Körkort 2006

Mattii

Medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
2012 KTM 690 SMC R
Flerko skrev:
2455259 Det blir andra uppkörningen för mig. Jag kuggade 24 augusti för att jag hade för dålig "riskmedvetenhet". Tänk på allt som kan inträffa, från barn framför skolbussar till att bilen som blinkar inte kommer att svänga mm.
Lycka till som sagt!!!


Åfan, ja man är tacksam för alla tips :)

Men nästa gång vet du oxå hur det ska gå till då med andra ord :yoparty
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
Håll en tumme idag, nu är det dags att köra upp =)

Edit: Kan meddela att jag köpte hojen i Februari så jag har varit lite frustrerad...Byråkrati och jag är ingen bra kombination!
 
Last edited:

Tryptamine

Certified A-hole
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 900 RR Fighterblade
Ny uppkörning den 25:e

Kuggade min uppkörning den elfte.. Fick en sur jobbig VV kille som säkert hade en dålig dag.. Allt funka perfekt förutom att han tyckte jag va för nära en mötande bil i en vänstersväng.. Kom hem efteråt o hade fått parkeringsböter under tiden Grr.. Kan bero på att det va den elfte september.. Nya tag nu den 25:e.. Kan ju inte gå fel då det är löning o allt.. Längtar.,.:tungan
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Yes!! :2cool

klarade uppkörningen idag, fan vad glad jag är!!
måste åka o jobba nu på en gång, skriver mer ingående senare!!


WOHOOOO!!!! :tummenupp
 

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 -06
Grattis!!!... Låna en hoj och åk!!



T.Jonasson skrev:
2456298 Yes!! :2cool

klarade uppkörningen idag, fan vad glad jag är!!
måste åka o jobba nu på en gång, skriver mer ingående senare!!


WOHOOOO!!!! :tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
pupe skrev:
2432155 ungefär samma i Tullinge fast jag va ensam med vv gubben å slapp vänta:Bugar

Jupp, samma här. Ensam med trafikinspektören. Vet inte om det alltid är så men det var rätt skönt att slippa vänta och ha en massa gnag i magen :) :tummenupp
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Gratulerar! T Jonasson och Quest!!!!
Kör försiktigt nu!
 

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Villa
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Quest skrev:
2456536 Uppkörnigen avklarad!!!! Hämtar hojen imorrn bitti OJ! Vad jag längtat :yoparty

Det är bara till att gratulera! Själv kör jag upp den 20:e september. Kör lugnt o tänkt på att vägarna blir hala på kvällarna.
:tummenupp

T.Jonasson skrev:
2456298 Yes!! :2cool

klarade uppkörningen idag, fan vad glad jag är!!
måste åka o jobba nu på en gång, skriver mer ingående senare!!


WOHOOOO!!!! :tummenupp

Gött för dig! Grattis! Själv har jag köring den 20:e. ska bli asgött!!!:yoparty

Mattii skrev:
2455277 Åfan, ja man är tacksam för alla tips :)

Men nästa gång vet du oxå hur det ska gå till då med andra ord :yoparty

Hur gick det idag då? Klarade du uppkörningen? Hoppas verkligen det!!!
 
Last edited:

Rig

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Sydney | Sthlm
Hoj
Blue R6
Krypkörning...!

Idag - Ä N T L I G E N - satt den där f.bannade krypkörningen på slalombanan!

Det som krävdes var att "lyfta blicken" som min lärare tjatat om. Har inte fattat vad han dillat om, men nu släppte det. Ett tips till er som kämpar, glo inte på konerna, särskilt inte på de nära hojen för då går det vingligt! Jag kollar mot horisonten 90% av tiden och håller bara koll på konerna med pereferi-seendet, och det går betydligt mkt bättre!

Nu ska jag bara ta en lektion till för att verkligen nööta, sen är det dags för uppkörning...!

Just nu känns det väldigt bra i kroppen :banana
 

Mattii

Medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
2012 KTM 690 SMC R
Flerko skrev:
2456751 Det är bara till att gratulera! Själv kör jag upp den 20:e september. Kör lugnt o tänkt på att vägarna blir hala på kvällarna.
:tummenupp



Gött för dig! Grattis! Själv har jag köring den 20:e. ska bli asgött!!!:yoparty



Hur gick det idag då? Klarade du uppkörningen? Hoppas verkligen det!!!


Det gick fina fisken :tummenupp

Så nu kan man få sig en god natts sömn eftersom det inte vart så många timmmar sist :D

Rig skrev:
2457476 Idag - Ä N T L I G E N - satt den där f.bannade krypkörningen på slalombanan!

Det som krävdes var att "lyfta blicken" som min lärare tjatat om. Har inte fattat vad han dillat om, men nu släppte det. Ett tips till er som kämpar, glo inte på konerna, särskilt inte på de nära hojen för då går det vingligt! Jag kollar mot horisonten 90% av tiden och håller bara koll på konerna med pereferi-seendet, och det går betydligt mkt bättre!

Nu ska jag bara ta en lektion till för att verkligen nööta, sen är det dags för uppkörning...!

Just nu känns det väldigt bra i kroppen :banana

Lycka till :yoparty
 
Last edited:

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Tryptamine skrev:
2456297 Kuggade min uppkörning den elfte.. Fick en sur jobbig VV kille som säkert hade en dålig dag.. Allt funka perfekt förutom att han tyckte jag va för nära en mötande bil i en vänstersväng.. Kom hem efteråt o hade fått parkeringsböter under tiden Grr.. Kan bero på att det va den elfte september.. Nya tag nu den 25:e.. Kan ju inte gå fel då det är löning o allt.. Längtar.,.:tungan

Ne det kan inte ha berott på 11 september, för jag klarade mitt kort samma dag!! :) Körde du upp på Bulltoftabanan eller har ni egen i trellehulla?
Alla 4 klarade uppkörningen som var på morronen.. vv killen var en väldigt trevlig snubbe som heter Anders, kan ju hoppas du får honom nästa gång om du nu kör upp på bulltofta.

- Intrepid

Rig skrev:
2457476 Idag - Ä N T L I G E N - satt den där f.bannade krypkörningen på slalombanan!

Det som krävdes var att "lyfta blicken" som min lärare tjatat om. Har inte fattat vad han dillat om, men nu släppte det. Ett tips till er som kämpar, glo inte på konerna, särskilt inte på de nära hojen för då går det vingligt! Jag kollar mot horisonten 90% av tiden och håller bara koll på konerna med pereferi-seendet, och det går betydligt mkt bättre!

Nu ska jag bara ta en lektion till för att verkligen nööta, sen är det dags för uppkörning...!

Just nu känns det väldigt bra i kroppen :banana

Hehe, ungefär samma känsla som jag hade efter så många lektioner så jag slutat räkna .. o sen på uppkörningen ... 30 sekunders jobb ... jaha, det där var det jag la 10000:- på att klara :) fast ändå inte, känner mig säkrare vid rödljus/väjningsplikt att krypa fram o inte behöva sätta ner nån fot ... man får
bättre flyt i körningen.
 
Last edited:

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jag kuggade i tisdags :(

Körde upp i V-ås, intensivkurs.

Banan klarade jag utan problem och trafiken som jag var minst orolig över, där tog det stopp.

Körde på huvudled i tätort, kommer till en T-korsning där huvudleden svänger till vänster, jag blir ombedd att köra till vänster.

Strax innan korsningen ser jag en stor buss från vänster som ska in till höger, alltså dit jag kommer ifrån. Troligtvis hade bussen kört för långt fram eller fel för han stod still och bakom honom stod det ca 3-4 bilar.

Jag saktar in och krypkör ut i T-korsningen. Var rädd för att någon av bilarna skulle köra om bussen...där blev jag kuggad.

Vv-killen säger att risken var stor för att vi kunde blivit påkörda bakifrån...suck..i en T-korsning??

Hade detta hänt i en kurva, ok det köper jag..men i en T-korsning där bussen skymmer sikten...

Antingen blir man kuggad för att man är FÖR försiktig eller inte alls försiktig..

Ja ja..Jag väntar på en ny uppkörningstid, hoppas jag får det i år..

Grattis till Er som har grejat kortet.
 

Nicotin

Guest
invisible skrev:
2457838 Jag kuggade i tisdags :(

Körde upp i V-ås, intensivkurs.

Banan klarade jag utan problem och trafiken som jag var minst orolig över, där tog det stopp.

Körde på huvudled i tätort, kommer till en T-korsning där huvudleden svänger till vänster, jag blir ombedd att köra till vänster.

Strax innan korsningen ser jag en stor buss från vänster som ska in till höger, alltså dit jag kommer ifrån. Troligtvis hade bussen kört för långt fram eller fel för han stod still och bakom honom stod det ca 3-4 bilar.

Jag saktar in och krypkör ut i T-korsningen. Var rädd för att någon av bilarna skulle köra om bussen...där blev jag kuggad.

Vv-killen säger att risken var stor för att vi kunde blivit påkörda bakifrån...suck..i en T-korsning??

Hade detta hänt i en kurva, ok det köper jag..men i en T-korsning där bussen skymmer sikten...

Antingen blir man kuggad för att man är FÖR försiktig eller inte alls försiktig..

Ja ja..Jag väntar på en ny uppkörningstid, hoppas jag får det i år..

Grattis till Er som har grejat kortet.


Trist men jag tycker att gubben övereagerade en aning..

Mne mne bara att ta nya grepp, det är trots allt mycket kvar av sommaren/hösten innan vägarna sätter stopp för bus..

Var ute för en stund sedan och klär mna sig så går det finfint..
Dagarna är underbara...

Lycka till..
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Tack till alla som grattat! :)

Så här såg gårdagen ut för mig:

Kl 06.00 skulle vi samlas alla 4 vid körskolan, för att ha tid att åka in
och öva på manöverbanorna på västerås flygplats, där provet skulle starta.
Jag vaknade kl 03.00, sedan sov jag väl i 10 minuter i taget tills jag skulle gå upp. Var väl rädd att försova mig!

Väl ute och övar så sitter banorna klockrent. Skönt, tänker jag.

VV-killen dyker upp punktligt kl 08.15. Alla legitimerar sig och skriver på.
Sen vart jag förste man ut på banorna.

Säkerhetskontrollen jag fick göra var på bromsarna, därefter vart det krypkörning. Den satt klockrent, han titta inte ens den sista biten utan gick mot manöverbanan och bara vinka med mig!

Fick göra undanmanövern åt höger, tippa ner den närmsta konan när man ska vika in igen från manövern. Men resten såg bra ut, fast han sa att jag kunde prova igen och bara lägga ner hojen lite mer.
Andra försöket satt den den som den skulle.

70- och 90-bromsningarna vart också bra på första försöket!

"-Du får fortsätta i trafik, åk bort och vänta och skicka hit nästa kille"

Då släppte den största klumpen i magen!'

Sen när de andra tre klarat sina banor så började trafiken, och då vart jag sist ut av alla fyra!

Väntan kändes som en evighet...

Och alla de andra tre klarade kortet en efter en, så man började ju känna pressen på att nu kan ju inte jag vara sämre!

11.30 var klockan ungefär när jag startade.
Började med att krångla ett par gånger med radion, råkade byta kanal på den, råkade dra ur hörlurssladden när jag la ner den i fickan...
"Nu är han väl bra sur på mig innan vi ens kommit iväg" -Tänkte jag.

Men sen flöt det på ganska bra.. Gjorde väl något helt onödigt filbyte en gång, som jag inte själv förstod varför jag gjorde, men det brydde han sig inte om. Jag var mer nervös över att jag hade råkat komma upp i 40km/h på en 30-väg! Jag märkte det ganska snabbt och bromsa ner.

När vi kom tillbaks och skulle få domen frågade han om jag visste nåt som jag gjort fel? Nämnde det med 30-sträckan, och då sa han att det var bra att jag visste om det iaf!

"-Då kan jag släppa ut dig själv i trafiken då!"

Sen har allt bara känts bra! :yoparty


Lite kul att alla 4 klarade kortet, extra kul att jag och polarn gjorde det samma dag, eller hur Mattii?! :tummenupp


Även kul att det var samma VV-kille som jag körde upp med för bil, för 5 år sedan :)


Nu ska jag låna plastfarsans hoj och ta en sväng!


Lycka till alla ni som håller på! :)
 
Last edited:

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
WOOOHHOO! har precis kommit hem!

ca 8000kr fattigare, men så sjukt jävla glad!
 

Tryptamine

Certified A-hole
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR 900 RR Fighterblade
Intrepid_ skrev:
2457789 Ne det kan inte ha berott på 11 september, för jag klarade mitt kort samma dag!! :) Körde du upp på Bulltoftabanan eller har ni egen i trellehulla?
Alla 4 klarade uppkörningen som var på morronen.. vv killen var en väldigt trevlig snubbe som heter Anders, kan ju hoppas du får honom nästa gång om du nu kör upp på bulltofta.

- Intrepid



Hehe, ungefär samma känsla som jag hade efter så många lektioner så jag slutat räkna .. o sen på uppkörningen ... 30 sekunders jobb ... jaha, det där var det jag la 10000:- på att klara :) fast ändå inte, känner mig säkrare vid rödljus/väjningsplikt att krypa fram o inte behöva sätta ner nån fot ... man får
bättre flyt i körningen.

Ja jag körde på bulltofta.. Fick en upplänning som heter peter tror jag o enligt alla jag pratat med så är han en taskig jävel.. men men.. Snart dags igen.. :)
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Tryptamine skrev:
2458758 Ja jag körde på bulltofta.. Fick en upplänning som heter peter tror jag o enligt alla jag pratat med så är han en taskig jävel.. men men.. Snart dags igen.. :)

Jag frågade faktiskt min trafiklärare efter det jag klarat uppkörningen om hur det låg till med de olika vv snubbarna och då bekräftade han det du säger ..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top