Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jisses min framtida handledare fick faktura från länsstyrelsen.. Nu ska de ha 120kr för pappersarbete för att godkänna handledare.. Herreg-d ! Förra året när ja fick min första handledare godkänd så kostade det inte ett öre... Administrativ avgift jovisst.. ett knapptryck o ett papper i ett kuvert.. :3freak
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
sevehem skrev:
2115544 Min lärare löste det lite anorlunda, jag ringde och ville skriva in mig, då frågade han direkt när jag siktade på att köra upp,... så tidigt som möjligt sa jag, bra då skall vi ordna det! sen fick jag ett papper med inbokad uppkörning den 22 maj. Jag gick till skolan och vi bokade in lite lektioner och så sa han, detta borde du fixa lätt, om inte bokar vi om uppklrningen bara!

Detta upplägg passar mig som handen i handsken då jag behöver fasta mål att sikta mot.

Det upplägget som din lärare erbjöd hade passat mig fruktansvärt bra också. Men men, nu är det ju dessvärre som det är. Dock sa min lärare att varje vecka ringer han och bokar in tre uppkörningar. Dessa uppkörningar är inte avsedda till någon speciell. Så förhoppningsvis så finns det en ledig tid inte allt för långt in i maj som jag kan få.

Men visst, jag hade ju hellre sett att jag fått en uppkörningstid från början och sedan kämpa mot ett fast mål. Som det är nu skulle det ju i värsta fall kunna ta två månader till innan jag får en uppkörningstid
 

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Idag fick jag veta att min uppkörning är om 6 veckor (bokad genom körskola) Men är nästintill klar med både lågfart och högfart och har bilkörkort, sitta och vänta en månad på uppkörning :3freak
 
Last edited:

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Efter att ha kollat på Yamaha MT-03 ett par gånger har jag fått upp suget riktigt. Imorron går jag till Värnhems trafikskola och skriver in mig på teorin direkt efter jobb. Jag har fått vänta lite längre än vad jag tänkte då jag gått arbetslös en tid. Tiden har jag haft, men inte pengarna. :tungan Gjorde föresten detdär testprovet på Aftonbladet.se. Är det verkligen så lätt eller fick jag ett väldigt lätt prov där? :confused: 19/20 på 4 minuter. :va
Önska mig lycka till imorron och med resten av min körkortsutbildning.

Lycka till alla ni andra som ska ta körkort i sommar!
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
tigrro skrev:
2116776

Lycka till alla ni andra som ska ta körkort i sommar!

Lycka till du oxå ! Känns lite motigt då det går p-ssdåligt på krypkörningen men fick köra i trafik till manöverbanan o hem från den idag så jag blev på lite bättre humör :) Ska träna ihjäl mig på krypningen .. *suck* !!!!
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
Motin skrev:
2116947 Lycka till du oxå ! Känns lite motigt då det går p-ssdåligt på krypkörningen men fick köra i trafik till manöverbanan o hem från den idag så jag blev på lite bättre humör :) Ska träna ihjäl mig på krypningen .. *suck* !!!!
Ligg i!! Träna träna träna tills det sitter, så är det bara! För mig gick det apdåligt första gången vi stack iväg till övningsbanan och testade lågfarten. Stack hem och körde i timtal varje dag...nästa gång jag körde banan på skolan sa läraren "nu ser det ut som du kan köra hoj!" :)
Det känns ju trist och tradigt att hålla på och nöta, hur ofta krypkör man när man fått kortet egentligen liksom :va men kan man väl krypköra har man extremt mycket gratis i resten av körningen. Har man krypkörningen i kroppen har man även balansen man behöver för att känna sig trygg på hojen!
Bana hemma fixar man ju lätt med vattenflaskor eller annat, sen är det bara att nöta...och inte glömma att slå av lyset, det gjorde jag och det gillade inte batteriet... :rolleyes:

Lycka till! :tummenupp
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
LayDeeOmega skrev:
2116105 Det upplägget som din lärare erbjöd hade passat mig fruktansvärt bra också. Men men, nu är det ju dessvärre som det är. Dock sa min lärare att varje vecka ringer han och bokar in tre uppkörningar. Dessa uppkörningar är inte avsedda till någon speciell. Så förhoppningsvis så finns det en ledig tid inte allt för långt in i maj som jag kan få.

Men visst, jag hade ju hellre sett att jag fått en uppkörningstid från början och sedan kämpa mot ett fast mål. Som det är nu skulle det ju i värsta fall kunna ta två månader till innan jag får en uppkörningstid

Jag har en kompis hemma i Halland som valt att köra upp i en hård trafikskola, han hade samma krav som mig och fick det så oxå,... kanske dags att vara lite elak och ställa krav på sin körskolelärare,... tänk inte på dem som lärare ála grundskolan eller gymnasiet utan som tjänstemän i er service,... ni är ju kunderna som betalar för deras tjänster, inget annat. Ni är ju kunder och försäljarna av tjänster (körskolorna), slåss ju opm er! och om det inte passar, byt!

Detta var ett tips till alla och inte bara ladyomega,... ha det göttast så ses vi, hoppas ni får lukta lite blårök och jag ser i backspegeln,... :)
 
Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
tigrro skrev:
2116776 Efter att ha kollat på Yamaha MT-03 ett par gånger har jag fått upp suget riktigt. Imorron går jag till Värnhems trafikskola och skriver in mig på teorin direkt efter jobb.

Grattis och lycka till idag på Värnhem.
Se till att boka in lektioner redan nu med jämna mellanrum. Kanske ses där nere någon gång?! :)

Motin skrev:
2116947 Lycka till du oxå ! Känns lite motigt då det går p-ssdåligt på krypkörningen men fick köra i trafik till manöverbanan o hem från den idag så jag blev på lite bättre humör :) Ska träna ihjäl mig på krypningen .. *suck* !!!!

Första gången jag övade på krypkörningen trodde jag att jag aldrig skulle klara av den, andra gången gick det mycket bättre och tredje gången satt den helt felfritt!
Tänk på att titta upp, långt fram och benen in mot tanken. Är övertygad om att du kommer sätta den snart!

Lycka till!

sevehem skrev:
2117616 kanske dags att vara lite elak och ställa krav på sin körskolelärare,... tänk inte på dem som lärare ála grundskolan eller gymnasiet utan som tjänstemän i er service,...

Du har helt rätt. Anledningen till varför jag inte sagt något till min körlärare än är på grund av att jag inte tidigare har någon som helst erfarenhet av att köra mc. Med andra ord har jag inte själv varit säker på om jag är tillräckligt bra/dålig för en uppkörning. Men nu känns det faktiskt som om jag är redo. Hoppas som sagt på en uppkörningstid efter lektionen imorgon, om inte så blir det dags att ställa krav :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2117708


Första gången jag övade på krypkörningen trodde jag att jag aldrig skulle klara av den, andra gången gick det mycket bättre och tredje gången satt den helt felfritt!
Tänk på att titta upp, långt fram och benen in mot tanken. Är övertygad om att du kommer sätta den snart!

Mitt problem är nog samspelet mellan koppling och gas under krypningen.. det sitter inte riktigt i huvet ännu.. men får ja bara tid o köra med egna hojen så ska det väl bättra sig får man hoppas. Tack för sporrandet !

Ayn skrev:
2117325 Ligg i!! Träna träna träna tills det sitter, så är det bara! För mig gick det apdåligt första gången vi stack iväg till övningsbanan och testade lågfarten. Stack hem och körde i timtal varje dag...nästa gång jag körde banan på skolan sa läraren "nu ser det ut som du kan köra hoj!" :)
Det känns ju trist och tradigt att hålla på och nöta, hur ofta krypkör man när man fått kortet egentligen liksom :va men kan man väl krypköra har man extremt mycket gratis i resten av körningen. Har man krypkörningen i kroppen har man även balansen man behöver för att känna sig trygg på hojen!
Bana hemma fixar man ju lätt med vattenflaskor eller annat, sen är det bara att nöta...och inte glömma att slå av lyset, det gjorde jag och det gillade inte batteriet... :rolleyes:

Lycka till! :tummenupp

Yes jag ska nöta det där.. trafikkörningen var ju inga problem .. mitt huvud gick som en jojjo fram o tillbaka så där tror ja inte ja har några problem.. Hjälper ju en hel del att man haft B-körkort ett tag. Men just krypningen .. *ugga* ... :( Tack för stödet !
 
Last edited:

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
Motin skrev:
2117760 Mitt problem är nog samspelet mellan koppling och gas under krypningen.. det sitter inte riktigt i huvet ännu.. men får ja bara tid o köra med egna hojen så ska det väl bättra sig får man hoppas. Tack för sporrandet !



Yes jag ska nöta det där.. trafikkörningen var ju inga problem .. mitt huvud gick som en jojjo fram o tillbaka så där tror ja inte ja har några problem.. Hjälper ju en hel del att man haft B-körkort ett tag. Men just krypningen .. *ugga* ... :(


Första lektionen avklarad utan några större missöden :fyllisar
Nästa på fred, faan va man längtar :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
JK79 skrev:
2117790 Första lektionen avklarad utan några större missöden :fyllisar
Nästa på fred, faan va man längtar :banana

Gott ! Det är en sån skillnad från person till person hur lätt man tar till sig krypningen.. men det e ju inte för krypkörningen man tar kortet :)... ! Men som min lärare sa igår .. kan man inte krypköra så har man inget med mc att göra.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Motin skrev:
2118148 ... men det e ju inte för krypkörningen man tar kortet :)... ! Men som min lärare sa igår .. kan man inte krypköra så har man inget med mc att göra.

Asså det är klart att MC-lärarna är glada i krypkörningen, den förlänger ju varje körkortselevs utbildning med i genomsnitt säkerligen två extra lektioner vilket innebär MYCKET pengar.

Jag ifrågasätter dock poängen,... att det finns ett höghastighetsprov är en sak men jag har aldrig sett en mc-åkare sladda omkring i 1 km/h med fulla styrutslag nån gång. Tror att det är trafikskolelobbyn som skapat detta knepiga prov,... varför skall jag riskera att vingla runt när jag i alla krypkörningslägen kan sätta ner foten? Idiotdel av utbildningen säger jag!
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
sevehem skrev:
2118788 Asså det är klart att MC-lärarna är glada i krypkörningen, den förlänger ju varje körkortselevs utbildning med i genomsnitt säkerligen två extra lektioner vilket innebär MYCKET pengar.

Jag ifrågasätter dock poängen,... att det finns ett höghastighetsprov är en sak men jag har aldrig sett en mc-åkare sladda omkring i 1 km/h med fulla styrutslag nån gång. Tror att det är trafikskolelobbyn som skapat detta knepiga prov,... varför skall jag riskera att vingla runt när jag i alla krypkörningslägen kan sätta ner foten? Idiotdel av utbildningen säger jag!

DEt ser ju jävligt mycket bättre utan om man inte sätter ner fötterna! :rofl
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jahaja, då var jag också igång lite. Skriver teorin om två veckor, men det ska nog gå vägen. :)

Ska gå den där handledarutbildningen också så man kan dra ut och gasa lite igen.
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
sevehem skrev:
2118788 Asså det är klart att MC-lärarna är glada i krypkörningen, den förlänger ju varje körkortselevs utbildning med i genomsnitt säkerligen två extra lektioner vilket innebär MYCKET pengar.

Jag ifrågasätter dock poängen,... att det finns ett höghastighetsprov är en sak men jag har aldrig sett en mc-åkare sladda omkring i 1 km/h med fulla styrutslag nån gång. Tror att det är trafikskolelobbyn som skapat detta knepiga prov,... varför skall jag riskera att vingla runt när jag i alla krypkörningslägen kan sätta ner foten? Idiotdel av utbildningen säger jag!
Då har du nog missat poängen. Om du inte kan hålla balansen när du kör sakta på din hoj, vad säger det om hur bra du kan hantera den? Men visst, jag förstår att det gnälls, för det är ju mycket riktigt helt klart den jobbigaste delen av utbildningen/uppkörningen. Det är jobbigt att lära sig saker... :tungan
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Malmeqvisto skrev:
1856586 Ansluter mig till skaran. Tänkte sätta teorin nu till våren och ha uppkörningen i början på sommaren när jag får in åldern.
Jag hade faktiskt tänkt ta privat, om nu det kan gå. Vad jag har läst mig till här är väl inte Malmö så snälla mot privatister?

malmö gäller för alla, bor själv i lund och det är malmö som gäller, tyvärr då jag aldrig kört i malmö o avskyr stället. satte teorin i sommras men seg som man är så kommer man nog inte ha kortet i näven förens till sommaren.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Ayn skrev:
2119376 Då har du nog missat poängen. Om du inte kan hålla balansen när du kör sakta på din hoj, vad säger det om hur bra du kan hantera den? Men visst, jag förstår att det gnälls, för det är ju mycket riktigt helt klart den jobbigaste delen av utbildningen/uppkörningen. Det är jobbigt att lära sig saker... :tungan


Att köra med lite fart jämfört med att köra långsamt är två helt olika saker och har inte mycket med varandra att göra. Knappast så att balanssinnet övas upp på två lektioner, vi är ju trots allt vuxna allihopa och har nog hunnit med lite olika situationer som inneburit övningar för balansen, det handlar ju om en teknik att köra långsamt vilket inte säger ett enda dugg om högfartskörning (allt över 5 km/h)

men sen är det klart att det finns ingen teknik eller kunskap som inte är värd att ha, den som kan köra hoj på bakhjulet eller framhjulet har bättre teknik än den som inte kan men säger ingenting om din trafikmässiga kompetens,... listan över användbar kunskap i sammanhanget kan göras oändlig frågan är bara vad som skall innefattas av en körkortsutbildning?!

ha det gött allihop,...

PS Ladee_omega, det är inte coolt att balasera runt i en km/h :tungan DS
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
sevehem skrev:
2119806 Att köra med lite fart jämfört med att köra långsamt är två helt olika saker och har inte mycket med varandra att göra. Knappast så att balanssinnet övas upp på två lektioner, vi är ju trots allt vuxna allihopa och har nog hunnit med lite olika situationer som inneburit övningar för balansen, det handlar ju om en teknik att köra långsamt vilket inte säger ett enda dugg om högfartskörning (allt över 5 km/h)
Absolut, högfartskörning kräver ju att man har koll på helt andra saker och handlar väl mer om att tänka igenom hur man kör än att träna balanssinnet. Om hojåkning bara bestod av att köra så det ryker skulle jag hålla med dig om att krypkörningsmomentet är helt onödigt. MEN förr eller senare ska man köra i en seg bilkö, vända på ett tajt utrymme eller nåt liknande - då är det ju bra att ha med i utbildningen hur man hanterar hojen i såna låga hastigheter, eller hur?

men sen är det klart att det finns ingen teknik eller kunskap som inte är värd att ha, den som kan köra hoj på bakhjulet eller framhjulet har bättre teknik än den som inte kan men säger ingenting om din trafikmässiga kompetens,... listan över användbar kunskap i sammanhanget kan göras oändlig frågan är bara vad som skall innefattas av en körkortsutbildning?!
Jovisst, det är en bedömningsfråga. Själv tycker jag att det är klart vettigt att ha med lågfartsövningar i utbildningen pga skälen jag skrev ovan.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Jo visst, jag stack kanske ut hakan för långt,... det handlar kanske mest om att jag är så förbannad på mig själv att jag inte fixade det med en gång,... körde idag men efter en hel jävla timme var jag så förbannad att jag kunde rycka upp en av de små björkarna som stod och flinade åt mig med rötterna om det skulle vara så :huvet Sa sen till körläraren att nu skiter vi i detta för idag, fick ett gott flabb sen körde vi lite trafik. Men jag är fortfarande sur i skrivande stund. Lågfartskörning är väl inte så dumt men jag har svårt att se ngn situation där det behövs så jävla tajta svängar som de man lär sig,... dessutom går det ju hur bra som helst om man ligger liiiiite fortare än man får.

Nästa gågn skall jag klara det och då skall jag också lipa på alla som inte ser relevansen i detta test! :tungan

ha det och lycka till allihop
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top