Körkort 2006

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Halogen skrev:
2427011 Hallå, Motin? Var håller du hus egentligen?

Min teori: Antingen så klarade han det och har således inte tid att sitta och internetta, (eller så har han, gud förbjude, kört omkull) eller så kuggade han och lade ner hela grejen. Vilket ju vore lite synd...

Alternativ nr:3. Nya tag nästa säsong... nu känns det fruktansvärt omotiverat. Och sen lovade min körskola att höra av sig.. och det var för 3 veckor sen.. Så jag skippar dem o kör i Kristinehamn nästa säsong.

Känns förj-vligt.. men men. Det höl inte på att bli nån uppkörning alls då en av oss som skulle köra upp klotade med hojen och vänster fotpinne gick av. Såg inte alls kul ut, han hade inga vettiga skydd på sig heller mer än hjälm. Han la ner mcåkandet från den stunden.. Led med honom men hoppas han klarade sig utan större skador. Mc:n blev lagad i sista stund... Men det hjälpte ju inte mig när ja hade kört trafiken :(. Funderar på att lämna in mitt b-kort o sälja bilen......

Swedecat skrev:
2473446
Finns det inte möjlighet att hinna med att köra upp en gång till i år då?

För övrigt låter det nästan som ett ärende där du hade kunnat överklaga beslutet. Men det ska ske inom tre veckor om jag inte minns fel.

Tredje gången tar du uppkörningen. :tummenupp

Yes alive and kicking (uppkörningsförättarens huvud).

Tråkigt är bara förnamnet.. Deppade ihop i somras o semestern blev inte alls vad man hade tänkt sig.. Till min o tjejens besvikelse.. Egentligen larvigt att dra ner sig så pga ett jädra körkort men men.. har man sett fram emot nåt så har man.

Ingen ide att överklaga då det till 99.9% aldrig går igenom om jag har fattat det hela rätt från andra historier och försök.

Klart man måste ge tillbaka när man fått så mycket stöd o tips och hjälp, inte bara med körkortsbiten utan också mekartips och så har man blivit modigare att försöka göra saker själv utan att ta hjälp.. Vilket har funkat ypperligt.

Lite smickrande är det allt att bli kallar "Mr körkortstråd 2006" om man ska se något positivt i det hela (vilket är j-vligt svårt). Sen så har ju inte denna tid gått hel åt skogen.. då jag har fått köra en hel del hoj.. Pengarna man lagt ner på körlektioner.. ja det ska vi inte tala om.. Men vet att de leder till körkort nästa säsong iaf.

Nej ingen chans att köra upp mer, min körskola hör inte av sig och det är väl på sin höjd 1 vecka kvar att få köra upp i Örebro.. O sen klarar jag nog inte av att se killen igen.. det får bli Kristinehamn med alla deras högerregelskorsningar nästa säsong istället

Tack ALLA som föjt mitt äventyr, till slut blir det även min tur. Ska snart ställa in hojen och plocka isär och fixa fräschare kåpor.
 
Last edited:

Guson

Medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Uppsala
Hoj
CB1100F
lagga_jimmy skrev:
2472490 Kör upp i Uppsala 26/9.... Nån som har färska erfarenheter från en uppkörning där??? Typ vilken väg man kan få köra....

Jodå, jag körde upp för ett par veckor sedan. Trafikprovet börjar direkt från manöverbanan för den som kör först så landsvägskörningen börjar med andra ord vid Skärfälten ungefär. Övriga väntar på Brostugan som ligger i närheten av Vägverket om du inte är bekant med Uppsalas kafeer. :) Eftersom alla aspirantbyten sker vid Brostugan så avslutas alla prov utom det sista vid Brostugan vilket gör att du sannolikt kan räkna med att köra stadstrafiken i närheten av Luthagen. Sista föraren slutar inte nödvändigtvis vid Brostugan men troligen inte alltför långt bort då Vägverket ligger i närheten. Av oss fyra som körde den dagen fick om jag minns rätt de tre sista börja landsvägskörningen längs 272an för att sedan svänga av på mindre vägar. Jag tror ingen av oss fick köra samma runda vare sig på landet eller i stan.

Guson
 

Rig

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Sydney | Sthlm
Hoj
Blue R6
Flerko skrev:
2465559 Lycka till! Själv kör jag upp på onsdag. Visserligen för andra gången så jag vet hur det går till men man är f-n så nervös ändå! Klarar jag det är jag världens lyckligaste person!!!!:)

Yiiiiiiiiha!!!!!!!!!!! :D

Det gick vägen för mig! Vi var tre st. som delade på vår VV-snubbe, och totalt runt 10-15pers som körde upp ute i Barkaby. Jag var sist ut i ordningen, och banan vi skulle köra på hade den lätta krypkörningen (den med stoppen), så lite av nervositeten släppte direkt. Hade inga problem på övningsbanorna alls. Han kommenterade inget egentligen utan körde bara med stilen "Då tar vi nästa!". På säkerhetskontrollen fick jag kolla "lager, bromsar och kedja".

Sen fick jag vänta en mindre evighet på att jag skulle få köra trafikprovet. Eftersom jag var sist ut i ordningen han jag bli rätt nervös innan, och alla som kom in sken som solar - vad jag vet så kuggade dom ingen där idag.

Jag fick köra vägar jag aldrig kört på, och blev tvingad till omkörning etc. oxå men det gick bra. När jag kom tillbaka och skulle få omdömmet så sa han ngt i stil med "Det gick ju bra. Du körde allt som krävdes för att få godkänt, till och med lite över det. Det finns egentligen inget att anmärka på!" :yoparty

Så jag är JÄVLIGT stolt, nöjd och glad idag! :2cool

Nu blire till att börja spana efter hojjar och planera in vårens MC-semester nere i Europa

:hojbusa


Lycka till alla ni andra som kämpar! :tummenupp
 

poZ

Lev livet innan livet lever dig...
Gick med
19 May 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
CBR 600fs fighter
Motin skrev:
2473454 Alternativ nr:3. Nya tag nästa säsong... nu känns det fruktansvärt omotiverat. Och sen lovade min körskola att höra av sig.. och det var för 3 veckor sen.. Så jag skippar dem o kör i Kristinehamn nästa säsong.

Känns förj-vligt.. men men. Det höl inte på att bli nån uppkörning alls då en av oss som skulle köra upp klotade med hojen och vänster fotpinne gick av. Såg inte alls kul ut, han hade inga vettiga skydd på sig heller mer än hjälm. Han la ner mcåkandet från den stunden.. Led med honom men hoppas han klarade sig utan större skador. Mc:n blev lagad i sista stund... Men det hjälpte ju inte mig när ja hade kört trafiken :(. Funderar på att lämna in mitt b-kort o sälja bilen......

Surt sa räven...

Jag hade ju hoppats att man skulle få hälsa på en till MC under turerna runtom karlskoga, men men du får ta nya tag och komma igen till våren :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Motin skrev:
2473454 Alternativ nr:3. Nya tag nästa säsong... nu känns det fruktansvärt omotiverat. Och sen lovade min körskola att höra av sig.. och det var för 3 veckor sen.. Så jag skippar dem o kör i Kristinehamn nästa säsong.

Känns förj-vligt.. men men. Det höl inte på att bli nån uppkörning alls då en av oss som skulle köra upp klotade med hojen och vänster fotpinne gick av. Såg inte alls kul ut, han hade inga vettiga skydd på sig heller mer än hjälm. Han la ner mcåkandet från den stunden.. Led med honom men hoppas han klarade sig utan större skador. Mc:n blev lagad i sista stund... Men det hjälpte ju inte mig när ja hade kört trafiken :(. Funderar på att lämna in mitt b-kort o sälja bilen......

Usch, vad tråkigt. Men du är långt ifrån ensam, jag kuggade också två gånger innan jag tog mitt kort, jag fick dessutom också vänta hela vintern på att få ny tid efter jag bommade första gången i oktober. Men det är bara att bryta ihop och komma igen, att sluta köra båge är ju liksom inte ett alternativ. :ryggdunk
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Halogen skrev:
2473854Men det är bara att bryta ihop och komma igen, att sluta köra båge är ju liksom inte ett alternativ. :ryggdunk

Yes som en kniv istucken i hjärtat. Att inte köra hoj så länge man e frisk o kry är inget alternativ nej.. så visst ska ja ta kortet. Snart är det slutåkt för i år ändå så ja gråter inte blod just nu.. det var dock värre under högsäsongen när man såg alla hojar åka till och från Gelleråsen.. DÅ sved det. Tackar för stödet, toppen måste jag säga.
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Motin skrev:
2473880 Yes som en kniv istucken i hjärtat. Att inte köra hoj så länge man e frisk o kry är inget alternativ nej.. så visst ska ja ta kortet. Snart är det slutåkt för i år ändå så ja gråter inte blod just nu.. det var dock värre under högsäsongen när man såg alla hojar åka till och från Gelleråsen.. DÅ sved det. Tackar för stödet, toppen måste jag säga.

Fy så tråkigt för dej!
Men varför inte satsa på intensivkurs då i vår istället?!
När går teorin ut för dej?

Ha en fin höst trots allt!
/m
 

Flerko

Hojåkare
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Villa
Hoj
Längtar efter en VTR FIRESTORM
Rig skrev:
2473795 Yiiiiiiiiha!!!!!!!!!!! :D

Det gick vägen för mig! Vi var tre st. som delade på vår VV-snubbe, och totalt runt 10-15pers som körde upp ute i Barkaby. Jag var sist ut i ordningen, och banan vi skulle köra på hade den lätta krypkörningen (den med stoppen), så lite av nervositeten släppte direkt. Hade inga problem på övningsbanorna alls. Han kommenterade inget egentligen utan körde bara med stilen "Då tar vi nästa!". På säkerhetskontrollen fick jag kolla "lager, bromsar och kedja".

Sen fick jag vänta en mindre evighet på att jag skulle få köra trafikprovet. Eftersom jag var sist ut i ordningen han jag bli rätt nervös innan, och alla som kom in sken som solar - vad jag vet så kuggade dom ingen där idag.

Jag fick köra vägar jag aldrig kört på, och blev tvingad till omkörning etc. oxå men det gick bra. När jag kom tillbaka och skulle få omdömmet så sa han ngt i stil med "Det gick ju bra. Du körde allt som krävdes för att få godkänt, till och med lite över det. Det finns egentligen inget att anmärka på!" :yoparty

Så jag är JÄVLIGT stolt, nöjd och glad idag! :2cool

Nu blire till att börja spana efter hojjar och planera in vårens MC-semester nere i Europa

:hojbusa


Lycka till alla ni andra som kämpar! :tummenupp

YEEEESSS!!!!

Jag delar denna underbara glädje med dig! GRATTIS!!!! jag klarade körprovet idag oxå!!! jag var så satans lycklig så att jag bara skakade!!! Kan knappt fortfarande 6 timmar efteråt fatta att det är sant, jag får ut o leka med dom stora pojkarna nästa år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vi hade en hård men rättvis vv-tjej faktiskt. Sasha kallades hon och var riktigt trevlig! Jag var nr 5 ut i ordningen av 6 st. hon började med att kugga en tjej på undanmanövern i 50 km/h. Vi andra klarade oss. Därefter kuggade hon två grabbar och en tjej innan det var min tur. Så man var ju lite nervös. Men det hade jag inget för. Det gick hur bra som helst! Prickfri körning och jag fick till och med beröm för vissa moment i min körning! Killen som var efter mig vet jag inte hur det gick för, jag åkte hem och skrek ut min lycka på balkongen!

Jag körde i mjölby där jag gått på Thores Trafikskola. Tack Per-Åke för all hjälp med körningen!!! Så j-vla gött helt enkelt!!!!! Nu ska man bara ha tag i en hoj att åka några mil på innan det blir snö!!!!!

GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTTTT!!!!! :banana :yoparty :hoppa :squid :2cool
 

Rig

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Sydney | Sthlm
Hoj
Blue R6
Flerko skrev:
2474600 YEEEESSS!!!!

Jag delar denna underbara glädje med dig! GRATTIS!!!! jag klarade körprovet idag oxå!!! jag var så satans lycklig så att jag bara skakade!!! Kan knappt fortfarande 6 timmar efteråt fatta att det är sant, jag får ut o leka med dom stora pojkarna nästa år!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[...]

GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖTTTT!!!!! :banana :yoparty :hoppa :squid :2cool

YEAH!!!! :D :tummenupp

Grattis mannen, fan va kul! :fyllisar

Ses på vägarna till våren! :hej


:hojraket :yoparty
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Jag klarade teoriprovet idag! Kanske inget mot att klara körprovet, men i mina ögon så var det härligt.
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
Jag klarade det!!!! Är så jävla glad så jag vet knappt vad jag heter. Känns som om jag går på nå droger!

Körde upp igår 13.15 i västerås. Var så nervös så jag stog o skakade när det var min tur. Hade tur o fick en jättetrevlig uppkörningsgubbe(Jussi?)

Började med krypkörningen, missade en kon i slutet. Fick gå vidare o göra högfarten o sen inbromsningarna sen tebax till krypkörningen. Fick den med slalom, satte den klockrent denna gång.

Sen ut i trafiken, var fortfarande lite nervös så jag missade ett par småsaker i början (70 på 50 väg 200m, lite fel placerning inför korsning mm) men efter ett tag så gick allt bra.

När vi stannade vågade jag först inte fråga om jag klarat mig men han sa Grattis du klarade dig, nu får du fortsätta öva själv o jag vill inte veta av nå bakhjulsåka!

Då var det bara o kasta sig i bilen o iväg till jobbet. Jobbade kvällsskift i går så det fanns ingen tid att köra direkt o det var kanske bara tur.
Men nu ska jag ut o köra!! Kan inte fatta det riktigt, jag har mc kort! Har velat tagit det sen jag var 16!! Så jäkla härligt!!

Lycka till alla ni andra som kör upp i höst, jag håller tummarna för er!!:hej
 

lagga_jimmy

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Ort
trots namnet... Enköping
Hoj
V-Strom
Pantera skrev:
2473784 Jodå, jag körde upp för ett par veckor sedan. Trafikprovet börjar direkt från manöverbanan för den som kör först så landsvägskörningen börjar med andra ord vid Skärfälten ungefär. Övriga väntar på Brostugan som ligger i närheten av Vägverket om du inte är bekant med Uppsalas kafeer. :) Eftersom alla aspirantbyten sker vid Brostugan så avslutas alla prov utom det sista vid Brostugan vilket gör att du sannolikt kan räkna med att köra stadstrafiken i närheten av Luthagen. Sista föraren slutar inte nödvändigtvis vid Brostugan men troligen inte alltför långt bort då Vägverket ligger i närheten. Av oss fyra som körde den dagen fick om jag minns rätt de tre sista börja landsvägskörningen längs 272an för att sedan svänga av på mindre vägar. Jag tror ingen av oss fick köra samma runda vare sig på landet eller i stan.

Guson


Tackar så mycke....
 
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Gnosjö
Hoj
CBR 600 streetfighter + min första hoj: Yamaha TZR 125 -90
Tog mitt kort nu i somras. Har haft lätt mc innan så det var inga probs. Har ju kört en del med tanke på att man började när man var 14... :)

Lite kul att man fick panikbromsa för ett rådjur på uppkörningen, det var oväntat men impade på besiktningsgubben då han inte hade sett det fyrbenta kräket innan jag bromsade...

Jaja, lycka till alla ni andra så ses vi på de slingriga landsvägarna runt om i det underbara Sverige. :tummenupp Hoppas nu "sommarn" håller i sig ett tag till, annars blir det väl till att köpa cross med skruvdäck... :yoparty
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Hmm, är det för sent att ta ett par manöverkörnings-lektioner och sedan köra upp innan vintern? Hinner man?
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
#22 skrev:
2481827 Hmm, är det för sent att ta ett par manöverkörnings-lektioner och sedan köra upp innan vintern? Hinner man?

Ja då, det hinner du lätt. träna bara varje dag minst en timme, och sen med ev trafikskola, så klarar du det på mindre än två veckor om du kan hantera din mc rätt. sen beror det ju iofs på om du har kört mycket trafik innan, men du hinner ta det innan vintern:)
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Johise511 skrev:
2481916 Ja då, det hinner du lätt. träna bara varje dag minst en timme, och sen med ev trafikskola, så klarar du det på mindre än två veckor om du kan hantera din mc rätt. sen beror det ju iofs på om du har kört mycket trafik innan, men du hinner ta det innan vintern:)
Trafiken kan jag, har övningskört många mil privat.
Konbanor har jag testat med nuvarande hoj och går inget vidare.
Behöver gå på körskola för att få låna deras hoj bland annat.
Så det är väl bara manövern jag behöver träna på.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Zita skrev:
2476328 Jag klarade det!!!! Är så jävla glad så jag vet knappt vad jag heter. Känns som om jag går på nå droger!

Körde upp igår 13.15 i västerås. Var så nervös så jag stog o skakade när det var min tur. Hade tur o fick en jättetrevlig uppkörningsgubbe(Jussi?)

Hej där.

Grattis!!!

Jag körde också upp i V-ås den 19:e sep. Tror du menar Jorma, trevlig kille med mustach, tror jag..hehe

Gick du intensivkursen? Vi bör ha setts då..

Som sagt stort grattis, jag vet hur det känns :tummenupp
 

bullas

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Fagersta
Hoj
Aprilia SL1000 Falco Streetfighter
Han heter Jussi, mycket trevlig prick.. En bekant till min far förövrigt...
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
har uppkörning nu i veckan och är lite nervös..känns den bekant? :)

Krypkörningen skall jag fixa, likaså bromsprov och trafik, bara nerverna sitter innanför västen!

Är dock lite orolig över undanmanöverbanorna som jag inte haft tillfälle att öva så där väldans mycket, tyvärr!

Hur "tänkte" ni när ni körde dom? Vilken av dom anses vara den "lättare"?
I mitt tycke är den lättare banan den där man startar stillaståendes vid konerna.

Ligger ni i 50 knyck fram till undanmanövern? Har ni gaspådrag genom undanmanövern? Vad är det bästa, att helt enkelt jobba som f-n med kroppsvikt och knipa åt tanken så man får fin bana genom undanmanövern och INTE lägger ned några koner?

Vad har ni för hastighet efter undanmanövern? Svårt att gasa upp i 50 och sen komma ned i fart på de få koner som är kvar..

Jaja, det ger sig väl hoppas jag men alla tips är välkomna! :yoparty
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top