Körkort 2008

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Fyllde 18 den 5:e mars, tog bilkort den 9:e april och mellankort för hoj den 18:e april (först ut i år att ta det i Kristianstad...)

Jag klagar inte. :D
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Helvete va' gött. Trodde aldrig det skulle gå.
Hade uppkörning idag. Gick åt helvete. Tyckte jag misslyckades helt och det gick långt ifrån lika fint som på de lektioner då det flöt på bra.

Meeeen... jag blev godkänd! :)

Såååå. Passa på att gratulera mig nu medan jag fortfarande står på benen, är oskadd och fortfarande har tid att sitta här vid datorn (då jag inte lyckats sälja bilen än och kirrat hoj).

Life is gooooooooooooooooooooooooooood!
Och detta höll du en dag ifrån mig innan du sa det...

Och tänka sig att den skiten skulle hålla sig i en vecka innan hon berätta :censored :fatta!

Stort grattis älskling!!! :tummenupp :yoparty :krama
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Kan säga med 99% säkerhet när det gäller vänstersväng på landsväg att ett godkänt tillvägagångssätt skiljer sig beroende på vem man har som uppkörningsförättare.

Jag hade en mindre bilkö bakom mig och många mötande fordon. Jag valde att fortsätta rakt fram tills jag kunde svänga vänster (första korsande vägen), utan att behöva stanna.

Jag VET att det finns folk som stannat på "mittlinjen" trots bakomvarande trafik och mötande trafik och sedan svängt vänster, som har klarat sig, men det ska man med största sannolikhet inte göra. Risken finns ju att uppkörningsförättaren blir stressad av att ha ett gäng bilar i röven och kuggar en på grund av det.

Även om det står i teoriboken så tror jag inte att man skall köra in till vägrenen och släppa förbi bakomvarande innan svängen, utan istället fortsätta rakt fram tills man kan svänga in på en korsande väg. Det tror jag är det absolut säkraste sättet och blir man kuggad för att man gör så, så är det ju nånting som är jäkligt fel. Säkrare än så kan det ju inte bli.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Så man ska alltså fortsätta rakt fram, svänga in till höger på en mindre väg, vända och sen ut på vägen igen och sen en högersväng i den korsningen som du skulle svänga vänster i?

Ville bara kolla med dig Okej för att du skriver inte så att jag förstår, kanske bara jag som är lite kocko :huvet
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Så man ska alltså fortsätta rakt fram, svänga in till höger på en mindre väg, vända och sen ut på vägen igen och sen en högersväng i den korsningen som du skulle svänga vänster i?

Ville bara kolla med dig Okej för att du skriver inte så att jag förstår, kanske bara jag som är lite kocko :huvet

Som du beskriver ovan skulle jag tippa är det absolut säkraste sättet (om du har trafik bakom dig och mötande vid vänstersväng). Köra in till vägrenen och släppa förbi trafiken, ger jag inte mycket för. Gör man som du skriver så BORDE de inte gnälla. Men det varierar med säkerhet från förättare till förättare.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Som du beskriver ovan skulle jag tippa är det absolut säkraste sättet (om du har trafik bakom dig och mötande vid vänstersväng). Köra in till vägrenen och släppa förbi trafiken, ger jag inte mycket för. Gör man som du skriver så BORDE de inte gnälla. Men det varierar med säkerhet från förättare till förättare.

Jo det är precis som jag säger. Att köra ut på väggrenen är en ren chansning.

Det finns andra alternativ som man inte bör bli kuggad på, ifall utförandet är rätt dvs :)
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
Obehagligt lurigt är det iallafall, som du säger, ska du ligga och köra några km för att vända är det inte direkt eco körning och det var en av de sakerna han tittade på sa han till mig iallafall.. haha jäkla dubbel-anda.. först.. "-jag ser på eco driving kundskaper sen vill jag inte se mopedkörning utan upp i fart och rejäla inbromsningar.." haha
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Obehagligt lurigt är det iallafall, som du säger, ska du ligga och köra några km för att vända är det inte direkt eco körning och det var en av de sakerna han tittade på sa han till mig iallafall.. haha jäkla dubbel-anda.. först.. "-jag ser på eco driving kundskaper sen vill jag inte se mopedkörning utan upp i fart och rejäla inbromsningar.." haha

Ja, lite jobbigt när man inte vet heller hur vägarna ser ut :)

Lustig provförorättare som sa det där hehe. Dubbel-anda per definition.
 
Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Ni som körede upp tyckte ni att
det var svårt?
Nej, det enda som var svårt var att hålla nerverna i styr. Uppkörningen i sig är inte särskilt blodig, men man stressar upp sig nåt förbaskat för det och såhär i efterhand fattar man inte varför man gjorde det så svårt för sig.
 

mickesjo

Ämen... asså
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
K1300S
Analysera inte sönder ämnet - det kommer bra att messa med huvvet när det ska köras upp. Min vänstersväng (av typen som behandlats ovan) skötte jag, trots en del trafik, med klassisk "sakta in en smula längs mittlinje för att tajma en lucka och sväng sedan". De bilar som var bakom mig fick bara sakta in en smula och sedan köra vidare utan bajsnödig uppkörningssnubbe framför sig. Onkligen verkar även detta vara en grej som handledaren bedömer i form av omdöme, trafiksäkerhet och utförande, snarare än punkt-till-pricka regelfjolleri.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Ja, lite jobbigt när man inte vet heller hur vägarna ser ut :)

Lustig provförorättare som sa det där hehe. Dubbel-anda per definition.

Vad nojjig du är. Kör du upp med körkortexpress? Sånafall lär du få köra samma rutter dom kör på uppkörningen när du övar trafik. Har själv tid där i slutet av juli.

lycka till!
 

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Ni som körede upp tyckte ni att
det var svårt?

Nej, jag blev faktiskt glatt överraskad. Tror att körskolorna är lite "överhårda", vilket förvisso är bra. När du sedan kör upp behöver du inte prestera ditt bästa utan mer inrikta dig på att göra det bästa du kan och visa att du behärskar tekniken och hojen. Ta bromsningen t.ex - de kollar ju inte att du bromsar fortast och bäst utan på hur du gör. Jämför tiden det tar att köra upp och all tid som läggs ner på körlektioner och övning så säger det ju sig självt att du inte behöver var tiptop på precis allt (även om det givetvis hjälper att vara förberedd som fan) :)
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad nojjig du är. Kör du upp med körkortexpress? Sånafall lär du få köra samma rutter dom kör på uppkörningen när du övar trafik. Har själv tid där i slutet av juli.

lycka till!

Jag förbereder mig alltid inför det värsta så händer det bästa.

Och ja, jag ska köra upp via körkortexpress :)

Jag har dock bokat 11 körlektioner istället för de 8 vanliga som man får i paketet superintensiv - alltså 3 extra lektioner som jag har fördelat på de tre dagarna.
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Jag förbereder mig alltid inför det värsta så händer det bästa.

Och ja, jag ska köra upp via körkortexpress :)

Jag har dock bokat 11 körlektioner istället för de 8 vanliga som man får i paketet superintensiv - alltså 3 extra lektioner som jag har fördelat på de tre dagarna.

Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.

Jag körde med dem... Hade tagit lite lektioner innan oxå så jag var inte helt grön...
På krypbanorna var vi bara första halva dagen. Sen blev det trafik och bromsning... Egentligen är det ju så att de tom förväntar sig lite att du ska kunna krypköra banorna o så... :D
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.

Jag har kört en hel del innan, kan manöverbanorna på min ZX7R :) Tog 10 körlektioner förra året, men mestdels körde jag privat.

Extralektionerna kostar 650 kr/styck.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kontrollanten väljer sida, och vilken av de två lågfartsbanorna du får köra, träna på alla varianter.

Det är samma med undanmanövern i högfarten.

/J
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top