Körkort 2008

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Många provförorättare är väldigt orättvisa, speciellt när det gäller privatister. Så om jag anser om de är kompetenta provförorättare? Nej, definitivt inte.

Varför tar man ens parti för provförorättarna när man ser vilket piss folk blir kuggade på. Man hör aldrig något liknande när det gäller biluppkörningarna, att ha bromsberedskap skall man aldrig kunna bli kuggad på, trots om man kör på huvudled. Man ska inte lita på någon medtrafikant, speciellt när man kör hoj. Sedan drog han till med att han inte kan vägskyltarna vilket är skitsnack. Killen klarade ju teoriprovet och han kan teorin utan vidare problem. Provförorättaren borde gett Mr.Asp åtminstone en chans att förklara sig varför han hade bromsberedskap och hur till exempel en huvudleds skylt ser ut och vad som gäller osv. Att dra till med följande: "Du kan inte skyltarna, och därför har du bromsberedskap på huvudled" är helt oväsentligt.

Först och främst bör provförorättarna bedöma hur riskfyllt en person kör. Hade Mr.Asp nu kört under hastighetsbegränsningarna på grund av sin bromsberedskap och nojighet... då förstår jag om han blev kuggad. Men tuffade han på och hade istället bromsberedskap utan att sänka farten eller hindra trafiken på några vis (dvs vara ofarlig för trafiken) så förstår jag inte varför han blev kuggad.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Många provförorättare är väldigt orättvisa, speciellt när det gäller privatister. Så om jag anser om de är kompetenta provförorättare? Nej, definitivt inte.

Varför tar man ens parti för provförorättarna när man ser vilket piss folk blir kuggade på. Man hör aldrig något liknande när det gäller biluppkörningarna, att ha bromsberedskap skall man aldrig kunna bli kuggad på, trots om man kör på huvudled. Man ska inte lita på någon medtrafikant, speciellt när man kör hoj. Sedan drog han till med att han inte kan vägskyltarna vilket är skitsnack. Killen klarade ju teoriprovet och han kan teorin utan vidare problem. Provförorättaren borde gett Mr.Asp åtminstone en chans att förklara sig varför han hade bromsberedskap och hur till exempel en huvudleds skylt ser ut och vad som gäller osv. Att dra till med följande: "Du kan inte skyltarna, och därför har du bromsberedskap på huvudled" är helt oväsentligt.

Först och främst bör provförorättarna bedöma hur riskfyllt en person kör. Hade Mr.Asp nu kört under hastighetsbegränsningarna på grund av sin bromsberedskap och nojighet... då förstår jag om han blev kuggad. Men tuffade han på och hade istället bromsberedskap utan att sänka farten eller hindra trafiken på några vis (dvs vara ofarlig för trafiken) så förstår jag inte varför han blev kuggad.

Bra spekulerat där, jag håller med dig:tummenupp

En polare körde upp förra veckan och en kille från hans trafikskola blev kuggad pga att han höll 3 fingrar på bromshandtaget istället för 4, detta var ända argumentet provförättaren hade för att kugga honom, rätt eller fel att han inte blev godkänd, tycker ni?:va

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Bra spekulerat där, jag håller med dig:tummenupp

En polare körde upp förra veckan och en kille från hans trafikskola blev kuggad pga att han höll 3 fingrar på bromshandtaget istället för 4, detta var ända argumentet provförättaren hade för att kugga honom, rätt eller fel att han inte blev godkänd, tycker ni?:va

Han är ju trafikfarlig föfan :rolleyes:

Helt löjligt vad mycket 1 finger kan göra för skillnad, antar att det är skillnaden mellan en bra förare och en dålig :)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tänk vad många trafikfarliga mc-förare vi har i trafiken:va

Ja, inte för att jag tillhör dem som har mindre än 4 fingrar på bromshandtaget:pannkyss

Vad gör man om man har amputerat något finger, säg pekfingret. Kan man glömma att köra hoj då? :)

mugano

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
SP-1 -01
Vad gör man om man har amputerat något finger, säg pekfingret. Kan man glömma att köra hoj då? :)

Låter lite konstigt det där med ett finger då helheten är det som bedöms, sen om det begås många misstag plockar förrätaren kanske ett av många misstag. Glömde själv blinkers vid ett tillfälle vid min uppkörning men klarade manöverbanorna utan några problem och körde lungt och med riskmedvetenhet.

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Ja.
Har uppkörning på onsdagen nästa vecka. Är osäker på hur man kör i rondeller, någon som kan rita upp på ett ungefär hur det ska gå till?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Anledningen till att man skall ha alla fingrarna på bromsgreppet, är att man inte skall kunna riskera att ha ett finger kvar mellan det och styret, som begränsar hur mycket man kan bromsa...långsökt, men det är anledningen.

Även med korrekt justerat bromsgrepp, så kan ju något hända, och det kommer inte ta förräns du är lite längre in...har du då ett finger mellan, kommer det effektivt att agera stopp.

Blir man kuggad, så blir man det av en anledning, att fler privatister blir det kan ju vara så enkelt att de inte fått lära sig alla små detaljer (det är ju bara att ta en kik i den här tråden så är det ju tämligen solklart att det är så, folk som inte vet hur man skär kurvor, hur krypbanorna fungerar, etc).

Uppkörningen bedöms som en helhet, säkerligen kan det bli skitsaker som skrivs ned, men har man blivit kuggad finns det säkert fullgoda anledningar till varför.
De vill se lite lugn, kontroll och planerad, defensiv körning där man tar för sig när det är möjligt och vågar ta plats.

Grusvägskörningen är ju en sådan sak som ställer till det för många, det är oftast 70-vägar, och där du kan, och har en raka så vill de gärna se att man tar sig upp runt 70, om det är säkert dvs - att ligga och fega på en grusraka, bromsa lite hafsigt under bromsprovet, stötta med fötterna i krypkörningen - för att avrunda det hela senare med att blinka med bromsljuset vid varenda korsning, när man själv kör på huvudled lär ju ofelaktigt leda till en kuggning.

Jag kuggade första gången jag körde upp för B (16 år sedan, körde via skola), och jag vet att anledningen till kuggningen var att jag svängde vänster från enkelriktat och var för sen över på vänster sida av vägen innan korsningen.

Självklart reagerade jag precis som många här och tyckte jag blivit orättvist behandlad, men såhär i efterhand - det finns inte en chans att jag var klar för körkortet då...jag bet ihop, körde mer och automatiserade mycket av körningen, vilket är nyckeln till att ha tid över till att köra planerat i trafik - bokade in mig som privatist och seglade genom uppkörningen.

/J

Last edited:

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Kawaskaki

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Sen får man tänka på placeringen när du kör hoj - skillnad från bil i rondeller.

Enfilig rondell:

Ska du åka rakt fram så har du en placering till höger både före och i rondellen. Ska du svänga höger så är det självklart också en placering till höger som gäller.

Svänger du vänster så ska du ha en placering till vänster före och i rondellen.

Det är så min gamla körlärare lärde mig och dessutom verkar många vara överrens om att man ska köra så. Allt är ju logiskt tycker jag förutom högerplaceringen när man ska rakt fram. Varför?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
SGM - det skiljer så mycket mellan provförättare. Fan, det var ju en som klotade på sitt körprov på en grusväg och fick kortet ändå.

Daaniiel

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Ja.
Sen får man tänka på placeringen när du kör hoj - skillnad från bil i rondeller.

Enfilig rondell:

Ska du åka rakt fram så har du en placering till höger både före och i rondellen. Ska du svänga höger så är det självklart också en placering till höger som gäller.

Svänger du vänster så ska du ha en placering till vänster före och i rondellen.

Det är så min gamla körlärare lärde mig och dessutom verkar många vara överrens om att man ska köra så. Allt är ju logiskt tycker jag förutom högerplaceringen när man ska rakt fram. Varför?

Hur ska man ligga på vägen ut ur rondellen vid vänstersväng?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07

En högerplacering ut ur rondellen. Borde egentligen rita. Så i rondellen kör håller du till vänster tills du ska svänga av och då kör du över till en högerplacering och lämnar rondellen.

Någon som har lust att rita upp en bild för Daaniiel?

Moshi

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Bandit 600N -95

Du håller dig till vänster i rondellen och byter fält 'direkt' efter avfarten innan (den du ska ta). Så blinka höger och placera dig höger efter du passerat avfarten innan du ska av. Det står och visas även i pdf-filen från vägverket.

DanielJ

Ny medlem
Gick med
25 May 2007
Hoj
-
börjar dra ihop sig inför uppkörningen på onsdag. nervositeten börjar smyga sig på, och det blir inte bättre av att jag inte får testa hojen jag ska köra upp på förens imorrn :gnissla

är det någon som har kört upp i Karlstad nyligen som kan berätta vilka vägar ni fick köra? antar att man gör manöverprovet ute på gamla flygfältet, någon som kan bekräfta detta?

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Tack för all hjälp och tips!

Hade min uppkörning tisdag 17/6 och fick godkännt.
Nu dimper det hem ett körkort hos posten med ABECE :D

Jag fick elsystemet på säkerhetskontrollen - Klockrent

Krypkörningsbanan med slalom - gick först helt åt helvete (satte ner foten 4!!! ggr, varpå förättaren sa åt mig att det skulle jag få snygga till.. var en smula nervös då)

Körde därefter undanmanövern - klockrent! Gick 50 knyck genom hela banan, känns inte snabbt alls när man känner sig säker på det.

Krypkörning igen - klockrent, långsamt satan och stadigt som få!

Inbromsning 70 - klockrent, Inbromsning 90 - klockrent!

Känndes jäkligt bra efter det! Undrade lite för mig själv, var det allt på banan? Har man övat så mycket för det här lätta? Kändes ganska konstigt måste jag säga.

Sen var det ett par timmars väntan för att sticka ut i trafiken.

Gick mycket bra, lyckades fint med att planera körningen förutom när förättaren sa åt mig att svänga vänster och jag börajde med det, så avbröt han å sa NEEEJ!! I ljuskorsningen, gick bra att rätta ut iaf, var på 30 väg.

Körde omkring, stad och landsväg flöt på fint. Ner till vägverket, varpå han sa man får gratulera! Obeskrivbar känsla. Fick sedan ta hojen själv upp till körskolan.

Var å köpte mig en gamal Kawa KLR600 ett par dagar senare, kul som fan ju!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln