Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
LayDeeOmega skrev:
2184513 J

Lycka till nu och glöm inte att köra med rätt inställning ;)

Tack för orden och sporrningen ! Det är bara till att vara envis så rätt som det är så kommer väl den där "aha" upplevelsen på CB:n också.. Var mäkta glad när jag fick till tekniken med min egna hoj :). Har bestämt mig för att ta kortet .. då kan ja ju rimligtvis inte ge upp halvvägs .. pengar i sjön annars. Nej på det igen bara ! Hade räknat med 10 lektioner o hamna på ca 8000 kr.. men får väl inse att det lär bli dyrare..!
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Motin skrev:
2184442 Då är det väl bara du bokar tid för teoriprovet.. o tar första bästa tid om du känner dig redo.. Om du inte läst nåt .. så ta en tid 1 vecka framåt så du hinner läsa.

Ska bara skicka in alla övningsköringspapper osv också.. Ska göra ögontest imorn och få papprena påskrivna av mina blivande handledare imorn också.
Man får inte boka tid för teorin föräns man har körkortstillstånd för A har jag hört..

Är inte orolig för teorin. För B så skummade jag igenom boken två gånger kvällen innan och saken var biff :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Rash skrev:
2184583
Är inte orolig för teorin. För B så skummade jag igenom boken två gånger kvällen innan och saken var biff :)

Nej teorin e enkel bara man tänker efter lite logiskt och är riskmedveten :)
 

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
Jag satte nyss teorin. Hög på glädje ringde jag VV direkt efter och vill boka uppkörning men tydligen måste jag ha fyllt 21 innan jag ens får boka uppkörningen. Får vänta tills måndag med det. Vet någon hur lång väntetiden på uppkörning är hos Malmökontoret?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
LayDeeOmega skrev:
2184513 Jo tack, det där med pengar känner jag igen. Eftersom jag kuggade uppkörningen igår kommer det ju gå åt massor med mer pengar till nya lektioner och ny uppkörning (840:- VV och 900:- körskola). Så jag förstår hur du känner det ur en ekonomisk synvinkel.

Smaka då på detta: Uppkörning i oktober på absolut sista dagen de har uppkörning för MC i Göteborg. Kuggar på en skitgrej i trafiken (dundernervös och korsar samma heldragna linje TVÅ ggr. Smart.) och får vackert vänta sex månader tills nästa säsong börjar. Som en skänk från ovan blir vintern den kallaste och längsta på 15 år och säsongsstarten blir löjligt sen. Väl på konbanan igen inser jag att det som satt i ryggmärgen i höstas inte alls sitter där längre. :gnissla
Nåväl, tre lektioner och fyratusen spänn fattigare är allt ey-oh-key igen och imorgon är det returmatch med vägverket. :banana

Ja ä inte bitter! (längre)
 
Last edited:

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Låter taskigt men skönt att höra att man inte är ensam att kugga första gången..hehe
Fast kuggar ja igen kommer ja nog börja tvivla på min trafikvanor som ja alltid trott ja haft med 5 års B kort.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Motin skrev:
2184569 Tack för orden och sporrningen ! Det är bara till att vara envis så rätt som det är så kommer väl den där "aha" upplevelsen på CB:n också.. Var mäkta glad när jag fick till tekniken med min egna hoj :). Har bestämt mig för att ta kortet .. då kan ja ju rimligtvis inte ge upp halvvägs .. pengar i sjön annars. Nej på det igen bara ! Hade räknat med 10 lektioner o hamna på ca 8000 kr.. men får väl inse att det lär bli dyrare..!

Klart att jag sporrar.. Tycker det är kul med fler som ska ta körkort och önskar inte att någon kuggar. Fy fan vad det kändes surt... Men det var ju som sagt inte så mkt att göra åt saken han kuggade ju mig rättvist så det var ju bara att bita i det sura äpplet och ta på sig den fula västen igen och köra mot körskolan...
Som sagt, hoppas att det lossnar snart för dig. Jag tror på dig... och när man minst anar det så sitter krypen!!

Halogen skrev:
2184615 Smaka då på detta: Uppkörning i oktober på absolut sista dagen de har uppkörning för MC i Göteborg. Kuggar på en skitgrej i trafiken (dundernervös och korsar samma heldragna linje TVÅ ggr. Smart.) och får vackert vänta sex månader tills nästa säsong börjar. Som en skänk från ovan blir vintern den kallaste och längsta på 15 år och säsongsstarten blir löjligt sen. Väl på konbanan igen inser jag att det som satt i ryggmärgen i höstas inte alls sitter där längre. :gnissla
Nåväl, tre lektioner och fyratusen spänn fattigare är allt ey-oh-key igen och imorgon är det returmatch med vägverket. :banana

Ja ä inte bitter! (längre)

Oj... Jag ska nog bara vara tyst :rodnar
Är ju "glad" att jag kuggade nu´i början på sommaren och att jag inte behöver vänta allt för länge på en ny uppkörning. Lycka till imorgon! Hoppas verkligen att du sätter det, vet ju av egen erfarenhet hur jävligt det är att kugga. I belive in you :tummenupp

MrDawe skrev:
2184657 Låter taskigt men skönt att höra att man inte är ensam att kugga första gången..hehe
Fast kuggar ja igen kommer ja nog börja tvivla på min trafikvanor som ja alltid trott ja haft med 5 års B kort.

Vad kuggade du på?
Själv är jag nervös ifall jag klarar manöverbanan och han/hon kuggar mig i trafiken sedan :huvet
Men det ska verkligen inte hända... Nu ska jag öva som en idiot och sedan jävlar ska det sitta och jag SKA klara det!
men jag håller med, skulle jag mot all förmodan kugga igen kanske man ska lämna tillbaka B-kortet och inse att man inte bör ha körkort?!
Lycka till med uppkörningen i alla fall :tummenupp
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
Vad kuggade du på?
Själv är jag nervös ifall jag klarar manöverbanan och han/hon kuggar mig i trafiken sedan :huvet
Men det ska verkligen inte hända... Nu ska jag öva som en idiot och sedan jävlar ska det sitta och jag SKA klara det!
men jag håller med, skulle jag mot all förmodan kugga igen kanske man ska lämna tillbaka B-kortet och inse att man inte bör ha körkort?!
Lycka till med uppkörningen i alla fall :tummenupp[/QUOTE]


ja började med att svänga vänster o passera en stopplinje vid röd ljus utan att blinka..( skulle svänga vänster innan rödljuset men stopplinjen är ju innan korsningen) kom fan inte på hur ja skulle agera. Efter den tabben som var inom dom 5 första minuterna var ja rätt ur fokus..hehe o glömde vrida huvud ordentligt och körde för snabbt på en grusväg(körde lagligt) Verkade osäker vid huvudled när ja skulle göra vänster sväng..blev skit nervös helt enkelt.
Går det bra i början kanske man känner sej lite säkrare o klarar det lättare,,Inget att skylla på men men.
på ett igen i juni!!
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
ja började med att svänga vänster o passera en stopplinje vid röd ljus utan att blinka..( skulle svänga vänster innan rödljuset men stopplinjen är ju innan korsningen) kom fan inte på hur ja skulle agera. Efter den tabben som var inom dom 5 första minuterna var ja rätt ur fokus..hehe o glömde vrida huvud ordentligt och körde för snabbt på en grusväg(körde lagligt) Verkade osäker vid huvudled när ja skulle göra vänster sväng..blev skit nervös helt enkelt.
Går det bra i början kanske man känner sej lite säkrare o klarar det lättare,,Inget att skylla på men men.
på ett igen i juni!!

Själv irriterar jag mig på att jag inte ens fick komma ut i trafiken. Uppkörningen varade ju inte särskilt länge med tanke på de 840:- man betalade. Men men, som du skrev på ett igen i juni och då jävlar ska jag klara skiten!!
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Jaha, då var det bara 12 timmar till man kör upp då. Just nu har jag nerverna utanför kroppen, ska försöka samla mig med lite sömn. Ni får önska mig lycka till! :gnissla
 

"matte"

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2005
Ort
kil
Hoj
r1 års 00
jag börjar fan redan bli nervös och ändå så har jag inte uppkörning förrän nästa onsdag....
 

MrDawe

MrDawe
Gick med
25 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR750TURBO -97
LayDeeOmega skrev:
2185037 Själv irriterar jag mig på att jag inte ens fick komma ut i trafiken. Uppkörningen varade ju inte särskilt länge med tanke på de 840:- man betalade. Men men, som du skrev på ett igen i juni och då jävlar ska jag klara skiten!!


ja det förstår ja..jag fick iaf köra tiden ut men sen iaf höra att man var rätt kass..hehe :huvet
 

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-
Imorrn är det stora dagen.

Tog en dubbellektion idag och fick bort den värsta "ringrosten" (om man kan samla på sig sån på en vecka).

Tror det kommer gå vägen.
 

Randerson

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Sandviken
Hoj
R6 -01
Motin skrev:
2183538 O hur manövrerar bananen ? heh... !

Körde krypkörning ca 20min på lektionen igår .. Från att ha fattat biffen med min CBR .. och vinglar inte och klarar banorna.. så vinglade jag som en alkoholist på banorna igår.. jag klarade banorna men läraren tycker jag vinglar med styret.. Knep med knäna men det gick ändå vingligt.. Styrningen känns så himmla lätt jämfört med CBR:en o jag använder mig av underkroppen när jag balanserar den.. men med CB 750:n på skolan gick det inte alls igår...

Tips någon ????? Har väl helt enkelt inte hittat balanspunkten på den hojen än antar jag.. ca 12 timmar på min CBR och ca 4 ½ timmar på skolans....

Känns förtvivlat :(

Du är inte ensam! Jag har precis samma problem som du!! Så imorrn blir det bara krypkörning hela långa lektionen för mig, och jag kommer bli galen på skiten!! :3freak Dock så har jag inte provat att knipa ihop knäna mot tanken än, så jag lär testa det. Ska även prova att Trycka styret framåt istället för att Dra det emot mig när det är dags att svänga! Brrr, ja ni förstår nog vad jag menar. :rolleyes: Kanske kan funka.. Jag får återkomma med besked!!

Mvh,
Richard
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Randerson skrev:
2185433 Du är inte ensam! Jag har precis samma problem som du!! Så imorrn blir det bara krypkörning hela långa lektionen för mig, och jag kommer bli galen på skiten!! :3freak Dock så har jag inte provat att knipa ihop knäna mot tanken än, så jag lär testa det. Ska även prova att Trycka styret framåt istället för att Dra det emot mig när det är dags att svänga! Brrr, ja ni förstår nog vad jag menar. :rolleyes: Kanske kan funka.. Jag får återkomma med besked!!

Mvh,
Richard

Lider med dig men vi kommer klara det så småningom !! Det där med att trycka ifrån sig styret var ett bra tips kanske för det har jag inte testat ännu. Med CBR:en så blir det ju automatiskt att man skjuter ifrån eftersom man har en lite annan körställning.. För märkte att jag drog åt mig styret och då fick jag grymt dålig balans och vinglade fram och tillbaka... Ska prova på tryckning vid nästa tillfälle :)

Brake a leg, ska bli intressant att läsa om hur det gick för dig med krypen.

/Motin
 

Rojep

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
2007 Aprilia RSV 1000 R
Halogen skrev:
2184615 Smaka då på detta: Uppkörning i oktober på absolut sista dagen de har uppkörning för MC i Göteborg. Kuggar på en skitgrej i trafiken (dundernervös och korsar samma heldragna linje TVÅ ggr. Smart.) och får vackert vänta sex månader tills nästa säsong börjar. Som en skänk från ovan blir vintern den kallaste och längsta på 15 år och säsongsstarten blir löjligt sen. Väl på konbanan igen inser jag att det som satt i ryggmärgen i höstas inte alls sitter där längre. :gnissla
Nåväl, tre lektioner och fyratusen spänn fattigare är allt ey-oh-key igen och imorgon är det returmatch med vägverket. :banana

Ja ä inte bitter! (längre)

Lycka till! Jag var i exakt samma sits, körde upp sista dagen i GBG i höstas. Åkte ut innan trafikdelen visserligen. Körde upp igår i Helsingborg och tog lappen!
 

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Ort
Area noll-51-fem
Hoj
CB1000R -09
Jag var ute och körde landsväg på bilskolan igår. På väg tillbaka till stan säger läraren att vi kan svänga in på manöverbanan och köra ett par vändor krypkörning, för vi hade lite tid över. Sagt och gjort. När jag har kört igenom "den svåra" krypen första gången, helt felfritt i mitt tycke säger Gunnar: Jaha, då kan du ta krypkörning denna gången! Fatta först inget men han tyckte att jag körde på tok för fort. Jaja, på't igen. Körde rätt långsamt och satte i foten ett par gånger. Gunnar, som också åker motorcykel, säger till mig att göra ett försök till. När jag har rundat ett par konor i serpentinen ser jag att han hänger på bakom med sin cykel. Då växte hornen ut lite :tungan
Jag körde så jefla sakta jag bara kunde och såg innan vändningen att han var uppe precis bakom mig. När vi vände fick han sätta i foten två gånger :rofl
Efter den rundan behövde jag inte öva krypen mer :yoparty
 
Last edited:

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Ort
Falun/Varberg
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Ett bra tips är att försöka få så bra förberedelser som möjligt, bra sömn fixar man med ett sömnpiller, du har säkerligen ngn som har det i släkten eller bekantskapskretsen (akta sig för röda trianglar och läs på om följder dagen efter). Sprit kan funka men även lite sätter sig lätt på vätskebalansen och kan ge dum huvudvärk alternativt dålig kvalité på sömnen.
Se till att käka rejält med frukost även om man inte är sugen alls med tanke på nervositet, yogurt och fil är lätt att tvinga i mig även om det är jobbigt. Ta med frukt och dricka till uppkörningen och se till att käka lite då och då för perfekt sockerbalans i kroppen. Undvik kaffe om man inte behöver för att slippa abstinens. Kaffe gör även en rutinerad koffeinist på lite onödigt högvarv. Angående nervositet är ett jävligt bra och totalt ofarligt sätt att bota den att ta en beta-blockerare, även detta receptbelagt men ngn i släkten som säkert har hjärtproblem. En beta blockerare fungerar i korta ordalag bara som så att den hindrar hjärtat att slå fortare än ett visst slag i minuten, ofta stannar det vid runt max 60. Nervositet innebär bland annat att pulsen rusar upp. Gör den inte det känner hjärnan inte igen sig i situationen och en kedjeeffekt mildras vilket innebär att nervositeten inte når alls samma skyar, bara den där lilla positiva som gör att man skärper upp sig fins kvar och knappt den (vet av erfarenhet från tiden då jag tog B-körkort) Om man gör ett sketet misstag så skit i det och ge inte upp, det är ett helhetsintryck de är ute efter.

Min uppkörningshistoria från igår då A-lappen klarades av kanske kan hjälpa er som är lite nerviga... Som brukligt är fick jag börja med säkerhetskontroll elen och bromsarna, hojen jag körde hade semi-inverterade bromsar,.. jag sade att det hade den inte men att möjligheten finns eftersom det var en hoj med servo. Jag sade att eftersom jag inte hört ngt om det tror jag att den inte har inverterade bromsar, eftersom den bara hade semi-inverterade hade jag inte heller kännt av effekten av den funktionen. Detta var tydligen bra eftersom det visade att jag kunde motorcyklar även om jag tekniskt sett svarade fel. På krypet kom framdäcket säkerligen 30 cm utanför linjen i min sväng (jag körde banan som innebär slalom och helomvändning för att slaloma tillbaks) jag behöll dock lugnet och körde sakta och säkert tillbaks, detta var också bra eftersom helheten såg mycket säker ut,.. att komma utanför och inte förlora besinningen var tydligen en i grunden positiv sak, det handlar om att reda ut situationer. På trafikdelen sedan fick jag avbryta en omkörning jag påbörjat, blev livrädd efterosm jag trodde jag kuggade pga oplanerad körning. Även i detta fallet sade han att man alldrig kan värja sig helt mot oväntade situationer utan det är hur säkert och tydligt man sköter situationen som betyder mest. För övrig sade han att tydlighet är det absolut viktigaste efter som minsta missförstånd kan leda till den värsta tragedi även i lugnt tempo.

så ge inte upp innan ni får domen! och förbered er kungligt, det finns inga ursäkter för att inte göra allt rätt innan.

lycka till nu och ha det fint!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top