Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Klart värt det ! Mitt kort har inte börjat kosta så mycket än, utgifterna kommer i vår/sommar :) *can´t wait*
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Sandstrom skrev:
Alicia (och alla andra) diskuterar vilket ben som skall vara nere i marken när cykeln har stannats. Exempelvis vid en en korsning. Hur du kan jämföra det med körning på grusväg förstår jag inte... kan du förklara lite närmare? Och finns det fler paralleller mellan grusvägskörning och att stanna med en mc enligt ditt sätt att se på det?
Är det din åsikt så :tummenupp !
Dessutom så citerade jag Alicia, inte dig (inget illa/tyket menat).
:pannkyss
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Sedan det lite smått har glidit in lite på kostnader här i tråden tänkte jag spinna vidare på det. Vi skall alltså diskutera ekonomi.

För oss som inte har möjligheten att köra något privat kommer det bli mycket dyrare än för de som får köra med mossan/fassan/morbror osv. Hur mycket pengar har ni undanlagda för era körlektioner? Jag har stoppat undan ca 20k (men ber till gudarna att det inte ska gå åt såna ofantliga summor). Man vet ju inte hur sopig man kommer vara innan man satt sig på hojjen för första gången. Jag har hört om folk som klarat sig undan på 3000 pix och om såna som fått lägga runt 20 tusen.

Så alltå, vad har ni räknat med att det får kosta?
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Sedan det lite smått har glidit in lite på kostnader här i tråden tänkte jag spinna vidare på det. Vi skall alltså diskutera ekonomi.

För oss som inte har möjligheten att köra något privat kommer det bli mycket dyrare än för de som får köra med mossan/fassan/morbror osv. Hur mycket pengar har ni undanlagda för era körlektioner? Jag har stoppat undan ca 20k (men ber till gudarna att det inte ska gå åt såna ofantliga summor). Man vet ju inte hur sopig man kommer vara innan man satt sig på hojjen för första gången. Jag har hört om folk som klarat sig undan på 3000 pix och om såna som fått lägga runt 20 tusen.

Så alltå, vad har ni räknat med att det får kosta?

Jag tog mitt kort förra sommaren, då var jag 23 o har kört bil sen jag var 18, så lite trafikregelr kunde man väl.. :rolleyes:
totalt tog jag 8 dubbellektioner på körskola, hade ingen möjlighet att köra nått alls privat. Dessutom har jag aldrig kört nått häftigare än moppe innan dess. Har man någerlunda fallenhet för att köra hoj så kommer man undan ganska lätt med en 10 lektioner. Teorin så lånade jag boken på bibblan och gick och skrev privat. Inga problem. Totalt med alla avgifter och tillstånd som krävs gick kortet på 7 papp. tycker att jag klarade mig undan ganska lindrigt. Min kompis tog kort samtidigt och hans nota blev ungefär samma. Så mer än 20k borde du rimligtvis inte behöva lägga. Sen kommer allt runtomkring, hoj, utrustning försäkring osv osv men det är en helt annan historia..
hoppas ni lyckas med kortet! ses på vägarna till sommaren! :banana
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Jag tog 6 eller 7 dubbellektioner och hade inte kört något privat innan.
Under tiden jag körde på körskolan hann jag med två bandagar tror jag.
Det gav extremt mycket. Har du tur så väljer du rätt skola som inte försöker krama ut så mycket pengar som möjligt ur dig.
Lycka till iallafall och håller tummarna för dig att du slipper använda 20 tusen.

Linusp3 skrev:
Sedan det lite smått har glidit in lite på kostnader här i tråden tänkte jag spinna vidare på det. Vi skall alltså diskutera ekonomi.

För oss som inte har möjligheten att köra något privat kommer det bli mycket dyrare än för de som får köra med mossan/fassan/morbror osv. Hur mycket pengar har ni undanlagda för era körlektioner? Jag har stoppat undan ca 20k (men ber till gudarna att det inte ska gå åt såna ofantliga summor). Man vet ju inte hur sopig man kommer vara innan man satt sig på hojjen för första gången. Jag har hört om folk som klarat sig undan på 3000 pix och om såna som fått lägga runt 20 tusen.

Så alltå, vad har ni räknat med att det får kosta?
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Linusp3 skrev:
Sedan det lite smått har glidit in lite på kostnader här i tråden tänkte jag spinna vidare på det. Vi skall alltså diskutera ekonomi.

För oss som inte har möjligheten att köra något privat kommer det bli mycket dyrare än för de som får köra med mossan/fassan/morbror osv. Hur mycket pengar har ni undanlagda för era körlektioner? Jag har stoppat undan ca 20k (men ber till gudarna att det inte ska gå åt såna ofantliga summor). Man vet ju inte hur sopig man kommer vara innan man satt sig på hojjen för första gången. Jag har hört om folk som klarat sig undan på 3000 pix och om såna som fått lägga runt 20 tusen.

Så alltå, vad har ni räknat med att det får kosta?

Som komplement till vad NI kommer att betala...jag gav 12000:- för hojlappen.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ang vilket ben man ska sätta ner; välj själv. Det finns inget "du ska" när det kommer till uppkörningen
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Ktm'arn skrev:
Är det din åsikt så :tummenupp !

Vet inte riktigt vad du menar nu :). Jag ställde en fråga till dig, inget mer (du får gärna svara om du vill). Men kan erkänna att min åsikt är att man kan använda frambromsen när man står still i en korsning trots att man är försiktig med frambromsen när man kör på grusväg. Tycker inte att de kan jämföras... men jag kanske tänker fel så lyssnar gärna på din åsikt om du kan utveckla den lite utförligare. :krama



Dessutom så citerade jag Alicia, inte dig (inget illa/tyket menat).
:pannkyss

Och Alicia citerade "The_Plumber", inte dig :tungan :tummenupp.
 

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Tjena hela gänget!

Vilket program och vilken littearur finns det specifikt för mc-körkort?? Hade varit bra att veta hela namnet på programmet om man vill,...ähummm... "kolla in" det på nätet!

mvh Sevehem
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
sevehem skrev:
Tjena hela gänget!

Vilket program och vilken littearur finns det specifikt för mc-körkort?? Hade varit bra att veta hela namnet på programmet om man vill,...ähummm... "kolla in" det på nätet!

mvh Sevehem

Pm;a sirSmokealot. Tror han har progam
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
STR:s böcker finns o köpa om ni går in på Vägverkets hemsida o letar er fram lite ! Sen så rekommenderar jag att ni behåller Mcboken tills uppkörningen är klar då det finns övningar osv i boken som ni ska klarar inför uppköningen..

Eller här: https://www.str.se/butik/valkommen.asp
 
Last edited:

hordac

Guest
Motin skrev:
STR:s böcker finns o köpa om ni går in på Vägverkets hemsida o letar er fram lite ! Sen så rekommenderar jag att ni behåller Mcboken tills uppkörningen är klar då det finns övningar osv i boken som ni ska klarar inför uppköningen..

Eller här: https://www.str.se/butik/valkommen.asp

Tack för svaret!
Hur kunde jag glömma att kolla deras hemsida? :kocko
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top