Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
sevehem skrev:
2120692 Jo visst, jag stack kanske ut hakan för långt,... det handlar kanske mest om att jag är så förbannad på mig själv att jag inte fixade det med en gång,... körde idag men efter en hel jävla timme var jag så förbannad att jag kunde rycka upp en av de små björkarna som stod och flinade åt mig med rötterna om det skulle vara så :huvet Sa sen till körläraren att nu skiter vi i detta för idag, fick ett gott flabb sen körde vi lite trafik. Men jag är fortfarande sur i skrivande stund. Lågfartskörning är väl inte så dumt men jag har svårt att se ngn situation där det behövs så jävla tajta svängar som de man lär sig,... dessutom går det ju hur bra som helst om man ligger liiiiite fortare än man får.

Nästa gågn skall jag klara det och då skall jag också lipa på alla som inte ser relevansen i detta test! :tungan

ha det och lycka till allihop

Hade ungefär samma känsla i kroppen i onsdags... med högre fart så går det rätt bra men "kryp" då blir iaf jag så grymt besviken på mig själv .. motorstopp, ner med fötterna.. ja helt åt h-lvete .. men det e bara att träna. Imorn ska ja få träna privat.. !
 

hordac

Guest
Börjar bli en del som fått korten nu, grattis!

Jag skulle egentligen haft uppkörning igår, men då hade någon bestämt att det skulle vara nationellt prov i "Svenska B"... :huvet :mad: :argpådato
 

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
kan nån lägga ut länken till vv som visar hur konbanorna e uppbyggda
ska bygga den i helgen och orkar inte leta igenom hela tråden för att hitta den, och jag hittar den inte på vv,s hemsida.
kör upp på tors så tacksam för svar
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Uppkörning den 23e maj... så nu gäller det att träna så man sätter allt på första :tuttar
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
4:e gången idag som jag kört mc.. Trafiken är inga som helst problem o det känns inte heller som nåt stort problem med placering o uppsikt osv. Men men men.. krypkörningsbanorna driver mig till vansinne... Lyckas bara inte .. Testade att köra den med 4 konor o en korridor med min CBR idag o det gick ju helt åt skogen det.. :huvet Inte heller på körlektionerna på skolan går det värst bra..

Någon som har några vettiga tips att ge mig på vägen för att börja sätta banorna.. Kör en Honda CB 750 på skolan o min CBR 600 vid privat körning.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
konbanan suger! blir så less att man inte klarar den.
Kör den på infarten hemma, på grus, det är riktigt värdelöst kan jag lova.
La ner hojen idag på nypolerade kåpor och ny blinkers...
Nu blir det på asfalt hädanefter...

En fråga bara... sista konan vid vändningen, visst är det 4meter åt alla håll som gäller där?
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
jaaa.... uppkörning om en vecka...

har 3 dubbellektioner denna veckan + att jag skall hyra körskolans hoj över helgen för att nöta manöverbanorna + bromprov...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
jag ser detta körkort hela tiden. vad e detta för något? Nått man måste ha? =((((((( :tuttar :tuttar :tuttar
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Dalan skrev:
2127085 konbanan suger! blir så less att man inte klarar den.
Kör den på infarten hemma, på grus, det är riktigt värdelöst kan jag lova.
La ner hojen idag på nypolerade kåpor och ny blinkers...
Nu blir det på asfalt hädanefter...

En fråga bara... sista konan vid vändningen, visst är det 4meter åt alla håll som gäller där?

Nej,

på sidorna kan du ta ut svängen så mycket du vill, i princip.

Det är bara 4 meter frammåt, om man säger så...
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
sista svängen innan du vänder inför konan är bra att ta ut, sedan skall du försöka ta dig tillbaka så rakt som möjligt för att inte börja kantra.

titta lååååååååååååååååååångt framåt åt målet du styr åt.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
sirSmokealot skrev:
2127126 Nej,

på sidorna kan du ta ut svängen så mycket du vill, i princip.

Det är bara 4 meter frammåt, om man säger så...

Tack för svaret! Är riktigt drygt att vända med min gamla järnhäst...
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Imorrn börjar intensiv kursen för mig och min polare....ska bli kanon :)
(Teori redan klar)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Idag körde ja min 4:e lektion i ett regnigt Karlskoga.. dyblöt men fast besluten att göra några framsteg så... Körde till manöverbanan och började genast krypköra banan med 4 koner på raken o korridor.. efter några försök så satte jag den från ena hållet 2ggr !! :) jag blev lite lätt uppåt. Provade sedan från andra hållet o då gick det inte alls ... Så är det väl för många att man har lättare från ett håll..

Körläraren sa iaf att det var en klar förbättring mot föregående lektioner :) ! Han hade inget att klaga på vad gäller trafikkörningen heller så idag får jag väl säga var en bra dag , trots regnet !
 

hordac

Guest
Motin skrev:
2126517
Någon som har några vettiga tips att ge mig på vägen för att börja sätta banorna..

Titta långt bort, knip med benen och tänka på att man styr farten med kopplingen. Om det känns som att man ska ramla, släpp ut kopplingen lite och dra in den igen, inte sätta ner fötterna! :)

Är det någon som skulle kunna skriva en steg för steg på säkerhetskontrollen "EL"?
 

Scrub

Guest
Var det något sånt här du sökte?

Säkerhetskontroll på suzuki gsx 750(körskolehojjen):
--Reglage och Stötdämpare--
Fäll upp sidostöd
Tryck in koppling o kolla vajern är hel
Tryck in hand o fotbroms o kolla "tryckpunkten"
Tryck in handbroms o gunga stötdämpare hårt o se så den inte slår igenom o kolla samtidigt att ingen olja finns på den(packboxar man kollar då)

--Lager och däck(styrlager, framhjulslager, svinglager o bakhjulslager)--
Ställ bågen på centralstödet o be nån sitta långt bak på hojen så framdäck går upp i luften.
Snurra framdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot.
Vrid styret helt åt båda hållen och kolla så ingen vajer kommer i kläm.
Ta tag i gaffelbenen och dra i dom o kolla efter glapp
Ta tag i hjulet och kolla om hjullager glappt
Ta tag i svingarmen och dra utåt o se om glapp gentemot ram
Snurra bakdäck o kolla mönsterdjup, ekrar, fälg och att inte bromskivorna ligger emot och även kolla hjullagret på bakhjulet.

--Drivpaket och spårning
Ta med foten o kolla kedjans spänning, kolla bakdrevet och tillsist
kolla markeringarna vid jhulmuttrarna så att dom är lika på båda sidor av bakhjulet=bakhjulet sitter rakt. Till sist ställ framhjulet rakt o gå 10 meter bakom hojen o kolla så att bak o framhjul är rakt framför varandra.

--Vätskor--
Kolla bromsoljenivån på styret
Kolla bromsoljenivån under sadeln
Kolla om bensin finns i tanken
Kolla på motorn så inte bensin läckt
Kolla motoroljenivån

--El och kommunikationskontroll och bromsprov--
Starta MC o kolla alla ljus, tuta, dödaren, bromsljus, parkeringljus
Ta på dig hjälmen och ställ in backspeglarna
Provbromsa fram o bakbroms så att dom tar

Tror det var allt Men säger dom "kolla bromsarna" så är det ju t.ex bromsvätskenivåer plus bromsprov plus bromsbelägg. Så man får blanda lite.
Men ovan är bra checklista, den förkortas RLDVE - minns det så kommer du ihåg allt sen


Detta är inte jag som skrivit utan någon annan här på SH. mao ingen credd till mig!

//Peter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top