Körkort 2008

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Mr.Asp - jag hoppas att du kommer dit någon timma tidigare så att du kan värma upp och få in känslan igen. Du lär ju inte ha blivit sämre på det efter drygt 1 vecka.

Nerverna spelar mycket större roll här... det är det du bör koncentrera dig på. Försök att lugna ner dig är mitt tips (och jag vet att det är svårt, har samma problem själv:)).

Och förresten, lägger du ner benet någon gång på lågfarten så är det lugnt. Brukar oftast låta gå ifall resten är okej och du visar kontroll.

Last edited:

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Mr.Asp - jag hoppas att du kommer dit någon timma tidigare så att du kan värma upp och få in känslan igen. Du lär ju inte ha blivit sämre på det efter drygt 1 vecka.

Nerverna spelar mycket större roll här... det är det du bör koncentrera dig på. Försök att lugna ner dig är mitt tips (och jag vet att det är svårt, har samma problem själv:)).

Och förresten, lägger du ner benet någon gång på lågfarten så är det lugnt. Brukar oftast låta gå ifall resten är okej och du visar kontroll.

Tackar. precis vad jag behövde höra. Enl. min trafikskolesnubbe så kuggar man direkt om man sätter ner foten, men har hört flera som säger att de brukar kunna släppa det.

Kör upp på middagen och förhoppsningsvis så hinner jag få en körlektion innan. som kan tillbringas bland konorna.

bara 2nätter kvar nu :) snart kan jag få sova igen:p

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tackar. precis vad jag behövde höra. Enl. min trafikskolesnubbe så kuggar man direkt om man sätter ner foten, men har hört flera som säger att de brukar kunna släppa det.

Kör upp på middagen och förhoppsningsvis så hinner jag få en körlektion innan. som kan tillbringas bland konorna.

Fråga din lärare vad han gör när han är ute och kör själv..håller man på tappa balansen finns det bara en sak att göra(om man inte har stödhjul) planta foten..big deal..helt normal sak att göra..borde bli kuggad om man inte gör det. Dom vill bara se att du kan hantera gas/broms/koppling mjukt och fint..och inte att du studsar fram som en känguru på rullskridskor.

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Fråga din lärare vad han gör när han är ute och kör själv..håller man på tappa balansen finns det bara en sak att göra(om man inte har stödhjul) planta foten..big deal..helt normal sak att göra..borde bli kuggad om man inte gör det. Dom vill bara se att du kan hantera gas/broms/koppling mjukt och fint..och inte att du studsar fram som en känguru på rullskridskor.

Hantera gasen och kopplingen kan jag utan problem, det är bara den stora svängen som är problemet :p

Tycker att BMWn är strulig att svänga med, för så fort man styr så vill hojen vrida på sig så den lägger sig ner lite. Inte lätt att hålla den rakt, Och är inte så bra på att kompensera med kroppen.

Men känns bra nu :)

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Enl. snubben som jag övningskör med på trafikskolan så väljer handledaren från VV vilken sida man börjar på.Men när du kommer till första konan får du välja vilken sida du ska åka på. Samma med undanmanövern. Handledaren från vv väljer vilket håll du ska "väja" åt, men vid första slalomkonan väljer du sida.

Kör upp på onsdag och känner mig säker på allt utom lågfartsdelen :(
Körde en enkellektion i fredags och när den var slut så kände jag mig ganska bra på det men nu har det legat och grott under helgen och nu känner jag mig inte alls säker på det längre:( vet inte om jag kommer hinna köra något mera förens jag kör upp på onsdag heller.

Ja, nu när du säger det, så kanske det var så att man fick välja sida efter själva pareringen. Jag var så upptagen med att koncentrera mig att jag inte riktigt tänkte på vad jag gjorde.
Du är ju i.a.f. säker på allt utom lågfarten. Det är ju inte så illa pinkat. Jag var inte säker på ett enda moment när jag körde upp. Men det gick ju bra ändå. Och det kommer det säkerligen att göra för dig också.
Att råka sätta ner en liten tass är ingen större fara så länge helheten ser bra ut.

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hantera gasen och kopplingen kan jag utan problem, det är bara den stora svängen som är problemet :p

Tycker att BMWn är strulig att svänga med, för så fort man styr så vill hojen vrida på sig så den lägger sig ner lite. Inte lätt att hålla den rakt, Och är inte så bra på att kompensera med kroppen.

Men känns bra nu :)

kommer nog gå bra det där iaf ska du se..Om du behöver sätta ner en fot, gör det..Bli inte besviken på dig själv och börja skaka på huvudet eller nå sånt..fortsätt bara som du gjorde före. Kan du bara hantera gas/broms/koppling kommer det gå bra.

Ja, nu när du säger det, så kanske det var så att man fick välja sida efter själva pareringen. ut.

efter pareringen är man ju inne i en (slalom)gungning så då borde det falla naturligt att välja första konan vänster sida om du parerar åt vänster (visst blir det så) :va

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
efter pareringen är man ju inne i en (slalom)gungning så då borde det falla naturligt att välja första konan vänster sida om du parerar åt vänster (visst blir det så) :va

Ha ha. Ja, du... Jag vetifan. Jag körde mest på känsla. Men det du säger kan nog tänkas stämma.... tror jag.

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
kommer nog gå bra det där iaf ska du se..Om du behöver sätta ner en fot, gör det..Bli inte besviken på dig själv och börja skaka på huvudet eller nå sånt..fortsätt bara som du gjorde före....

Inte göra som jobbarpolaren då? Han satte ner foten vid andra slalomkonan första gången, körde klart, och vände på hojen.

Sen frågade han:
-"ska jag köra igen"
varpå vv snubben säger:
-" vill du så får du försöka igen".

Den andra gången kom han runt hela banan men satte ner foten precis innan han skulle parkera i "fickan" på slutet. Då fick han tokryck och slängde hjälpen i asfalten och gick bort och satte sig och svor på en bänk.
Efteråt så berättade vv-snubben att han hade blivit godkänd redan efter första om han hade valt att inte köra igen, och den andra svängen var helt godkänd, men humöret ville han inte bidra till att släppa ut i trafiken.

Så han blev underkännd :p

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition

Konstig sak att säga av honom...
Om du låter bli att sätta ner foten när det verkligen kniper och då välter är det nästan säkert att du blir kuggad... Om du istället sätter ner foten lite kort för att parera vältningen lär du med stor sannolikhet inte kugga. :D

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Enl. snubben som jag övningskör med på trafikskolan så väljer handledaren från VV vilken sida man börjar på.Men när du kommer till första konan får du välja vilken sida du ska åka på. Samma med undanmanövern. Handledaren från vv väljer vilket håll du ska "väja" åt, men vid första slalomkonan väljer du sida.

Exakt:fakta :tummenupp Har man tur så får man, just som Vampyrtrollet fick, välja vilken korridor man vill utgå ifrån.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har med egna ögon sett hur en satt ner en fot på lågfartsbanan, gjorde om undanmanövern och dessutom gjorde om bromsningen från 90 km/h tror jag - och ändå klarade hon manöverbanorna :)

Man får väl typ 2-3 försök på sig, fördelat på de 3 momenten känns det som.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Visst kan man ha flyt med hur diverse småmissar tolereras, att man får välja korridor själv, etc.

Men frågan kvarstår, är det inte bättre att vara helt säker på alla varianter, och ha kontroll nog att inte behöva krångla till det? :)
Det känns mycket bättre inför dagen man skall köra upp att veta att manöverproven inte kommer bli ett problem (det tyckte jag i alla fall).

Visar man lite kontroll och lugn i början så kanske det är lättare att komma undan med något litet ute i trafiken istället, det är svårare att styra allt som man blir utsatt för där, än att klara av de förhållandevis simpla manöverproven.

/J

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Visst kan man ha flyt med hur diverse småmissar tolereras, att man får välja korridor själv, etc.

Men frågan kvarstår, är det inte bättre att vara helt säker på alla varianter, och ha kontroll nog att inte behöva krångla till det? :)
Det känns mycket bättre inför dagen man skall köra upp att veta att manöverproven inte kommer bli ett problem (det tyckte jag i alla fall).

Visar man lite kontroll och lugn i början så kanske det är lättare att komma undan med något litet ute i trafiken istället, det är svårare att styra allt som man blir utsatt för där, än att klara av de förhållandevis simpla manöverproven.

/J

Det är en förutsättning helt klart, tror du inte att vi alla VILL vara helt säkra på det? Och många är det... men är man nervös så ändras det ganska snabbt. Det är därför vi diskuterar detta, och det känns lugnande att höra att folk har klarat det trots misstag, då kanske vi inte är nervösa på manöverbanorna och lyckas sätta dem på det viset vi brukar göra det, dvs 100 procentigt :)

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Jag körde min första lektion idag och körde konbanan på en parkering och det var lättare än vad jag trodde, garagevändingen jag gjorde 1994 tyckte jag var mycket svårare än vad lågfartsbanan är. Att flytta kroppen är det som gör det extra för det ska bli lättare och naturligtvis spelar MC:n in också men den jag kör på körskolan var en trevlig sak att svänga med

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Hoj
Street Triple R -09
Otroligt skönt att ta kortet vart tyvärr 2 uppkörningar för mig missade förra tisdagen men klara kortet imorse :))

Manöverproven spika ja allt på både första å andra gången ja körde upp. Efter man har klarat allt på första så tror jag nog man blir lungnare till själva trafikkörningen så slarva inte med manöverbanorna. Slarva heller inte med hastigheten och placering som jag gjorde första uppkörningen så ska allt gå bra.

Körkort för under 5k känns helt ok det med. Hade iof många fördelar att kunna träna manöverbanor gratis med hojen jag sen skulle köra upp med.

Det ända som förstör kvällen är att tydligen min hoj inte är skattad för den jag köpte av hade "missat" betala in 230kr vid av & påställning. Så pengar fort in på vv konto å ringa imorrn vid 15.00 så man kan burna efter jobbet :)

Stort grattis alla som lyckats ta kortet 2008 och till er andra LYCKA TILL!!!

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Det är därför vi diskuterar detta, och det känns lugnande att höra att folk har klarat det trots misstag, då kanske vi inte är nervösa på manöverbanorna och lyckas sätta dem på det viset vi brukar göra det, dvs 100 procentigt :)
Om du hade varit med på min uppkörning skulle du vara lugn, på gränsen till katatonisk. Vi hade en person som, pga nervositet, fick ta om alla moment 2-3 ggr, satte ner fötterna, välte koner och höll tillochmed på att lägga hojen i lågfarten vid ett tjuvstopp. Alla var fullt övertygade om att det inte skulle bli nån trafik för stackaren, men nån timme senare hade personen körkort. :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Om du hade varit med på min uppkörning skulle du vara lugn, på gränsen till katatonisk. Vi hade en person som, pga nervositet, fick ta om alla moment 2-3 ggr, satte ner fötterna, välte koner och höll tillochmed på att lägga hojen i lågfarten vid ett tjuvstopp. Alla var fullt övertygade om att det inte skulle bli nån trafik för stackaren, men nån timme senare hade personen körkort. :)

Måste gått via körskolan :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...