Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
sirSmokealot skrev:
Nej, jag menade uppkörning hos VV

Oh sorry, ja det frågade jag också när jag ändå var igång. Det är nog tidigast i början/mitten på Maj sa de på min körskola iaf. Men det är ingen risk för min del att boka uppkörning så tidigt hehe ... får vara glad om jag tar det sen höst eller nåt .. Den som lever får se !

-Andy-

Född i Skåne. Trivs kalas i Jönköping!
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Triumph Daytona 650
Hej hej!

Jag tog mitt kort förra sommaren i Västerås! Va en intensivkurs där man började på måndagen och körde i fyra dagar den första veckan, sen va det uppkörning på tisdagen efter. De hade fasta inbokade uppkörningar för alla som gjorde intensivutbildningen, därför gick det snabbt till uppkörning även om det va i juni. Vi körde från tidig morgon till sen eftermiddag i två dagar på bana (8H/dag för 2500kr/dag). Sen körde man 3 H landsväg å 3 H stadstrafik de två följande dagarna. För det pröjsade man nårra tusingar bara. Behövde man extra tid fick man pröjsa 300kr/H. På uppkörningen som vi hade kl 9 så tog vi ut hojarna kl 6 å körde gratis fram till uppkörningen! De va en skitbra skola med jättebra lärare. Man kunde bo på skolan om man ville det också. Nya fräscha hojar hade de me.
Kunde inte bli bättre! Västerås Bil & MC skola hette den! Man va tvungen å va klar me teorin innan dock! :tummenupp
www.vasterasbilmcskola.se (den är dock inte helt uppdaterad märkte jag, bla så är bilderna på hojarna gamla, de nya hojarna är Kawa Z750)!

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Motin skrev:
Oh sorry, ja det frågade jag också när jag ändå var igång. Det är nog tidigast i början/mitten på Maj sa de på min körskola iaf. Men det är ingen risk för min del att boka uppkörning så tidigt hehe ... får vara glad om jag tar det sen höst eller nåt .. Den som lever får se !

oss här i mellan sverige va de ju runt början av maj hörde jag, du får väll komma upp till karlstad annars:D

förra gången körde jag upp i kristinehamn "14 juni"

4 månader och ca 20 dagar kvar tills min prövotid är borta:arsele

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Mr Helmut skrev:
oss här i mellan sverige va de ju runt början av maj hörde jag, du får väll komma upp till karlstad annars:D

förra gången körde jag upp i kristinehamn "14 juni"

4 månader och ca 20 dagar kvar tills min prövotid är borta:arsele

För mig blir det nog att köra upp i Örebro när den dagen kommer.. men eventuellt i Karlstad om det inte finns tillräckligt med tider i Örebro.. Brukar vara fullsmetat.

Micke_Nilsson

Kan man muta nån till bättre väder? =)
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda 1000RR 2008
Vad är det man gör exakt på uppkörningen ?
Bromstest, serpentin, stadskörning osv...??

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Micke_Nilsson skrev:
Vad är det man gör exakt på uppkörningen ?
Bromstest, serpentin, stadskörning osv...??
Säkerhetskontroll, krypkörning, manöverkörning, bromsprover och är du godkänd efter detta blir det prov i trafiken. Därefter kvitterar du ut ditt nya körkort = en papperslapp som man inte vill slarva bort..... :D

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
-Andy- skrev:
Jag tog mitt kort förra sommaren i Västerås! Va en intensivkurs där man började på måndagen och körde i fyra dagar den första veckan, sen va det uppkörning på tisdagen efter. De hade fasta inbokade uppkörningar för alla som gjorde intensivutbildningen, därför gick det snabbt till uppkörning även om det va i juni. Vi körde från tidig morgon till sen eftermiddag i två dagar på bana (8H/dag för 2500kr/dag). Sen körde man 3 H landsväg å 3 H stadstrafik de två följande dagarna. För det pröjsade man nårra tusingar bara. Behövde man extra tid fick man pröjsa 300kr/H. På uppkörningen som vi hade kl 9 så tog vi ut hojarna kl 6 å körde gratis fram till uppkörningen! De va en skitbra skola med jättebra lärare. Man kunde bo på skolan om man ville det också. Nya fräscha hojar hade de me.
Kunde inte bli bättre! Västerås Bil & MC skola hette den! Man va tvungen å va klar me teorin innan dock! :tummenupp
www.vasterasbilmcskola.se (den är dock inte helt uppdaterad märkte jag, bla så är bilderna på hojarna gamla, de nya hojarna är Kawa Z750)!

Ruggit bra priser... :tummenupp

hordac

Guest
Da Fris skrev:
Var ska du rycka in för någonstans i juli?
Inryck v631 i Karlskrona, eller?

Är det här hälsas du hjärtligt välkommen, jag lovar att vara snäll mot dig............ :D

Har du inte kortet då kan du ju alltid få lite tips efter arbetstid, om du orkar vill säga........

Lumparna har en förmåga att prioritera sömn över allt annat, även lektioner ........ :hihi

Nope inte i Karlskrona, ska upp till Boden I19.

Men vad händer om jag nu inte lyckas? Får man köra ändå eller hur funkar det?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag skrev teorin idag och jag tyckte en del frågor var knepiga som fan... Jag har iofs bara suttit framför körskolans datorer och klickat, kanske missade något i boken. Det kändes som om Vägverket hade hittat på några nya trafikregler tills det var dags för mig att skriva!!! :3freak

Men det gick ju vägen och det är det som betyder något!!! :banana :banana

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Da Fris skrev:
Säkerhetskontroll, krypkörning, manöverkörning, bromsprover och är du godkänd efter detta blir det prov i trafiken. Därefter kvitterar du ut ditt nya körkort = en papperslapp som man inte vill slarva bort..... :D

Glöm inte att man ska kunna leda hojen på ett korrekt sätt :tungan

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
uppkörningarna började 20/4 förra året och jag bokade den tiden redan i januari.

I sthlm skall väll tillägas, börjar lite tidigare längre söderut o senare norrut. :)

holmstrom

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Letar ny....
Körkort...

Tog kortet för ett år sedan, jobbar utomlands och var hemma över semestern, gav mig fan på att klara det bara, pluggade stenhårt på teorin innan jag åkte hem, ringde även och bokade uppskrivningen ifrån frankrike dan efter jag skulle komma hem, när jag hade klarat uppskrivningen var det ju bara att förklara tidsstatusen för lärarna på skolan så dom fick boka en tid fast dom inte kunde säga att jag skulle vara redo tills dess... Sen är det ju bara att se till att vara det! Man måste även ligga på lärarna på skolan, det blir lätt att dom slarvar med att ta kontakt med VV i tid annars sen står man där och är sådär nöjd när dom förklarar att man har fått en uppkörning efter sässongen är slut!
Vi fick även köra samma bana vi skulle köra upp på, jag körde den säkert en 4 lektioner!!! Gav resultat, inga utav oss som hade kört den innan kuggade, men folk som kom ifrån andra städer och inte kände till banan kuggade... lite orättvist faktiskt! Även om banorna ska vara lika så skiljer det alltid lite och man är ju också mindre nervös om man sladdat runt på banan en 10 ggr innan!
Men det viktigaste är nog att visa upp att man är körduglig i trafiken....
Lycka till alla som ska ta kortet 2006!!!

P.S Glöm ej att plugga på alla regler ifrån "Bilboken", höll på att kugga p.g.a det, man glömmer mkt på några år!!!! D.S

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
det blir nog en röd
Linusp3 skrev:
Jag skrev teorin idag och jag tyckte en del frågor var knepiga som fan... Jag har iofs bara suttit framför körskolans datorer och klickat, kanske missade något i boken. Det kändes som om Vägverket hade hittat på några nya trafikregler tills det var dags för mig att skriva!!! :3freak

Men det gick ju vägen och det är det som betyder något!!! :banana :banana

jaa, vissa av frågorna är fan knepiga.

Det känndes nästan som om de ville sätta dit folk med kuggfrågor...

men, men... de måste ju också tjäna pengar hehe - fuckers...

:D

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
svart sebeärr 600
Murra skrev:
uppkörningarna började 20/4 förra året och jag bokade den tiden redan i januari.

I sthlm skall väll tillägas, börjar lite tidigare längre söderut o senare norrut. :)

Stämmer bra det. MC-skolan jag kört hos är enligt de själva den enda MC-skolan i Sverige som har öppet året runt. Kraven för att man ska få ut och köra är dock minst +5 grader och självfallet schysst vägbana. Denna skola brukar även få första-tjing på uppkörningar, och börjar redan med uppkörningar så fort kalendern slår om till April. Dessutom har de skäliga priser; 3300kr för 10 lektioner á 40 minuter. Instruktören har kört hoj i över 30 år och har arbetat som handledare väldigt länge. I priset ingår självklart utlåning av MC och all utrustning som behövs. Enligt statestik kuggar endast 8% av eleverna som kör upp via denna skola. (Erikslust trafikskola 040-919093 för er som inte bor i norrland).

Till er som har frågor angående teorin så rekommenderar jag er att dra hem "Teoriprov" och nöta genom alla frågorna från alla tester tills ni har 100% rätt på allt. Misslyckas man sedan med uppskrivningen och inte är dyslektiker eller liknande kanske man bör tänka på att inte va full och/eller hög vid nästa uppskrivning. Nu för tiden finns det bara ett rätt svar, när jag gjorde provet "old-style" i pappersform kunde det krävas att man kryssade i mer än ett alternativ.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln