Körkort 2006

Lucus

Guest
Ooops skrev:
2110793 Verkligen toppmodern utbildning!! :rofl
Japp, jag var ordentligt förvånad att man inte fick använda blinkers och backspeglar. Då jag tog en del körlektioner i Sverige tidigare och fick in vanan att använda dem. När man kör här får man in blinkers användningen i ryggmärgen t.ex. att stänga av blinkers efter man svängt som glöms i början, blir svårt att låta bli sedan.

Eftersom det fanns blinkers och backspeglar på Viragon tänkte jag att det är ju helt sjukt att inte få använda dem vid en uppkörning. Men reglerna är som de är.
Efter lite körning fick jag in rutinen med handutsträckning och att titta bakåt, det är inte lika bekvämt som blinker/backspegalr och kräver en speciell procedur.
 
Last edited:

Smutt

Smutt va?
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Skogås
Hoj
04 Yamaha FZ6
Klarade uppkörningen imorse, whohooo!

Räckte me krypkörningen, högfartsbanan med manöver och sen bromsning.
I trafiken sen så passerade vi inte ett enda rödljus, ingen rondell, ingen allmänt farlig trafikplats. Man har hört om så mycke mardrömsscenarion, men de här var nog vad ja vill kalla en riktigt härlig och enkel uppkörning. Kontrollanten va helt underbar. Jättesympatisk, och de kändes verkligen som om han ville ge mig körkortet redan när vi skakade hand första gången. Dock småregna de hela tiden, men, känns som att de är skitsamma, när ja nu sätter mig på blackbirden och åker iväg. :banana
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Smutt skrev:
2112384 Klarade uppkörningen imorse, whohooo!

Räckte me krypkörningen, högfartsbanan med manöver och sen bromsning.
I trafiken sen så passerade vi inte ett enda rödljus, ingen rondell, ingen allmänt farlig trafikplats. Man har hört om så mycke mardrömsscenarion, men de här var nog vad ja vill kalla en riktigt härlig och enkel uppkörning. Kontrollanten va helt underbar. Jättesympatisk, och de kändes verkligen som om han ville ge mig körkortet redan när vi skakade hand första gången. Dock småregna de hela tiden, men, känns som att de är skitsamma, när ja nu sätter mig på blackbirden och åker iväg. :banana

Grattis ! Tänk om det vore så enkelt för en annan :)
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Smutt skrev:
2112384 Klarade uppkörningen imorse, whohooo!

Räckte me krypkörningen, högfartsbanan med manöver och sen bromsning.
I trafiken sen så passerade vi inte ett enda rödljus, ingen rondell, ingen allmänt farlig trafikplats. Man har hört om så mycke mardrömsscenarion, men de här var nog vad ja vill kalla en riktigt härlig och enkel uppkörning. Kontrollanten va helt underbar. Jättesympatisk, och de kändes verkligen som om han ville ge mig körkortet redan när vi skakade hand första gången. Dock småregna de hela tiden, men, känns som att de är skitsamma, när ja nu sätter mig på blackbirden och åker iväg. :banana


Grattis!! :tummenupp

Känns som om de flesta klarar sina uppkörningar på första. Hoppas att det blir så för en själv också. Ska iväg till körskolan om 10 minuter för att nöta manöverbanan. Hoppas på att få en uppkörningstid nu, känns som om det börjar bli dax..

Till er som tagit mc-kort via trafikskola: När trafikläraren sagt åt er att han/hon ska boka in er för uppkörning, hur lång väntetid har ni då fått?
 

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Skulle inte nån kunna skissa ut på ett ungefär banorna ser ut, lite avstånd o sånt. Kräver inget speciellt, Paint duger fint... :hihi
Jag syftar på lätt mc kort men det kanske är samma banor(?)

Edit: Lycka till Omega! :tummenupp
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
<Anton> skrev:
2112484 Skulle inte nån kunna skissa ut på ett ungefär banorna ser ut, lite avstånd o sånt. Kräver inget speciellt, Paint duger fint... :hihi
Jag syftar på lätt mc kort men det kanske är samma banor(?)

Edit: Lycka till Omega! :tummenupp

finns mängder av inlägg i denna tråd o länkar o tips på nätet om vart du kan få tag på utseendet på banorna... sök lite vettja ;)

Japp samma banor för lätt som för tungt.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
<Anton> skrev:
2112484 Skulle inte nån kunna skissa ut på ett ungefär banorna ser ut, lite avstånd o sånt. Kräver inget speciellt, Paint duger fint... :hihi
Jag syftar på lätt mc kort men det kanske är samma banor(?)

Edit: Lycka till Omega! :tummenupp


Det finns en bild tidigare i tråden, bläddra bakåt och du skall finna! :)
 

Holly

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Lomma
Hoj
Honda CBX 550 FII
bad santa skrev:
1856482 lika bra att börja då :)
inte vår ännu men teorin är snart klar :tummenupp

Jag skrev teorin för ett par veckor sedan och de var inte så svårt... :tungan
så de kommer nog att gå bra...
Själv är jag mest oroad över uppkörningen... :gnissla
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
<Anton> skrev:
2112484 Skulle inte nån kunna skissa ut på ett ungefär banorna ser ut, lite avstånd o sånt. Kräver inget speciellt, Paint duger fint... :hihi
Jag syftar på lätt mc kort men det kanske är samma banor(?)

Edit: Lycka till Omega! :tummenupp

Man tackar!! :)

Var nyss och körde ute på manöverbanan, nu sitter krypkörningen in i ryggmärgen. Klarar den varje gång, slalombanan vill min körlärare bara att jag ska öva in lite till så att den sitter lika bra. Sedan sa han att han skulle boka uppkörning. Så förmodligen bokar han uppkörning efter nästa lektion (fredag) :tuttar

Lycka till alla körkortsaspiranter :tummenupp
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2112918 Man tackar!! :)

Var nyss och körde ute på manöverbanan, nu sitter krypkörningen in i ryggmärgen. Klarar den varje gång, slalombanan vill min körlärare bara att jag ska öva in lite till så att den sitter lika bra. Sedan sa han att han skulle boka uppkörning. Så förmodligen bokar han uppkörning efter nästa lektion (fredag) :tuttar

Lycka till alla körkortsaspiranter :tummenupp

Gött att höra ! Hur många lektioner har du tagit fram tills nu ??
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2112924 Gött att höra ! Hur många lektioner har du tagit fram tills nu ??

Jag har faktiskt tagit 10 körlektioner. Har inte kört mc alls tidigare och knappt någon moppevana heller eftersom min blev stulen. Har inte kört något privat heller.
Hade räknat med att behöva ta 10 - 15 lektioner och det känns som om jag kommer att hamna någonstans där i mellan. Tror att många lektioner gick åt till ingenting i början. Första lektionen fick jag köra en mc med 500cc bara för att han ville se hur jag hanterade den, andra gången fick jag köra samma mc och samma lektion, tredje fick jag köra en med 750cc men då fick jag göra samma lektion igen eftersom han ville se hur jag klarade det med den tyngre mcn. Dock hann jag börja med stadstrafiken då. Hade varit bättre om jag fått ta den med 750cc från allra första början (anser jag) eftersom det aldrig varit tal om att ta körkort för mellanklass för min del.
Vilket fall så är jag nöjd om jag lyckas ta mindre än 15 lektioner!
Hur många lektioner har du själv tagit? Och hur många tror du att du behöver ta?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2113053 Jag har faktiskt tagit 10 körlektioner. Har inte kört mc alls tidigare och knappt någon moppevana heller eftersom min blev stulen. Har inte kört något privat heller.
Hade räknat med att behöva ta 10 - 15 lektioner och det känns som om jag kommer att hamna någonstans där i mellan. Tror att många lektioner gick åt till ingenting i början. Första lektionen fick jag köra en mc med 500cc bara för att han ville se hur jag hanterade den, andra gången fick jag köra samma mc och samma lektion, tredje fick jag köra en med 750cc men då fick jag göra samma lektion igen eftersom han ville se hur jag klarade det med den tyngre mcn. Dock hann jag börja med stadstrafiken då. Hade varit bättre om jag fått ta den med 750cc från allra första början (anser jag) eftersom det aldrig varit tal om att ta körkort för mellanklass för min del.
Vilket fall så är jag nöjd om jag lyckas ta mindre än 15 lektioner!
Hur många lektioner har du själv tagit? Och hur många tror du att du behöver ta?

Oj då har du legat i .. jag har bara kört 2 lektioner hittills o har min 3:e imorgon eftermiddag. 1:a lektionen var ju bara.. visa vad du kan (vilket inte är mycket med mc) .. o andra var krypkörning som inte gick asdåligt men inte heller görbra.. Så ja räknar nog allt med 10 lektioner någonstans.. har bokat upp 8st.. 1 i veckan men det borde jag kanske försöka boka om så ja har lektionerna lite tätare då de ja ska övningssköra med privat aldrig verkar få fingrarna ur.. Skulle kör nu i helgen men han ringde aldrig :( blev lite besviken då vädret var helt underbart..
 

SnakeEyes

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600
LayDeeOmega skrev:
2112459 Grattis!! :tummenupp

Till er som tagit mc-kort via trafikskola: När trafikläraren sagt åt er att han/hon ska boka in er för uppkörning, hur lång väntetid har ni då fått?

Visserligen bor jag i Sthlm så det kanske inte är lika med köerna.. men min trafiklärare bokade upp mig för en vecka sedan, och fick tid 10e maj. Så ca 3 veckor!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2113097 Oj då har du legat i .. jag har bara kört 2 lektioner hittills o har min 3:e imorgon eftermiddag. 1:a lektionen var ju bara.. visa vad du kan (vilket inte är mycket med mc) .. o andra var krypkörning som inte gick asdåligt men inte heller görbra.. Så ja räknar nog allt med 10 lektioner någonstans.. har bokat upp 8st.. 1 i veckan men det borde jag kanske försöka boka om så ja har lektionerna lite tätare då de ja ska övningssköra med privat aldrig verkar få fingrarna ur.. Skulle kör nu i helgen men han ringde aldrig :( blev lite besviken då vädret var helt underbart..

Har tagit två lektioner varje vecka eftersom jag inte har min hoj här nere i skåne. Ser inte ut som om jag kommer köra något privat heller tyvärr, annars hade man nog fått ner antalet körlektioner något i alla fall...

SnakeEyes skrev:
2113107 Visserligen bor jag i Sthlm så det kanske inte är lika med köerna.. men min trafiklärare bokade upp mig för en vecka sedan, och fick tid 10e maj. Så ca 3 veckor!

Tack!
Som sagt så trodde min körlärare att det snart blir dags för bokning av uppkörning. Skönt att veta ungefär hur lång väntetid man kan räkna med!
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Jaha då är det treori imorn då! Borde pluggat mera :död

Men jag hoppas :banana

edit:

Jahaja gick ju inte det där fan. 43 rätt... :4skrika

Men pluggade allt för lite... läste kanske 100 sidor totalt av 400..

Var på trafiksituation jag åkte dit :död

Men nya försök kommer :banana
 
Last edited:

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
kAtanAmAn skrev:
2113146 Jaha då är det treori imorn då! Borde pluggat mera :död

Men jag hoppas :banana


kostar bara 180kr per gång att misslyckas.. en spottstyver jämfört med körlektionerna ;)

Tänka logiskt o ta bort de alternativen som verkligen inte passar in är en bra grej.. Givetvis ska man inte plugga på bara för att klara provet utan plugga för att veta varför/varför inte, när o hur .
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tänkte bara säga att krypkörning suger.
Det var allt och nu tillbaka till ordinarie program.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
LayDeeOmega skrev:
2112459 Grattis!! :tummenupp

Känns som om de flesta klarar sina uppkörningar på första. Hoppas att det blir så för en själv också. Ska iväg till körskolan om 10 minuter för att nöta manöverbanan. Hoppas på att få en uppkörningstid nu, känns som om det börjar bli dax..

Till er som tagit mc-kort via trafikskola: När trafikläraren sagt åt er att han/hon ska boka in er för uppkörning, hur lång väntetid har ni då fått?


Min lärare löste det lite anorlunda, jag ringde och ville skriva in mig, då frågade han direkt när jag siktade på att köra upp,... så tidigt som möjligt sa jag, bra då skall vi ordna det! sen fick jag ett papper med inbokad uppkörning den 22 maj. Jag gick till skolan och vi bokade in lite lektioner och så sa han, detta borde du fixa lätt, om inte bokar vi om uppklrningen bara!

Detta upplägg passar mig som handen i handsken då jag behöver fasta mål att sikta mot.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
kAtanAmAn skrev:
2113146

edit:

Jahaja gick ju inte det där fan. 43 rätt... :4skrika

Men pluggade allt för lite... läste kanske 100 sidor totalt av 400..

Var på trafiksituation jag åkte dit :död

Men nya försök kommer :banana

Japp mest situationsfrågor på provet..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top