Körkort 2008

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nej, jag bara sitter och ljuger för dig när jag slösurfade lite innan jag skall ut för att köra lite båge i solskenet.. :tummenupp Japp, det är som jag skrev.

Lite fotduttning vet jag har släppts, men varför inte träna så du verkligen klarar av det istället, det ger nog ett bättre intryck att ha lite lagom järnkoll på det du pysslar med, för du vill väl få ut kortet?

/J

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Kontrollanten väljer sida, och vilken av de två lågfartsbanorna du får köra, träna på alla varianter.

Det är samma med undanmanövern i högfarten.

/J

Jag har varit på pappas uppkörning och han valde vilken sida han fick köra på (första konan).

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, men det är inte samma sak som vilken sida du börjar på. ;)

NU åker jag ut och brummar lite med viffern. :yoparty

/J

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
enda svåra är vändningen?

Vändingen är inte speciell svår, beror ju självklart på hur bra du är men menar bara att för min del var det starten då man är som mest nervös etc, men bara man kommer halvvägs så känner man ju att man klarar det och då släpper all press och man börjar nästan att le istället. :)

Men självklart olika för alla...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag har kört en hel del innan, kan manöverbanorna på min ZX7R :) Tog 10 körlektioner förra året, men mestdels körde jag privat.

Extralektionerna kostar 650 kr/styck.

Ok men om du tagit 10 lektioner tidigare så borde du ju klara det direkt utan fler lektioner tycker man. Jag har kört massa hoj, dock inte gjort banan annars hade jag inte väntat och lagt ut några pengar alls på lektioner.
Du ska ju inte behöva vara nojjig med tanke på antal lektioner.

Hur som helst lycka till, vilket datum ska du vara där uppe?

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
jag är fullt medveten om att de inte kollar på bromssträckan i första hand på uppkörningens bromsprov, utan på körställning och teknik, men vad bör bromssträckan ligga på vid en tvärnit från 50, 70 resp. 90km/h? varierar ju självklart från hoj till hoj också, men ungefärliga värden skulle uppskattas. bromssträckan kan ju inte helt lämnas utanför bedömningen av inbromsningen..

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Kontrollanten väljer sida, och vilken av de två lågfartsbanorna du får köra, träna på alla varianter.

Det är samma med undanmanövern i högfarten.

/J

Jag fick välja sida själv. Både vilken sida om konen jag körde och vilken korridorsida jag ville. :D

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
jasså e det så? om man skulle sätta ner foten så e man kuggad?
Inför uppkörningen för mellankort hade jag inte tränat på rätt konbana, så jag fick göra om den 2 ggr innan jag kom runt vändningen rätt. Killen tyckte ändå det var ganska bra gjort. :va De bedömmer i första hand förmågan att hantera hojen.

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
ok, ingen jätteutmaning där med andra ord.. någon som har en uppfattning om vad som är ok bromssträckor i högre hastighet?
Rätta mig någon om jag har fel, men i 90km/h så borde väl typ allt under 30 vara helt ok? Tror jag höll mig nånstans kring 25 meter och det gick vägen.
70 vet jag inte riktigt, men säg runt 15 meter( + 2-3) borde väl kanske vara ok.
Sen på uppkörningen kan du ju ligga minst 5 km/h under hastigheten, kanske 10, om du känner att det är jobbigt att bromsa:tungan

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
Rätta mig någon om jag har fel, men i 90km/h så borde väl typ allt under 30 vara helt ok? Tror jag höll mig nånstans kring 25 meter och det gick vägen.
70 vet jag inte riktigt, men säg runt 15 meter( + 2-3) borde väl kanske vara ok.
Sen på uppkörningen kan du ju ligga minst 5 km/h under hastigheten, kanske 10, om du känner att det är jobbigt att bromsa:tungan

ok, det verkar inte så farligt. nej, har inga problem med inbromsningarna (har jag fått för mig i alla fall, annat lär märkas på domedagen nästa onsdag:näsblod ) utan ville bara få en ungefärlig uppfattning av hur snabbt man behöver stanna :)

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Vi fick inte välja.

Enl. snubben som jag övningskör med på trafikskolan så väljer handledaren från VV vilken sida man börjar på.Men när du kommer till första konan får du välja vilken sida du ska åka på. Samma med undanmanövern. Handledaren från vv väljer vilket håll du ska "väja" åt, men vid första slalomkonan väljer du sida.

Kör upp på onsdag och känner mig säker på allt utom lågfartsdelen :(
Körde en enkellektion i fredags och när den var slut så kände jag mig ganska bra på det men nu har det legat och grott under helgen och nu känner jag mig inte alls säker på det längre:( vet inte om jag kommer hinna köra något mera förens jag kör upp på onsdag heller.

Och tillråga på allt är jag så jävla nervös så jag kan fan inte sova :huvet
Någon som har något bra tipps på hur jag ska klara av den omtalade "svängen" i lågfartsdelen? Jag tar ut kurvan ordentligt och kollar mot "målet", men när jag genomfört halva svängen så själper hojfan nästan alltid omkull.
Inga jättesaker. Men tillräkligt för att jag måste sätta ner foten litegrann.

Snälla bullen...hjälp mig :Bugar b

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...