Körkort 2006

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Övningsbanor

Ingen som har krykörningen och resten av banorna på datorn? Jag vet att det fanns en bild här på forumet men jag hittar den inte.

MVH
Henke

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Henkebenke skrev:
2237672 Ingen som har krykörningen och resten av banorna på datorn? Jag vet att det fanns en bild här på forumet men jag hittar den inte.

MVH
Henke

Sök efter tråden Körkort 2005 så hittar du allt du behöver

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Henkebenke skrev:
2237644 Jag kör också upp i barkaby i juli. Har du kört mycket där? Tänker på stadskörningen...

Jag hade uppkörning Nr.1 där, och blev kuggad p.g.a stadskörning! Så om du har bil eller har möjligheten att vara där med trafikskolan, ta den möjligheten! Jag bor inte ens i närheten av barkaby, och därför så var det svårt att veta "dolda" skytlar som annars inte finns där jag brukar köra/vara!

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Hoj
CBR 600fs fighter
Last edited:

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Vishy skrev:
2237811 Jag hade uppkörning Nr.1 där, och blev kuggad p.g.a stadskörning! Så om du har bil eller har möjligheten att vara där med trafikskolan, ta den möjligheten! Jag bor inte ens i närheten av barkaby, och därför så var det svårt att veta "dolda" skytlar som annars inte finns där jag brukar köra/vara!

Nej, faan va surt! Detta är det jag är orolig för, stadskörningen när man inte känner till stället. Det är faan en fet akilleshäl för många. Va körde du på? Skit saker eller nått oväntat? På det igen nu, vi ska alla ha kortet i sommar!

poZ skrev:
2237828 Längre ner på denna sida hittar du alla konbanor: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm

Tack tack!

Tvivlaren

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki
Tjoho

Fixade uppkörningen idag. :D Trots vingelvangel på den lätta lågfartsbana (fick dock upp kontrollen efter ungefär halva delen), grov miss på utfartsbeteende på trafikdelen (som satt kvar i huvudet under resten av körningen). VV inspektören verkade iaf vara på riktigt gott humör idag. Trevlig var han oxå! Lycka till alla ni som har det framför er!

UffeTuff

Garage Halmstad sökes!
Gick med
31 May 2006
Hoj
1995, Kawasaki GPZ1100
Grattis

Tvivlaren skrev:
2238630 Fixade uppkörningen idag. :D Trots vingelvangel på den lätta lågfartsbana (fick dock upp kontrollen efter ungefär halva delen), grov miss på utfartsbeteende på trafikdelen (som satt kvar i huvudet under resten av körningen). VV inspektören verkade iaf vara på riktigt gott humör idag. Trevlig var han oxå! Lycka till alla ni som har det framför er!

Stort grattis, skönt att höra att småmissar är ok. :tummenupp Ska köra upp på måndag, och så sent som idag släppte krypkörningen ordentligt. Måste luta hojjen ordentligt för att komma runt med åbäket, men idag så :hihi.

Har dock aldrig kört i trafik med min hoj, blir första gången med vv-gubben i hasorna... har kört 3x5 min med körskolans hoj..., blir dock en 70-minutare på körskolemoppen imorgon, hoppas det räcker :3freak.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Äntligen fick man teoriprovet överstökat. 57p :)

Imorn blir det till att ringa och boka uppkörning. Hoppas de har tid om 2-3veckor. Hade nog vart lagom tror jag.

Åhh, först var målet att få kortet senast i augusti. Nu börjar hoppet öka :banana
Hade vart klockrent att få det lagom till semestern i mitten av juli. Jag lovar att inte önska mig något dyrt i julklapp;)

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Hade uppkörning Nr.2 idag. Blev kuggad igen! Man känner sig så J*vla besviken nu. Känns som att jag ska skita i Mc-kort nu. Jag har kört allt med trafikskola men endå så blir man kuggad. Banan gick bra som på första uppkörningen. Men jag blev kuggad p.g.a gatukorsning + bostadsområde.

Nu vet jag inte hur det är med tiderna! men känns som att jag sla sälja hojen och skita i körkortet!

Så himmmmmla beviken! :(

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Grattis till mig

och alla andra här som numer åker ladnsväg helt lagligt!

Lämnar nu denna tråd, och tackar samtidigt för alla tips ni har bistått med!

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Vishy skrev:
2239183 Hade uppkörning Nr.2 idag. Blev kuggad igen! Man känner sig så J*vla besviken nu. Känns som att jag ska skita i Mc-kort nu. Jag har kört allt med trafikskola men endå så blir man kuggad. Banan gick bra som på första uppkörningen. Men jag blev kuggad p.g.a gatukorsning + bostadsområde.

Nu vet jag inte hur det är med tiderna! men känns som att jag sla sälja hojen och skita i körkortet!

Så himmmmmla beviken! :(

Detta är ju inte sant... Är det så j-a krångligt i Barakaby alltså? Men du måste på det igen. Nu tänker jag försöka ta mig dit och köra lite, även om det är svårt att köra runt överallt....
På det bara igen nu!!!!

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Tvivlaren skrev:
2238630 Fixade uppkörningen idag. :D Trots vingelvangel på den lätta lågfartsbana (fick dock upp kontrollen efter ungefär halva delen), grov miss på utfartsbeteende på trafikdelen (som satt kvar i huvudet under resten av körningen). VV inspektören verkade iaf vara på riktigt gott humör idag. Trevlig var han oxå! Lycka till alla ni som har det framför er!

Det är just det som är irriterande. Att deras humör spelar en så pass stor roll. Och deras attityd gentemot olika personligheter. Kommer man dit och ger sken av att man gillar sporthojar så blir dom genast mycket hårdare.... trist.

Vishy, förstår hur du känner. Gasa lite utan kort så känns det bättre=)

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Henkebenke skrev:
2239515 Detta är ju inte sant... Är det så j-a krångligt i Barakaby alltså? Men du måste på det igen. Nu tänker jag försöka ta mig dit och köra lite, även om det är svårt att köra runt överallt....
På det bara igen nu!!!!

Hej Henkebenke,
Det är bra om du kör där med körskola, De verkar ej vilja ge körkort till unga ute vid barkaby, Trafikinspektörerna är rätt så gamla, så de är mer kräsna än de ute i tullinge(så som jag har fått höra).

Men lycka till och säg till hur det gick för dig!

Ringde VV idag och nästa uppkörning när först den 1:a aug. Det är långt tid frammåt, vet inte om jag orkar vänta så länge!

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vishy skrev:
2240412 De verkar ej vilja ge körkort till unga ute vid barkaby, Trafikinspektörerna är rätt så gamla, så de är mer kräsna än de ute i tullinge(så som jag har fått höra).

Men lycka till och säg till hur det gick för dig!

Ringde VV idag och nästa uppkörning när först den 1:a aug. Det är långt tid frammåt, vet inte om jag orkar vänta så länge!

Du blev inte kuggad pga gamla inspektörer och inte heller för att de hade en dålig dag.. Du blev kuggad för att du inte ansågs kunna köra säkert i trafiken..

Surt men ut och träna och på det igen bara, ring VV och hör om de har några tider som blivit avbokade så kanske du slipper vänta tills Augusti.. Det kommer jag göra om jag kuggar min första uppkörning.. Man vill ju köra själv när det fortfarande är sommar.

Lycka till

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Spoox skrev:
2038738 Hejsan,

tänkte höra om det är någon här som nyligen har gjort kunskapsprovet för kk A nyligen?
och undrar hurdant det är? är det likt B provet? Något man ska plugga på extra mycket eller så?
vilken typ av frågor är de?

Tack på förhand

Ett tips!
Läs på allt som finns om trafikregler, skyltar.
Köp bil teoriboken också.
Har du inte den färsk och bara läser MC teorin så garanterar jag att du bommar.
( I did!! )

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Motin skrev:
2240453 Du blev inte kuggad pga gamla inspektörer och inte heller för att de hade en dålig dag.. Du blev kuggad för att du inte ansågs kunna köra säkert i trafiken..

Surt men ut och träna och på det igen bara, ring VV och hör om de har några tider som blivit avbokade så kanske du slipper vänta tills Augusti.. Det kommer jag göra om jag kuggar min första uppkörning.. Man vill ju köra själv när det fortfarande är sommar.

Lycka till

Hej Motin,
När vi körde upp så var vi 4 st i gruppen, alla 4 blev kuggade, 2 vid banan och 2 ute i trafiken! dvs 100%

Vet inte om det var allmänt otur, men han jag körde med var riktig iskall tyvärr...

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
SUKI_RF900 skrev:
2240541 Ett tips!
Läs på allt som finns om trafikregler, skyltar.
Köp bil teoriboken också.
Har du inte den färsk och bara läser MC teorin så garanterar jag att du bommar.
( I did!! )

Gjorde detsamma. Missade första teoriprovet förra veckan. Hade inte kollat ett dugg på bilboken. Läste igenom MC-boken en gång och trodde att det skulle räcka. Jäkla dumt egentligen.
Man lärde sig läxan och pluggade igenom bilboken lite snabbt. Och vips var man godkänd :)

Har bokat uppkörning 28juni :banana Fast jag kommer troligen att kugga. Chansen att jag klarar det bedömmer jag till 40-50%. Har bara hunnit köra 45mil än så länge. Och typ inte tränat alls på krypkörning.
Ser den första uppkörningen som ett läroprov. Se hur banorna funkar och hur min stora hoj klarar de.
Snabba puckar i GBG så jag får säkert en ny tid inom två veckor om jag skulle kugga.

Ska köra så mycket som möjligt nu, det är ju bara tolv dagar kvar :banana

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Vishy skrev:
2241239 Hej Motin,
När vi körde upp så var vi 4 st i gruppen, alla 4 blev kuggade, 2 vid banan och 2 ute i trafiken! dvs 100%

Vet inte om det var allmänt otur, men han jag körde med var riktig iskall tyvärr...

Lite nyfiken!

Hur många av er som kuggar och missar på körningen har gått genom en bilskola?

Fördelen med att lägga 5 - 10 000 på en bilskola innebär att man får rätt grunder.

Den skolan som jag gått med kollade jag upp innan jag bokade dom. 93% av deras elever har klarat uppkörningen på första försöket.

Dessutom tror jag att om man kör upp som privatist så granskas man avsevärt mycket hårdare.

Tips till er som skall köra upp privat.
Det dom tittar på är inte bara om du har balans och hålla hastigheten.
Det är hur du hanterar motorcykeln på landsvägen. Kurvteknik, hur du planerar körningen,
Harmonin mellan dig och motorcykeln. Om du använder "växlarna" på rätt sätt.
Jag satt med en "pensionerad vv inspektör" i bilen i går när jag hade min sista förberedande körning inför uppkörning på Onsdag nästa vecka.

Och gissa om jag var förvånad över vad han tittade på.. Och vad han såg..
Han såg allt!!
Han hade till och med koll på vilken växel killen om körde framför hade.

Så i stället för att använda 1200:- * x antal tillfällen som uppkörningen kostar så lägg 5 - 7 timmar på en bilskola och få rätt pedagogik.
För hur den än är.. Killen som är godkänd och kör bakom dig har inte den pedagogiska förmågan i de flesta fallen...

Ett råd i all välmening!!

Förövrigt så ansågs jag vara klar för uppkörning efter gårdagens övning

Lycka till!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...