Körkort 2006

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
SUKI_RF900 skrev:
2241280 Lite nyfiken!

Hur många av er som kuggar och missar på körningen har gått genom en bilskola?

Fördelen med att lägga 5 - 10 000 på en bilskola innebär att man får rätt grunder.

Den skolan som jag gått med kollade jag upp innan jag bokade dom. 93% av deras elever har klarat uppkörningen på första försöket.

Dessutom tror jag att om man kör upp som privatist så granskas man avsevärt mycket hårdare.

Tips till er som skall köra upp privat.
Det dom tittar på är inte bara om du har balans och hålla hastigheten.
Det är hur du hanterar motorcykeln på landsvägen. Kurvteknik, hur du planerar körningen,
Harmonin mellan dig och motorcykeln. Om du använder "växlarna" på rätt sätt.
Jag satt med en "pensionerad vv inspektör" i bilen i går när jag hade min sista förberedande körning inför uppkörning på Onsdag nästa vecka.

Och gissa om jag var förvånad över vad han tittade på.. Och vad han såg..
Han såg allt!!
Han hade till och med koll på vilken växel killen om körde framför hade.

Så i stället för att använda 1200:- * x antal tillfällen som uppkörningen kostar så lägg 5 - 7 timmar på en bilskola och få rätt pedagogik.
För hur den än är.. Killen som är godkänd och kör bakom dig har inte den pedagogiska förmågan i de flesta fallen...

Ett råd i all välmening!!

Förövrigt så ansågs jag vara klar för uppkörning efter gårdagens övning

Lycka till!

Men eftersom alla hojåkare är självutnämnda världens bästa chaufförer på sporthoj så är det väl inga som helst problem;) :D

Men du har inte tänkt på att vi privatister har handledare? Jag har en riktigt bra sådan. En arbetskamrat. Han är 55år och har vart handledare bland annat åt sina söner. Anledningen till att jag inte tror att jag klarar mig är pga krypkörningen mest. Har liksom knappt ens testat det ännu. Känns som att tolv dagar kan vara lite för lite att öva det på, speciellt då man inte kan köra alla dagar..

Men annars var det ett mycket bra råd :tummenupp
 

SUKI_RF900

Inte längre aktivt nick!(snail_shell)
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Västerhaninge
Hoj
Ducati ST3 -06 "Väldigt Röd"
Rash skrev:
2241289 Anledningen till att jag inte tror att jag klarar mig är pga krypkörningen mest.

Krypkörningen lär du dig på ett par timmar.

Ta med dig 2 pet flaskor..
Ställ dom 4 meter från varandra.
kör i en åtta tills du kräks..
Titta på allt annat än marken du kör på :brinnerup
 
Last edited:

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
SUKI_RF900 skrev:
2241280 Lite nyfiken!

Hur många av er som kuggar och missar på körningen har gått genom en bilskola?

Fördelen med att lägga 5 - 10 000 på en bilskola innebär att man får rätt grunder.

Den skolan som jag gått med kollade jag upp innan jag bokade dom. 93% av deras elever har klarat uppkörningen på första försöket.

Dessutom tror jag att om man kör upp som privatist så granskas man avsevärt mycket hårdare.

Tips till er som skall köra upp privat.
Det dom tittar på är inte bara om du har balans och hålla hastigheten.
Det är hur du hanterar motorcykeln på landsvägen. Kurvteknik, hur du planerar körningen,
Harmonin mellan dig och motorcykeln. Om du använder "växlarna" på rätt sätt.
Jag satt med en "pensionerad vv inspektör" i bilen i går när jag hade min sista förberedande körning inför uppkörning på Onsdag nästa vecka.

Och gissa om jag var förvånad över vad han tittade på.. Och vad han såg..
Han såg allt!!
Han hade till och med koll på vilken växel killen om körde framför hade.

Så i stället för att använda 1200:- * x antal tillfällen som uppkörningen kostar så lägg 5 - 7 timmar på en bilskola och få rätt pedagogik.
För hur den än är.. Killen som är godkänd och kör bakom dig har inte den pedagogiska förmågan i de flesta fallen...

Ett råd i all välmening!!

Förövrigt så ansågs jag vara klar för uppkörning efter gårdagens övning

Lycka till!

Som jag skrev innan,
Jag har kört alla mina lektioner med körskola, har slösat närmare 20 tusen kronor nu. Och endå har jag kuggad 2 st uppkörning. Det gör mig väldigt besviken måste jag säga! jag kan erkänna att jag klanatade med lite småfel som inte ses som trafikfara, men att de kollar med helheten verkar ej stämma!

Jag tror sedan att det spelar roll om man bokat som trafikskola alternativ privat.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Motin skrev:
2240453 Du blev inte kuggad pga gamla inspektörer och inte heller för att de hade en dålig dag.. Du blev kuggad för att du inte ansågs kunna köra säkert i trafiken..

/QUOTE]

Jag håller med föregående talare. Snacket om "...kontrollanten på dåligt humör..", ".. de måste underkänna ett visst antal varje dag .." o.s.v. tror jag inte på. De är betydligt proffesionellare än så. De gör en totalbedömning av elevens skicklighet. Om kontrollanten bedömmer att du inte är duktig nog, då finns det tillräkligt många saker att fälla dig för "..du glömde blinka i korsningen..", "..du missade stopplikten.." o.s.v. Det han letar efter är stabilt kontrollerat trafikbeteende.

Jag tror att det vanligaste misstaget folk gör under uppkörning är att de kör aldeles för mesigt. Eleven tror att kontrollanten vill se 80 km/h på 90- väg och fis körning överallt. Kör inte så. Kör på, men inom lagens ramar.

Om du skall upp på en motorväg: Krana på rejält. Du ska hela vägen upp till 110 km/h, inte till 80 km/h (Barkaby till exempel). Fastna inte i högerkörfältet i 90 km/h på motorvägen bakom en långsam bil . Kör om i 110 km/h.

Som exempel kan jag nämna att när jag tog mitt A-kort så glömde att stänga av blinket två gånger. (fick tillsägelse i radion för den ena gången). Jag körde dessutom för fort på 30 sträcka. Jag fick körkortet i alla fall.

Sensmoralen är: När du kör upp kommer kommer du att vara jätte nervös, men fiskör inte för det. Kör vad lagen tillåter på 90 och 110 vägar. Spara fiskörningen till villaområdet.

P.S. När man har kört bil i 20 år, så har man lärt sig, att om man har 30 -40 m kvar till 50 skyltarna i slutet av en 30 sträcka då kan man gasa, Gör man samma sak på en 750 under uppkörning när konrollanten tittar på, då blir det anmärkning :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
SUKI_RF900 skrev:
2241302 Krypkörningen lär du dig på ett par timmar.

Ta med dig 2 pet flaskor..
Ställ dom 4 meter från varandra.
kör i en åtta tills du kräk..
Titta på allt annat än marken du kör på :brinnerup

Tack för tipset :tummenupp :D
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
Jag klarade uppkörningen, vilket var i förrgår. Detta var min tredje uppkörning och innan har jag kuggat på bromsning och högfartsbanan.
Dom gånger jag blivit kuggad har det inte varit p.g.a. någon grinig inspektör men när jag klarade det hade jag verkligen en "ogrinig" inspektör.
Jag körde upp i Barkarby och jag rev en kon på första försöket i högfartsbanan och på andra försöket låste jag bakhjulet vid inbromsningen (extremt nervös).
Jag fick göra om inbromsningen vid sidan av banan och sedan fortsätta med 70- och 90-inbromsningen. Väl ute i trafiken så körde vi mot Kallhäll där jag missade en skylt och körde på busshållsplatsen istället för till vänster om refugen(?). Jag klarade ändå uppkörningen, gjorde inga andra missar vad jag märkte.
Pratade med inspektören efteråt om min miss och han sa att eftersom det inte innebar någon fara så spelade det inte så stor roll att jag missade det. Pratade även med min körskolelärare om detta ställe och han sa att 9/10 av alla som kör där missar det.
Även folk som haft b-kort i 20 år. Mitt tips till de som ska köra upp i Barkarby är att åka till Kallhäll och kolla upp busshållsplatsen där, för det är riktigt lätt att köra fel.
I övrigt håller jag med om att man inte ska mesa. Särskilt inte på motorvägen.
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
jonasjacobson skrev:
2242230 Jag klarade uppkörningen, vilket var i förrgår. Detta var min tredje uppkörning och innan har jag kuggat på bromsning och högfartsbanan.
Dom gånger jag blivit kuggad har det inte varit p.g.a. någon grinig inspektör men när jag klarade det hade jag verkligen en "ogrinig" inspektör.
Jag körde upp i Barkarby och jag rev en kon på första försöket i högfartsbanan och på andra försöket låste jag bakhjulet vid inbromsningen (extremt nervös).
Jag fick göra om inbromsningen vid sidan av banan och sedan fortsätta med 70- och 90-inbromsningen. Väl ute i trafiken så körde vi mot Kallhäll där jag missade en skylt och körde på busshållsplatsen istället för till vänster om refugen(?). Jag klarade ändå uppkörningen, gjorde inga andra missar vad jag märkte.
Pratade med inspektören efteråt om min miss och han sa att eftersom det inte innebar någon fara så spelade det inte så stor roll att jag missade det. Pratade även med min körskolelärare om detta ställe och han sa att 9/10 av alla som kör där missar det.
Även folk som haft b-kort i 20 år. Mitt tips till de som ska köra upp i Barkarby är att åka till Kallhäll och kolla upp busshållsplatsen där, för det är riktigt lätt att köra fel.
I övrigt håller jag med om att man inte ska mesa. Särskilt inte på motorvägen.

Tjena!
Kul att du klara uppkörningen, hade uppkörning där i Torsdag och kuggade p.g.a hade en grinig inspektör!
Jag missade även den busskylten första uppkörningen, Jag antar att du körde med Lötsjö trafikskola, och kanske t.o.m med Awett som lärare :)
För han sa exakt samma sak för mig! Men det är så grymt tråkigt att jag måste vänta i 1½ månad innan jag får ny uppkörningstid! Men kul att du klara det i.a.f :D

Bokade du uppkörning som privat? och visade du dina tidigare uppkörnings papper(som du kuggade) vid det trejde uppkörningen?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Vishy skrev:
2242411 Tjena!
Kul att du klara uppkörningen, hade uppkörning där i Torsdag och kuggade p.g.a hade en grinig inspektör!
Jag missade även den busskylten första uppkörningen, Jag antar att du körde med Lötsjö trafikskola, och kanske t.o.m med Awett som lärare :)
För han sa exakt samma sak för mig! Men det är så grymt tråkigt att jag måste vänta i 1½ månad innan jag får ny uppkörningstid! Men kul att du klara det i.a.f :D

Bokade du uppkörning som privat? och visade du dina tidigare uppkörnings papper(som du kuggade) vid det trejde uppkörningen?

Är det så pass lång väntetid för att få en uppkörning?
Isf kmr det här bli mindre kul! :brinnerup :brinnerup
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Snackade med min körskolelärare, han sa att här är istort sett ingen väntetid i Hbg.
Så ni får komma ner och köra upp här istället :banana
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Starfighter skrev:
2242562 Snackade med min körskolelärare, han sa att här är istort sett ingen väntetid i Hbg.
Så ni får komma ner och köra upp här istället :banana

Hur är det där? Jag har aldrig vart där nere!
svårt att ta kortet där tror du?

Hur lång är det från sthlm?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Starfighter skrev:
2242562 Snackade med min körskolelärare, han sa att här är istort sett ingen väntetid i Hbg.
Så ni får komma ner och köra upp här istället :banana

Hmm visssa säger att det är helt slut andra säger att det finns i helsingborg?
Hur är det egentligen?? :va
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
Vishy skrev:
2242411 Tjena!
Kul att du klara uppkörningen, hade uppkörning där i Torsdag och kuggade p.g.a hade en grinig inspektör!
Jag missade även den busskylten första uppkörningen, Jag antar att du körde med Lötsjö trafikskola, och kanske t.o.m med Awett som lärare :)
För han sa exakt samma sak för mig! Men det är så grymt tråkigt att jag måste vänta i 1½ månad innan jag får ny uppkörningstid! Men kul att du klara det i.a.f :D

Bokade du uppkörning som privat? och visade du dina tidigare uppkörnings papper(som du kuggade) vid det trejde uppkörningen?

Hade Awett och Tomas som lärare. Jag bokade uppkörningen privat, visade inga papper, men jag körde ju upp på skolans hoj och Tomas snackade lite med instruktören så inspektören visste ju att jag hade kört med körskolan innan.
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
jonasjacobson skrev:
2242775 Hade Awett och Tomas som lärare. Jag bokade uppkörningen privat, visade inga papper, men jag körde ju upp på skolans hoj och Tomas snackade lite med instruktören så inspektören visste ju att jag hade kört med körskolan innan.


Grymmt! va det inte dig jag träffade på banan precis efter du klarade uppkörning, jag kom med awett till banan då jag hade uppkörning 2 timmar senare!

Men grymmmmt att du fixade kortet! :)
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vishy skrev:
2242625 Hur är det där? Jag har aldrig vart där nere!
svårt att ta kortet där tror du?

Hur lång är det från sthlm?
Tja, skulle tippa på en 60mil.
Ska väl vara enklare än i Sthlm, Helsingborg är inte en så speciellt stor stad, enda nackdelen är att det finns många :tuttar som kan störa ens koncentration på vägen, speciellt nu på sommarhalvåret :hihi
 

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6-99
Starfighter skrev:
2242799 Tja, skulle tippa på en 60mil.
Ska väl vara enklare än i Sthlm, Helsingborg är inte en så speciellt stor stad, enda nackdelen är att det finns många :tuttar som kan störa ens koncentration på vägen, speciellt nu på sommarhalvåret :hihi

Jaha ok,
men hur är det att låna hoj där nere? ska ringa på måndag till VV och kolla!

Känner du någon som har lättkörd hoj, kanske kompis eller trafikskola?
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top