Körkort 2008

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Höfterna Lina86. Använd höfterna, inte armarna. Lyckades själv fälla ett par koner igår för att jag inte använde höfterna. När jag väl slappnade av och gungade cykeln med höfterna gick det bra mycket lättare.

Blev mycket tjat om höfterna men det är höfterna som gö't.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Ja ha! Nu närmar sig ju 08 säsongen sitt slut och här sitter jag UTAN kort! Kuggade på hög hastighets banan - var för långsam. Får väll skylla mig själv men det är surt som fan! När jag klarade krypningen utan problem så trodde jag att det var kirrat men så var det ju inte!
Men jag ger mig INTE har en ny uppkörning i början av september och jag är skit skraj för att kugga igen! Vill ju ha Körkort 08!

Några tips för att bli bättre på höghastighetsbanan??

Ger mig inte förens jag har kortet i handen! :yoparty

Det bästa du kan göra är följande:

Ta koner, eller vad du själv har hemma, och lägg ut dessa på nån parkering eller liknande på kvällen. Ta me nån som kan va me (ifall olyckan skulle vara framme) och kika. Vänj dig vid hastigheterna, enda sättet, eller övningskör mer på motorväg! :yoparty
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Höfterna Lina86. Använd höfterna, inte armarna. Lyckades själv fälla ett par koner igår för att jag inte använde höfterna. När jag väl slappnade av och gungade cykeln med höfterna gick det bra mycket lättare.

Blev mycket tjat om höfterna men det är höfterna som gö't.

Höfterna är grejen allså??
Mm det ska jag nog fixa... Nu blir jag ju sugen på att åka och testa...
Tack

Det bästa du kan göra är följande:

Ta koner, eller vad du själv har hemma, och lägg ut dessa på nån parkering eller liknande på kvällen. Ta me nån som kan va me (ifall olyckan skulle vara framme) och kika. Vänj dig vid hastigheterna, enda sättet, eller övningskör mer på motorväg! :yoparty

Alltså allt annat går skit bra. Det är bara det att jag ligger ett par km får lågt när jag ska köra konbanan.
Annars tycker jag att det går riktigt bra. Motorvägen är ju lite väl rak men jag förstår hur du menar.
Min handledare brukar ta ut mig på de mest snirkliga vägarna jänra med grussträckor med... så det har jag tränat en hel del.

Men de förbannade konerna i 50!!!
 
Last edited:

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Alltså allt annat går skit bra. Det är bara det att jag ligger ett par km får lågt när jag ska köra konbanan.
Annars tycker jag att det går riktigt bra. Motorvägen är ju lite väl rak men jag förstår hur du menar.
Min handledare brukar ta ut mig på de mest snirkliga vägarna jänra med grussträckor med... så det har jag tränat en hel del.

Men de förbannade konerna i 50!!!

Lina jag hade samma problem att jag inte riktigt kom upp i fart och att jag slog av lite efter undanmanövern, det som funka för mig var att ösa på i ansatsen och sen låta den "rulla" ner i 50.

Jag har istället svårt för krypkörningen.. men jag ska träna den lite ikväll och hoppas på att det släpper då jag har uppkörning imorgon. :)
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Det är riktigt intressant läsning det här! Tog kortet för ett drygt år sedan, och vet precis hur alla ni som håller på att ta kortet känner. Det är klart att ni fixar det! Lina86, det gäller bara att träna, gör som Myran08 säger och acca direkt efter svängen, och låt isf hastigheten sjunka om det blir för snabbt. Jag försökte komma upp i precis 50, eller typ 45 iaf och sen bara "saxa" genom konerna tillbaka, och möjligvis gasa lite undertiden för att hålla hastigheten uppe.

Och grattis cooljbo till lappen!! Man har ett sådant smajl på läpparna när man kör hem från uppkörningen, stolt som attan! :)

Jag tyckte själv att krypkörningen var det svåraste, och min lärare på körskolan förklarade väldigt dåligt hur man skulle bära sig åt. Men luta kroppen åt motsatt håll som bågen, med benen tryckta mot tanken (väldigt lätt tryck, ska inte "pressa" hårt så att säga) och håll blicken högt så fixar alla det med lite träning!

Lycka till med lappen alla!
*lycko-spark* från SE!
 

snatch

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Ort
Skövde
Hoj
Honda
Fick precis mitt kort nu :) A-begränsad. på vädert skulle det bli ösregn vid 2 när jag skulle köra men det höll upp som tur va.

teknikdelen gick perfekt, på trafik delen gick asbra (tyckte jag iaf:p) jag fick inte heller göra något märkvärdigt som enkelriktat. Bara körning mot mål, genom stan och ut på lite kurviga landsvägar sen tillbaka genom stan och tillbaka till VV.
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
hade uppkörning idag, men de regande som f*n allt gick bra till undanmanövern i 50, jag frågade vv killen (en riktigt sur gubbe) om jag skulle ta de lite lugnare för de hade bildats vatten pölar precis vid undanmanöver:mad: men nej då kör som om de va tort sa han:confused: jaha tänkte jag

välte en kon första gången, fick en chans till va skit nervös, men jag visste att jag kunde klara de, men icke när jag svängde i vatten pölen så tappade jag fäste med fram hjulet lite men jag höl mig uppe och välta samma kon igen:mad:

jaja sånt händer är sur men men ska få en ny tid så snart som möjligt, (ger aldrig upp:tummenupp )
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
hade uppkörning idag, men de regande som f*n allt gick bra till undanmanövern i 50, jag frågade vv killen (en riktigt sur gubbe) om jag skulle ta de lite lugnare för de hade bildats vatten pölar precis vid undanmanöver:mad: men nej då kör som om de va tort sa han:confused: jaha tänkte jag

välte en kon första gången, fick en chans till va skit nervös, men jag visste att jag kunde klara de, men icke när jag svängde i vatten pölen så tappade jag fäste med fram hjulet lite men jag höl mig uppe och välta samma kon igen:mad:

jaja sånt händer är sur men men ska få en ny tid så snart som möjligt, (ger aldrig upp:tummenupp )

Kommer nog känna precis likadant som du imorrn, ska bli regn hela natten och därefter blöt bana om de inte gör som på tennisen (drar över en matta:tungan )
Jag tror dock bromsningen från 90 kommer vålla störst problem då jag har haft en gång då jag låste framhjulet i 70 och wobbla en bra bit men klara mig från att klota. Kanske är så att uppkörningsförrätarna vaknar upp, ser det regna, får ett smile på läpparna och tänker "haha idag ska det kuggas folk som aldrig förr" :D

Ni som kört upp i regn, vad är svårast av bromsningen mot höghastighetsbanen i paritet med om det hade varit torrt väglag?
 

leinad6

kör alltid på 6:an;)
Gick med
30 May 2008
Ort
borås
Hoj
blå zx9r
Ni som kört upp i regn, vad är svårast av bromsningen mot höghastighetsbanen i paritet med om det hade varit torrt väglag?

Gör som ja gjorde när ja körde upp för ett par veckor sen, de regna som fan så ja fråga om han inte kunde flytta konerna för höghastighetsbanan, han flytta de ca. 40-50 cm åt höger. Då slapp man gummispåret som blir snorhalt i regn.
Han tyckte tom de va en bra idé:tummenupp

Sen vid bromsningen så e dom mindre noga när de regnar, sträcka osv.
Ja låste båda hjulen i 70 bromsningen men redde upp de, fick godkänt.
Sen tog ja de lungt som fan i 90, hade en mil bromssträcka kändes de som, men, fick godkänt.

Lycka till:tummenupp
 

Profet

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Honda CBR 600
Undanmanövern är det bara att köra som vanligt, dvs som vid torrt väder.

Under bromsningen så är de inte lika noga med bromssträckan, bara du har rätt teknik. Dock skall ju inte sträckan bli 2 mil lång.. Men du förstår ;)

LYCKA TILL!
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kommer nog känna precis likadant som du imorrn, ska bli regn hela natten och därefter blöt bana om de inte gör som på tennisen (drar över en matta:tungan )
Jag tror dock bromsningen från 90 kommer vålla störst problem då jag har haft en gång då jag låste framhjulet i 70 och wobbla en bra bit men klara mig från att klota. Kanske är så att uppkörningsförrätarna vaknar upp, ser det regna, får ett smile på läpparna och tänker "haha idag ska det kuggas folk som aldrig förr" :D

Ni som kört upp i regn, vad är svårast av bromsningen mot höghastighetsbanen i paritet med om det hade varit torrt väglag?

Det är ju inte svårare.
Du måste ju anpassa bromsverkan till underlaget. Är det mycket vatten och halt så få du ju trycka på lite mindre. Dock ska ju inte bromsträckan för det bli mycket för lång.

Ni har väll som alla andra chansen att prova alla moment innan uppkörning börjar. Prova där hur hårt du kan trycka. Oftast går det att pressa mer än man vågar. Bättre att rulla 3 meter för långt än att låsa bak/fram däcket.
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Det är ju inte svårare.
Du måste ju anpassa bromsverkan till underlaget. Är det mycket vatten och halt så få du ju trycka på lite mindre. Dock ska ju inte bromsträckan för det bli mycket för lång.

Ni har väll som alla andra chansen att prova alla moment innan uppkörning börjar. Prova där hur hårt du kan trycka. Oftast går det att pressa mer än man vågar. Bättre att rulla 3 meter för långt än att låsa bak/fram däcket.

Du skrev ju svaret själv. Därmed blir det svårare för såna som inte vågar pressa det där extra som man kan :tummenupp
Men men, jag är optimist och håller just nu på att tvinga på mig själv anledningar till att det inte är så viktigt, går dock inte så bra :p Vill ju ha det där körkortet innan säsongen är slut
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Nån förresten som har nån statistik hur många som klarar uppkörningen? Är bara nyfiken, aldrig sett nån sån siffra för mc. Dock hört rykten om att 9/10 körskole elever klarar sig och 9/10 privatister kuggar. Känns gött att man kör genom skola :)
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Lina jag hade samma problem att jag inte riktigt kom upp i fart och att jag slog av lite efter undanmanövern, det som funka för mig var att ösa på i ansatsen och sen låta den "rulla" ner i 50.

Jag har istället svårt för krypkörningen.. men jag ska träna den lite ikväll och hoppas på att det släpper då jag har uppkörning imorgon. :)

Klart att det kommer gå bra!! Det gäller bara att hitta det rätta spåret och sen följa det. Fast det är ju inte lätt det vill jag ju inte påstå!

MASSA LYCKA TILL I MORGON !!! Kommer gå kanon tror jag! :tummenupp

--> MrMalm1
Fan va surt det är! Lycka till med vädret och uppkörningen nästa gång!!!

:tummenupp
 
Last edited:

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Nån förresten som har nån statistik hur många som klarar uppkörningen? Är bara nyfiken, aldrig sett nån sån siffra för mc. Dock hört rykten om att 9/10 körskole elever klarar sig och 9/10 privatister kuggar. Känns gött att man kör genom skola :)

Saxat från Gävledagblad som lustigt nog hade en artikel om de just idag
Under perioden januari till juni 2007 körde 201 personer upp för tung motorcykel i Gävle. 150 av dessa, 75 procent, godkändes. Under samma period 2008 körde 199 personer upp för tung motorcykel i Gävle. 141 av dessa, 71 procent, godkändes.
- Fördelningen mellan andelen privatanmälda till provet och andelen trafikskoleanmälda är en variabel som kan påverka statistiken uppåt eller nedåt, säger Stefan Johansson från Vägverket till Siren.
Bäst på att klara uppkörningen för motorcykel är MC-förarna i Sundsvall. Där godkändes hela 90 procent av dem som körde upp på tung motorcykel under första halvåret i år.
Svårast verkar det vara att köra upp i Kalmar och Farsta. Där klarade bara 59 procent provet.
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
lina86

--> MrMalm1
Fan va surt det är! Lycka till med vädret och uppkörningen nästa gång!!!

:tummenupp

tack!:pannkyss ja då de va de ända som kändes nervöst, undanmanöver men nästa gång då jävlar ska de funka:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top