Körkort 2008

Moshi

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Bandit 600N -95
Nu ska vi se. Jag har nu övningskört en del med min egna hoj, GSF 600 bandit, men även tagit ett par lektioner på körskolan. Ibland får jag till manöverbanan men oftast får jag inte till den alls. Jag hajjar inte riktigt hur man ska placera sig och hur man ska titta inför den slutgiltiga svängen i slutet? Är det någon som har lust och kanske rita hur man kör på ett optimalt sätt med att rita ut på bilden. Även vart ni har blicken riktad mot?
När jag körde med körskolan så fick jag till det nästan perfekt när jag tittade 'rätt' men har fan glömt bort hur jag ska titta och jag har min nästa lektion om en vecka typ och uppkörningen är någon dag efteråt!!

Edit: Hur brett är det när man ska svänga i slutet / hur bred är banan?

manoverbana%201.bmp

RyXze

Nyberg
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
2014 KTM Duke 690
Jag har också en fråga angående uppkörningen.

När man ska svänga vänster eller höger, är det då: Kolla backspegel, döda vinkel, blinka, placera sig?
Och en till: ska köra upp med min CBR 125:a vilket ni kanske vet är en sporthoj modell, om man inte klarar att svänga runt i slutet av krypkörningsbanan i det markerade området p.g.a. att vändradien är för dålig, anpassar dom då "det markerade området" så att det blir större?

Tack sålänge!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jag har också en fråga angående uppkörningen.

När man ska svänga vänster eller höger, är det då: Kolla backspegel, döda vinkel, blinka, placera sig?
Och en till: ska köra upp med min CBR 125:a vilket ni kanske vet är en sporthoj modell, om man inte klarar att svänga runt i slutet av krypkörningsbanan i det markerade området p.g.a. att vändradien är för dålig, anpassar dom då "det markerade området" så att det blir större?

Tack sålänge!

Kör du i mitten av filen är det väldigt osannolikt att du har någon bil bredvid dig i döda vinkeln, men det skadar inte att kolla backspegeln och döda vinkeln (tar någon sekund) innan du placerar dig inför sväng, så gör det. Det är en säkerhetsåtgärd som du inte kan bli kuggad på, snarare så att du kan bli kuggad om du inte gör det.

Vändningen är inga problem, du har 8 m tror jag. En sak är säker, alla sporthojar kommer runt iallafall, likaså din CBR... och det dessutom utan fullt styrutslag heller.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Är det någon som har lust och kanske rita hur man kör på ett optimalt sätt med att rita ut på bilden. Även vart ni har blicken riktad mot?
Vet inte om det är "rätt" sätt, men det var iaf såhär jag gjorde. Först och främst; håll blicken högt, så fort blicken tar i marken blir balansen sämre. Träna genom att hålla blicken på trädtopparna eller nåt. Överdriv gärna med blicken, ska du lite till vänster kolla mycket till vänster om du hajar.. Sitt så nära tanken det går och luta utåt i svängen, flytta gärna röven utåt på sadeln med. Gör det inte för svårt för dig i svängen, kör inte för sakta eller ta svängen för snävt. Lite gas stabiliserar och det är bara att hejda med fotbromsen så rätar den sig ännu mer. Försökte komma ut så nära och i så rät vinkel som möjligt efter näst sista konen (grå linje), så just innan jag passerar så vrider jag blicken rätt ut i skogen (1) till höger och börjar flytta över tyngdpunkten åt vänster. När jag passerat över till högra sidan vrider jag blicken över där jag vill tangera stopplinjen (2). När jag ligger tangent mot linjen glor jag åt näst sista konan osv. Hela tiden blicken rakt fram/upp och luta utåt.

Hm ska nog inte bli körskolelärare.. :tungan

Bifogat

• se.jpg
    se.jpg
    85 KB · Visningar: 66
Last edited:

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Nu drar det ihop sej.
Uppkörning i nästa vecka.. Känner mej säker på körgården. Lågfart- och högfartsbanan. Bromsning och undanmanöver.. No problems.
Men dessvärre har jag inte hunnit ta några lektioner ute i trafiken.
Har kört lite privat, och har ju kört bil i 6 år, så trafikvanan finns ju.

Vad är det jag bör tänka på, alternativt öva privat nu innan uppkörningen.
Bromsberedskap, spegelrutiner osv. Har ni några viktiga tips, så mottages de varmt! :)

Nervositeten smyger sej på nu..

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Nu drar det ihop sej.
Uppkörning i nästa vecka.. Känner mej säker på körgården. Lågfart- och högfartsbanan. Bromsning och undanmanöver.. No problems.
Men dessvärre har jag inte hunnit ta några lektioner ute i trafiken.
Har kört lite privat, och har ju kört bil i 6 år, så trafikvanan finns ju.

Vad är det jag bör tänka på, alternativt öva privat nu innan uppkörningen.
Bromsberedskap, spegelrutiner osv. Har ni några viktiga tips, så mottages de varmt! :)

Nervositeten smyger sej på nu..

placering placering placering! kör motorcykel inte moped

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
placering placering placering! kör motorcykel inte moped

Även att ha ett bra tempo, rätt kul på min uppkörning då vv snubben sa att det var riktigt roligt att åka efter. Sen är väl blicken ganska viktig, men man ska nog inte överdriva för mycket, men markera att man har tittat iaf.

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Även att ha ett bra tempo, rätt kul på min uppkörning då vv snubben sa att det var riktigt roligt att åka efter. Sen är väl blicken ganska viktig, men man ska nog inte överdriva för mycket, men markera att man har tittat iaf.

Jag tittade så mycket i backspeglarna att provförrättaren sade åt mig att köra in till kanten och stänga av motorn, så skulle vi ta ett litet snack...

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
KTM 990 SM -08
Svänga - kolla backspegel, blinka, placera, följ upp (andra backspegeln), (vrid på huvudet och checka efter cyklar/promenadare.)

Är där "filer" på vägen, kör i mitten av filen. Annars i det högra (bil)hjulspåret.

Skära kurvor.... på din egna körbana då, inget korsande:)

Sen är där sånt skit med utfarter, buskar och träd på landsvägarna... svårt att veta vilken hastighet körskolläraren vill man ska ha där.

Ja det är väl rättså mycket samma regler som med en bil.

Och hoppas jag skrivit rätt nu, om inte så påpekar säkert någon det.

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Svänga - kolla backspegel, blinka, placera, följ upp (andra backspegeln), (vrid på huvudet och checka efter cyklar/promenadare.)

Är där "filer" på vägen, kör i mitten av filen. Annars i det högra (bil)hjulspåret.

Skära kurvor.... på din egna körbana då, inget korsande:)

Sen är där sånt skit med utfarter, buskar och träd på landsvägarna... svårt att veta vilken hastighet körskolläraren vill man ska ha där.

Ja det är väl rättså mycket samma regler som med en bil.

Och hoppas jag skrivit rätt nu, om inte så påpekar säkert någon det.

Tackar!
Men på landsväg då, där det bara är ett körfält i varje riktning.
Ska jag placera mej något till höger där oxå, eller är det mitt i som gäller?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta är inte nödvändigt alls väl, varför skulle man behöva placera sig något till höger?

TSV har varit på och skällt på de lokala trafikskolorna att dom lär ut att man ska ligga i mitten på landsväg och vill att dom ska börja lära ut att hålla lite till höger.

Nya direktiv men än så länge är det väl lugnt då det inte slagit igenom fullt ut hos utbildarna än.

Henrik

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
TSV har varit på och skällt på de lokala trafikskolorna att dom lär ut att man ska ligga i mitten på landsväg och vill att dom ska börja lära ut att hålla lite till höger.

Nya direktiv men än så länge är det väl lugnt då det inte slagit igenom fullt ut hos utbildarna än.

Henrik

Ok då jag aldrig har hört om detta.

Ajzz

I allt som rör sig, lyser eller låter...
Gick med
28 May 2008
Hoj
SUZUKI RF 600 R -96
Detta är inte nödvändigt alls väl, varför skulle man behöva placera sig något till höger?

Mellan mitten (av sitt eget körfält såklart) och höger hjulspår har jag fått lära mig att man ska ligga iaf. blir lite lite till höger om mitten

MagnuM

RCR
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Lattemoppe- 82 Autoped -54
Fick lappen för A utan begränsning igår !

Tackar Tjabo på tullinge för det !:tummenupp :tummenupp

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Låter helkorkat om man inte ska ligga i mitten..finns inte en chans att jag ligger och spårar lite mer åt höger och blir bortträngd av nån bil som kommer och ska leka tuff. Jag tuffar fram i mitten!! :sissy

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy