Ett bra tips är att försöka få så bra förberedelser som möjligt, bra sömn fixar man med ett sömnpiller, du har säkerligen ngn som har det i släkten eller bekantskapskretsen (akta sig för röda trianglar och läs på om följder dagen efter). Sprit kan funka men även lite sätter sig lätt på vätskebalansen och kan ge dum huvudvärk alternativt dålig kvalité på sömnen.
Se till att käka rejält med frukost även om man inte är sugen alls med tanke på nervositet, yogurt och fil är lätt att tvinga i mig även om det är jobbigt. Ta med frukt och dricka till uppkörningen och se till att käka lite då och då för perfekt sockerbalans i kroppen. Undvik kaffe om man inte behöver för att slippa abstinens. Kaffe gör även en rutinerad koffeinist på lite onödigt högvarv. Angående nervositet är ett jävligt bra och totalt ofarligt sätt att bota den att ta en beta-blockerare, även detta receptbelagt men ngn i släkten som säkert har hjärtproblem. En beta blockerare fungerar i korta ordalag bara som så att den hindrar hjärtat att slå fortare än ett visst slag i minuten, ofta stannar det vid runt max 60. Nervositet innebär bland annat att pulsen rusar upp. Gör den inte det känner hjärnan inte igen sig i situationen och en kedjeeffekt mildras vilket innebär att nervositeten inte når alls samma skyar, bara den där lilla positiva som gör att man skärper upp sig fins kvar och knappt den (vet av erfarenhet från tiden då jag tog B-körkort) Om man gör ett sketet misstag så skit i det och ge inte upp, det är ett helhetsintryck de är ute efter.
Min uppkörningshistoria från igår då A-lappen klarades av kanske kan hjälpa er som är lite nerviga... Som brukligt är fick jag börja med säkerhetskontroll elen och bromsarna, hojen jag körde hade semi-inverterade bromsar,.. jag sade att det hade den inte men att möjligheten finns eftersom det var en hoj med servo. Jag sade att eftersom jag inte hört ngt om det tror jag att den inte har inverterade bromsar, eftersom den bara hade semi-inverterade hade jag inte heller kännt av effekten av den funktionen. Detta var tydligen bra eftersom det visade att jag kunde motorcyklar även om jag tekniskt sett svarade fel. På krypet kom framdäcket säkerligen 30 cm utanför linjen i min sväng (jag körde banan som innebär slalom och helomvändning för att slaloma tillbaks) jag behöll dock lugnet och körde sakta och säkert tillbaks, detta var också bra eftersom helheten såg mycket säker ut,.. att komma utanför och inte förlora besinningen var tydligen en i grunden positiv sak, det handlar om att reda ut situationer. På trafikdelen sedan fick jag avbryta en omkörning jag påbörjat, blev livrädd efterosm jag trodde jag kuggade pga oplanerad körning. Även i detta fallet sade han att man alldrig kan värja sig helt mot oväntade situationer utan det är hur säkert och tydligt man sköter situationen som betyder mest. För övrig sade han att tydlighet är det absolut viktigaste efter som minsta missförstånd kan leda till den värsta tragedi även i lugnt tempo.
så ge inte upp innan ni får domen! och förbered er kungligt, det finns inga ursäkter för att inte göra allt rätt innan.
lycka till nu och ha det fint!