Körkort 2006

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
bennybandit skrev:
2062746
Teorin borde väll bara biff med några timmars pluggande om dan i två veckor
var ju inte så länge sedan man tog b kortet så lite av trafikreglerna borde jag ju komma ihåg i varje fall =)

Körningen

Har inte kört mc förrut, ända erfaranheten på två hjul är moppar.
+ all trafikvana med x antal mil med bil då.

Jag har bara möjlighet att köra via trafikskola, hur många timmar tror ni behövs? är 8-10h för optimiskiskt?

Jag tror inte alls att teorin blir ngt problem för dig. Visserligen beror ju allting på hur snabbt man lär sig osv. Själv tog jag B-körkort tre år innan jag skrev teorin för A-behörighet. En hel del satt kvar sedan sist och det enda som kändes som ngt nytt var själva mc-delen. var det inte länge sedan du tog B-kort så behöver du förmodligen bara läsa igenom det som står i boken och ägna den större delen av pluggandet till A-teorin!

Jag hade inte heller kört mc tidigare. Har nu tagit sammanlagt sju lektioner och räknar med 3-4 till. Har inte kört någonting alls privat och att räkna med 10 timmar ser jag absolut inte som orealistiskt!

Lycka till :tummenupp

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Linusp3 skrev:
2062939 Fan, jag troddde du redan hade KK... Men välkommen hem till Sverige iallafall och lycka till på uppkörningen :tummenupp

Du borde ju klara det bra. Det kanske är manöverbanan då, för trafiken lär du väl behärska iallafall?! Dublin i all ära...

Man får köra på "övningskörningstillståndet" utan handledare här :banana och ja...om det är något jag kan hantera så är det traffik..rusningstrafik..det är den enda sortens trafik vi har här...jag har mera avgaser i lungorna än syre :3freak (uppkörningen är här i Dublin..sedan blir det Sverige :) )

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Kompisen (som tog mckort förra sommaren) ringde mig nyss och bad att hälsa att min körlärare ställt ut hojarna nu så nu var jag välkommen att komma in o börja köra. Gissa om jag blev glad ????? :D Nu ska här övnignssköras !...

Fick tid 15:30 på måndag ... :banana :banana

Last edited:

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2064364 Kompisen (som tog mckort förra sommaren) ringde mig nyss och bad att hälsa att min körlärare ställt ut hojarna nu så nu var jag välkommen att komma in o börja köra. Gissa om jag blev glad ????? :D Nu ska här övnignssköras !...

Fick tid 15:30 på måndag ... :banana :banana

Grattis!

Hoppas att det går bra på premiärlektionen :)

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jag åkte ner direkt efter jobbet och bokade upp 6st lektioner (inkl den ja ska ta på måndag). Tänkte ringa den jag ska köra privat med och kolla när det är läge att köra också :) JIIPPPIIII

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Nu har man äbtligen fixat teoriprogram att plugga på! (TACK MoYa!!!!) Nu jäklar ska kortet fixas. Teorin va ju 8 år sen man skrev, men det verkar inte vara så blodigt. Nu ska man väl bara köra lite båge för att få lite känn. Körde morsans intruder i sommras, lite halv vingligt måste jag säga.. Men övning gör mästaren!
Ingen som kan tipsa om lite hojar? Är lite sugen på Triumph sprint, fast å andra sidan som första hoj...? Fast ItePiru's Honda CBR va FET!
Intrudern är ju cool, men morsan har ju en:)
MVH

Henke

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag vet inte hur bra datorprogrammen speglar VV's uppskrivningsfrågor.

Jag använder STI's webbdatabas när jag gör körkortsfrågorna till A (obegr.)

6 årsedan jag fick b-körkort. Tog mig 20 minuter å drog igenom de första 2 delproven, 70 frågor styck, hade 5 fel på varje. Men som sagt, vet inte vad detta säger. Man kanske får helt annorlunda frågor på uppskrivningen....

Jag hämtar min hoj på torsdag. Står i Trollhättan.. Suzuki GSX-R Movistar/Telfonica '02 :rock

Önskar mig själv lycka till på uppskrivningen den 27e April och alla er andra som har uppskrivningar och uppkörningar!!

/Martin

bennybandit

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
snart ngn supermotard
MoYa skrev:
2062792 Köpa, jag la upp dessa teori program här så det är bara att tanka

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1860393&postcount=78
:tummenupp

Nice!!!, tack så mycket, att jag inte tänkte på att leta om det gick att tanka ner

Tack för övriga svar också,
fick mitt lämplighetsintyg i fredags, så tänkte ringa och boka in teorin
på måndag, och sätte mig och nöta.
Priserna här uppe i norr är rena rånet, 450kr för 40min :kulspruta
Dock så är ju uppkörningen iofs lite enklare än i storstäder kan jag tänka mig.
aja har ju hunnit köpa hoj innan uppkörningen, så kan ju ge mig ut på lite
egen träning innan också, om det är nåt med körningen som behöver tränas på.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
var i väg å tränade på konbanan i går... kanske 3 timmar effektiv tid.

Har dock ett problem på ena lågfartsbanan. Står dessa koner där så går det inte ta sig runt annars är det lungt.

Nu får ni som övat berätta om dom ska stå där eller inte för på den ritningen som vi hade var dom inte med.

Så frågan: Finns dom rödmarkerade konerna eller inte?

Yterst tacksam för svar!

Bifogat

• namnlös5.JPG
    namnlös5.JPG
    20 KB · Visningar: 98

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Mr Helmut skrev:
2071019 var i väg å tränade på konbanan i går... kanske 3 timmar effektiv tid.

Har dock ett problem på ena lågfartsbanan. Står dessa koner där så går det inte ta sig runt annars är det lungt.

Nu får ni som övat berätta om dom ska stå där eller inte för på den ritningen som vi hade var dom inte med.

Så frågan: Finns dom rödmarkerade konerna eller inte?

Yterst tacksam för svar!

Nej, dom var bara där för att någon tyckte du skulle träna på att ta ut svängen där. Utnyttjar man banans bredd inför vändningen runt sista konen så kommer man runt hur lätt som helst utan att behöva bli stressad av "strecket" i slutet du inte för köra utanför.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
psxcare skrev:
2071042 Nej, dom var bara där för att någon tyckte du skulle träna på att ta ut svängen där. Utnyttjar man banans bredd inför vändningen runt sista konen så kommer man runt hur lätt som helst utan att behöva bli stressad av "strecket" i slutet du inte för köra utanför.

alltså jag kanske placerade konerna fel har känslan av att dom vill att man ska åka innaför. Jag kör r6an på konbanan så säg inte det är lätt:hihi

Men får jag ta ut svängen hur som helst så klarar jag den(innanför sträcket). Men vilka koner är dom ytersta man får gå till?

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Mr Helmut skrev:
2071058 alltså jag kanske placerade konerna fel har känslan av att dom vill att man ska åka innaför. Jag kör r6an på konbanan så säg inte det är lätt:hihi

Men får jag ta ut svängen hur som helst så klarar jag den(innanför sträcket). Men vilka koner är dom ytersta man får gå till?

Hahahaha r6an på konbana, ja det verkar finnas folk till allt :rofl

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mr_Malossi skrev:
2071086 Hahahaha r6an på konbana, ja det verkar finnas folk till allt :rofl

jo men klarar jag det varför inte spara pengar och köra upp på den??

De är väll inte jag som gör fel utan VV som gör en bana skit svår bara för man har en osmidig hoj i lågfart.

Birdiegbg skrev:

jo har sett den men undra om de finns någon ytre markering men de är inget man kan se på dom bilderna.

Är på VV bana å tränar och där finns de 2 koner som är markerade .... finns dom går de fan inte men just nu tror jag inte dom ska stå där utan är till den andra banan.

rokie gsx550

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
GSX 1100 ef
Wounded skrev:
2046185 8:e för mig. Misslyckande tolereras inte.
Måste klara uppkörningen då annars blir det till att skriva teorin en 3:e gång :3freak . Dessutom går mitt tillstånd ut i juni...Kul? Nej. Stressande? Japp !
Lycka till, själv fick jag tid 10/5 :tummenupp

IronMike

Guest
Fifan jobbigt å ta kk....

man lär sig bara för att.

för att sedan lära sig själv, helt meningslöst.....

eller ni kanske har nytta av krypkörningstestet utan att sätta ner fötter, för i vgerkligheten är det ju totalförbjudet å sätta ner en fot *ironi*

thank good its over / 1999

:4skrika

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
IronMike skrev:
2073011 Fifan jobbigt å ta kk....

man lär sig bara för att.

för att sedan lära sig själv, helt meningslöst.....

eller ni kanske har nytta av krypkörningstestet utan att sätta ner fötter, för i vgerkligheten är det ju totalförbjudet å sätta ner en fot *ironi*

thank good its over / 1999

:4skrika

Tyvärr är det så för att man ska få det där A:et på sin rosa kort.. Håller med de flesta som jag pratat med som har A kort använder fötterna rätt flitigt. (nere på backen i låga farter osv osv) Det är bara o göra som man blir tillsagd o sen göra lite som man vill när man har kortet.. :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
#Slipon (som inte låter så mycket)
#Inte e- märkta blinkers
#Typ halogen blåa ljus

tror ni uppkörnings nissen bryr sig i sånt? 1 vecka kvar :3freak

Boodh

The Duke
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Superduke -06
Mr Helmut skrev:
2073116 #Slipon (som inte låter så mycket)
#Inte e- märkta blinkers
#Typ halogen blåa ljus

tror ni uppkörnings nissen bryr sig i sånt? 1 vecka kvar :3freak

Har du kvar orginaldämparen o blinkers så sjkulle jag nog sätta på dom! Skulle ju vara retligt att komma till uppkörningen, och bli hemskickad för att blinkersen inte är vad den borde... :gnissla

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln