Körkort 2008

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
oh yeah! teorin bokad :D
Plugga plugga! Sen ut och nöta banan, måste skruva ihop biken först :näsblod
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält

Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
j
Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?


Låter mest logisk och det rätta. Annars får du la vänta hur länge som helst utan att någon vet att du vill in.
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält

Hur gör man när man ska byta körfält vid tätare trafik? får man då slå på blinkersen för att visa att man vill byta körfält och sedan invänta lucka?

de där stegen tar inte 2 timmar att göra, det är bara att göra allt i ett svep tar 1 sek och man är klar att köra. inga problems.
 

mhh

Tummen mitt i handen
Gick med
25 Feb 2008
Ort
Luleå,
Hoj
Yamaha R1 -05
Någon som är klar med teorin som har böcker som de inte behöver liggandes i någon låda? :)
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Håller på att välja mellan att ta mellankort nu eller vänta till tungt, är det 21 för tungt som gäller om man inte haft mellankort? eller är det 20?
 

nacka_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
gefle
Hoj
XTZ 750
Jag funderar också på att ta kortet till sommarn, men jag har aldrig kört mc :S

tänkte höra med er, om man bokar en körlektion på en körskola, säg 80 minuter... hur mkt av den tiden får man köra mc? och hur mkt teori ska dom gå igenom? nog fan vad jag var gasen, bromsen, koppling sitter osv. men det vet ju inte dom

någon som kört en lektion som "nybörjare" och vet?
 

Str3 R

Guest
jag har blivit lärd att man vid körfältsbyte skall genomföra följande i följd:
1 kolla i backspegeln
2 se bak över axeln
3 blinka
4 byta körfält
Innan du byter körfält ska du titta en gång till över axeln, man ska kolla fler än en gång och försäkra sig om att man kan byta körfält. Jag gör så här när jag kör hoj och ska byta fil:

1 koll i backspegeln
2 ser bakåt över axeln (döda vinkeln)
3 blinker på
4 en koll igen över axeln före jag påbörjar bytet
5 körfältsbyte sker och även koll både bakåt och framåt under tiden jag byter fil

Det grejar ni, öva på bara så ordnar sig allt. Har ni handledare så ta med honom/henne till trafikskolan och samkör dom för effektivare lärande (för då blir handledaren lite uppdaterad också). :tummenupp
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
och hur mkt teori ska dom gå igenom?
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.

På första lektioner visar dem dig grejor som rör säkerheten såsom bromsar, el mm. Har du inte kört något innan kör läraren ut dig till en parkering eller liknande där du får testa hojen. Har du B-körkort så kommer du nog inte ha problem med växlingen. För mig slutade första lektionen att jag fick köra lite i trafik.

Lyckatill!
 

nacka_

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
gefle
Hoj
XTZ 750
Teori går dem igenom på teorilektionerna om du nu tar sådana.

På första lektioner visar dem dig grejor som rör säkerheten såsom bromsar, el mm. Har du inte kört något innan kör läraren ut dig till en parkering eller liknande där du får testa hojen. Har du B-körkort så kommer du nog inte ha problem med växlingen. För mig slutade första lektionen att jag fick köra lite i trafik.

Lyckatill!

Okej, jag har inte bokat in mig hos någon körskola ännu, så jag var tvungen fråga innan jag gjorde det.. för när man har _körlektion_ vill man ju köra :yoparty

Jodå B-körkort har jag så jag hoppas att jag både kan hitta dragläge och har ett sunt trafikvett :)
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Teorin avklarad förra veckan, första lektionen idag....skön o euforisk känsla överlag som sig bör, men hojen var inte alls som jag tänkt mig, kändes som min gigatiska firmabil var lättare att köra efteråt *s

Kör på Forsbergs trafikskola i GBG, Roger är GRYMT BRA som lärare...men hojen kom jag inte alls överens med (kawasaki Z-750) rycker till rejält när man släpper gasen o även när man ökar gaspådrag vid "krypkörning" påminner om de äldsta spårvagnarna *haha
Har bara kört Moppe, Cross o 125:a förut...är sporthojarna såna överlag?
#####
(Har raderat/redigerat en missuppfattning här mellan mig o läraren, det var 20-25 enkel lektioner o inte dubbel)
#####
 
Last edited:

Str3 R

Guest
Han pratade dock om att de flesta tar 20-25 dubbellektioner (715k st) dvs 28600-35750 för bara körningen på trafikskola.....så nu börjar jag känna att jag bör vänta o köra privat nåt annat år....faaan vilka ilandsproblem man får ibland *haha
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.

Själv var jag helt okunnig, hade inte ens kört en moppe och min lärare pratade om max 15 lektioner. Vartefter jag blev duktigare togs lektioner bort men jag varvade med privat körning.
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Mnja, det beror på hur duktiga dom är på att lära ut. Ju bättre lärare desto mindre behöver man betala. Och så finns det trafikskolor som har som kutym att skinna sina elever.

Själv var jag helt okunnig, hade inte ens kört en moppe och min lärare pratade om max 15 lektioner. Vartefter jag blev duktigare togs lektioner bort men jag varvade med privat körning.


Låter vettigt det du säger, de har dock fått bra kritik bland annat härinne...hmmm
Jag har läst en del inlägg o fått för mig att ngt mer än 20.000k borde räcka...
Får försöka bestämma mig tills imorrn så jag slipper banavgiften tills onsdag fall jag bestämmer mig för att lägga ner i år...
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
20-25 dubbellektioner låter lite i överkant. Jag hade knappt sett en mc innan mitt första pass (bara smiskat MT5a för drygt 10 år sen), och jag tror det slutade på 8-10 dubbellektioner.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top