Körkort 2006

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Mr Helmut skrev:
2041416 Hoppas de går bra!

om 3 veckor ska jag köra upp på r6an å är fortfarande osäker om de ens går att komma runt den nya banan, osäker om all snö är borta också:3freak

Klart att det går att komma runt den nya banan, blir kanske lite svårare än om man kör en "körskolecykel" bara... Vilket fall, lycka till på uppkörningen!!
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
Mr Helmut skrev:
2041416 Hoppas de går bra!

om 3 veckor ska jag köra upp på r6an å är fortfarande osäker om de ens går att komma runt den nya banan, osäker om all snö är borta också:3freak

Försök få tag på någon som kan låna ut en cb 750 eller liknande hoj, det underlättar väldigt mycket, krypbanan är jobbig på sporthoj ;)

LayDeeOmega skrev:
2041077 Tack så mkt, hjälpsamma människor uppskattas :tummenupp
Hade körlektion idag och vi körde bort till manöverbanan och bokade tid. Så nästa körlektion (torsdag) ska jag träna krypkörning mellan koner :banana



Tack så mkt för tipset!! Som jag skrev innan, hjälpsamma människor uppskattas :tummenupp



Jag ska börja köra på manöverbanan nästa lektion. Räknar med en +/- 4 lektioner där ute.



Yes, jag har en cbr 600F, registrerad som en 96a (är en 97a). Ja, jag har kollat upp försäkring och det var hutlösa premier jag fick om jag skulle haft den på mig. Så det slutade med att den står på sambon och då fick vi en rätt schyst premie via IF, ca 3000:-halvförsäkring/helår. Eftersom vi bor i samma hushåll så är det ju inte riktigt bedrägeri bedrägeri utan mer en försökning av sanningen :rolleyes:



Gjorde teorin i slutet på januari och ja, det är likt B-provet. Men det kommer ju ca 15 frågor som är mer mc-relaterade, de andra handlar ju bara om trafikregler i största allmänhet. Plugga extra mycket? Eftersom ingen får likadant prov är det ju svårt att säga, men plugga mkt på mc-delen, miljöfrågorna (så lätta att strunta i och vips så får man en sådan fråga på vv). Vilken typ av frågor? Oj....alla möjliga. Men du har ju två/tre alternativ, så känner du dig osäker är det ju bara att köra uteslutningsmetoden.
Lycka till

Åh jo 3000 är väldigt billigt.. :) Betalar själv 6500 / år för halv :huvet
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Mr Helmut skrev:
2041416 Hoppas de går bra!

om 3 veckor ska jag köra upp på r6an å är fortfarande osäker om de ens går att komma runt den nya banan, osäker om all snö är borta också:3freak

För begränsad? Annars får inte motorn understiga 700cc
 

hordac

Guest
Linusp3 skrev:
2041407 I morgon 09.40 ska jag köra min första dubbellektion. Första gången bakom styret. Så alla; håll tummarna för att det inte kommer snöa inatt!!!

Lycka till! Håller :tummenupp.

Kan berätta varför min körskola inte hört av sig, de hade glömt bort att ringa mig... :tummenupp
Min tur jag haft de senaste två veckorna håller i sig.

Ska iaf köra nästa vecka.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
skert skrev:
2042204 För begränsad? Annars får inte motorn understiga 700cc

Bra påminnelse... hade varit rätt jobbigt att missa en sådan detalj när man väl kommer till uppkörningen. Men om du tittar på födelsedatumet i hans profil tror jag inte att uppkörningshojen är största problemet för obegränsat A-kort ;).
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sandstrom skrev:
2042375 Bra påminnelse... hade varit rätt jobbigt att missa en sådan detalj när man väl kommer till uppkörningen. Men om du tittar på födelsedatumet i hans profil tror jag inte att uppkörningshojen är största problemet för obegränsat A-kort ;).

alldeles riktigt det är för A begränsat
 

skert

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Falköping
Hoj
GPZ 600R
Sandstrom skrev:
2042375 Bra påminnelse... hade varit rätt jobbigt att missa en sådan detalj när man väl kommer till uppkörningen. Men om du tittar på födelsedatumet i hans profil tror jag inte att uppkörningshojen är största problemet för obegränsat A-kort ;).

Jo det hade varit rätt surt, men nu var det ju lugnt så! :tummenupp
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Jahapp! så har man bokat tid för uppkörning då! 22 maj blev det, ngn annan eller han jag först :hihi

undrar bara om jag hinner klart till dess?? det kom en decimeter nysnö här i Falun inatt så våren ser ut att vänta på sig ännu någon vecka eller så :huvet

Ha det gött allihop och lycka nu till med era körkort och lektioner! ha det godis och lägg en lakrits
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
hordac skrev:
2042206 Kan berätta varför min körskola inte hört av sig, de hade glömt bort att ringa mig... :tummenupp
Min tur jag haft de senaste två veckorna håller i sig.

Fy fan vilken jävla otur. Jag försov mig iallafall till min första körlektion (nästan). Vaknade 30 minuter innan den skulle börja av att sambon väcker mig och säger -"Har klockan inte ringt"? Fy fan vilken panik jag fick. Kastade på mig kläderna och på cykeln (den utan motor) och trampade iväg, och hann precis dit för att prova ut ställ och hjälm osv. Sen fick jag en kort genomgång på var alla reglage satt och vad de var till för... Jag fick börja på deras bakgård och svänga och krypköra lite (det finns ingen manöverbana här ute, de har börjat bygga hus på den de använde föra säsongen). Det var ju lite lurigt att hitta dragläget i början och svänga i krypfart, men efter lite övning gick det hyggligt. Vi drog en 30 minuter i trafik i slutet av lektionen. Det enda missödet var att jag fick kärringstopp innan jag skulle ut i en stor rondell, och det tog lite tid innan jag kom igång igen. En stor fet kö med bilar bildades bakom mig och de tutade och var riktigt otrevliga... det gick ju inte ditekt bättre då... Men det kändes OK för att vara första gången på en hojj. När jag satte mig på min cykel och skulle trampa hem kändes det väldigt konstigt att den var så lätt och långsam. :) Nästa vecka ska jag köra två dubbla till och det rycker redan i gashanden...

Tillägg: Nästa gång ska jag köra med mitt eget ställ och hjälm, det luktade brottarbralla och gympasal i deras utrustning, och trots att jag har duschat två gånger luktar jag fortfarande illa!!!
 
Last edited:

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
-65 sportster
8:e för mig. Misslyckande tolereras inte.
Måste klara uppkörningen då annars blir det till att skriva teorin en 3:e gång :3freak . Dessutom går mitt tillstånd ut i juni...Kul? Nej. Stressande? Japp !
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Wounded skrev:
2046185 8:e för mig. Misslyckande tolereras inte.
Måste klara uppkörningen då annars blir det till att skriva teorin en 3:e gång :3freak . Dessutom går mitt tillstånd ut i juni...Kul? Nej. Stressande? Japp !


Du kanske ska fundera om du verkligen ska köra mc..... :va
 

Goiting

Det är mycket man vill som man inte får.
Gick med
18 Mar 2005
Ort
Hindås med Blitzen
Hoj
CBR 600f -89
sevehem skrev:
2046157 Jahapp! så har man bokat tid för uppkörning då! 22 maj blev det, ngn annan eller han jag först :hihi

undrar bara om jag hinner klart till dess?? det kom en decimeter nysnö här i Falun inatt så våren ser ut att vänta på sig ännu någon vecka eller så :huvet

Ha det gött allihop och lycka nu till med era körkort och lektioner! ha det godis och lägg en lakrits


Uppkörning 18:e maj så jag hann före dig iaf. Får väl se om det går vägen. Har 6 körlektioner bokat innan. :tungan
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Linusp3 skrev:
2046177 Fy fan vilken jävla otur. Jag försov mig iallafall till min första körlektion (nästan). det tog lite tid innan jag kom igång igen. En stor fet kö med bilar bildades bakom mig och de tutade och var riktigt otrevliga... det gick ju inte ditekt bättre då...

Tillägg: Nästa gång ska jag köra med mitt eget ställ och hjälm, det luktade brottarbralla och gympasal i deras utrustning, och trots att jag har duschat två gånger luktar jag fortfarande illa!!!

Låter nästan som min första gång bortsett från att jag inte försov mig utan var helt bombsäker på att jag skulle köra 13.30. Så jag gick ensam där hemma och var så där lagom nervös. Så ringde telefonen men jag hann inte svara, kollade nummret och kände inte alls igen det. Satte mig framför datorn så kom jag på att jag borde kolla så att det verkligen var 13.30 jag skulle köra. Kollar i min kalender... 11.10, gissa om jag fick panik :huvet . Ringde till körskolan med en gång men körskolläraren sa att det inte var någon fara och att vi kunde boka om den till 13.30 istället.

Fick kärringstopp tredje gången jag körde bil och pappa lurade in mig i stan där jag fick rött ljus i en backe.. tog ett bra tag innan jag kom igång igen och bilar bakom tutade, trots övningskörningsskylten :mad:
Knappast som om att man kommer fortare iväg om de tutar på en, idioter :4skrika

Gällande ställen så luktar dom grymt äckligt... dessvärre är jag alldeles för snål att köra med mitt egna ställ ifall man skulle klota, plus att jag har en bit att cykla. Så känns det rätt bökigt att ta med mig stället... Men hade jag inte varit så snål och haft närmare till skolan hade jag definitivt kört med mitt egna!

Lycka till nästa gång!!
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
LayDeeOmega skrev:
2046381Gällande ställen så luktar dom grymt äckligt... dessvärre är jag alldeles för snål att köra med mitt egna ställ ifall man skulle klota


Jo, det oroar jag mig oxå för... kanske inte för stället, det var ganska billigt, men för hjälmen däremot. Det är nämligen en Shoei som jag kärat ner mig oerhört i ... Men man kanske kan låna bara hjälm och ha hjälmhuva under... ska fråga. Annars kostar det ju 40:- per gång (hu)... :)
 

Bifogat

  • XR1000_diabolic.jpg
    XR1000_diabolic.jpg
    18 KB · Visningar: 317

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Linusp3 skrev:
2046403 Jo, det oroar jag mig oxå för... kanske inte för stället, det var ganska billigt, men för hjälmen däremot. Det är nämligen en Shoei som jag kärat ner mig oerhört i ... Men man kanske kan låna bara hjälm och ha hjälmhuva under... ska fråga. Annars kostar det ju 40:- per gång (hu)... :)

Köpte en hjälhuva för 100:-, kan vara värt det!
Lånar hjälm från körskolan med huvan under, inga problem

Sjukt snygg hjälm!! Vad är det för modell? Pris?
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
LayDeeOmega skrev:
2046433Sjukt snygg hjälm!! Vad är det för modell? Pris?

Det är en Shoei XR-1000 Diabolic som jag köpte på höstrean för 3200:- (ungefär). Utan rea kostar liknande modell runt 4600:- på Duells (fan vad dyrt, vilket klipp jag gjorde). Det var ju förra årets modell så jag är osäker på om den finns i handeln nu.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Linusp3 skrev:
2046481 Det är en Shoei XR-1000 Diabolic som jag köpte på höstrean för 3200:- (ungefär). Utan rea kostar liknande modell runt 4600:- på Duells (fan vad dyrt, vilket klipp jag gjorde). Det var ju förra årets modell så jag är osäker på om den finns i handeln nu.

Inte lika bra klipp som jag gjorde när Speed i Örebro kursade. Köpte en svart shoei xr-1000 för 1700:- :tummenupp
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
The blade skrev:
2046490 Inte lika bra klipp som jag gjorde när Speed i Örebro kursade. Köpte en svart shoei xr-1000 för 1700:- :tummenupp

Gaah påminn mig inte :( missade ju rean !! Rätt så "off topic" detta men ändå :).

Snön fortsätter SAKTA men säkert att försvinna o det är fortfarande rätt milt.. underbart.. men allt detta grus :( usch kommer ta länge innan man får köra mc.

Ska ringa dem på måndag och påminna dem så att de inte glömmer mig när det är dags att köra!.
 

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Ort
STHLM/TUMBA
Hoj
Honda 1000RR 2008
Motin skrev:
2046500 Gaah påminn mig inte :( missade ju rean !! Rätt så "off topic" detta men ändå :).

Snön fortsätter SAKTA men säkert att försvinna o det är fortfarande rätt milt.. underbart.. men allt detta grus :( usch kommer ta länge innan man får köra mc.

Ska ringa dem på måndag och påminna dem så att de inte glömmer mig när det är dags att köra!.

Ja börjar närma sig nu...:)
( Man vill ju gärna ta ut camaron oxså )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top