Körkort 2008

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Skrev du teorin i juli, så har du ju halva nästa säsong på dig också... Visst surt att vänta, men förhoppningsvis så har du ju kortet ett bra tag efteråt också..


hmm joo visst har man tid på sig nästa år också men om jag ska vänta tills dess så kommer jag bli galen, så jag chansar nu och går intensiv kursen och sen får jag väl fläska på med lektioner från körskolan så att man verkligen är säker på att man tar den på första försöket...och gör man inte det, ja då har man kastat pengarna i sjön :huvet och får vänta till nästa säsong, om man nu inte har tur och får en ny uppkörningstid snabbt..

Någon som vet vilket utav Västerås eller Barkarby som är enklast o köra upp på? Bor nämligen jätte nära barkarby och hade först en uppkörningstid där i september, men avbokade den tiden för en ny tid i västerås i slutet av augusti pga att jag har intensivkursen där nästa vecka. Är dom schysstare i sin bedömning utanför Stockholm?

Hur mycket ska ett Mc-kort kosta egentligen? Är snart uppe i 17-18000kr när jag räknar lite snabbt med intensivutb+boende/mat+extra körlektioner+uppkörn & lån av hoj...Ingen billig historia
 

Jonasc

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen, än så länge
Nu jävlar! Skrev in mig på körskola igår med en första lektion den 25e... lär väl inte hinna ta kortet i år - har ingen o köra med privat. Men 2009...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Ska försöka få kortet i år har jag tänkt. Kör första lektionen nu på onsdag näste vecka, en dubbel lektion. Teorin ska jag skriva veckan där på. Hoppas att man klarar provet och att det finns uppkörningstider. Har kört privat under en månad vid ett flertal tillfällen så jag hoppas på ett fåtal lektioner.

Någon som vet hur sent på året man får chansen att köra upp?

Mitt körkort är just nu uppe i 220+170+170=560 sen får vi se vad det slutar med.... summeringen fortsätter... en uppkörning kostar runt 1500, eller?
 
Last edited:

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Ska försöka få kortet i år har jag tänkt. Kör första lektionen nu på onsdag näste vecka, en dubbel lektion. Teorin ska jag skriva veckan där på. Hoppas att man klarar provet och att det finns uppkörningstider. Har kört privat under en månad vid ett flertal tillfällen så jag hoppas på ett fåtal lektioner.

Någon som vet hur sent på året man får chansen att köra upp?

Mitt körkort är just nu uppe i 220+170+170=560 sen får vi se vad det slutar med.... summeringen fortsätter... en uppkörning kostar runt 1500, eller?

samma här, tänkte också sikta på att ta kortet i år. teorin är avklarad, men den fixar du lätt, bara o plugga. har inte kört något alls men ska på en intensivkurs nästa vecka så det ska nog lösa sig hoppas jag.

Jag tror att man får köra upp till tredje veckan i oktober om jag inte minns fel, eller kanske till och med längre om vädret tillåter, är dock inte helt säker på om det är så.

Hur lång tid tar det i genomsnitt för en person att lära sig allt som de testar på uppkörningen? hellre chansar jag på att göra en extra uppkörning än att bli blåst av en körskola på extra lektioner som kostar skjortan...
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
samma här, tänkte också sikta på att ta kortet i år. teorin är avklarad, men den fixar du lätt, bara o plugga. har inte kört något alls men ska på en intensivkurs nästa vecka så det ska nog lösa sig hoppas jag.

Jag tror att man får köra upp till tredje veckan i oktober om jag inte minns fel, eller kanske till och med längre om vädret tillåter, är dock inte helt säker på om det är så.

Hur lång tid tar det i genomsnitt för en person att lära sig allt som de testar på uppkörningen? hellre chansar jag på att göra en extra uppkörning än att bli blåst av en körskola på extra lektioner som kostar skjortan...

Är väll inte jättennervös för teorin direkt men det blir väll annat när man väl sitter där. Har några olika teoriprogram till datorn och brukar ligga mellan 1 och typ 5 fel när jag kör dom. Sen om dom är lättare eller svårare än det riktiga vet jag inte. Jag har haft B-kort i snart 17 år så det lär ju inte vara samma prov längre:rolleyes:

Hur lång tid det tar att lära sig att köra vet jag faktiskt inte. Jag har kört krypkörning på ett övningsfällt privat under två kvällar och klarar det nästan med min hoj (kawa ninja ZX9R) men med polares hoja så går det betysligt bättre (gixxer GSX-R1000 och en Triumph Daytona). Min får man ha fullt styrutslag och luta den så man för klänga efter sidan för att orka hålla emot så den inte tippar, för att ha en chans att få tillräcklig svängradie.
Höghastighetsbanan där man ska köra i 50 klarad jag på första försöket när jag provade den på alla tre hojarna. Någonstans mellan 65-70 började bakhjulet peta omkull någon kon (PET-flaska) så det borde vara lugnt.
Sen har jag väll kört någonstans mellan 80-90 mil bus/landsvägskörning på vanlig väg och någon vända i stan.

Har min första dubbellektion på onsdag nästa vecka och hoppas att det ska räcka med det.
 

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Ort
skogen
Hoj
ingen
Är väll inte jättennervös för teorin direkt men det blir väll annat när man väl sitter där. Har några olika teoriprogram till datorn och brukar ligga mellan 1 och typ 5 fel när jag kör dom. Sen om dom är lättare eller svårare än det riktiga vet jag inte. Jag har haft B-kort i snart 17 år så det lär ju inte vara samma prov längre:rolleyes:

Hur lång tid det tar att lära sig att köra vet jag faktiskt inte. Jag har kört krypkörning på ett övningsfällt privat under två kvällar och klarar det nästan med min hoj (kawa ninja ZX9R) men med polares hoja så går det betysligt bättre (gixxer GSX-R1000 och en Triumph Daytona). Min får man ha fullt styrutslag och luta den så man för klänga efter sidan för att orka hålla emot så den inte tippar, för att ha en chans att få tillräcklig svängradie.
Höghastighetsbanan där man ska köra i 50 klarad jag på första försöket när jag provade den på alla tre hojarna. Någonstans mellan 65-70 började bakhjulet peta omkull någon kon (PET-flaska) så det borde vara lugnt.
Sen har jag väll kört någonstans mellan 80-90 mil bus/landsvägskörning på vanlig väg och någon vända i stan.

Har min första dubbellektion på onsdag nästa vecka och hoppas att det ska räcka med det.



Jag använde mig också utav olika teoriprogram på datorn och så läste jag mc boken en gång lite snabbt för att få lite översikt av vad det är man ska kunna. En annan sak som var väldigt bra inför teori provet var Str testerna som finns på nätet att ladda ner för 14kr styck. Jag tyckte dessa var överlägsna eftersom de frågorna på testproven liknade vägverkets teori prov väldigt mycket. jag själv laddade ner ett gäng såna tester men tyckte som sagt att det var värt men inte nödvändigt. Vill du prova kan du kolla på www.str.se, och kanske ladda ner ett test bara för att prova på. Annars funkar det nog minst lika bra med program som man laddar ner.

Anledningen till att jag frågar hur lång tid det tar på ett ungefär att lära sig köra (så att man får ett godkänt på uppkörningen) är för att jag inte vill bli proffs på köra motorcykel genom körskola eftersom det är alldeles för dyrt utan det kan man bli när lappen är fixad på egen hand. Jag vill endast bli tillräckligt bra för att klara uppkörningen. Och eftersom jag inte har chans till att köra något privat så måste jag gå via körskola, och de brukar som sagt vara duktiga på att suga ur folk på pengar.

Jag har ingen körvana och därför frågar jag om någon vet om det kanske räcker med att gå intensivkursen nästa vecka (5dagar) och sedan veckan därpå ta några (4-5) extra lektioner för att sedan köra upp några dagar senare. Är det realistiskt av mig att tänka så att man kommer klara uppkörningen på så kort tid?

Vet att olika personer är olika duktiga och vissa har svårare att lära sig än andra, men det känns som att jag kommer kasta bort pengarna i onödan om jag inte lyckas ta kortet i år efter all tid och pengar jag kommer lägga ner de kommande 2 veckorna på körningen.
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Jag använde mig också utav olika teoriprogram på datorn och så läste jag mc boken en gång lite snabbt för att få lite översikt av vad det är man ska kunna. En annan sak som var väldigt bra inför teori provet var Str testerna som finns på nätet att ladda ner för 14kr styck. Jag tyckte dessa var överlägsna eftersom de frågorna på testproven liknade vägverkets teori prov väldigt mycket. jag själv laddade ner ett gäng såna tester men tyckte som sagt att det var värt men inte nödvändigt. Vill du prova kan du kolla på www.str.se, och kanske ladda ner ett test bara för att prova på. Annars funkar det nog minst lika bra med program som man laddar ner.

.

Tack för länken till STR

Testade ett gratisprov och det gick inget vidare, 55 rätt. Köpte två prov för MC och gjorde båda och fick 69 av 70 på båda gångerna. Hade fel på någon parkeringsfråga.

En uppkörning kostar exakt 1500 kronor, dubbelt så mycket som för ett år sedan. Kör du upp genom körskola och hyr hoj tillkommer förmodligen en kostnad om x hundra kronor.

OK, tackar för svaret
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har skrivit innan och skriver igen,har tillsammans med tjejen testat flera program och det enda som funkade och faktiskt hjälpte inför skrivningen var STR.

Har inga intressen,tjänar inget,och försöker inte dumförklara någon utan bara förmedlar vilket faktiskt funkar bäst om man inte är ett geni vad gäller att läsa sig till kunskap.

STR testen är så nära provet du kommer och har frågor som är uppbyggda på samma tankesätt,de andra vi provade var bortkastade pengar till någon nisse som fick en fin semester för våra och de andra som köptes pengar.

Henrik
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Har skrivit innan och skriver igen,har tillsammans med tjejen testat flera program och det enda som funkade och faktiskt hjälpte inför skrivningen var STR.

Har inga intressen,tjänar inget,och försöker inte dumförklara någon utan bara förmedlar vilket faktiskt funkar bäst om man inte är ett geni vad gäller att läsa sig till kunskap.

STR testen är så nära provet du kommer och har frågor som är uppbyggda på samma tankesätt,de andra vi provade var bortkastade pengar till någon nisse som fick en fin semester för våra och de andra som köptes pengar.

Henrik

Om du menar mitt inlägg ovanför så var jag lite otydlig. Jag köpte två prov på STR för 14 kr styck och fick på båda 69 utav 70 och dom skrev man på STR's hemsida.

Gratisprovet kändes mycket svårare än dom man fick köpa.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du menar mitt inlägg ovanför så var jag lite otydlig. Jag köpte två prov på STR för 14 kr styck och fick på båda 69 utav 70 och dom skrev man på STR's hemsida

Nej nej,bara förtydligar för dom som faktiskt tänker spendera pengarna på annat håll,är väl ok om man har obegränsat av den varan men själv försöker jag spara in på det som är onödigt.

Förstod vad du menade men eftersom diskussionen kom upp igen så försökte jag hjälpa till,är en snäll människa som tycker att andra ska få del av mina misstag och slippa göra dom själva.

Henrik
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Nej nej,bara förtydligar för dom som faktiskt tänker spendera pengarna på annat håll,är väl ok om man har obegränsat av den varan men själv försöker jag spara in på det som är onödigt.

Förstod vad du menade men eftersom diskussionen kom upp igen så försökte jag hjälpa till,är en snäll människa som tycker att andra ska få del av mina misstag och slippa göra dom själva.

Henrik


Alla tips motages säkert tacksamt av dom flesta på detta forum så fortssätt du vara vänlig:tummenupp

Hoppas nu bara att man klara provet när man är lite nervös med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alla tips motages säkert tacksamt av dom flesta på detta forum så fortssätt du vara vänlig:tummenupp

Hoppas nu bara att man klara provet när man är lite nervös med.

Gör en 5-6 prov på str så är det kanonlugnt,jag behövde inte ta till något annat än boken själv men tjejen hade svårt.
När hon väl hittade str och gjorde ett gäng sådana prov så var det lugnt.

Är en jäkla fördel att läsa åtminståne mcboken paralellt med proven men det är väl nästan bara kul,det enda som jag själv tyckte sög var vanliga boken.

Henrik
 

Hr Zeke

Svinpäls
Gick med
6 Jun 2008
Ort
Uppsala
Hoj
FZ750
För vissa fungerar det säkert alldeles utmärkt att plugga gamla prov. Jag för min del fungerar inte alls på det sättet, så jag rekommenderar istället en gammal hederlig teoribok. Det krävdes inte många timmars studier för att klara teoriprovet med god marginal.

Bästa sättet att klara teorin beror nog väldigt mycket på hur man är som person, så det bästa rådet jag kan ge är: Se till att kunna reglerna framlänges, baklänges, ut och in, bak och fram, samt hit och dit. Då klarar du dig säkert.
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Ja ha! Nu närmar sig ju 08 säsongen sitt slut och här sitter jag UTAN kort! Kuggade på hög hastighets banan - var för långsam. Får väll skylla mig själv men det är surt som fan! När jag klarade krypningen utan problem så trodde jag att det var kirrat men så var det ju inte!
Men jag ger mig INTE har en ny uppkörning i början av september och jag är skit skraj för att kugga igen! Vill ju ha Körkort 08!

Några tips för att bli bättre på höghastighetsbanan??

Ger mig inte förens jag har kortet i handen! :yoparty
 

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
----
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Öva är nog enda tipset,
Kör själv upp i morgon börjar bli lite pirrigt...
Gick bra på testkörningen idag och hoppas det går vägen i morgon...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top