j
Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält
Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?
Innan du byter körfält ska du titta en gång till över axeln, man ska kolla fler än en gång och försäkra sig om att man kan byta körfält. Jag gör så här när jag kör hoj och ska byta fil:jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.och hur mkt teori ska dom gå igenom?
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.
På första lektioner visar dem dig grejor som rör säkerheten såsom bromsar, el mm. Har du inte kört något innan kör läraren ut dig till en parkering eller liknande där du får testa hojen. Har du B-körkort så kommer du nog inte ha problem med växlingen. För mig slutade första lektionen att jag fick köra lite i trafik.
Lyckatill!
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.Han pratade dock om att de flesta tar 20-25 dubbellektioner (715k st) dvs 28600-35750 för bara körningen på trafikskola.....så nu börjar jag känna att jag bör vänta o köra privat nåt annat år....faaan vilka ilandsproblem man får ibland *haha
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.
Själv var jag helt okunnig, hade inte ens kört en moppe och min lärare pratade om max 15 lektioner. Vartefter jag blev duktigare togs lektioner bort men jag varvade med privat körning.
20-25 dubbellektioner låter lite i överkant. Jag hade knappt sett en mc innan mitt första pass (bara smiskat MT5a för drygt 10 år sen), och jag tror det slutade på 8-10 dubbellektioner.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|