D Bättre det än min, den pallar ju inte trycket när den blir för varm! :D Vi ses i morgon, Ooops :D

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
GPZ 600R
Ooops skrev:
2102752 Kirra kortet idag! Vi var 4 eller 5 som skulle köra upp men hastighetsmätaren på en cykel gick åt så vi blev vara två kvar (jag och swish här på s.h). Swish va GRYM! Cykeln hon körde upp på var ett åbäke som inte passa henne alls, men redde ut det ändå, grymt! Grattis Swish och mig själv ;)

Grattis!

Hur ser du på uppkörningen nu i efterhand? Som du väntat dig? svårare/lättare? :banana

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Swish skrev:
2103755 hahaha... *gapskrattar* haha.. kan inte sluta!! "ett åbäke som inte passade henne alls".. Haha :D Bättre det än min, den pallar ju inte trycket när den blir för varm! :D Vi ses i morgon, Ooops :D

Hehe jo, det såg ju ut som du låg på sträckbänken, inte som du körde hoj :p
Men fan du drog ju på idag! klocka dig på 185 en gång på den där rakan med så dåligt vägbelägg :p Grym hoj!

skert skrev:
2104287 Grattis!

Hur ser du på uppkörningen nu i efterhand? Som du väntat dig? svårare/lättare? :banana

Måste säga att det var väldigt mycket enklare än jag trott. Var inte alls nöjd med min höghastighetskörning (slalomen) men han godkände det och jag behövde bara göra alla momenten en gång sen ut direkt i trafik.. bara att köra överdrivet säkert och ha koll på trafiken.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ooops skrev:
2105873 Hehe jo, det såg ju ut som du låg på sträckbänken, inte som du körde hoj :p
Men fan du drog ju på idag! klocka dig på 185 en gång på den där rakan med så dåligt vägbelägg :p Grym hoj!QUOTE]

haha, har man en sån hoj måste man ju dra på :D Men du hängde ju på! ;)

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Ooops skrev:

Stort grattis till lappen..lapparna :)

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Grattis till korten!!!! :tummenupp

Vilka banor fick ni köra på låg och högfartsdelen?

Nyman

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
SV1000S -03
Ooops skrev:

Fan va najs, gratulerar!
Underbar dag att fixa kortet på. Bara ut och gasa :banana

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
LayDeeOmega skrev:
2106012 Grattis till korten!!!! :tummenupp

Vilka banor fick ni köra på låg och högfartsdelen?

Fick köra den "enkla" lågfartsdelen, körde den perfekt, fick köra version 1 av högfart, alltså undanmanövern i starten. Tyckte inte min slalom var bra alls men han anmärkte inget utan skicka mig vidare till inbromsning.

Vild nybörjare

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
R6
tja har bara en liten fråga!
behöver privata handledare gå utbildning till privat mc övningskörning. jag vet att dom behöver ha det till bil!!!
:confused:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vild nybörjare skrev:
2106192 tja har bara en liten fråga!
behöver privata handledare gå utbildning till privat mc övningskörning. jag vet att dom behöver ha det till bil!!!
:confused:

Nej för det gäller bara b-kort. Redan besvarats men ändå...

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Ooops skrev:

Vad kul! Stort grattis till Er båda :tummenupp

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Jag kan bara gratulera er jag också!

Ni har tur där nere i söder min körskola öppnade säsongen idag och först på plats var naturligtvis jag! man är minst sagt lite ivrig nu!

Med andra ord har första körlektionen avklarats och det var riktigt trevlig! började med ett par mil landsväg. En var så dålig så det var inte klokt, blev mycket "lätt sits". Sen bar det iväg till teknikbanan,... inte lika upplyftande, fick inte ens ordning på hur banorna funkade, kände dock att jag gjorde framsteg på den halvtimme lite drygt som jag var där i alla fall.

Nästa lektion blir på fredag och då skall jag sparka stjärt (blir tydligen hela stunden på tekninkbanan :( ) men å andra sidan behöver jag ju inte lägga massa onödiga pengar på trafiken bara för det är kul!

Ha det gött alla!

Ps. Den 22 maj smäller det och då skall alla masar och kullor hålla sig inne för då skall det sladdas hoj hela natten! Ds

XiQt

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
KTM RC8R
en liten fråga... hur gör man säkerhetskontrollen på sin hoj om man inte har centralstöd??? typ när man ska kolla kedjan , däck osv, när man inte kan snurra på däcket?

Lucus

Guest
sevehem skrev:
2099933 Vart tog du det?

Själv skall man på måndag köra sin första lektion,... fy ad jag längtar! :yoparty
Jag tog kortet förra sommaren i Polen under tiden som jag bodde hos mina släktingar, det tog ca 3-4 veckor och allt var på polska. Har ingen aning ifall man kan genomföra teori o uppkörning på engelska där. Om det skulle vara möjligt skulle man som svensk medborgare kunna åka till Polen på semester och samtidigt ta kortet för en billig slant. Det ingår lite byråkrati, speciellt när man inte vet var man ska vända sig (fylla i blanketter o besöka myndigheter). Man måste t.ex. vara tillfälligt registrerad som bosatt där eller som studerande. Om man är tillfälligt bosatt måste du bevisa att du antingen har en del flis eller att någon tar hand om dig.

Jag blev förvånad hur pass modern utbildningen var :lol , trodde att teorin skulle skrivas på papper men det var en toppmodern datasal, samma som här i Sverige. Allt var snyggt nylagd asfalt snygga lokaler, kanske EU finansierat? Däremot var examinatorn en riktig hårding, tydligen var det chefen för uppkörningen i länet.

Uppkörningen bestod av körning mellan sex koner (kommer inte riktigt ihåg om det var sex), med handutsträckning, titt över axel efter varje kon och vändning ca åtta gånger. På uppkörningen fick man inte använda blinkers eller backspeglar utan man var tvungen att titta över axeln och signalera med handen. Detta är en anpassning till att man ska klara av en gammal motorcykel utan backspeglar och blinkers.
Sedan är det åtta åttor mellan två koner, start uppför en backe och ut på gata.
Man kör en i förväg bestämd sträcka med lärare i bil bakom med intercom.

Själv har jag försökt att köra upp här i Sverige tidigare och kuggat, det blev ganska dyrt.

Det som var annorlunda:
Man får inte använda blinkers eller backspeglar, signalera med händerna
Ute i trafik skulle man hålla sig till höger hela tiden (fanns inga motorvägar i närheten)
Uppkörningen utfördes på en Yamaha Virago obs! en glidare (jobbigt att krypköra med en kall V2:a)
Ingen effektiv inbromsning från 50, 70 eller 90
Ingen garagesväng (men nu finns den häller inte här)
Uppkörning, teori och körlektoner gick på 1500kr jämfört med 15000kr och uppåt här i Sverige.

Har man möjligheten att ta kortet i annat EU land som är billigare rekommenderar jag det starkt :) .
Mycket som är annorlunda i andra länder inte sant.

Last edited:

Ooops

Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Rafal skrev:
2110562På uppkörningen fick man inte använda blinkers eller backspeglar utan man var tvungen att titta över axeln och signalera med handen. Detta är en anpassning till att man ska klara av en gammal motorcykel utan backspeglar och blinkers.

Verkligen toppmodern utbildning!! :rofl

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...