Körkort 2008

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Grattis Mizzy. Vilken sjuk känsla att nästan veta att man har kuggat och sen få det, eller?

Helt otroligt antar jag :tummenupp

Tack tack!
Jo, han (uppkörningssnubben) inledde faktiskt med "Nu ska jag överraska dig och säga att du .... har blivit godkänd". Inte för att jag såg direkt nedstämd ut eller hoppades på det värsta, men han hade väl ett uns av kvinnlig intuition där och anade mina negativa tankar.

Nu ere ba å åååååååk! :p

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tack tack!
Jo, han (uppkörningssnubben) inledde faktiskt med "Nu ska jag överraska dig och säga att du .... har blivit godkänd". Inte för att jag såg direkt nedstämd ut eller hoppades på det värsta, men han hade väl ett uns av kvinnlig intuition där och anade mina negativa tankar.

Nu ere ba å åååååååk! :p

Vad var det som kändes så dåligt då? Vilka tabbar gjorde du?

Jag hoppas att du håller tummarna för mig sen när jag kör upp i augusti :)

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Var och bokade mina första körlektioner idag. Enligt läraren så trodde han att man behövde ca 10-15 körlektioner. Har ni andra verkligen tagit så många körlektioner ?
Har i och för sig inte kört tungmotorcykel innan men har kört motocross ett par år så känslan borde väl vara där lite i alla fall? 680kr per lektionen så springar pengarna snabbt iväg. Teoriprovet blev avklarat igår :)

Jag tycker 10-15 lektioner låter mycke :va . Hade själv aldrig kört moppe förr ens, börja köra min 250 förra året, var ut några gånger. I år så börja jag träna krypkörnigen så fort vägarna tillät det. Tog sen 7 lektioner (60min/lek) å det räckte tydligen för mig, å jag anser att du har åkt bra mycke mer än mig innan :) jag har dock tragglat lågfarten mycket hemma :tummenupp . Tycker körläraren borde se efter första lektionen hur du ligger till och efter det lägga upp hur många lektioner du verkar behöva :tungan
Lycka till :banana

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600

hoppas ni alla håller tummarna för mig och alla andra som tar kortet!

Övrigt pluggar jag nu på säkerhetskontollen nu :tummenupp

Vad kostar uppkörninen pris?

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Hi bois!

Läst den här tråden rätt mycket nu och alltid kul att höra hur ni har upplevt Era uppkörningar...
Tack för den läsningen!

Vill bara meddela att jag tog mitt kort [A] IDAG, vi var fyra st som var där kl 08:15, jag och en tjej från körskolan var där 2h tidigare med våran handledare så vi hade god tid att gå igenom allt, krypkörning, högfartsdelen och säkerhetskontrollen.

Så det rekomenderas för Er som inte har tagit det, har ni möjlighet så var där minst 1h tidigare och kör av Er lite så känns det bättre!

Jag klarade allt utan någon anmärkning, fick göra om en 70 bromsning bara då han tyckte min "förberedelse" innan bromsningen var lite dålig på den första men sen gick det bra samt 90 bromsningen.

Vi hade en riktigt trevlig VV kille, Asim Sayid (ja som han i LOST haha) hette han tror jag, från Borås, jag körde upp i Kinna, anledningen till detta är att min far bor där så har kört mycket runt de trakterna.

Sen ute på vägen med VV gubben så körde han mest små gator och inne i Kinna (c).
Fick köra om honom på en 90-väg med, men annars ingen krångel, han sa tydligt vart vi skulle och hörde man inte så kunde man bara skaka på huvudet och åka vidare, så man kunde "fejka" om man hade gjort bort sig men jag uppfattade allt väldigt tydligt då han sa allt flera hundra meter innan.

Så känslan när han säger att man är "GRÖN" är helt otrolig, jag har ju en ny ER-6n i garaget hos min far, har passat på att utrusta den med LeoVince, minidiodblinkers, hugger etc under tiden, så när man öppnade garaget och ser den blänka där inne och känslan av att NU FÅR JAG KÖRA HEM DEN HELT SJÄLV är så oslagbar, jag garvade hela vägen, så imorn blir det hoj till jobbet, det blev 22 mil idag.

Hoppas att det inte gör något att jag kom ifrån ämnet lite, utan ville skriva av mig lite så ni ska få lite motivation att klara det för Er som inte gjort det.

Ses på vägarna, lycka till nu!

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
:D
Hi bois!

Läst den här tråden rätt mycket nu och alltid kul att höra hur ni har upplevt Era uppkörningar...
Tack för den läsningen!

Vill bara meddela att jag tog mitt kort [A] IDAG, vi var fyra st som var där kl 08:15, jag och en tjej från körskolan var där 2h tidigare med våran handledare så vi hade god tid att gå igenom allt, krypkörning, högfartsdelen och säkerhetskontrollen.

Så det rekomenderas för Er som inte har tagit det, har ni möjlighet så var där minst 1h tidigare och kör av Er lite så känns det bättre!

Jag klarade allt utan någon anmärkning, fick göra om en 70 bromsning bara då han tyckte min "förberedelse" innan bromsningen var lite dålig på den första men sen gick det bra samt 90 bromsningen.

Vi hade en riktigt trevlig VV kille, Asim Sayid (ja som han i LOST haha) hette han tror jag, från Borås, jag körde upp i Kinna, anledningen till detta är att min far bor där så har kört mycket runt de trakterna.

Sen ute på vägen med VV gubben så körde han mest små gator och inne i Kinna (c).
Fick köra om honom på en 90-väg med, men annars ingen krångel, han sa tydligt vart vi skulle och hörde man inte så kunde man bara skaka på huvudet och åka vidare, så man kunde "fejka" om man hade gjort bort sig men jag uppfattade allt väldigt tydligt då han sa allt flera hundra meter innan.

Så känslan när han säger att man är "GRÖN" är helt otrolig, jag har ju en ny ER-6n i garaget hos min far, har passat på att utrusta den med LeoVince, minidiodblinkers, hugger etc under tiden, så när man öppnade garaget och ser den blänka där inne och känslan av att NU FÅR JAG KÖRA HEM DEN HELT SJÄLV är så oslagbar, jag garvade hela vägen, så imorn blir det hoj till jobbet, det blev 22 mil idag.

Hoppas att det inte gör något att jag kom ifrån ämnet lite, utan ville skriva av mig lite så ni ska få lite motivation att klara det för Er som inte gjort det.

hoppas jag får med sån gubbe

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Anta att om man på landsväg ska göra en vänstersväng och har mycket trafik bakom och man kan inte svänga höger in på en annan väg och sen rakt över - kan man då köra ut på väggrenen och tömma bakom för att sedan åka ut på vägen igen och svänga vänster?

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Suzuki GSXR 600
Anta att om man på landsväg ska göra en vänstersväng och har mycket trafik bakom och man kan inte svänga höger in på en annan väg och sen rakt över - kan man då köra ut på väggrenen och tömma bakom för att sedan åka ut på vägen igen och svänga vänster?

Nopp får du inte har min lärare sagt faktis.Han sa du svänger in höger sedan så kör ut över på andra sidan för säkraste sätt!

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Säg att det inte går att svänga höger, så som jag skrev i min post.

Vad gör man då?

Om det ligger 2-3 bilar bakom dig rätt nära (beror helt på, kurva etc) så bör du gå ut i väggrenen, sänka till 75 kanske om det är 90-väg sen släppa förbi dem.

Det tränade jag och min handledare på i förrgår innan min uppkörning!

Lycka till!

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Säg att det inte går att svänga höger, så som jag skrev i min post.

Vad gör man då?
Just innan vänstersvängar brukar det finnas p-platser eller busshållplatser och liknande (ingen slump utan de är medvetet placerade så) som man kan utnyttja för att släppa förbi bakomvarande. Håll koll efter sånt och utnyttja om det går. Annars kan man alltid fortsätta rakt fram tills man hittar en bra plats att vända så att man tar svängen åt höger istället.

Kom ihåg att dom kollar att du kan ta dig fram säkert i trafiken och att det är du som avgör risker, gör ingen riskabel manöver bara för att göra saker på "rätt" sätt. Man kan även gå till höger och sakta ner men jag tycker det känns lite mer riskabelt.

hyll: känslan när man tar första egna repan är helt otrolig, och det roliga är att det är fortfarande lika kul även när man haft kortet ett tag. :tummenupp

Last edited:

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Hoj
Kawasaki ER6f -11

Will do, så klart. Och du kirrar det, lätt! ;)
Vad som gick fel för mig? Trodde inte jag skulle bli utsläppt från banorna, för min lågfart gick jävligt knaggligt. (Inte van vid nerförsbacke och bromsa in under krypkörning, blev lite svårare, plus en smula nervositet I guess).
Sen lyckades jag med konsten att välta hojen under hojturen! Han lurade in mig på små skitvägar, enbart minimala grus- och buckelasfaltsstigar typ. Blev ombedd att svänga i slutet av en sådan på en liten gräsplätt med lite sten och grus under, som gränsade till en buske och trädgård. Då det var riktigt tajt och halvkonstigt underlag satte jag i foten för att "hjälpa till", men foten hamnade RAKT på en hal stenjävel under gräset och bara gled. Tog en sekund och så hade jag hojen över mig. Pinsamt? Något hehe.

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900

Inte alls!

Det är ju för denna typ av inlägg som jag läser tråden, roligt att det gick bra för dig och som du säger, känslan är obeskrivlig!

/Fr1ppe (som har kört till jobbet varenda dag sen han fick kortet) :tummenupp

Ferry-Redberry

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Såld , Beslutsångest
Igår klarade jag Teorin för A ... Nu har jag bokat tid och imorgon har jag min första kör lektion

Igår hade jag första lektionen ... Kul med krypkörning o inbromsning. 60 minuter körning kändes som 10 minuter :confused:

Skulle ha haft lektion idag med , men dom ringde mig tidigt på morgonen och sa att min "Sensei" är hemma pga sjukdom :mad: :mad: ..

Har uppkörning 15.e Juli får se hur de går då :tungan

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster

Körde upp igår och kuggade precis på det du undrar om.. Var i Kinna körandes mot Borås på 90 väg, körde ut på väggrenen då jag hade mkt trafik bakom och mötande, väntade in trafiken och en lucka och svängde sedan över (körde i Kinna med Ashid eller liknande, trevlig kille) Dock (och såhär i efterhand var det ju hjärnsläpp) blinkade jag vänster innan från väggrenen och det var typ kuggning direkt.. körde hela rundan klart dock innan han sa det men resten gick bra, manöverbanan i Kinnan lutar lite neråt så går inte balansera något speciellt med gasen. Killen före mig satte ner foten i rundningen och tog sig ändå vidare.. åkte dock ut på inbromsningen där han låste bakhjulet 2 gånger.
Ny uppkörning om ca 2 veckor så jag skall mest fundera över landsvägs scenarion för resten funkade tydligen bra.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Körde upp igår och kuggade precis på det du undrar om.. Var i Kinna körandes mot Borås på 90 väg, körde ut på väggrenen då jag hade mkt trafik bakom och mötande, väntade in trafiken och en lucka och svängde sedan över (körde i Kinna med Ashid eller liknande, trevlig kille) Dock (och såhär i efterhand var det ju hjärnsläpp) blinkade jag vänster innan från väggrenen och det var typ kuggning direkt.. körde hela rundan klart dock innan han sa det men resten gick bra, manöverbanan i Kinnan lutar lite neråt så går inte balansera något speciellt med gasen. Killen före mig satte ner foten i rundningen och tog sig ändå vidare.. åkte dock ut på inbromsningen där han låste bakhjulet 2 gånger.
Ny uppkörning om ca 2 veckor så jag skall mest fundera över landsvägs scenarion för resten funkade tydligen bra.

Vad blev du kuggad för då? Jag förstår inte. Är det själva manövern att du åkte ut på väggrenen som inte var bra eller var utförandet av detta som var kasst?

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
asså kan man nästan inte alltid svänger höger och vända runt istället för att chansa på att låta de bakomvarande köra förbi dig o så vidiare. Känner man sig lite osäker så d e bara forsätta vidare och säga att du tyckte det var för riskfyllt. De kan la inte kugga dig bara för att du svägnde höger istället, för d va säkert?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln