Körkort 2006

PuchDakota

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
900 Hornet - 02
Körskola i Göteborg?

Kan någon god själ tipsa om Göteborgs bästa och kanske mest prisvärda MC-skola 2006?
 

hordac

Guest
Torlejf skrev:
2074793 Hade min första körlektion idag, strålande väder och allt.

Hade dock en hel del problem med krypkörningen, balansen vile sig inte riktigt.

Det som hjälpt mig mest är blicken, jag tittade för nära i början. Nötte in att titta upp och mot dit jag skulle, blev det 100 ggr enklare. :)

Jag körde 4 timmar idag. Hyffsat slut nu... :näsblod.
Nu sitter det mesta tror jag iaf, en banlektion kvar imorgon och sen stadskörning på eftermiddagen. Kanske ska ta nån kompletteringslektion också.
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Sådär ja. Tog min 6'e lektion idag och ska ta en till innan uppkörning nästa fredag :tummenupp
Skissade upp banorna för min egen skull så jag kan visualisera spåren jag tänker köra på uppkörningen. Tycker andra ritningar jag sett är lite wack med felaktiva/svåra spår så jag rita upp mina egna som funkar bra för mig. Förutom bra spår gäller det bara att tänka på att svänga så lite med styret som möjligt och istället använda kroppen och att tänka på BLICKEN... Vet inte om nån har nytta av dessa men jag lägger upp dom i fall att.. Blåsträckat är början och rött på väg tillbaka. Lycka till alla ni som ska köra upp :yoparty

Skrev även en liten kom-ihåg-lista. Om nån är osäker på säkerhetskontrollen så läs denna

kryp.JPG
 

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
mr helmut, ska du köra upp med r6:an? shit, det är tufft, efter jag klarat mitt kort med körskolans hoj så körde jag dit med r6:an o testade banan, var aldrig ens nära att klara det. nu hade man kanske fixat det men aj så svårt... Han tyckte tom att det var modigt av mig att köra uppkörningen i mitt eget ställ med puckar och grejer. ska ju inte påverka men de kanske tror att man ska ut och busa när man får kortet.... Och det skulle man ju aldrig göra...
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
PuchDakota skrev:
2076144 Kan någon god själ tipsa om Göteborgs bästa och kanske mest prisvärda MC-skola 2006?

Svårt att ha något att relatera till, men jag körde på guldhedens och de hade fått goda recensioner.. Tyckte det funkade bra!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
pakopak skrev:
2077192 mr helmut, ska du köra upp med r6:an? shit, det är tufft, efter jag klarat mitt kort med körskolans hoj så körde jag dit med r6:an o testade banan, var aldrig ens nära att klara det. nu hade man kanske fixat det men aj så svårt... Han tyckte tom att det var modigt av mig att köra uppkörningen i mitt eget ställ med puckar och grejer. ska ju inte påverka men de kanske tror att man ska ut och busa när man får kortet.... Och det skulle man ju aldrig göra...

Testade ju först i nya helstället men de behövde jag dubbla bredden med:3freak

Nu åker jag med boots,hjälm smidiga handskar, separat ryggskydd, yamaha jacka och skinnbyxor.

Har tränat ganska många timmar men är fortfarande inte 100% på att jag klarar det. Ena hållet klarar jag alltid men andra hållet klarar jag bara i 30% av försöken. Får tänka mycket inför sista rundningen och börja redan vid först konen för att få ut svängen till den. För att sedan hänga på andra sidan av cykel för att kunna luta ner den max och ändå köra sakta.

Frågan är hur mycket uppkörnings gubben komemr ta ställning till vilken cykel man kör. Klarar allt men inte alltid......

Försökte låna en annans cykel för 500kr men de vill han inte så har inte så mycket val än att försöka. Körskolan börjar i maj med uppkörningar och inte fan orkar jag vänta så länge.

Tur=körort
otur= inte körkort

Uppkörning onsdag den 19 april

Hur är det, får man själv välja håll på banan eller gör han det?

Ooops skrev:
2077159 Sådär ja. Tog min 6'e lektion idag och ska ta en till innan uppkörning nästa fredag :tummenupp
Skissade upp banorna för min egen skull så jag kan visualisera spåren jag tänker köra på uppkörningen.

såhär får då jag köra för att klara det... du har ju inte den bästa spåren för att få det enkelt
 

Bifogat

  • kryp.JPG
    kryp.JPG
    25 KB · Visningar: 72

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Mr Helmut skrev:
2079645 Testade ju först i nya helstället men de behövde jag dubbla bredden med:3freak

Nu åker jag med boots,hjälm smidiga handskar, separat ryggskydd, yamaha jacka och skinnbyxor.

Har tränat ganska många timmar men är fortfarande inte 100% på att jag klarar det. Ena hållet klarar jag alltid men andra hållet klarar jag bara i 30% av försöken. Får tänka mycket inför sista rundningen och börja redan vid först konen för att få ut svängen till den. För att sedan hänga på andra sidan av cykel för att kunna luta ner den max och ändå köra sakta.

Frågan är hur mycket uppkörnings gubben komemr ta ställning till vilken cykel man kör. Klarar allt men inte alltid......

Försökte låna en annans cykel för 500kr men de vill han inte så har inte så mycket val än att försöka. Körskolan börjar i maj med uppkörningar och inte fan orkar jag vänta så länge.

Tur=körort
otur= inte körkort

Uppkörning onsdag den 19 april

Hur är det, får man själv välja håll på banan eller gör han det?



såhär får då jag köra för att klara det... du har ju inte den bästa spåren för att få det enkelt

Om du snackar om kryp så väljer han var du börjar men du bestämmer själv på viken sida du tar första konen dvs du bestämmer åt vilket håll du gör omvändningen på. Lycka till och berätta gärna hur det gick, jag kör upp två dagar efter dig. :tummenupp

Mr Helmut skrev:
2079645 Testade ju först i nya helstället men de behövde jag dubbla bredden med:3freak

Nu åker jag med boots,hjälm smidiga handskar, separat ryggskydd, yamaha jacka och skinnbyxor.

Har tränat ganska många timmar men är fortfarande inte 100% på att jag klarar det. Ena hållet klarar jag alltid men andra hållet klarar jag bara i 30% av försöken. Får tänka mycket inför sista rundningen och börja redan vid först konen för att få ut svängen till den. För att sedan hänga på andra sidan av cykel för att kunna luta ner den max och ändå köra sakta.

Frågan är hur mycket uppkörnings gubben komemr ta ställning till vilken cykel man kör. Klarar allt men inte alltid......

Försökte låna en annans cykel för 500kr men de vill han inte så har inte så mycket val än att försöka. Körskolan börjar i maj med uppkörningar och inte fan orkar jag vänta så länge.

Tur=körort
otur= inte körkort

Uppkörning onsdag den 19 april

Hur är det, får man själv välja håll på banan eller gör han det?



såhär får då jag köra för att klara det... du har ju inte den bästa spåren för att få det enkelt

Jag kör som jag gör pga. min körlärare anmärkte när jag tog ut svängarna för mycket. Tydligen får man inte göra det (vilket jag tycker är märkligt i och med att det inte står något om det på vv.se).
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ooops skrev:
2079661 Om du snackar om kryp så väljer han var du börjar men du bestämmer själv på viken sida du tar första konen dvs du bestämmer åt vilket håll du gör omvändningen på. Lycka till och berätta gärna hur det gick, jag kör upp två dagar efter dig. :tummenupp

om du nu är 100% säker på det så klarar jag krypkörningen lungt:D

då kan man ju träna som fan på att köra rundsvängen åt ena hållet.

Nu körde jag 5 mil i höstas och inget i år så mona odds för att klara det kanske inte känns jätte bra (dock haft A1 2år) men får se:)

Ooops skrev:
2079661


Jag kör som jag gör pga. min körlärare anmärkte när jag tog ut svängarna för mycket. Tydligen får man inte göra det (vilket jag tycker är märkligt i och med att det inte står något om det på vv.se).

aha .... men med min cykel kan jag garantera att det inte går om man inte tar ut svängarna sådär... undra vad han säger för att jag inte ska klara det då. "Sätt dig själv å kör då gubb jävel ska jag säga då :mad: "
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Mr Helmut skrev:
2079673 om du nu är 100% säker på det så klarar jag krypkörningen lungt:D

då kan man ju träna som fan på att köra rundsvängen åt ena hållet.

Nu körde jag 5 mil i höstas och inget i år så mona odds för att klara det kanske inte känns jätte bra (dock haft A1 2år) men får se:)



aha .... men med min cykel kan jag garantera att det inte går om man inte tar ut svängarna sådär... undra vad han säger för att jag inte ska klara det då. "Sätt dig själv å kör då gubb jävel ska jag säga då :mad: "

Japp jag är säker på det. Jo får hoppas att han har överseende med det annars är han helt körd i huvet. Det är stor skillnad att köra upp med en leksakshoj som jag (honda cb 750) och en sporthoj. Men man vet ju aldrig med dom gubbarna.. personligen tycker jag det ska va 2-3 objektiva personer som tar beslutet om du ska bli godkänd eller inte. Då elimineras problemet med Arne som inte fått stock i natt för han bråka med sin pojkvän och därmed är sur och kanske råkar underkänna skickliga förare pga skitsaker t.ex.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ooops skrev:
2079693 Japp jag är säker på det. Jo får hoppas att han har överseende med det annars är han helt körd i huvet. Det är stor skillnad att köra upp med en leksakshoj som jag (honda cb 750) och en sporthoj. Men man vet ju aldrig med dom gubbarna.. personligen tycker jag det ska va 2-3 objektiva personer som tar beslutet om du ska bli godkänd eller inte. Då elimineras problemet med Arne som inte fått stock i natt för han bråka med sin pojkvän och därmed är sur och kanske råkar underkänna skickliga förare pga skitsaker t.ex.

Är helt på din sida!

Men de är ju piss med denna bana också, den gammla garage vändningen var ju mycket bättre än denna! Där tog dom ju ställning till svängradie och la till 20cm så man inte måste hålla fullt styrutslag hela tiden. Här bli man ju nästan tvungen att ordna fram en leksaks cykel som du sa.

Sen kanske det går att diskutera vad jag lärt mig av krypkörningen, tror en dag på gelleråsen tex BKK (Broms och Kurv kurs) kurs skulle göra mycket mer nytta än krypkörning
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Mr Helmut skrev:
2079673 om du nu är 100% säker på det så klarar jag krypkörningen lungt:D

då kan man ju träna som fan på att köra rundsvängen åt ena hållet.

"

Jag körde upp förra året, och jag kan även styrka att du får välja själv åt vilket håll du vill svänga. Läraren säger i vilket "bås" du ska starta och sluta, resten är upp till dej.

Lycka till
/m
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Mr Helmut skrev:
2079710 Är helt på din sida!

Men de är ju piss med denna bana också, den gammla garage vändningen var ju mycket bättre än denna! Där tog dom ju ställning till svängradie och la till 20cm så man inte måste hålla fullt styrutslag hela tiden. Här bli man ju nästan tvungen att ordna fram en leksaks cykel som du sa.

Sen kanske det går att diskutera vad jag lärt mig av krypkörningen, tror en dag på gelleråsen tex BKK (Broms och Kurv kurs) kurs skulle göra mycket mer nytta än krypkörning

Tjena! jag kan ha missupfattat det hela men har du tänkt att köra upp på din hoj?? Måste vara en 750!! Om jag har missupfattat det hela så får jag skämmas! Lycka till!
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
pakopak skrev:
2077192 mr helmut, ska du köra upp med r6:an? shit, det är tufft, efter jag klarat mitt kort med körskolans hoj så körde jag dit med r6:an o testade banan, var aldrig ens nära att klara det. nu hade man kanske fixat det men aj så svårt...

Jag körde upp på min zx6-r. Kvällen innan så var jag på banan och övade som attan men det ville sig verkligen inte, jag trodde aldrig jag skulle grejja det. Uppkörningsdagen började med att jag kom för sent och klockan var halv 8 på morgonen, ingen vidare start direkt men på något vänster så klarade jag slalombanan på 2a försöket helt klockrent. Förstod inte riktigt hur jag gjorde men jag är så glad att det är över. Så nog går det alltid. Lycka till allihopa som ska ta körkort 2006!!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dregen skrev:
2080134 Tjena! jag kan ha missupfattat det hela men har du tänkt att köra upp på din hoj?? Måste vara en 750!! Om jag har missupfattat det hela så får jag skämmas! Lycka till!

Du behöver inte alls skämmas, är ju inte lätt att veta men jag ska köra upp för A (med begränsning) och då behöver det bara vara över 350ccm.

Vanish skrev:
2080154 Jag körde upp på min zx6-r. Kvällen innan så var jag på banan och övade som attan men det ville sig verkligen inte, jag trodde aldrig jag skulle grejja det. Uppkörningsdagen började med att jag kom för sent och klockan var halv 8 på morgonen, ingen vidare start direkt men på något vänster så klarade jag slalombanan på 2a försöket helt klockrent. Förstod inte riktigt hur jag gjorde men jag är så glad att det är över. Så nog går det alltid. Lycka till allihopa som ska ta körkort 2006!!

då är du den första officielt jag vet som klarat det med en sporthoj :3freak fan trodde jag skulle bli den första (med lite tur) :hihi
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Håller med dig angående krypkörningen, det ger en fan inte mycket.. håller man på med nån idrott t.ex. kampsport som jag där man tränar balansen varje dag har man krypen i princip gratis, gör det mig till en bättre förare? knappast. Tror det finns många extremt bra förare som hade misslyckats på krypkörningen eftersom det är inte varje dag man håller på med det precis. Slalomen är väl lite mer relevant men jag tycker borde vara fler tester och bort med krypkörningen. Kanske bara ett snabbt test och göra en liten omvändning i låg fart. Whatever, hade man tagit hjälp av några professionella hojåkare som vet vad som är viktigt och låtit dem utforma en mall om vad som ska ingå i utbildningen och vad som ska testas tror jag inte läget hade sett ut som det gör idag. Jag saknar t.ex. mycket riskmedvetenhet. Det enda läraren tog upp angående det är att man ska hålla typ 20 km/h och bromsberedskap på 50-väg utanför tättbebyggt område annars blir man kuggad. Vad hände med grus på vägen, upphäva en sladd, halka (dom har till och med halkprov till b-kortet..) osv osv. Nej, det är viktigare att kunna krypa runt bland koner. Ett misstag sen kör du ihjäl någon eller dig själv, undrar om det sista som flyger genom skallen innan man kolar är krypkörningsbanan :va

Tur jag har ca. 50.000 mil med bil och en del med gubbhoj i ryggen och vet hur pass dåliga förare bilisterna i Skåne är, annars hade jag garanterat varit en kandidat till att bli uppskrapad från asfalten, för jag är typen med dålig självdisciplin. Lycka till med kortet och framför allt kör försiktigt för det ska jag (försöka) göra :näsblod
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
PuchDakota skrev:
2076144 Kan någon god själ tipsa om Göteborgs bästa och kanske mest prisvärda MC-skola 2006?

Nu är ju Göteborg i och för sig en ganska mycket större stad än Falun men lägg en timme på en liten marknadsundersökning. Jag gjorde som så att jag gick in på eniro.se och sökte upp alla trafikskolor i området med MC-behörighet, sen ringde jag alla dem som inte hade vettiga prisuppgifter och kollade av dessa. efter detta var gjort slog jag helt enkelt ut hur många minuter man fick per lektion och vad denna kostade. På så sätt kunde jag räkna ut minutkostnaden och tog sen den trafikskola som var billigast.... angående antalet kuggade osv så skall man alltid ha i baktanken att all pedagogisk verksamhet är ytterst individuell, viss sorts undervisning kan passa dig som handen i handsken medan nissen jämte dig kräver ett helt annat pedagogiskt upplägg. Jag gjorde som jag skrev, tog helt enkelt den skola som gav mest minuter per krona,... kan nämna att det skillde upp till två kronor minuten vilket på en 80 minuters lektion innebär 160 kronor! värt att tänka på
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
lätt sits och låna hoj

ska köra upp 24/4. har två frågor. någon som vet var man kan hyra en bra hoj typ z750 eller en honda eller liknande 750? eller någon i malmötrakten som kan tänka sig göra detta??

sen undrar jag om man får köra i lätt sits i krypkörningen. blir ju duktigt mycket enklare att krypköra för man kan ju luta mer och lägga vikten på ytterpinnen. finns det skrivet att man måste sitta ner hela rundan?

tacksam för svar //anton ekman
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top